سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۷/۱

آقايان احمدی نژاد و قذافی برای جلب نظر مساعد آمريکا مسابقه گذاشته اند

نکته مهم در سخنان رئيس جمهوری ايران اين بود که گفت از آقای اوباما می خواهد که به جمهوری اسلامی به چشم يک دوست نگاه کند.

مسعود عالمی 23/09/2009

PNN_Gaddafi-Ahmadinejad_23sept09_146

بنا به گزارش شبکه فاکس نيوز، همسر کارمند سابق اف بی آی، رابرت لوينسون، که دو سال پيش در ايران مفقود شد، به نيويورک آمده است تا بلکه بتواند با آقای محمود احمدی نژاد درباره مفقود شدن همسرش صحبت کند. خانم کريستين لوينسون می گويد پارسال که به منظور کمک گرفتن از مقامات ايران به تهران سفر کرده بود از سفرش هيج نتيجه ای نگرفت، پس حالا به نيويورک آمده است تا شايد بتواند در اينجا رودرو با رئيس جمهوری ايران ملاقات کند، امری که به عقيده ناظران بعيد به نظر می رسد.

از سوی ديگر؛ بنا به گزارش تايمز لندن، سرهنگ قذافی، رهبر ليبی، که برای نخستين بار پس از چهل سال دوری پايش به نيويورک باز شده نيز بالاخره توانست در زمين متعلق به آقای دونالد ترامپ، زمين دار معروف و ميليونر آمريکايی، خيمه معروف خود را برپا کند. تايمز لندن گزارش داد آقای قذافی در ملک ۸۶ هکتاری آقای ترامپ، بنام سون اسپرينگز (هفت چشمه) در حومه نيويورک خيمه خود را زده است و حتی نکرده است از امتيازات قصر ۳۶۰۰ متری آقای ترامپ بهره مند شود.

ديشب در تلويزيون محلی نيويورک تصاويری از سون اسپرينگز نشان داده شد که خيمه مجلل آقای قذافی، به سبک داستانهای هزار و يکشب، در وسط آن همه سرسبزی و آبادانی برپا شده بود. شهرداری برای حفظ حريم خصوصی رهبر ليبی تابلوهای «پارکينگ ممنوع» در خيابان های اطراف نصب کرده است.

آقای قذافی ديشب وارد نيويورک شد. البته قرار است که خيمه برپا شده در زمين کرايه ای صرفا برای پذيرايی و مهمانی های آقای قذافی استفاده شود، و رهبر ليبی شب ها را در محل هيات نمايندگی ليبی در سازمان ملل به صبح برساند.

اما آقای احمدی نژاد که ديروز وارد نيويورک شد در گفتگويی يکساعته با آسوشيتد پرس گفت برای سه کوهنورد آمريکايی که هم اکنون در بازداشت دولت جمهوری اسلامی قرار دارند درخواست نرمش اسلامی خواهد کرد. اين سه کوهنورد آمريکايی متهم هستند که به قصد جاسوسی از مرز عراق وارد ايران شده اند. آمريکا می گويد اين سه تن جاسوس نيستند و صرفا راه را گم کرده بودند. نکته مهم در سخنان رئيس جمهوری ايران اين بود که گفت از آقای اوباما می خواهد که به جمهوری اسلامی به چشم يک دوست نگاه کند.

وی همچنين گفت انتظار دارد مذاکراتش با شش قدرت صنعتی جهان در هفته آينده «باز و آزاد» باشد، اما تاکيد کرد که ايران بر سر برنامه اتمی اش (سازش و) گفتگو نمی کند. او گفت می خواهد دامنه بحث گشاده تر شده و برنامه اتمی غرب را نيز در بر گيرد. او گفت اين با آمريکا و قدرت های اتمی است که سلاح خود را زمين بگذارند و برای همه ملت ها فرصت بهره گيری صلحجويانه از نيروی هسته ای را فراهم آورند.

او همچنين گزارش هفته پيش مبنی بر انصراف آمريکا از نصب موشک های دوربرد در اروپای شرقی که گفته شد برای خنثی کردن حمله احتمالی ايران طراحی شده بود را رد کرد و گفت اين تصميم «راه محترمانه ای برای کنار آمدن با روسيه » بوده است. آقای احمدی نژاد گفت، «من شنيدم که آقای اوباما گفت ايران خطر بعدی است. ايران برای همه يک فرصت است.»

به عقيده ناظران هدف سخنان رئيس جمهوری اسلامی ايران اين بود که از تند و تيزی تصوير ايران در اذهان بکاهد و دولت جمهوری اسلامی را به عنوان دولتی باز و آزاد و با نيات خيرخواهانه معرفی کند. او به صراحت و برای چندمين بار تکرار کرد که ايران در پی توليد بمب اتم نيست و اضافه کرد: «من اميدوارم که آقای اوباما در جهت تغيير حرکت کند.»

احمدی نژاد در جای ديگری تاکيد ورزيد: «منبع نا امنی در جهان بايد مورد گفتگو قرار بگيرد.» اشاره آقای احمدی نژاد به غرب و آن چيزی است که او به نام امپرياليسم غرب می شناسد. در حاليکه آمريکا، در راستای برآوردن قول انتخاباتی آقای اوباما مبتنی بر گفتگو با رقيبان و مفتريان آمريکا، موافقت کرده است برای نخستين بار بر سر برنامه هسته ای ايران به جمع مذاکره کنندگان اروپايی بپيوندد. منتقدين آقای اوباما در آمريکا می گويند رئيس جمهوری ريسک بزرگی می کند زيرا جمهوری اسلامی با سوء استفاده از فرصت مذاکرات نخواهد گذاشت هيچ نفعی به کشور ديگری برسد.

آمريکا و متحدان غربی اش معتفدند که ايران سعی دارد زير لوای برنامه صلح آميز هسته ای سلاح اتمی توليد کند. اما تهران بارها تاکيد ورزيده است که غنی سازی اورانيوم حق ملت ايران بوده و هدف از برنامه هسته ای ايران توليد انرژی برای مصارف صلحجويانه است.

برنامه سخن رانی سران کشورها در مجمع عمومی را می توانيد از اينجا دنبال کنيد.

هیچ نظری موجود نیست: