ناامن بودن خط راهآهن به حدی بود که مسوولان، مسافرانی را که روز 13 خرداد در مراسم افتتاح، سوار قطار شده بودند تا عازم اصفهان شوند در 15 کیلومتری شیراز در ایستگاهی موقت از قطار پیاده کرده و با اتوبوس به شیراز بازگرداندند. |
یک ماه و یک هفته از قول وزیر راه و ترابری برای بازدید و افتتاح دوباره ازقطارشیراز–اصفهان که آن را وزیر راه و ترابری آروزی دیرینه مردم شیراز خوانده بود، گذشت و هنوز هم هیچ خبری از افتتاح رسمی این خط راه آهن نیست. قطار اصفهان- شیراز آرزوی مردم شیراز است که در روز 13 خرداد به طور نمایشی توسط وزیر راه و ترابری و معاون اول رییس جمهور تنها برای سه روز یعنی تا زمانی که قطار نمایشی خانوادههای شهدا به اصفهان برسد فعال بود و پس از آن این خط راه آهن متوقف شد تا بعد ازانتخابات و کسب رای اعتماد وزرا در سر فرصت تکمیل و آماده بهرهبرداری شود. حتی خود مسوولان اجرایی این پروژه در همان زمان اعلام کردند که این پروژه تنها برای تبلیغات افتتاح خواهد شد و هنوز کار اجرایی این پروژه تمام نشده است. البته بعد از افتتاح و انعکاس اخبار و عکسهای ریلهای این قطار در سایتها و خبرگزاریها وزارت راه و ترابری با موضعگیری در برابر این امر ریلهای این خط را بدون نقص خواند اما بنا بر اظهارات مسوولان و البته سامانه 139 راه آهن برای این خط تا پایان سال هیچ بلیطی فروخته نخواهد شد. ناامن بودن خط راهآهن به حدی بود که مسوولان، مسافرانی را که روز 13 خرداد در مراسم افتتاح خط، سوار قطار شده بودند تا عازم اصفهان شوند در 15 کیلومتری شیراز در ایستگاه موقت شهر جدید صدرا از قطار پیاده کرده و با اتوبوس به شیراز برگرداندند. همچنین در روز افتتاح اعلام شد که روز جمعه 22 خرداد گروهی از مردم شیراز با این قطار و از طریق اصفهان عازم مشهد خواهند شد که این وعده نیز منوط به اجازه وزارت راه و در نهایت کنسل شد. در نهایت رسما اعلام شد که شیرازیها تا اطلاع ثانوی نمیتوانند از قطار برای سفر به اصفهان استفاده کنند. البته در همان زمان احمد خرم، وزیر راه دولت هشتم در گفتگو با خبرنگار ایلنا با انتقاد از عملکرد دولت نهم در افتتاح زودهنگام راه آهن شیراز– اصفهان گفت: "یکی از مباحث و مشکلاتی که دولت نهم به آن مبتلاست، افتتاح زودهنگام پروژههای نیمه تمام است وهیچ معنی ندارد یک باند فلان بزرگراه افتتاح شود و 2 باند دیگر بعدا افتتاح شود. این نوع افتتاحیه را وصله پینهای مینامند که باعث میشود عظمت کار شکسته شود و یک اثر ماندگار به یک پروژه بیاعتماد در نظر مردم و متخصصین تبدیل شود." راهآهن 506 کیلومتری اصفهان-شیراز که مراحل ساخت آن از 10 سال پیش آغاز شده بود، با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و ترابری و جمعی از نمایندگان مجلس که البته با پافشاری خود در مراسم حاضر شده بودند؛ درحالی افتتاح شد که آماده نبودن زیرساختها و به کارگیری ریلهای استوک و غیر استاندارد در قطعه آخر برای افتتاح انتخاباتی آن، اعتراض کارشناسان و شماری از نمایندگان استان را به همراه داشت. در همان زمان وزیر راه گفت:" قطار شیراز – اصفهان براساس برنامه زمان بندی قرار بود در سال 89 به اتمام برسد؛ اما افتتاح زودهنگام این طرح باعث شد برخی از اینکه در این روزها دست به حرکت این قطار زدهاند، پشیمان شوند که البته پشیمانی سودی هم ندارد." ماجرای افتتاح نیمه کاره قطار شیراز- اصفهان به عجلههای زیاد مسوولان درهفتههای قبل از افتتاح برمیگردد که نصب سریع ریلها در آن زمان باعث شده اکنون امکان حرکت قطار روی ریل وجود نداشته باشد. البته احمد رضا دستغیب نماینده مردم شیراز در زمان افتتاح این قطار به غیراستاندارد بودن خط اشاره کرده بود و گفت: "من به دنبال سوگندی که در مجلس و در راستای تعهدی که به ملت داشتم، وظیفه خود میدانم به مردم هشدار دهم تا از این قطار استفاده نکرده و از مسوولان نیز میخواهم به خاطر مسایل انتخاباتی جان مردم را بازیچه خود قرار ندهند تا کنون مکاتبات بسیاری را در این راستا انجام دادهام و در صورتی که جواب مطلوب را از مسوولان دریافت نکنم در راستای وظیفه خود حتی تا استیضاح وزیر راه پیش خواهم رفت" البته این نماینده مجلس تا کنون هیچ اقدامی برای این امر صورت نداده است و حتی به نظر میرسد که مسوولان افتتاح رسمی این خط را فراموش کردهاند به گونهای که حتی بعد از گذشت یک ماه و یک هفته از قول شفاهی وزیر راه و ترابری برای بازدید از این خط راهآهن هنوز هیچ خبری از اجرایی شدن این خط نیست و نمایندگیهای راه آهن نیز در مقابل درخواست برای بلیط این خط تلویحاً به نمایشی بودن افتتاح این خط اشاره و زمان حداقل پایان سال را برای پیش فروش و یا حتی فروش بلیط آن اعلام میکنند. این شاید همان گفته دستغیب عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس را تائید میکند که وزارت راه به دنبال تکمیل و افتتاح مجدد این خط راه آهن است. وی با بیان این مطلب تصریح کرد: "برای احداث تخصصی راه آهن باید چندین مرحله را پشت سر گذاشت. مراحلی که کوبیدن خاک 98درصد، بالاست و تراوس و در نهایت ریل گذاری را شامل میشود. این در صورتی است که در زمان احداث راه آهن اصفهان – شیراز علاوه بر اینکه در برخی از مسیرها حتی کوبیدن خاک به زیر 98 درصد میرسد، مرحله بالاست نیز در برخی از مسیرها انجام نشده و شاهد هستیم که قطعات بتنی مستقیما بر روی خاک کوبیده قرارگرفته است" وی گفت: "این راه آهن به هیچ عنوان مطابق با استانداردهای موجود نبوده به همین دلیل نمیتواند بیش از 50کیلومتر سرعت داشته باشد. به عبارتی علت تاکیدهای بسیار مسوولان در جهت در نظر گرفتن سرعت زیر 50 کیلومتر به عنوان سرعت مجاز این قطار خود گواه همین امر است" دستغیب ادامه داد: «راه آهن اصفهان – شیراز در بخشهایی فاقد سیستم کنترل خطوط بوده که این امر مشکلات بسیار زیادی را در آینده به وجود خواهد آورد" وی با اشاره به اینکه مسوولان بارها گفتهاند که حلاوت و شیرینی این پروژه را با دیدگاههای سیاسی نباید تلخ کرد، تاکید کرد: "اگر این راه آهن استاندارد است پس چرا زمان فروش بلیتهای این قطار را به 4 ماه دیگر موکول کردند. آیا این امر به این دلیل نیست که در این زمان میخواهند به دوباره کاری این پروژه بپردازند؟" نماینده شیراز در مجلس گفت: "درهیچ کجای دنیا تاکنون سابقه نداشته است که اولین سفر یک قطار به حمل مسافر اختصاص یابد، در صورتی که باید تا ماهها از قطار تازه احداث شده در جهت حمل بار استفاده شود تا تمامی ابعاد و شاخصههای ایمنی مورد ارزیابی قرار گیرد، اما امروز شاهد هستیم که این روند در کشور ما به گونهای دیگر است." از جالب نیوز |
سرخط خبرهای پیک ایران
۱۳۸۸/۷/۱
عاقبت افتتاح نمایشی خط آهن اصفهان؛شیراز
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر