سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۷/۱

وزیر علوم ایران 'نتیجه تحقیقات دیگران را به نام خود منتشر کرد'

دانشجو

دانشجو ریاست ستاد انتخابات کشور را در انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری بر عهده داشت

یک نشریه علمی گفته است که وزیر علوم ایران مقاله تحقیقی دیگران را رونویسی کرده و به نام خود به چاپ رسانده است.

وبلاگ متعلق به نشریه معتبر علمی نیچر (Nature)در گزارشی نوشته است که کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری در دولت ایران، در سال 2009 مقاله ای را در یک نشریه علمی به نام خود و فرد دیگری به نام مجید شهراوی منتشر کرد که شباهت زیادی به مقاله ای دارد که هفت سال پیش از آن، چند پژوهشگر کره ای در یک مقاله علمی دیگر به چاپ رسانده بودند.

براساس این گزارش، بخش های عمده ای از مقاله منتشر شده توسط آقایان دانشجو و شهراوی در نشریه "مهندسی با کامپیوتر" (Engineering with Computer)عملا از مقاله ای رونویسی شده که سه محقق کره ای در سال 2002 در نشریه "ژورنال فیزیک دی" (Journal of Physics D) منتشر کردند و در یک نشست علمی در سال بعد ارائه دادند.

در ادامه این گزارش مدارک علمی کامران دانشجو، که به سمت وزیر علوم ایران منصوب شده، بحث برانگیز توصیف شده و آمده است که در مورد صحت مدرک دکترای وی سئوالاتی مطرح است.

کامران دانشجو در پائیز سال گذشته به عنوان معاون سیاسی وزارت کشور ایران منصوب و پس از استیضاح علی کردان، وزیر وقت، سرپرستی این وزارتخانه به او سپرده شد و در انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری، سرپرست ستاد انتخابات کشور بود.

معترضان به نتیجه انتخابات، دولت را به تقلب گسترده در شمارش و گزارش نتیجه انتخابات متهم کرده و پیروزی محمود احمدی نژاد با کسب اکثریت چشمگیر آرا را غیرقابل قبول دانسته اند.

اعلام نتیجه انتخابات به تظاهرات اعتراضی وسیعی در ایران منجر شد که همچنان ادامه داشته و این کشور را با یک بحران سیاسی مواجه ساخته است.

ابهام در مورد مدارک علمی

در مورد مدارک تحصیلی آقای دانشجو، که در کابینه دوره دوم محمود احمدی نژاد سمت وزارت علوم را در دست دارد، ابهاماتی وجود داشته است.

علی کردان - عکس از فارس

سال گذشته علی کردان به دلیل مشکلات تحصیلی از وزارت برکنار شد

کامران دانشجو هنگام تحصیل در بریتانیا و قبل از خاتمه تحصیلات خود، به اتهام آتش زدن یک کتابخانه در ارتباط با ماجرای تکفیر سلمان رشدی، در سال 1989 همراه با هفت دانشجوی دیگر از آن کشور اخراج شد و به همین دلیل، گفته شده است که وی نمی توانسته از این کشور مدرک دکترا گرفته باشد در حالیکه وی مدعی دارا بودن چنین مدرکی از دانشگاه های بریتانیاست.

برخی منابع به نقل از نزدیکان آقای دانشجو هم گفته اند که وی مدارک خود را از دانشگاه های ایران به دست آورده است که بر ابهامات موجود افزوده است.

کامران دانشجو در دانشگاه های ایران تدریس کرده و وبسایت شخصی او شامل فهرست از تعداد قابل ملاحظه ای از مقالاتی است که ظاهرا به عنوان آثار تحقیقی او منتشر شده است.

این نخستین باری نیست که نزدیکان و افراد مورد نظر محمود احمدی نژاد برای تصدی سمت های مهم دولتی با مشکلات ناشی از ادعاهای مربوط به کسب مدارک عالی دانشگاهی مواجه می شوند.

سال گذشته، کذب ادعای علی کردان، وزیر وقت کشور، در مورد اخذ مدرک دکترا از یک دانشگاه معتبر به استیضاح و برکناری او منجر شد.

آقای احمدی نژاد اخیرا داشتن مدرک علمی را برای تصدی سمت های دولتی را مهم و لازم ندانسته است.

هیچ نظری موجود نیست: