سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۷/۸

روزنامه تایمز : جمهوری اسلامی اکنون به یک نظام فاسد تبدیل شده است


بی بی سی : روزنامه تایمز چاپ لندن در شماره روز چهارشنبه 30 سپتامبر (هشتم مهر ماه) نوشته است که دولت ایران گفته است مرکز تحقیقات هسته ای جدید خود کاربرد نظامی نداشته و می تواند مورد بازبینی ماموران آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گیرد.

به نوشته تایمز، علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته است که واحد غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم به دلیل سهولت محافظت از آن در یک پایگاه سپاه پاسداران ساخته شده است، نه به این دلیل که کاربرد نظامی دارد.

او همچنین گفت که مقامات ایرانی و آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال گفتگو برای تعیین زمانی برای بازدید ماموران آژانس از این واحد غنی سازی اورانیوم هستند.

روزنامه تایمز می نویسد که واحد جدید غنی سازی ایران می تواند تا 3000 دستگاه سانتریفیوژ را در خود جای دهد.

به نوشته تایمز، این تعداد سانتریفیوژ برای غنی سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی کافی نیست ولی برای یک "واحد تحقیقاتی"، آن طور که ایران می گوید، زیاد است.
تایمز در مقاله ای دیگر در خصوص ایران می نویسد که حکومت آن کشور از داخل و خارج تحت فشار است و بنا براین باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، باید نسبت به ایران موضع سخت تری اتخاذ کند.

در این مقاله نوشته شده است که ایران و آمریکا برای اولین بار در طول هفت سال گذشته باز به مذاکره خواهند پرداخت. همکاری دو کشور پس از حوادث یازدهم سپتامبر در سقوط حکومت طالبان در افغانستان موثر بود.

قرار است مذاکرات ایران و کشورهای آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان از فردا، پنجشنبه، نهم مهر در شهر ژنو سوئیس دنبال شود.

تایمز می نویسد که حکومت جمهوری اسلامی که توسط آیت الله خمینی تاسیس شد اکنون به یک نظام فاسد تبدیل شده که هیچ شباهتی نسبت به انگیزه اولیه تشکیل یک دولت نمونه اسلامی ندارد.

به نوشته تایمز تحریم ها باید بر ثروت انباشته شده توسط نخبگان حکومت ایران و امپراتوری های تجاری سپاه متمرکز شود تا به مردم عادی آسیب کمتری برساند.

بی بی سی

اندر حکایت کردانیه: مجازات زندان براي جعل مدرک تحصيلي


مجازات زندان براي جعل مدرک تحصيلي

گروه سياسي؛ مرکز پژوهش هاي ملي مجلس تصريح کرد استفاده نابجا از عناوين علمي مشمول حبس از يک تا سه سال مي شود.به گزارش پارلمان نيوز، مرکز پژوهش هاي مجلس در اين اظهارنظر آورده است؛ استفاده نابجا از عناوين دکتر و مهندس به قصد ارتقاي صوري پايگاه اجتماعي فرد استفاده کننده يا فريب ديگران و سوء استفاده مادي و معنوي از آنان مي تواند به دو شکل انجام شود؛ اول اينکه استفاده کننده بدون استفاده از مدرک مشخص چنين انتسابي را ادعا کند و عناوين مذکور را در مورد خود به کار گيرد و دوم اينکه براي استفاده از اين عنوان به جعل سند و مدرک تحصيلي مربوطه مبادرت کند.در صورت اخير (جعل سند براي استفاده از عنوان)، ماده (527) قانون مجازات اسلامي به شرح زير، براي مرتکب مجازات در نظر گرفته است؛ «هر کس مدارک اشتغال به تحصيل يا فارغ التحصيلي يا تاييديه يا ريزنمرات تحصيلي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي و تحقيقاتي داخل يا خارج کشور يا دانشنامه هاي تحصيلات خارجي را جعل کند، يا با علم به جعلي بودن آن را مورد استفاده قرار دهد علاوه بر جبران خسارت به حبس از يک تا سه سال محکوم خواهد شد.»

قابل توجه کردان، دانشجو و بهبهانی و بقیه اعضای محترم کابینه

نگرانی از وضعیت سلامت دو تن از زندانیان مسیحی در اوین

شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان: پس از گذشت نزدیک به ۷ ماه از بازداشت مریم و مرضیه دو دختر مسیحی توسط دادگاه انقلاب تهران و نگهداری آنان در زندان پر حاشیه اوین ، سلامتی این دو زندانی در هاله ای از ابهام قرار دارد و گزارشات نگران کننده ای از وضعیت جسمانی و روانی آنها پی در پی به گوش میرسد .

به گزارش تارنمای مسیونهای مسیحی ( ام ان ان ) ، منابع نزدیک به امور این دو زندانی مسیحی گزارش میدهند که وضعیت سلامت این دو دختر جوان رو به وخامت بیشتری گذاشته است . این گزارش حاكی است که هردوی آنها پس از بازداشت با مشکلات جسمانی مواجه بوده اند که روز به روز این مشکلات بیشتر شده است.

بنظر می رسد عدم توجه مسئولان زندان به مشکلات جسمی و بیماری این دو زندانی عقیدتی یکی از روشهای اعمال فشار بر آنان به منظور اعتراف گیری و وادار کردن آنان به انجام درخواستهای غیر قانونی مسئولین زندان باشد. مسئله بی توجهی به بیماریهای آنها در زندان یکی از ترفندهای قاضی برای فشار بر این دو زندانی است، قاضی در آخرین احضار آنها به دادگاه جهت تفهیم اتهام تلویحا گفته بود که به زندان برگردانده شوند تا در اعتقادات و گفته هایشان تجدید نظر کنند. !

همچنین در این گزارش آمده که این دو تن از نوكیشان مسیحی در حال حاضر با گلو درد ، دردهای غیر معمول در ناحیه شکم و همینطور سر دردهای دائمی روبرو هستند. مرضیه در حال حاضر احتیاج شدید به معالجه دندانهایش دارد که دچار عفونت شده است و در موقعیت دشواری قرار دارد . این مسئله در صورت بی توجهی میتواند تبدیل به یک مشکل بزرگ جسمی در سراسر بدن او شود .

این نوكیشان مسیحی در حال حاضر در یک اطاق عمومی با ۲۷ زن دیگر به سر میبرند که تراکم بالا میتواند به سرعت باعث گسترش بیماریهای واگیر نظیر آنفلونزا در بین آنها بشود .

در مجموع وضع بهداشتی این دو زندانی مسیحی بسیار بد و نگران کننده گزارش شده است . مرضیه امیرزاده ۳۰ ساله و مریم رستم پور۲۷ ساله اکنون نیاز فوری به درمانهای پزشکی زیر نظر پزشک متخصص و با مراقبتهای ویژه دارند .

كمیته مسیحیان درمجموعه فعالان حقوق بشر ضمن ابراز نگرانی خود در مورد سلامتی روحی و جسمی این زندانیان عقیدتی، اجازه درمان برای آنان را جزء حقوق انسانی ایشان ارزیابی می نماید و از مسئولان مربوطه رعایت حرمت انسانی و تضمین حق حیات این زندانیان را انتظار دارد. و اعلام می دارد كه مسئولیت جان و سلامت این زندانیان مستنقیما بر عهده مسئولان مربوطه خواهد بود.

لازم به یاد آوری است كه مریم و مرضیه در تاریخ ۱۵ اسفند ماه ۱۳۸۷( ۵ مارچ ۲۰۰۹) بخاطر اعتقادات دینی اشان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و هم اكنون در زندان اوین بسر می برند .

همچنین در مورخه ۱۸ مرداد سالجاری ( ۹ آگوست ۲۰۰۹) نیز اولین دادگاه تفهیم اتهام این نوكیشان مسیحی برگزار گردید كه رئیس جلسه از آنان خواسته بود تا ایمان مسیحی خود را در حضور دادگاه انکار نمایند.، كه مریم و مرضیه در پاسخ به این درخواست گفتند "ما ایمان و اعتقادات خود را انکار نخواهیم كرد

ایران پرس نیوز

بازجویی از مرتضوی و قضات مشهور در رابطه با پرونده‌ی کهریزک



خبرگزاری هرانا : قاضی سعید مرتضوی، قاضی حسن حداد، قاضی صلواتی و قاضی حیدری‌فر در رابطه با پرونده‌ی کهریزک در چند روز گذشته مورد بازجویی و سوال و جواب کمیته‌ي تحقیق قوه‌ی قضاییه قرار گرفته‌اند.
بر اساس اطلاعات رسیده به مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران، قاضی حسن حداد، سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و معاونت دادستانی کل کشور و قاضی حیدری‌فر که اخیرا از مدتی از کار برکنار شده بود، از طرف کمیته‌ي پی‌‌گیری قوه‌‌ی قضاییه در ارتباط با حوادث اخیر زندان‌ها به ویژه بازداشتگاه کهریزک مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. از قاضی صلواتی نیز در مورد برگزاری دادگاه‌ها و حوادث اخیر سوال و جواب‌هایی انجام شده است.
علیرغم ظاهر مناسب این اقدام، بر اساس اطلاعات واصله، این بازجویی‌ها که در حقیقت از عاملین و مسئولان اصلی اتفاقات کهریزک شروع شده، با تهدیدها و توصیه‌های مقامات ارشد قضائی-امنیتی دچار ضعف شده و با توجه به عدم وجود اراده در قوه‌ی قضاییه در خصوص مجازات متهمان و مجرمان سرشناس حکومتی که در مورد پرونده‌های سیاسی ـ امنیتی به کرات مشاهده شده است گمان نمی رود به سرانجامی همچون مجازات برسد.
مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران پیش از این از بازگشت به کار قاضی حیدری فر خبر داده بود. وی قاضی شعبه اول امنیت مستقر در دادگاه انقلاب تهران است. از حیدری‌فر به عنوان قاضی خاطی در پرونده بازداشتگاه غیرقانونی کهریزک یاد می‌شود. وی پس از مدت کوتاهی غیبت در محل کار، مجدد به دفتر خود در شعبه‌ی امنیت واقع در دادگاه انقلاب بازگشته و به کار خود با این تفاوت که تنها اجازه امضا کردن ندارد می‌پردازد. بر اساس اطلاعات رسیده وی دستورات مافوق هایی همچون قاضی حداد و قاضی سعید مرتضوی را اعمال می‌کرده است

پیک ایران

نوروز ایرانی، جهانی شد

پس از سال ها انتظار و ارائه درخواست ثبت جهانی نوروز به سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد - یونسکو - سرانجام هشتم مهر ماه مهمترین جشن باستانی ایرانیان به ثبت جهانی رسید.

درخواست ثبت نوروز به عنوان میراث غیر ملموس جهانی تقاضای مشترک کشورهای ایران، هند، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان، پاکستان و ترکیه بود.

ثبت جهانی نوروز با نمایندگی ۷ کشور از کشورهای برگزار کننده این مراسم و مدیریت ایران در ابوظبی پایتخت امارات متحده عربیانجام شد. اما در این میان جای دو کشور مهم برگزار کننده نوروز یعنی افغانستان و تاجیکستان خالی بود.

بر اساس گزارش ها افغانستان به تازگی به کنوانسیون میراث ناملموس جهانی ملحق شده و نتوانسته خود را برای همکاری در این پرونده آماده کند اما به عنوان یکی از مهمترین کشورهای برگزار کننده نوروز سهم قابل ملاحظه ای در جهانی شدن این جشن دارد.

نوروز همواره عید سال نو در افغانستان بوده اما در دوره اشغال این کشور توسط ارتش سرخ و سپس تسلط طالبان بر این کشور، برگزاری آن با مشکلات و محدودیت هایی همراه بوده است.

با این همه اهتمام جهانی به مسائل افغانستان و همچنین توجه به آئین و رسوم این کشور پس از سقوط طالبان باعث شد که برگزاری نوروز هم در این کشور مورد توجه جهانی قرار گیرد و شناخت تازه ای از این جشن باستانی به دست دهد.

در عین حال دیگر کشور فارسی زبان منطقه یعنی تاجیکستان هم به دلیل این که عضو کنوانسیون میراث ناملموس جهانی یونسکو نیست، از حضور در این پرونده بازمانده است.

به دنبال فروپاشی اتحاد شوروی و کسب استقلال کشورهای عضو آن تجلیل از جشن نوروز بجز تاجیکستان در کشورهای دیگر آسیای میانه، یعنی ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و ترکمنستان نیز جایگاه خاصی را کسب کرده است.

هرچند نوروز جشن ملی مردم آریایی محسوب می شود، ولی در طول تاریخ تجلیل این جشن در میان مردم ترک زبان منطقه آسیای مرکزی، یعنی ازبکها، قرقیزها، قزاقها و ترکمنها نیز رایج بوده است.

از جمله کشورهایی که در ثبت جهانی نوروز همکاری کرده اند ازبکستان است که جمعیت زیادی از این کشور از جمله در سمرقند و بخارا به زبان فارسی صحبت می کنند و دارای پیوند های قوی و مشترک فرهنگی با کشورهای منطقه از جمله ایران است.

به اعتقاد پژوهشگران، قلمروی که هم اکنون مردم آسیای مرکزی در آن به سر می برند، در گذشته مکان اصلی سکونت مردم آریایی بوده و این امر موجب گسترش چشمگیر سنت ها و آیین های نوروزی در میان مردم این منطقه شده است.

در آن سوی آسیای مرکزی و قفقاز یعنی در کشور های ترکیه و عراق هم کردهای این دو کشور نیز نوروز را جشن بزرگ خود می دانند و آن را گرامی می دارند.

هم اکنون بزرگداشت نوروز در کشورهای آسیای مرکزی و جمهوری آذربایجان در سطح دولتی صورت می گیرد و فرارسیدن آن با تعطیلی عمومی همراه است. دست کم بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در جهان هر ساله در آغاز بهار نوروز را جشن می گیرند و و مراسم مربوط به آن را برگزار می کنند.

در سال های اخیر برگزاری نوروز جنبه جهانی تری به خود گرفته و برخی از شهرهای اروپایی نیز آن را به رسمیت شناخته اند اما در جالب توجه ترین آنها سفره هفت سین در کاخ سفید و پیام نوروزی رئیس جمهوری امریکا است که چند سالی است نوروز را به طور رسمی شادباش می گوید و از برگزاری آن در آمریکا که به تنوع فرهنگی این کشور کمک می کند، مباهات می کند.

BBC

اعتراضات شبانه تهران 7 مهر ماه 1388


ماستمالی یا پاک کردن صورت مسئله؛ وقتی قبح از قباحت رخت برمی بندد، این بار فرمانده ناجا

فرمانده ناجا: کهریزک بزرگ‌نمایی شد، بقیه اخبارهم دروغ بود

فرمانده ناجا: کهریزک بزرگ‌نمایی شد، بقیه اخبارهم دروغ بود

جامعه > قضایی - اینکه بخواهیم سیاسی برخورد کنیم و بگوییم حتما یکی از فرماندهان ناجا بازداشت شود درست نیست. در رابطه با موضوع 18 تیر نیز اگر عوامل غیرمسئول دخالت نکرده بودند شاید بسیاری از اغتشاشات با مدارا حل می‌شد.

خبرگزاری ایلنا گزارش داد:

فرمانده نیروی انتظامی پس از پایان مراسم درباره حوادث اخیر و موضوع کهریزک گفت: در موضوع ایلنا: کهریزک بزرگنمایی شد و اتفاقات دیگر هم هیچ‌کدام صحت ندارد. در این پرونده هفت تا 10 مامور نیروی انتظامی که ارتباط مستقیم با پرونده داشته اند نیز دستگیر شده‌اند.

فرمانده نیروی انتظامی با حضور در جمع خبرنگاران ادامه داد: در موضوع کهریزک حادثه‌ای که رخ داد بسیار بزرگنمایی شد و حوادث و اخبار دیگر رانیز ما قبول نداریم و هیچ‌ کدام صحت نداشت. البته نارسایی‌هایی را هم قبول داریم که در مورد آنها نیز بزرگنمایی شد.

فرمانده ناجا با بیان اینکه یک حادثه در یک نقطه دور دست رخ می‌دهد و کل نیروی انتظامی را زیر سئوال می‌برند گفت: در مورد بسیاری از مسائل بزرگنمایی می‌شود.
وی افزود: مسیر پرونده باید کشف حقیقت و رسیدن به واقعیت باشد.

او در پاسخ به این سئوال که آیا این ماموران بازداشت شده از ماموران ارشد و درجه بالا هستند گفت: بالا و پایین بودن درجه این افراد یعنی چه؟ اینکه بخواهیم سیاسی برخورد کنیم و بگوییم حتما یکی از فرماندهان ناجا بازداشت شود درست نیست.

او ادامه داد: مانیز هیچ مداخله‌ای در رسیدگی به پرونده نکردیم و همکاری بسیار خوبی نیز با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی داشتیم که پرونده رسیدگی شود. هیچ تلاشی هم نکردیم که پرونده بسته شود. عملکرد چند نفر در یک گوشه نباید به کل نیروی انتظامی نسبت داده شود ما نیز تلاش می‌کنیم که پرونده رسیدگی شود.

وی افزود: در رابطه با موضوع دانشگاه‌ها اگر صرفا نیروی انتظامی، حراست دانشگاه‌ها و مسئولان دانشگاه‌ها وارد عمل شوند، مشکلات حل می‌شود. در رابطه با موضوع 18 تیر نیز اگر عوامل غیرمسئول دخالت نکرده بودند شاید بسیاری از اغتشاشات را با مذاکره و مدارا و یک فرمانده که قدرت ارتباط اجتماعی داشته باشد، حل و فصل می‌کردیم. در حوادث اخیر نیز دستگیری دانشجویی را از سوی نیروی انتظامی نداشته‌ایم.

فرمانده ناجا در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا در این رابطه که «اشاره کردید اتفاقاتی اصلا رخ نمی‌دهد و به پلیس منتسب می‌شود» و اینکه این اتفاقات چیست؟ گفت: شرایط رسانه در دنیا به این صورت است که دیگر نمی‌شود هیچ مسئله‌ای را محلی قلمداد کرد و به دوستان خودمان گفته‌ایم که مراقب باشند.

ورزشگاه جای فعالیت سیاسی نیست
احمدی‌مقدم در رابطه با مسابقه فوتبال بین پرسپولیس و استقلال که روز جمعه در ورزشگاه آزادی برگزاری می‌شود نیز گفت: اینگونه نخواهد شد که ورزشگاه جولانگاه اتفاقات سیاسی شود. جو ورزشگاه نیز آماده چنین اتفاقاتی نیست و فضای متفاوتی دارد.

به گفته احمدی‌مقدم همت نیروی انتظامی با کمک شهرداری تهران همچون گذشته برقراری امنیت در ورزشگاه است که مزاحی رخ ندهد ویا شیشه‌ای شکسته نشود. البته اگر بلیط‌ها مثل کشورهای دیگر پیش‌فروش شود با مشکل حضور تماشاچیان چند ساعت قبل از شروع بازی روبرو نیستیم.

حوادثی که اصلا رخ نمی‌دهد به نیروی انتظامی نسبت می‌دهند
فرمانده نیروی انتظامی با بیان این‌که نیروی انتظامی نسبت به گذشته چهره مطلوب‌تری دارد، گفت: امروز پلیس بیش از هر زمانی در ویترین قرار گرفته، و هر اتفاقی که رخ می‌دهد انعکاس جهانی می‌یابد. از سویی حوادثی که اصلا رخ نمی‌دهد منتسب به نیروی انتظامی می‌کنند که در یکی دو ماه اخیر شاهدش بودیم.

سردار اسماعیل احمدی مقدم در جلسه همایش سالیانه پلیس پیشگیری ناجا و در جمع روسای پلیس پیشگیری افزود: هفته ناجا فرصتی برای ارتباط با مردم و ارتقای سطح نیروی انتظامی است.

وی افزود: سازماندهی واحدهای مختلف در یک تشکل واحد در پلیس پیشگیری باعث ارتقای سطح پاسگاه‌ها و کلانتری‌ها شده است.

احمدی مقدم با بیان این‌که هویت اساسی نیروی انتظامی پلیس پیشگیری است، تصریح کرد: نیروی انسانی در کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها از حدود 45 درصد به 79 درصد رسیده است. در پلیس آگاهی نیروی انتظامی به وظایف قوه قضائیه در کشف جرم کمک می‌کند اما در پلیس پیشگیری ما رویکرد پیشگیری از وقوع جرم را دنبال می‌کنیم.

فرمانده ناجا به امنتیت محله محور اشاره کرد و گفت: کلانتری یعنی بزرگ‌تری و ریش سفیدی و باید سعی شود در کلانتری‌ها مسائل را ذوب کنیم و این نیاز به داشتن مرجعیت احتماعی دارد که این مرجعیت و برتری تحکمی نیست.

احمدی مقدم ادامه داد: وقتی رئیس کلانتری در یک محله از نفوذ برخوردار بوده و با معتمدان محل و کسبه ارتباط خوبی داشته باشد. بسیاری از مشکلات در محله حل می‌شود.

فرمانده ناجا با تاکید بر این‌که کلانتری نباید منفعل باشد که جرم رخ دهد، بعد وارد عمل شود، گفت: قدرت روانشناختی در کلانتری‌ها باید بسیار قوی باشد.

وی با بیان این‌که نیروی انتظامی نسبت به گذشته چهره مطلوب‌تری دارد و افزود: مطالبات جامعه دائما در حال تحول است و ما نیز برای پاسخگویی به خواسته‌های مردم باید با این تحولات پیش برویم و سرعتمان را بیشتر کنیم.

فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: امروز نیروی انتظامی بیش از هر زمان دیگری در ویترین قرار گرفته است و عملکردش زیر ذره‌بین است. به‌طوری‌که هر اتفاقی در سطح شهر و استان هم رخ می‌دهد انعکاس جهانی می‌یابد. از سویی حوادثی که اصلا رخ نمی‌دهد منتسب به نیروی انتظامی می‌کنند که در این یکی دو ماه اخیر شاهدش بودیم.

وی ادامه داد: البته نیروی انتظامی سازمانی بسیار گسترده است، و به‌طور عمده در حوزه ناهنجاری‌های اجتماعی فعالیت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در میان سخنرانی فرمانده ناجا که مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات نیروی انتظامی از خبرنگاران برای حضور در این جلسه دعوت کرده بود، مسوولان، خبرنگاران را از مراسم خارج کردند.

سیخونک:

فرمانده محترم ناجا با این درافشانی ها تودهنی محکمی بر دهان رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی ، حضرت خامنه ای ، که فرمودند: در گهریزک جنایات بزرگی اتفاق افتاده است، و همچنین رئیس جمهور بیست و چهار میلیون ونیمی، برادر احمدی نژاد که فرمودند: البته در مسئلۀ کهریزک دست عوامل خارجی در کاربوده است؛ زد! پیدا کنید پرتقال فروش را!

اندر ماجرای کردانیه

بهبهانی: تقلب نكردیم فقط یادمان رفت منابع را ذكر كنیم!

روابط عمومی وزارت راه و ترابری با ارسال نمابری درباره "خبر منتشره در برخی سایت‌ها و طرح شائبه درباره یكی از مقالات علمی مربوط به وزیر راه"، پاسخ وی را در این زمینه منتشر كرد.

به گزارش ایسنا، دكتر حمید بهبهانی - وزیر راه و ترابری - در این نمابر اظهار كرده است: متاسفانه هرچه پیشتر می‌رویم آنانی كه خدمتگزاران خدوم این ملت را بر نمی‌تابند و از سپیدترین سپیدهای سیاهی می‌سازند، دایره اتهاماتشان را روز به‌روز به این خدمتگزاران كوچك مردم وسیع و وسیع‌تر می‌كنند اگرچه این نوع حملات به دور از انصاف و مردانگی است و مهم‌تر اینكه با اخلاق رسانه‌ای نیز هیچگونه سازگاری ندارد اما خدا را شاكرم كه عزیزانی اینچنین بار گناهان این بنده را بر دوش می‌كشند.

وی ادامه داده است: اما درخصوص این اتهام ناروا چون روشنایی روز مشخص است كه مقاله مذكور نوشته خود اینجانب است و این مقاله حداقل ۵ تا ٧ سال قبل نگاشته شده است. برای عموم كارشناسان ارشد و دارندگان پایه دكترا كاملا مبرهن است كه به‌كارگیری قسمتی از مقالات دیگران با ذكر منبع و ماخذ كاملا مجاز بوده و اینجانب كه صاحب بیش از پانصد مقاله علمی هستم نیز بر این مساله وقوف دارم. از آنجاكه این مقاله تلخیصی از یك پایان‌نامه‌ی دكترای حدودا چهارصد صفحه‌ای بوده است و دارای ٦٠ تا ٧٠ رفرنس و مرجع، مقاله‌ی مذكور به تلخیص از آن پایان نامه، در دوازده صفحه خلاصه شده است. لذا تعدد منابع و ماخذ موجب شده است كه اشتباها ذكر نام برخی منابع از قلم بیفتد.

وزیر راه و ترابری تاكید كرده است: این مساله موجب رد آن نمی‌شود كه اساسا این مقاله متعلق به اینجانب بوده و دكترین مطرح شده در آن نیز ماحصل پژوهش دانشجوی مقطع دكترای همكار اینجانب و خود اینجانب است و مجددا تاكید می‌كنم كه به مقاله‌ای دزدی اطلاق می‌شود كه كل مقاله با تغییر نام مصادره به مطلوب گردد. در همین راستا جالب است سایت محترم نیز فقط به‌كارگیری قسمت‌هایی از مقاله اشاره كرده است، لذا آفتاب آمد دلیل آفتاب. اما بازهم تاكید می‌كنم كه من به شدت از باز شدن فضای نقد منصفانه طرفداری می‌كنم و به منتقدان خویش ارج می‌نهم ولی تنها نگرانی من این است كه با اینگونه فضاسازی‌های مغرضانه تخریب به جای نقد نهادینه شود.

اندر ماجرای کردانیه

مجلس به تقلب وزیر علوم از یک دانشجوی کره ای اذعان دارد


اکثر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می گویند که 70 درصد مقاله کامران دانشجو، وزیرعلوم دولت کودتا با یک دانشجو کره‌ای یکی و مشابه بوده است.

امیر طاهرخانی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص جلسه این کمیسیون با دانشجو، درباره موضوع کپی برداری وزیر متقلب دولت احمدی نژاد از مقاله یک دانشجو کره‌ ای در نشریه فیچر مطرح شده است، اظهار داشت: آقای دانشجو این موضوع را تائید نکردند، اما مقاله موجود بود و مشخص بود که عینا آن مقاله بدون کم و کاست آورده شده است و اکثر اعضای کمیسیون نیز همین نظر را داشتند.

طاهرخانی در گفتگو با پارلمان نیوز افزود: آقای دانشجو در توضیح این مساله گفتند که استاد راهنمای این دانشجو بوده اند و تاکید دارند که ممکن است در برخی موارد این دو مقاله یکسان باشند اما در نتیجه متفاوت هستند.

حرف های جالب و متفاوت اهالی سینما؛ نیکی کریمی : هر بار یک نوع انگ به ما می زنند


هر بار یک نوع انگ به ما زده می شود .که طرف فیلم توقیفی ساخته یا فیلمش رفته فلان جشنواره .برای نمایش فیلم شب گفتند که باید ۱۵ دقیقه دربیاید .
شفاف : بخش‌هایی از حرف‌های مختلف سینماگران و اهل سینمای ایران درباره موضوع‌های مختلف در ستونی به نام پانوراما توسط محمد تاجیک در امتیاز انتخاب و منتشر شده است. چند بخش از این حرف‌های جالب و متفاوت سینماگران را این‌جا می‌خوانید:

نیکی کریمی چرا روز نامه ها را نمی خواند؟
نیکی کریمی بازیگر و کار گردان مطرح سینمای ایران که این روز ها فیلم دوخواهررا برپرده سینماها دارند وهمه منتظرند تا بازی او را در پاییز در فیلم جدید کیمیایی با عنوان محاکمه در خیابان مشاهده کنند، به تازگی در میز گردی با حضور چند تن از فیلمسازان سینمای مستقل ایران در ماهنامه فیلم حضور یافته و در بخشهایی از این میز گرد به شدت از منتقدان ووضعیت سینمای مستقل در ایران انتقاد کرده است . نیکی کریمی که فیلم یک شب او پس از سالها هنوز اکران نشده دراین میزگرد گفته است :در کشورهایی مثل ایران همیشه به کار گردانها تهمتهایی زده می شود مثل اینکه به عمد جوری فیلم ساخته اند که توقیف شود در حالی که خیلی از فیلمسازان جوان از همین کشورهای همسایه مثل فاتح آکین یا نوری بیگله جیلان فیلمهایی ی سازند که به جشنواره های مختلف می روند و حمایت می شوند .ولی این جا به جای اینکه از ما حمایت کنند و البته من قاچاقی آن را رد کردم الان هم یکسالی است که فیلمنامه جدیدم را داده ام و هنوز تایید نشد و می گویند بهتر است ساخته نشود . وی درادامه گفته است :از سینمای مستقل هیچ حمایتی از طرف منتقدان نمی شود .یکی از دلایلی که من دیگر روز نامه نمی خوانم همین است .برخی منتقدان پار سال ودر زمان جشنواره با کمترین دانش در مورد فیلمها می نوشتند و مثلا براساس دموکراسی نمی گفتند که فیلم فلانی با سلیقه من جور نیست .بر عکس با دیکتاتوری می نوشتند که فلانی اصلا نباید فیلم بسازد .یا با ادبیات استادیومی می گفتند فلان فیلم مزخرف است !مثل ورزشگاهها که همه افتاده اند به جان هم !در حالی که منتقدان در همه جای دنیا قرار است روشنفکر ترین قشر سینما باشند .در این اوضاع چه انتظاری از ارشاد می توان داشت .

رضا ناجی :از تلویزیون می ترسم
رضا ناجی بازیگر برنده خرس نقره ای شنواره برلین گفت وگویی با روز نامه وطن امروز کرده ودربخشهایی از این گفت وگو گفته است :در وهله اول سینما و تلویزیون از لحاظ اولویت برای من فرقی نمی‌کند و بیشتر به این موضوع فکر می‌کنم کاری را انجام دهم که حرفی برای گفتن داشته باشد. متأسفانه در حال حاضر بیشتر کارهایی که برای تلویزیون ساخته می‌شود صرفاً برای پرکردن آنتن تلویزیون است و کار خوبی ندیده‌ام، برای همین شاید بتوان گفت تا حدودی از کار در تلویزیون می‌ترسم. مجیدی یک روانشناس است ناجی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره بازی در فیلم مجیدی گفته است :معمولاً آقای مجیدی عادت دارند تمام کارها را انجام ‌دهند و بعد بازیگران را انتخاب ‌کنند و این یکی از بزرگ‌ترین حسن‌های آقای مجیدی است. ویژگی اصلی کارهای مجیدی آموزنده بودن آنهاست که از آن بسیار لذت می‌برم. مجید مجیدی همیشه 90 درصد کارش، انتخاب است اعم از انتخاب دستیاران، بازیگران و... و موقع شروع فیلمبرداری فقط 10 درصد کار باقی می‌ماند. به نظر من مجیدی نه‌تنها نویسنده و کارگردان خوبی است بلکه یک روانشناس است و سینما را خوب می‌شناسد

توحیدی :فارابی مثل یک کیوسک نگهبانی است
فرهاد توحیدی نایب رییس هیات مدیره خانه سینما گفت وگویی با علیرضا مجمع در روزنامه دنیای اقتصاد کرده ودر بخشهایی از این گفت وگودرباره بنیاد سینمایی فارابی گفته است : دوره به دوره از کیفیت مدیریت فارابی کاسته شده، چه به لحاظ وزن فرهنگی و چه به لحاظ نقشی که باید در هدایت سینمای ایران داشته باشد. جان کلامم این است که این سازمان متناسب با رشد سینمای ایران رشد نکرده و در جایی متوقف شده است، اما از سوی دیگر و از آنجایی که به هر حال کنترل‌کننده بودجه سینمای ایران بود نقش سرپلی را اختیار کرد که سینماگران ناچار بودند به آنجا مراجعه بکنند. یعنی شاید حکم یک کیوسک نگهبانی را دارد که صرفا ویزا‌ها را کنترل مي‌کند و به آدم‌ها اجازه مي‌دهد رد بشوند یا نشوند! شاید مقداری بیش از این. چون فکر مي‌کند پول مي‌دهد باید نظر هم بدهد. یعنی در واقع نماینده فرهنگی دولت در سینماست و دوست دارد حرف‌های خودش را هم بشنود. ما به این شرایط معترض هستیم. سینمای ملی ما اگر شرایط ساختاری‌اش با چیزی که الان هست متفاوت باشد اصلا نیاز به بودجه دولت ندارد. در صورت اصلاح ساختار ما مي‌گوییم اصلا نیاز نیست دولت هزینه کند. توحیدی درادامه گفته است :اما اتفاق ناگواری که در این دو سال که مدیریت فعلی فارابی عهده دار مسوولیت است افتاده این است که حمایت عام را از سینما برداشتنند . وی همچنین افزوده : آقایان یک بدنه‌ای را به هم ریخته‌اند که بتوانند فیلمی مثل ملک سلیمان تولید کنند

مدير ورزش شبكه سه: حمله‌اي در كار نيست
تهران امروز در صفحه ورزشی خود گزارشی درباره واکنشهابه جدیدترین برنامه نود نوشته ودر بخشی از آن آورده :نگاهي گذرا و سطحي به سايت‌هاي خبري براي پي بردن به موج جديد حمله عليه عادل فردوسي‌پور و موضع‌گيري در قبال برنامه دوشنبه شب 90 كه پس از مدت‌ها روي آنتن رفت، كفايت مي‌كند. بعد از مسعود عنايت كه تنها ساعاتي پس از پخش مجدد برنامه 90، كارشناس داوري را مورد حملات تند خود قرارداد، روز گذشته محمدرضا ساكت هم در مقام منتقد و البته وكيل‌مدافع عباس انصاري‌فرد ظاهر شد و از مظلوميت مديرعامل باشگاه پرسپوليس صحبت كرد. به عقيده او خدمات ارزنده انصاري‌فرد انكارناپذير است و هتك حرمت به او در اين برنامه منصفانه نبود. ساكت مي‌گويد: «چالشي بودن برنامه انتقادي نبايد منجر به استهزا گرفتن افراد شود ضمن اينكه استفاده از كارشناسان داوري كه صرفا شخصيت‌هاي نظري دارند و سابقه قابل‌توجهي در امر اجرايي و داوري ندارند و به باشگاه‌ها مشاوره مي‌دهند، مطلوب نيست. مجري و تهيه‌كننده برنامه مهندس است اما متاسفانه شاهد اشكالات فني، ارتباطي و نوعي شتابزدگي در اجراي برنامه بوديم.» محمد آقازماني، مدير گروه ورزش شبكه سوم اما موضع‌گيري‌هاي جسته و گريخته را موج جديد حمله به برنامه 90 نمي‌داند و با خوش‌بيني مفرطي در اين‌باره حرف مي‌زند: «اظهارنظرهايي كه از سوي افراد معدود مطرح مي‌شود را نمي‌شود به كل پيكره فوتبال تعميم داد و بنده تصور نمي‌كنم كه موج جديدي عليه عادل و برنامه 90 به‌راه افتاده باشد.» آقازماني در مورد ادعاي انصاري‌فرد مبني‌بر رودست خوردن از فردوسي‌پور و ملغي شدن توافقي كه قبل از آغاز برنامه حاصل شده بود جواب سياستمدارانه‌اي مي‌دهد: «ما هميشه در خدمت دوستان بوده و هستيم.»

شفاف

خبر تحریک آمیز رجانیوز: ساخت شهرک مسیحی نشین در دو قدمی تهران

ساخت شهرک مسیحی نشین در دو قدمی تهران

پرچم: جمعي از ساكنان قديمي شهر مسيحي نشين كوروش قصد احياي اين شهرك متروكه را دارند.

شهرك كوروش از مناطق خوش آب و هواي ساوجبلاغ است که قبل از انقلاب اسلامي محل سکونت مسیحیان بوده است اما در جريان پيروزي انقلاب اكثر اهالي شهرك كوروش اين محل را ترك كردند و رفته رفته شهرك مذكور به منطقه اي متروكه تبديل شد.

اما طبق اظهارات یکی از مسئولان ساوجبلاغ، اخيرا برخي ساكنان قديمي شهرك بازگشته و آنجا را مورد بازسازي قرار داده و توسعه بخشيدند و مصمم هستند محل مذكور را به منطقه اي مسيحي نشين تبديل كنند.

گفتنی است که برخی از افراد بهائی نیز قصد دارند با ساخت شهرک هایی در اطراف تهران و اصفهان فرقه منحرفه خود را انسجام بیشتری ببخشند. در کشورهای اروپایی نیز برای تضعیف نشدن مذهب رسمی کشورها به پیروان ادیان و فرق اجازه ساخت شهرک هایی این چنین مگر در شرایط خاص داده نمی شود.

رجانیوز

فرهاد حاج میرزایی به ده سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد


شماره 834-2009

8 مهر 1388

کليد واژه ها : زندانيان سياسي

کمیته گزارشگران حقوق بشر - فرهاد حاج میرزایی، فعال سیاسی کرد هفته‌ی گذشته در دادگاه انقلاب شهرستان سنندج محاکمه و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در گروهک‌های معاند مارکسیستی، تجمع و تبانی علیه نظام، حمل اسلحه و آلات جنگی غیرمکشوفه (؟) به ده سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد.

حاج میرزایی در جریان برخورد با دانشجویان چپگرا در تاریخ بیست و دوم اسفند ماه سال جاری توسط ماموران امنیتی در شهرستان سنندج دستگیر و پس از یک شب بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به بند 209 منتقل شد.

بر طبق گزارش‌های موجود این فعال سیاسی به منظور اخذ اعتراف در طول این مدت تحت شکنجه های شدید جسمی و روحی قرار گرفته است. از جمله شکنجه‌های اعمال شده به وی می توان به دستبند قپانی، شوک الکتریکی و بی خوابی های طولانی مدت اشاره کرد. در این زمینه نسبت به سلامت وی نگرانی جدی وجود دارد.

وی با گذشت بیش از یک سال از زمان بازداشت سرانجام در تاریخ 26 مرداد 88 با قید وثیقه ۴۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. وی 3 ماه پیش از آن به قید همین وثیقه آزاد و بعد از یک هفته مجددا دستگیر شده بود.


کميته گزارشگران حقوق بشر

انتشار روزنامه دنیای فوتبال متوقف شد


8 مهر 1388

بی بی سی: بنا به تصمیم شورای سیاستگذاری روزنامه دنیای فوتبال، انتشار این روزنامه متوقف می شود.

روزنامه دنیای فوتبال که از پرطرفدارترین روزنامه های ورزشی ایران محسوب می شود، در ماه های اخیر با چند مورد شکایت از سوی شخصیت های مختلف در صحنه فوتبال ایران مواجه شده بود و قاضی مسئول رسیدگی به این شکایات روز 26 مهر را به عنوان زمان رسیدگی به اتهامات مطرح شده اعلام کرده بود.

به نظر می رسد گزارشی که اخیرا در این روزنامه درباره رواج خرافه در میان مربیان تیم های مختلف منتشر شده بود یکی از موارد حساسیت برانگیز بوده است.

همچنین گزارشی که روزنامه دنیای فوتبال درباره ساختار و نحوه تامین منابع مالی باشگاه سایپا منتشر کرده بود نیز باعث مطرح شدن شکایتی رسمی از سوی باشگاه سایپا علیه این روزنامه شد.

هرچند برخی منابع از صدور حکم توقف برای این روزنامه خبر داده بودند، اما به گزارش خبرگزاری ایسنا، علیرضا ملکیان معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از توقیف این روزنامه ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: "روزنامه دنیای فوتبال از سوی این معاونت توقیف نشده است."

مسئولان این روزنامه نیز می گویند دستوری رسمی، به شکل کتبی یا شفاهی از سوی مسئولان امور مطبوعات در وزارت ارشاد جهت توقف انتشار دریافت نکرده اند.

کارشناسان روزنامه خصوصی دنیای فوتبال را نشریه ای توصیف می کنند که "جستجوگری را در دستور کار داشت" و تلاش می کرد جای خود را به عنوان نماینده دیدگاه اقشار جدی تر و تحصیل کرده تر در عرصه فوتبال باز کند.

هرچند سایت هواداران باشگاه استقلال تهران، روزنامه "دنیای فوتبال" را به عنوان یک روزنامه "منتقد دولت" معرفی کرده، این روزنامه در آخرین سرمقاله خود پیش از توقف انتشار تاکید کرده که "حوزه فوتبال باید از حوزه سیاست جدا باشد" و انتقاد کرده است که "فضای فوتبال هیچگاه از نگاه سیاسی مصون نبوده و ... بسیاری از موضوعات فوتبالی، سیاسی جلوه داده می شود."

این روزنامه در روزهای اخیر و در آستانه دیدار استقلال و پرسپولیس در روز دوم اکتبر (10 مهر) مدعی شده بود به اطلاعاتی دست یافته که نشان می دهد نزدیک به دو سوم بلیط های این مسابقه که در ورزشگاه آزادی برگزار می شود، به فروش نخواهد رسید و به نیروهای انتظامی اختصاص یافته است.

تا کنون هیچگاه یک روزنامه ورزشی به حکم دولت ایران تعطیل نشده است و در صورتی که وجود حکمی در مورد توقف انتشار روزنامه دنیای فوتبال از سوی وزارت ارشاد ایران به اثبات برسد، این اولین مورد توقف انتشار یک روزنامه ورزشی به حکم دولت محسوب می شود.

درماندگی رژیم: هيات رزمندگان از امشب کنار ورزشگاه آزادی مستقر می‏شود!

در آستانه شهرآورد(دربی) سبز پایتخت:

هيات رزمندگان از امشب کنار ورزشگاه آزادی مستقر می‏شود!

در آستانه شهرآورد(دربی) سبز پایتخت، هيات رزمندگان غرب تهران و كرج با هماهنگی با مدیریت ورزشگاه آزادی از امشب در کنار درب غربی این ورزشگاه استقرار پیدا می‏کنند!


به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن ضیاء آذری مدیر مجموعه ورزشی آزادی اظهار داشت: هنر ما به این است كه كارمان را به بهترین نحو انجام دهیم. ما تلاش كردیم پیش از آغاز داربی ورزشگاه آزادی را آماده كنیم. اكنون هم پاركینگ، استادیوم، جایگاه تماشاگران، رختكن و سرویس‌های بهداشتی و ... آماده برگزاری داربی است.

وی با انتقاد از عدم همكاری اداره برق با مجموعه ورزشی آزادی درخصوص روشنایی درب غربی ورزشگاه آزادی تصریح كرد: متاسفانه اداره برق علیرغم درخواست و پیگیری مكرر ما هیچ اقدامی انجام نداده است. شهرداری هم كاری نكرد، اداره برق بسیار راحت از این مساله مهم گذشت. نمیدانم اگر برای مردم اتفاقی بیفتد چگونه میخواهند تبعاتش را بپذیرند و مشكل را حل كنند.

آذری از برپایی چادرهایی برای اسكان تماشاگران شهرستانی در شب پیش از بازی داربی و برگزاری نماز جماعت خبر داد و به ایسنا گفت: هیات رزمندگان غرب تهران و كرج طی مذاكره با معاون مجموعه ورزشی آزادی درخواست كردند كه شب قبل از بازی مقابل درب غربی فضایی را برای استراحت و اسكان تماشاگران شهرستانی آماده كنند. برپایی نماز جماعت و پذیرایی از مردم از دیگر اقداماتی خواهد بود كه بنا است انجام شود.

با توجه به اینکه "اداره برق از روشنایی درب غربی" خودداری کرده و "هیات رزمندگان هم از امشب همانجا" چادر می‏زند، امیدواریم دوستان هیئت رزمندگان اگر مردم را در آن تاریکی تشخیص ندادند، حداقل یکدیگر را تشخیص بدهند و با هم برخورد مناسبی داشته باشند!

موج سبز آزادی

آیت الله منتظری: از سرنوشت حکومت های استبدادی عبرت بگیرید

آيت الله منتظری:به مسوولان حکومت تذکر می دهم:از سرنوشت شاه و ساير حکومت های استبدادی در جهان عبرت بگيريد!
پايگاه اينترنتی دفتر آيت‏الله منتظری: متن ‏پاسخ آيت الله منتظری به نامه مجمع زنان اصلاح طلب:



بسم الله الرحمن الرحيم ‏

‏حضور محترم مجمع زنان اصلاح طلب
‏‏ضمن عرض سلام و تحيت؛ مطالعه مطالب ارسالى شما موجب نگرانى و تأثر‏ ‏بيش از پيش اين جانب گرديد. نگرانى هاى شما از حوادث و فجايع جارى و‏ ‏عواقب آن و اعمال خلافى كه متأسفانه به نام دين و حاكميت دينى انجام شده‏ ‏و مى‎شود، و همچنين انتظارات شما و ساير اقشار جامعه از مراجع محترم و‏ ‏علماى بلاد و جامعه روحانيت كه بايد مدافع حيثيت دين و مذهب و ملجاء و‏ ‏پناهگاه مردم مظلوم باشند كاملا به حق و بجاست. دفاع از اسلام و حمايت‏ ‏از مظلوم - علاوه بر بيان احكام حلال و حرام - وظيفه اى است كه از جانب‏ ‏معصومين (ع) در زمان غيبت حضرت ولى عصر ارواحنافداه بر عهده عالمان‏ ‏دين گذاشته شده است.

‏اينجانب در حد توان، و بنابر احساس مسئوليت و وظيفه انسانى و شرعى ،‏ ‏در رابطه با حوادث و فجايع پس از انتخابات و تضييع حقوق معترضين به‏ ‏نتيجه انتخابات اخير و ضرب و شتم و كشتار عده اى بيگناه و نيز‏ ‏دستگيرى تعداد زيادى از نخبگان و فعالان سياسى و اعتراف گيريهاى‏ ‏اجبارى و خلاف شرع و هتك حرمت افراد با پخش مصاحبه هاى بى مايه ‏ ‏تلويزيونى مطالبى را عنوان نموده ام; به اميد آن كه در جهت اصلاح امور و‏ ‏تنبه مسئولين مربوطه و جبران اعمال خلاف گذشته و بازگشت آرامش به‏ ‏جامعه و نيز اعتماد مردم به حاكميت منشأ اثر باشد.

‏مجددا به مسئولين مربوطه تذكر مى‎دهم از سرنوشت حكومت شاه و ساير‏ ‏حكومتهاى استبدادى در جهان عبرت بگيرند. در دنياى امروز با ايجاد‏ ‏خفقان و رعب و وحشت و جو پليسى و بگير و ببند منتقدان و پر كردن‏ ‏زندانها از انديشمندان و آزادى خواهان و اجبار نمودن آنان به اعتراف و‏ ‏اقرار نسبت به امور خلاف واقع نمى توان حكومت نمود. در حكومتى كه‏ ‏نخبگان منتقد و فعالان سياسى در زندان و تحت فشار و محروميت بوده و‏ ‏مداحان تملق گو و چاپلوسان، مورد تأييد و تكريم باشند، جامعه و مردم‏ ‏هرگز به فلاح و سعادت و رشد و ترقى راهى نخواهند يافت.

‏در ضمن آنچه را در شكوائيه خود در مورد فرزندان آورده ايد، به‏ ‏عزيزتان بگوييد يكى از اهداف آفرينش ، امتحان افراد است كه چه كسانى‏ ‏بهترين اعمال را دارند. خداى عزيز در آيه دوم سوره ملك مى‎فرمايد: (الذى خلق الموت والحيوة ليبلوكم ايكم احسن عملا) يعنى خداوند‏ ‏مرگ و زندگى را آفريد تا افراد آزمايش شوند كه چه كسى بهتر عمل‏ ‏مى‎كند. عده اى با رياست و حاكميت امتحان مى‎شوند تا معلوم شود در‏ ‏عمل تا چه حد پايبند ارزش ها خواهند ماند; و اين كه آيا خود و مقامات‏ ‏دنيوى را فداى ارزش ها مى‎نمايند و يا ارزش ها و اعتقادات را در خدمت‏ ‏مقامات و اميال چند روزه خود مى‎خواهند; و همچنين عده اى با محروميت و‏ ‏مظلوميت امتحان مى‎شوند تا معلوم شود در راه انجام وظيفه و دفاع از‏ ‏حقوق خود و ديگران تا چه حد صبر و استقامت مى‎كنند، كه در اين صورت‏ ‏طبق وعده الهى اجر بى حساب خواهند داشت؛ و يا اين كه مأيوس مى‎شوند‏ ‏و صحنه را براى قدرت طلبان خالى مى‎نمايند.

‏اميدوارم تا دير نشده مسئولين ما به خود آيند و روش و شيوه خود را تغيير‏ ‏دهند و اشتباهات گذشته را جبران نموده و فاصله بين مردم و نظام را با‏ ‏اخلاق كريمه و تأسى به معصومين (ع) از بين ببرند.

‏‏توفيق شما را در انجام وظائف شرعى و ملى و همچنين صبر و پايدارى شما را‏ ‏از خداوند بزرگ مسألت دارم.

‏‏7 مهرماه 1388 - 9 شوال 1430‏
‏قم المقدسة - حسين‏على منتظرى

سایت روشنگری

«تلاش‌های بی‌ثمر» آیت‌الله خامنه‌ای برای یکدستی قدرت

گفت و گو با سعید رضوی فقیه پیرامون فشار بر فعالان سیاسی و راه حل برون‌رفت از وضع موجود

«تلاش‌های بی‌ثمر» آیت‌الله خامنه‌ای برای یکدستی قدرت

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

ورود ایرانیانی که به هر دلیل در خارج از کشور زندگی می‌کنند، به ایران و سپس خروج آنان از کشور، بسیاری از اوقات با حوادث پلیسی و امنیتی توأم بوده است. شرایط انتخابات اخیر در ایران نیز بر ویژگی این امر افزود.

در حال حاضر از افراد سرشناسی که از خارج از کشور به ایران سفر کرده و موفق به بازگشت نشده‌اند، می‌توان از سعید رضوی فقیه، تحلیل‌گر و فعال سیاسی ساکن فرانسه، محمدرضا جلایی‌پور، دانشجوی دانشگاه آکسفورد و هم‌چنین کیان تاجبخش، ایرانی - آمریکایی ساکن آمریکا نام برد.

هر سه‌ نفر در تهران دستگیر و زندانی شده‌اند؛ کیان تاجبخش هنوز در زندان به سر می‌برد و محمدرضا جلایی‌پور به تازگی آزاد شده است.

در گفت و گویی با سعید رضوی فقیه، به دلایل حضور او در ایران، ممنوع‌الخروج بودنش و هم‌چنین نگاه وی به یکی از بحث‌های جاری فعلی، یعنی امکان برون‌رفت از شرایط کنونی می‌پردازیم.

Download it Here!

آقای رضوی فقیه، پیش از این، مدتی بود که شما ساکن فرانسه بودید. همین طور است؟

بله، طی سال‌های گذشته، مشغول گذراندن یک رساله‌ی دکتری در رشته‌ی علوم سیاسی بودم.

کی به ایران برگشتید؟

پیش از انتخابات ریاست جمهوری اخیر، روز هشتم بهمن‌ماه ۱۳۸۷ به ایران برگشتم. در همان بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، پاسپورتم توقیف شد و چند روز بعد نیز خودم با حکم دادگاه انقلاب بازداشت شدم. ۱۵ روز را هم در زندان سپری کردم و بعد با قید وثیقه آزاد شدم تا این‌که به خاطر پرونده‌هایی که در دادگاه انقلاب دارم، مجدداً محاکمه شوم.

البته یک حکم قطعی چهار سال زندان و ۷۴ ضربه‌ی شلاق نیز از شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست آقای صلواتی گرفته‌ام که منتظر تجدید محاکمه هستم. جلسه‌ی دادگاه قرار است دوازدهم مهرماه تشکیل شود.

چه‌طور شد که به ایران آمدید؟

طی شش سال گذشته که در فرانسه بوده‌ام، تقریبا سالی یک بار به ایران سفر کرده‌ام. ولی هیچ‌وقت مشکل خاصی برایم پیش نیامده بود. اما این بار در بدو ورود، پاسپورتم توقیف شد و بعد هم حکم ممنوع‌الخروجی گرفتم. الان هم هم‌چنان در ایران و ممنوع‌الخروج هستم؛ در حالی که خانواده‌ام در پاریس سکونت دارند و از نظر آموزشی نیز مشکلاتی پیدا کرده‌ام.

بعد از بازداشت و آزادی‌تان به قید وثیقه در ستاد آقای کروبی مسئولیت گرفتید. همین طور است؟

بله؛ می‌توان گفت که تصمیم‌گیری برای حمایت از آقای کروبی، با توجه به حضور ابتدایی آقای خاتمی و بعد اعلام کاندیداتوری آقای موسوی، برای من دشوار بود. چرا که من در گذشته با هر دو جریان سیاسی و هم‌چنین با سازمان‌های حمایت‌کننده از هر دو کاندیدای اصلاح‌طلب ارتباط داشتم.

ولی در نهایت، با توجه به گفت و گوهایی که داشتیم و با توجه به برنامه‌های ارائه‌شده، تصمیم گرفتم به اردوگاه آقای کروبی بپیوندم.

فکر می‌کنید علت تداوم ممنوع‌الخروجی شما همین فعالیت انتخاباتی‌تان باشد؟

با توجه به صحبت‌هایی که با قاضی شعبه‌ی ۱۵ داد‌گاه انقلاب داشتم، گمانم بر این است که تنها مسأله‌‌ در مورد من این است که چرا به ایران مسافرت می‌کنم و برمی‌گردم. استنباطم این است که آن‌ها به شدت از آمد و رفت من به ایران ناراضی هستند و تمایل دارند که بازگشت به ایران نداشته باشم.

این هم برای من امکان‌پذیر نیست. چون برنامه‌های فعالیت سیاسی‌ام را همیشه در داخل ایران و در ارتباط با احزاب و جمعیت‌های فعال در داخل ایران تعریف کرده‌ام.

در مورد تمایل مقامات به عدم بازگشت فعالان سیاسی به ایران باز هم شنیده‌ایم. ممکن است توضیحات بیشتری بدهید؟

الان راه‌های غیر قانونی برای خروج از ایران هست که برخی از آن‌ها اساساً زیر نظر دستگاه‌های اطلاعاتی حکومت است. حکومت گاهی اوقات با تحت فشار قرار دادن فعالان سیاسی، آن‌ها را به سمتی هدایت می‌کند که از ایران خارج شوند. اما تصمیم من بر این است که اگر اجازه‌ی خروج هم ندهند، هم‌چنان در ایران بمانم.

من شخصاً به این نتیجه رسیده‌ام و خانواده‌ام هم قانع شده‌اند که اگر اجازه‌ی خروج پیدا نکنم، هم‌چنان در ایران بمانم. چرا که فکر می‌کنم به عنوان یک فعال سیاسی، فقط و فقط در حوزه‌ی جامعه‌ی ایرانی می‌توانم تأثیرگذار باشم.


سعید رضوی فقیه

به کلیت شرایطی برگردیم که وضعیت شما و تحلیل این وضعیت خاص در آن چهارچوب جای می‌گیرد و آن بحث امکان برون‌رفت از شرایط فعلی است که اخیراً در اظهارات برخی چهره‌های سرشناس، نظیر آقای هاشمی هم شنیده می‌شود. آیا امکان چنین گشایشی از نظر شما اساساً موجود است؟

اگر به طور انتزاعی بخواهیم به مسأله نگاه کنیم، بله؛ راه‌های برون‌رفت از بن‌بست کنونی وجود دارد. ولی برای برون‌‌رفت از بن‌بست، طرفین یا اطراف ماجرا باید اولاً از خودشان اراده‌ی جدی برای گفت و گوی معطوف به یک نتیجه‌ی عینی‌‌، ملموس و عادلانه نشان بدهند. در ثانی، هر طرف باید از خود انعطاف لازم و حسن نیت لازم را هم نشان بدهد.

اگر قرار باشد که حکومت معارضین را فقط برای پذیرش آن‌چه حکومت دیکته می‌کند، به گفت و گو دعوت کند، این بن‌بست شکسته نخواهد شد و گفت و گوها و میانجی‌گری‌ها نتیجه‌ای نخواهد داد.

اما اگر حکومت واقعا قصد داشته باشد، با قانون‌‌شکنی‌هایی که در داخل حکومت اتفاق می‌افتد، برخورد کند و دست کم به همین اصول قانون اساسی، حتی با تفسیرهای تنگ‌نظرانه‌ی شورای نگهبان از این قانون، بازگشت کند، راه برون‌رفت موجود است.

آن‌چه به طور نظری یا به لحاظ مادی، شرایط بالقوه‌ی طرح این مسأله را فراهم می‌کند و موجب خوش‌بینی شما می‌شود، چیست؟

بنا بر شناختی (شاید هم نادرست باشد) که از نظام سیاسی جمهوری اسلامی و ساختار حقیقی و حقوقی قدرت در این نظام دارم، معتقد بودم و هستم که این نظام، یک نظام سیاسی متکثر است؛ هم در ساختار حقوقی آن، بنا بر قانون اساسی و پیش‌بینی‌هایی که بنیان‌گذاران نظام (حتی بعد از بازنگری قانون اساسی) کرده‌اند و هم در ساختار حقیقی‌اش. به این معنی که بلوک‌های واقعی قدرت در جمهوری اسلامی متعدد هستند؛ یک‌دست نیستند و منافع و دید‌گاه‌های متفاوت دارند.

بنابراین امکان یک‌دست‌ شدن مطلق قدرت در این سیستم، حداقل در کوتاه‌مدت، ممکن نیست. برای همین هم هست که تلاش‌های آیت‌الله خامنه‌ای طی سال‌های گذشته، به رغم در دست داشتن ابزارها و آزمودن بسیاری روش‌های شاید بتوان گفت توتالیتاریستی، نتیجه‌ی مطلوب را برای ایشان و حلقه‌ی دور ایشان به دست نداده است.

بر پایه‌ی این ارزیابی است که فکر می‌کنید راه برون‌رفت وجود دارد؟ چه عواملی باعث ایجاد نگرانی از شرایط موجود در شما می‌شوند؟

این حالت را ‌که قدرت مالی، نظامی و اداری، فعالاً، در دستان گروه محدودی متمرکز شده که اصرار دارند حتماً همه‌ی قدرت را در دستان خود متمرکز کنند و نیروهای مخالف، منتقد یا متفاوت با خودشان را آرام آرام از گردونه‌ی قدرت سیاسی حذف کنند، مطلوب نمی‌بینم و نگران‌کننده می‌یابم.

بنابراین به دو وجهه قضیه که نگاه کنیم، از طرفی به خاطر تکثر ذاتی و ماهوی جمهوری اسلامی، امکان یک‌دست شدن قدرت وجود ندارد و ممکن است گرایش‌های معتدلی در نظام بتوانند موفق به حل و فصل ماجرا شوند.

از سوی دیگر، اصرار گروه افراطی و تندرویی که متأسفانه برای یک‌دست کردن قدرت دور آیت‌الله خامنه‌ای جمع شده‌اند، امکان هر گونه انعطافی را در سطح حاکمیت حذف و شاید ما را به مسیرهای غیر قابل بازگشت هدایت کند.


رادیو زمانه

کودتای اقتصادی پيش از کودتای انتخاباتی :۲

چگونه پاسداران قرارداد "ترک سل" با دولت محمد خاتمی را مصادره کردند؟

جمشيد اسدی

www.AssadiOnline.com
Assadi3000@yahoo.com

در نوشته ای پيش از اين به نتم "ماجرای اشغال فرودگاه امام خمينی"، که در همين ستون سايت گويا منشر شد، آمده بود : يورش جناح سرسخت سپاه پاسداران برای در اختيار گرفتن تام و تمام کشور، با کودتای انتخاباتی رياست جمهوری ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ آغاز نشد. پيش از اين سپاه پاسداران به کودتايی اقتصادی دست يازيده بود. هم چنان که در زمينه سياست، سپاه رای مردم به نامزدهای تصويب شده خود نظام را برنتابيد و احمدی نژاد را به کاخ رياست جمهوری فرستاد (برای چه مدت؟)، در زميده اقتصاد نيز، قراردادهايی که ازآن شرکت های رقيب شده بود را نپذيرفت و به زور در اختيار خود گرفت. اين بی کم و کاست يعنی کودتای اقتصادی.
پس از شرح داستان اشغال نظامی فرودگاه خمينی، حالا به جنبه ديگری از کودتای اقتصادی سرسختان سپاه در زمان رياست جمهوری محمد خاتمی اصلاح طلب می پردازيم: ماجرای فسخ قرارداد رسمی جمهوری اسلامی با شرکت ترک سل. اين يکی ديگر از نشانه های کودتای اقتصاديی بود که در اواخر دوران رياست جمهوری محمد خاتمی توسط جناح سرسخت سپاه پاسداران انجام و پيش در آمد کودتای انتخاباتی ۲۲ خرداد۱۳۸۸ شد. اين ماجرا که در پاييز ۱۳۸۳ رخ داد نشان می دهد تا چه حد اقصاد ايران در بند قدرت و رانت خواری پاسداران سرسخت است. دنباله مطلب را لز گویا نیوز بخوانید:

باز هم سخنی چند با آیت الله منتظری اندر باب مفهوم استالین ستیزی باب اوّل


ا. م. شیری

روز ۱٢مرداد ۱٣٨٨، تلویزیون فارسی بی. بی. سی. انگلیس، عبارتی گزینشی از بیانیه آیت الله متنظری مبنی بر محکوم نمودن محاکمه یکصد نفر از دستگیر شدگان حوادث بعد از برگزاری انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری را پخش کرد که در آن گفته می شد: «آیت الله منتظری تشکیل این دادگاه را مشابه دادگاههای استالینی دانست». گزینش و بزرگنمائی چنین عباراتی از سوی رسانه های انگلیسی و همپالگی آنها در اقصا نقاط عالم، نه تنها تازگی ندارد حتی، دارای نزدیک به یک سده سابقه هم می باشد. ولذا، در جواب این عبارت، مطلبی با عنوان «از این سخنان گوش مان پر است. اگر حرف تازه ای دارید، بزنید!» تهیه کرده و با برخورد انتقادی به همین عبارت در بیانات آیت الله متنظری، با یادآوری نمونه هائی، عدالت ستیزی تاریخی زورمندان و مستبدان را مورد نکوهش قرار دادم.

دفتر آیت الله منتظری نیز با ارسال نامه ای حاوی سه بند، پاسخ اینجانب را دادند. ضمن اعلام سپاسگزاری خود از جوابیه ایشان، لازم به ذکر است که خود جوابیه دفتر آیت الله منتظری حاوی نکاتی است که بخودی خود محل انتقاد می باشد. بدین جهت، کوشش می کنم در حد امکان بدان بپردازم. اما، قبل از پرداختن به اصل موضوع، مقدمتا اشاره به چند مسئله را ضروری می دانم:

اول- انتقاد من از آیت الله منتظری، صرفا ناشی از احترام عمیقم به این شخصیت روحانی- سیاسی می باشد. تاریخ سی سال حاکمیت دینی ایران هم نشان داد که ایشان و روحانیونی مثل آیت الله طالقانی، گل شهری و... جزو آن عده معدودی از روحانیون هستند که در جامعه روحانیت، استثناهائی از قاعده کلی می باشند. به سخن دیگر، آیت الله منتظریها، حلاج ها و نسیمی های زمان ما هستند که با «انا الحق»خود، قربانی فتنه های روحانیون شدند.

دوم- در مورد عزت و بزرگواری شخصیت انسانی آیت الله منتظری همین بس که در مقابل سی سال کشتار مداوم مبارزان کشور بدست حاکمیت اسلامی ایران، جانانه ایستاده است و در اعتراض به قتل عام چندین هزار زندانی سیاسی به فرمان آیت الله خمینی، که خود سید و اولاد پیغمبر هم بود، از دایره حاکمیت سیاسی ایران بیرون رانده شدند.

سوّم- اگر چه در این نوشتار هم مثل نوشتار قبلی، آیت الله منتظری را مخاطب خود قرار می دهم ولی، طرف اصلی سخنم نه ایشان، بلکه، فرزندان بورژوا شده آن برده داران، خوانین و فئودالها، بعبارت صحیح تر، برده داران و فئودالان مدرن و متمدن و هواداران بی خبر و ناآگاه آنهاست که، در طول تاریخ، برای لحظه ای هم شمشیر حقیقت ستیزی و عدالت کشی خود را بر زمین ننهاده اند. به همین سبب هم من قویا مخالف آنم که صدای آیت الله منتظری را در میان صداهای آنها بشنوم.

چهارم- با توجه به اینکه متن جوابیه دفتر حضرت آیت الله منتظری انتشار بیرونی نیافته و به آدرسی شخصی بنده ارسال شده است، من هم، ابتدا در نظر داشتم همین مطلب را فقط به دفتر ایشان ارسال کنم. ولی، بعد از به پایان بردن آن، حیفم آمد که با دوستان دور و نزدیک و حتی دشمنان عدالت اجتماعی نیز در میان نگذارم.

در بند اول جوابیه دفتر آیت منتظری آمده است: «اولا – نقل داستان دداگاههای استالینی و اعتراف گیریهای وحشتناک او از دوستان و همفکران خود منحصر به نویسندگان غربی نمی باشد تا شما همه آنها را – همچو اتهام رایج روز- متهم به جاسوسی غرب و آمریکا بکنید. بلکه نویسندگان غیر غربی نیز همین مطلب را در نوشته های خود نقل کرده اند. از آن جمله ادوارد رازینسکی در کتاب خود به نام زندگینامه استالین، با ترجمه مهوش غلامی، انتشارات مؤسسه اطلاعات. مگر این که بگوئید: او و هر کسی این مطالب را می گوید همگی جاسوسهای غربی هستند». این بند حیرت انگیزترین جواب ایشان می باشد. اولا، من نمی خواهم بدانم آقای ادوارد رازینسکی اهل کدام کشور است و یا بکدام ملیت تعلق دارد. چرا که از نظر من، این مسئله کاملا فاقد اهمیت است. اما، آقای منتظری اگر نه بسیار بهتر از من، حداقل در حد من می دانند که امر جاسوسی، مأموریت و نمایندگی اطلاعاتی و غیره به نفع کشور دیگری، به تابعیت و یا ملیت فرد بستگی ندارد. در همین ایران خود ما، هزاران جاسوس آمریکا، انگلیس و دیگر کشورها فعالیت می کرده و می کنند و همه آنها، منهای موارد معدود و استثنائی، آنهم تحت پوششهای مختلف، تابعیت ایرانی داشته و دارند. جاسوسی، مأموریت اطلاعاتی و غیره، امری است که با منافع این و یا آن دولت، این و یا آن طبقه اجتماعی پیوند دارد و این مسئله، بخصوص در نمونه اتحاد شوروی با برجستگی غریبی مشهود است. در اتحاد شوروی و دیگر کشورهای سوسیالیستی سابق، کمتر جاسوس و مأمور اطلاعاتی را می توان معرفی کرد که تابعیت غربی و یا آمریکائی داشته باشد. اما، تا دلت بخواهد این مسئله در سطوح بالای دولتی و حزبی رایج بود و در روسیه "مستقل" هم همینطور. خلاصه کنم: اینکه آقای رازینسکی غربی هست یا نیست، صورت مسئله را تغییر نمی دهد. مهم این نیست که ادوارد رازینسکی ها آسیائی یا آفریقائی، اروپائی و یا آمریکائی باشند. مهم این است که بر اساس کدام مبانی فکری، عقیدتی و جهان بینی، در خدمت منافع کدام طبقه اجتماعی بوده و در چه جهتی جاسوسی که جای خود دارد، حتی تبلیغ، ترویج و کار می کنند، مطلب می نویسند و چه بخشی از واقعیات را روشن می سازند و یا تحریف می کنند. وانگهی، آیا آیت الله منتظری می توانند حتی یک کتاب از انتشارات مؤسسه اطلاعات معرفی کنند که مبین، مبشر و منادی منطق و عقل انسانی باشد؟

حضرت آیت الله! مسئله جاسوسی و یا مأموریت اطلاعاتی همیشه و لزوما بمعنی رفتن به اداره امنیتی این و یا آن کشور، پرکردن برگه استخدام و داشتن کارت شناسائی، تهیه و تقدیم گزارش و گرفتن حقوق در سرماه نیست. همین که چه کسی، با چه دیدگاهی از موقعیت و منافع به تعبیر شما روحانیون؛ طبقات مستکبر، در مقابل مستضعفان دفاع می کند، کافیست که گفته شود: چه کسی به کدام طبقه اجتماعی خدمت می کند. اصلا، چرا راه دوری برویم؟ همین چند سال پیش، یک ایرانی در همین زمینه ترهاتی را در یک شبه کتاب بنام «خانه دائی یوسف» (منظور از یوسف، استالین است) جمع آوری کرد و وزارت اطلاعات ایران، یقینا بدون اطلاع و اجازه نویسنده این ترهات، با هزینه خود، حداقل یک بار آن را تجدید چاپ نمود و در کشور پخش کرد. من در باره نویسنده این شبه کتاب(آقای اتابک)، کمترین تردیدی ندارم که وی جاسوس و یا مأمور اطلاعاتی آمریکا، غرب و یا جمهوری اسلامی ایران نیست و اما، کاملا مطمئنم که آن چرندیات را بر اساس دیدگاه و منافع طبقاتی خاصی، بر اساس ایدئولوژی و منافع نظام سرمایه داری و بر مبنای تبلیغات و فضاسازیهای خصمانه غرب(منظور غرب ایدئولوژیک است نه جغرافیائی) نوشته است. سؤال این است: وزارت اطلاعات ایران چه نفی از این کار می برد و چه هدفی را دنبال می کند؟ بنابراین، استالین ستیزی (عدالت کشی) لزوما بمعنی جاسوسی و یا تابعیت غربی داشتن(منظور غرب جغرافیائی است) نمی تواند باشد. همین خود اینجانب را می بینید که این همه مطلب می نویسم، از عمرم مایه می گذارم، فکر و ذهنم را مشغول می دارم، بر خلاف اتهام رایج روز در کشورهای سرمایه داری، از جمله انچنان که در کشور خود ما رایج بود و به همین بهانه هم صدها نفر از صادق ترین و دلاورترین فرزندان میهن ما در اسارتگاههای رژیم قبلی و فعلی کشته شدند، نه جاسوس و مأمور اطلاعاتی شوروی بوده ام و نه استالین در وصیتنامه اش مرا وکیل و وصی خود تعیین کرده است. من هم، از منظر اعتقاد طبقاتی، از دیدگاه منافع کارگران و زحمتکشان، در دفاع از حقوق و منافع استثمار شوندگان و اقشار محروم و ستمدیده جامعه، در حمایت از گرسنگان و فقیران و بی پناهان، سعی می کنم گوشه هائی از حقایق را روشن سازم. بنابراین، من بر این باورم و واقعیت این است که، امر جاسوسی به نفع بیگانه و یا حتی بسود کشور خویش، علاوه بر پیوستگی با تمایلات و دیدگاههای طبقاتی فرد مأمور، حتما با مسئل دیگری هم بستگی دارد که موضوع بحث من و شما نیست.

در بند دوم جوابیه دفتر آیت الله منتظری، در جواب اشاره اینجانب به دادگاههای تفتیش عقاید در قرون وسطی، گفته می شود: «ثانیا - دادگاههای تفتیش عقاید را ما نیز با شدت بیشتری محکوم کرده و از گردنندگان آنها اظهار برائت می کنیم، ولی آنها چه ربطی به اسلام و روحانیت دارند؟ اگر در یک صنفی عده ای کار خلاف عقل و منطق انسانی کردند نباید تمام آن صنف را به جرم آن عده محکوم نمود. این چه قضاوتی است که شما می کنید؟ ما نیز قبول داریم که در طول تاریخ از مقدسات مردم و از جمله، ادیان الهی عده ای سوء استفاده کرده و بدین وسیله مخالفان خود را سرکوب نموده اند. مگر این سوءاستفاده منحصر به متولیان ادیان است.» اولا؛ من مثل آیت الله منتظری فکر نمی کنم صرف محکوم کردن یک عمل خلاف، باید با فراموش کردن آن و روحانیت مجری دادگاههای تفتیش عقاید مترادف باشد. ثانیا؛ من با مضمون این نظر آیت الله منتظری که دادگاههای تفتیش عقاید را محکوم کرده اند و می گویند: «اگر در یک صنفی عده ای کار خلاف عقل و منطق انسانی کردند، نباید تمام آن صنف را بجرم آن عده محکوم کرد» و «سوءاستفاده فقط منحصر به متولیان ادیان الهی نیست»، کاملا موافقم. با این تفاوت که آیت الله منتظری با توجه به شخصیت و احساسات انسانی خویش، منهای عده کمی، همه روحانیت و متولیان ادیان الهی را مثل خود می پندارند. البته من هم آرزومند بوده و هستم که ای کاش چنین می بود. ولی، واقعیات تاریخی، از چیز دیگری حکایت می کنند. چگونه می توان نقش مخرب کنیسه ها، کلیساها، مساجد و دیگر امکان دینی در دفاع از صاحبان قدرت را، اعمال روحانیت مسیحی در قرون وسطی، کشتار حقیقت و عدالت بدست روحانیت واتیکان، بویژه در دوره رهبری پاپ ژان پل دوم را، فتواهای جنون آمیز خاخامهای صهیونیست در اشغال اراضی فلسطین و ساخی مردن آن و دیگر کشورها را و از همه ملموس تر، اقدامات و مال اندوزیهای غاصبانه و غیرقانونی جمیع روحانیت شیعه تحت رهبری آیت الله خمینی در همین مدت سی سال حاکمیت در ایران را که همه شاهدیم، به پای عده اندکی نوشت و اکثریت را مثل خود پنداشت؟ نه، حضرت آیت الله ، اجازه بدهید این واقعیت را قبول کنیم که شما و عده اندکی مثل شما صرفا استثناء از کل هستید و شما بهتر از هر کسی، حداقل بهتر و بیشتر از من می دانید که روحانیت و متولیان ادیان الهی، ساخته و آفریده طبقات اجتماعی غالب، بویژه برده داران بوده و بلحاظ معیشتی به آنها و سپس به فئودالها و امروز به سرمایه داران وابسته بوده و هستند. بنابر این، کلیت آنها بعنوان یک قائده، مقدسات مردم را در جهت خدمت به صاحبات ثروت و قدرت مورد سوءاستفاده قرار داده و توجیه گر و مدافع اعمال غیرانسانی و جنایات بیشمار آنها بوده و هستند و درتمام حق کشی ها، جنایتها و خونریزیهای آنها چه بطور مستقیم و چه غیرمستقیم شرکت داشته و دارند. اما، به تحقیق و بدرستی می توان روحانیونی از قبیل خود شما، آیت الله طالقانی، شیخ محمد خیابانی، مارتین لوترکینک و عده کم شمار دیگری را فقط یک استثناء از کل قاعده در جامعه روحانیت بحساب آورد. شما بسیار خوب میدانید که هر روحانی به سهم خود یک سوداگر است و طرف معامله آن خداست. روحانی نماز می گذارد، روزه می گیرد، عبادت می کند، بمسجد و معبد می رود و در واقع، سر دنیای آخرت با خدای خود چانه زنی می کند تا در بهشت موعود، در کنار جویبار روان شراب با حوریان همیشه باکره، به عیش و عشرت مشغول شود. اگر این کار سوداگری نیست، پس چیست؟ آیا این هم قضاوت نادرستی است؟

بند سوم و پایانی جوابیه دفتر آیت الله منتظری چنین است: «ثالثا- شما دادگاههای رایج در جهت اعتراف گیری را با صدر اسلام پیوند مستقیم دادید. یادآوری می شود: یک نمونه از این دادگاهها که در صدر اسلام بوده است را* ذکر می کردید و به کلی گوئی بسنده نمی کردید. این در حالی است که درست در تاریخ ضد قضاوت شما وجود دارد و نمونه آن اقرار زن و نیز مردی است به زنا در حضور پیامبر (ص) و نیز حضرت امیر(ع) و انصراف آنان از شنیدن آن و اصرار آن شخص بر اقرار و ادامه روی گرداندن آن بزرگواران، تا بالاخره چهار مرتبه با اصرار، خود شخص اقرار می کند. و همچنین است روایاتی که صریحا اعتراف در زندان و در حال تهدید و تخویف را مردود دانسته و قضاوت و اجرای حدود بر اساس چنین اعترافهائی را باطل و غیر شرعی اعلام داشته است که در کتاب وسایل الشیعه، کتاب الحدود ذکر شده است.» کاش می توانستم باور کنم که نقل روایت کوتاه اقرار بر گناه آن مرد و زن به زنا و تقبیح اعتراف در زندان و باطل شمردن اقرار در حال تهدید و تخویف افسانه نبود و با تبلیغ و ترویج در میان مسلمانان نهادینه می شد. زیرا، اولا؛ روایات و احادیث چندان قابل اعتماد نیستند و ثانیا؛ قرآن و واقعیت تاریخ دین اسلام و همه ادیان، علیرغم خواست و آرزوی من و شما، خلاف آن را نشان می دهند. این قصّه بی شباهت با داستان آن کشیش آدمخور نیست که از فرط رحم دلی، زنگوله به پایش می بست تا مورچه ها به صدای زنگوله از سر راهش کنار روند و زیر پا نمانند. حتما خواهید پرسید؛ طبق کدام شواهد؟ همینجا، بطور مختصر و گذرا به برخی از آنها فقط اشاره می کنم:

حضرت آیت الله! اول شما بگوئید بنظر شما، آیت الله خمینی بر این شیوه قضاوت در صدر اسلام و بی اعتباری اقاریر و اعترافات در زندان و در زیر تهدید و تخویف آگاهی داشت؟ اگر جواب مثبت است، پس چرا هزاران انسان، از جمله بزرگان علمی و ادبی، سیاسی و دینی کشور را به توبه، ترک باور خود و اقرار به ناکرده وادار کرد؟ دوّم،؛ حکم قتل آن هفتصد نفر مردان قبیله بنی قریظه را که حضرت امیر در حضور پیغمر اسلام سر برید، کدام دادگاه صادر کرده بود؟ هر چند من امیدوارم این هم یکی از آن روایات افسانه ای باشد. اما، پرسیدنی است که آنها به چه جرمی کشته شدند؟ آیا اگر به "گناه خویش" اقرار می کردند و اسلام می آوردند، نجات می یافتند؟ اگر آره، پس، این تخویف و تهدید نیست، چیست؟ از این که بگذریم، تفسیر شما از مقوله تقسیم انسانها به مشرک و مرتد، ملحد و کافر، مسلمان و مؤمن چیست؟ آیا آن را تهدید، تخویف و فشار علنی به فرد و جمع ــ حتی در خارج از زندان و در محیط بازــ برای ترک باور خود و اقرار به مسلمانی و گفتن «اشهدوا انّ...» یعنی شهادت به ندیده ها معنی می کنید یا نه؟ شما در مورد حکم "فقاتلوا ائمة الکفر" چه نظری دارید؟ آیا آن را بعنوان تهدید و تخویف جمعی قبول نمی کنید؟ فرمان "اشدّوا علی الکفّار و رحما بینهم" را که آیت الله خمینی، یکی از خونخوارترین روحانیون تاریخ(فرض کنیم: فقط ایران)، با استناد به آن، در سال ۱٣٦۷ فرمان قتل عام هزاران اسیر در بند را صادر کرد و خود شما در اعتراض و مخالفت بحق و درست با آن، از قائم مقامی ولایت فقیه عزل شدید، چه معنی می کنید؟ آیا همه اینها به صدر اسلام مربوط می شوند یا نه؟آیا اینها هم قضاوت نادرستی هستند؟ تصور نمی کنم شما این قول رایج در میان مردم ایران و بسیاری از کشورهای مسلمان (حداقل غیرعرب) را که بنده نیز با بسیاری از آنها از نزدیک آشنائی دارم، نشنیده باشید که می گویند: «ما مسلمانان شمشیریم»! مگر معنی این گفته، که ملتی را، خلقی را، جمعی را بزور شمشیر وادار به ترک اعتقادات خود و اقرار به قبول اسلام کرده اند، برای شما روشن نیست؟ پس، حلال دانستن جان و مال و ناموس "اسیران حربی" برای "لشکریان اسلام" را چه معنی می کنید؟ نه، حضرت آیت الله! اجازه بدهید این بحث را در همینجا ختم کنم. بگذارید به ذهنیت و تصور و احترام من و بسیاری مثل من نسبت به شخص شما، خدشه و خللی وارد نشود. چرا که بقول معروف، این خمیر آب زیادی می برد.

حضرت آیت الله منتظری! اجازه می خواهم صحبت را با پرداختن به مسائل و واقعیات عینی تر، در ارتباط با همان مسئله استالین ستیزی ادامه داده و از شما بعنوان یک انسان سیاسی ــ مذهبی جامع الاطلاع سؤال کنم: بنظر شما، چرا بزرگترین و فجیع حوادث و جنایات تاریخ بشری، حتی فجایع روزمره، بعد از چند روز، چند هفته و بعضا بعد از چند ماه و چند سالی، بکلی فراموش می شوند ولی، "جنایات و محاکم استالینی" هیچ وقت از مد روز خارج نمی شود؟ من به نوبه خود جواب این سؤال را خواهم داد. اما، قبل از آن، اجازه می خواهم برخی فجایع دهشتناک تاریخ را فهرست وار و بصورت کلی بر شمارم.

توجه کنید! چرا و به چه علت، کشتار بربرمنشانه سیاهان آفریقا، منقرض کردن نسل نامیبیائیها، تاسمانیائیها، سرخپوستان سرزمینهای اتازونی، مردم بومی قاره استرالیا، به بردگی در آوردن دهها میلیون انسان، از جمله آفریقائیها در عصر امپراطوری اروپا، گرسنگی دادن و کشتار سی میلیون هندی، جمع آوری و کشتار هفتاد هزار نفر از کوچه و خیابانهای انگلیس و گردن زدن آنها در برج لندن، قلع و قمع مخالفان در کشورهای متروپل، از آن جمله، نابودکردن رهبری، اعضاء و حتی طرفداران حزب پلنگان سیاه تا آخرین نفر در زندانها و شهرهای آمریکا، از میان برداشتن رقیبان و مخالفان با استفاده از شیوه های ترور، تسویه حسابهای گروههای مافیائی، قتلهای زنجیره ای، ساقط کردن هواپیماها، تصادفات ساختگی رانندگی، غرق کردن کشتی ها، کشتار قریب یکصد میلیون نفر انسان در جریان دو جنگ امپریالیستی جهانی و ویرانی کشورها، کشتار و از میان بردن دهها میلیون نفر در جنگهای متعدد محلی و منطقه ای از جمله، پنج میلیون ویتنامی و همچنین در جریان کودتاهای ضدملی و استعماری، تاراجها و کشتارهای بیشمار در مستعمرات، بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی بوسیله دولت آمریکا، دفن زباله های اتمی و شیمیائی در مستعمرات، کشورهای اشغالی و کشورهای فقیر بویژه، آفریقائی که منجر به کشته شدن و آسیب وارد آمدن به صدها هزارن انسان بیگناه می گردد و ده ها سال دیگر نیز قربانی خواهد گرفت (یک نمونه: بگزارش تلویزیون یورو نیوز، اخیرا در اثر دفن ۵۰۰ هزار تن زباله های سمی بوسیله کشتی های هلندی در آبهای ساحلی کشور آفریقائی کوت ده لوار، ٣۱ هزار نفر از مردم این کشور آسیب دیده است و تاکنون، ۱۵ نفر از آنها جان باخته اند)، نود سال سلاخی مردم فلسطین و اشغال سرزمین آنها بدست مهاجران غربی و از همه فجیع تر، مدرنیزه کردن نظامهای برده داری، فئودالیسم و بازگزداندن عصر استعمار تحت بهانه غیر قابل توجیه و تفسیر صدور و گسترش دموکراسی و حقوق بشر و... و همین دیروز و امروز، بمباران شهرها و مناطق مسکونی، صنعتی، مدارس، بیمارستانها، آثار و ابنیه باستانی و حتی معابد و زیارتگاه دینداران و معتقدان در یوگسلاوی، افغانستان، عراق، پاکستان، لبنان، فلسطین و... محاصره مردم فلسطین از زمین و دریا و هوا، قطع غذا و خواربار، آب و برق، درمان و دارو به روی آنها، ویران کردن کامل زندان بزرگی بنام غزه و کشتار مردم محاصره شده آن و هزاران هزار مورد جنایات فجیع که امپریالیسم جهانی مرتکب شده و بطور روزمره نیز تکرار می کند، بسرعت بفراموشی سپرده می شوند؟ وانگهی، اگر حتی با یک نگاه بدبینانه و خصمانه، استالین و حاکمیت او را بعنوان جنایتکاران مطلق بپنداریم و توجه کنیم که حجم جنایت ٣٢ ساله حاکمیت تحت رهبری او (۵٦٦۷٩٩ نفر اعدام شده، کتاب خیانت به سوسیالیسم، صفحه، ٦٣)، ٩ برابر از کشتار ۵ میلیون ویتنامی بدست آمریکائیها، ٨۰ برابر از منقرض کردن سرخپوستان اتازونی بدست مهاجران نژادپرست سازنده کشور ایالات متحده آمریکا، هزاران برابر از قتل عام سیاهان و مردم مستعمرات در عصر امپراطوری اروپا، ۵ برابر از دو و نیم میلیون نفر کشته شدگان اشغال ٦ ساله عراق(بنا به گزارش وزارت بهداشت و پزشکی قانونی عراق)‏، چندین برابر از قلع و قمع مخالفان و رقیبان داخلی در اروپا، آمریکا و دیگر کشورهای سرمایه داری کمتر و کوچکتر است، مفهوم استالین ستیزی باز هم روشنتر می شود. به هرحال، هدف این نوشتار از برشماری این فهرست کوتاه و خلاصه شده، طرح این سؤال و یافتن پاسخ آن است که چرا بجای همه فجایع تاریخی، پرونده "جنایات استالین" همچنان باز نگه داشته می شود؟ شاید در رابط با این فهرست مختصر، بحق، کلی گوئی را بر من ایراد بگیرید. لاکن، باید توجه داشت که در اینجا، قصد برشماری علل و عوامل همه فجایع تاریخ را ندارم و علاوه بر آن، با اینکه در باره هر یک از این موارد و هزاران هزار مورد دیگر، تحقیق و بررسی هائی بعمل آمده است ولی، باز هم نیازمند بررسی کارشناسانه جامع تر و دقیق تر می باشند که آنهم هدف این نوشتار نیست.

این نوشتار ادامه دارد و اصل جوابیه دفتر حضرت آیت الله منتظری در پایان همین مطلب تقدیم خواهد شد.

_____________________

*- اینجا یک ایراد نگارشی منظور است. حرف «را» علامت مفعول صریح است. آوردن آن پس از فعل از نظر قواعد دستور زبان فارسی درست نیست. به جمله توجه کنید! « یک نمونه از این دادگاهها که در صدر اسلام بوده است را ذکر می کردید و به کلی گوئی بسنده نمی کردید.» آوردن «را» پس از «بوده است» نادرست و نوشتن آن پس از «دادگاهها»، هم درست است و هم، وزن و آهنگ جمله را ثقیل نمی کند. این شیوه نادرست نگارشی، در سالهای اخیر، از طرف مطبوعات و رسانه های فارسی زبان انگلیس، آمریکا و برخی نویسندگان مهاجر، وسعیا بکار گرفته می شود.

كمپين نجات سكينه محمدی آشتيانی از سنگسار

Today at 09:09
سكينه در زندان تبريز اسير حكومت اسلامي است و هر لحظه ممكنست سنگسار شود!


حكم سنگسار سكينه به اتهام رابطه جنسي خارج از ازدواج به تائيد دادگاه عالي حكومت نيز رسيده و براي اجراي احكام فرستاده شده است

سكينه محمدي آشتياني در زندان تبريز به سنگسار محكوم شده است. او مادر دو فرزند ۱۸ و ۱۶ ساله است. سكينه متهم است كه به همراه دوستش٬ همسرش را به قتل رسانده٬ اتهامي كه سكينه آنرا هيچگاه نپذيرفته است. او در عين حال به اتهام رابطه جنسي خارج از ازدواج به سنگسار محكوم شده است. متن حكم سنگسار سكينه در اختيار كميته بين المللي عليه سنگسار است و در آنجا نوشته اند به اتهام رابطه جنسي او به " رجم" يا سنگسار محكوم شده است. اكنون وكلاي اين پرونده و فرزندان سكينه براي نجات او اقدام كرده اند.

سنگسار وحشيانه و قرون وسطايي است و بايد فورا در همه جا ممنوع شود. ما براي نجات جان سكينه محمدي آشتياني كمپيني را اعلام كرده و از روز دوشنبه ۲۸ سپتامبر يك طومار اعتراضي را در دسترس عموم گذاشته ايم كه با امضا آن كه مستقيما براي دفتر خامنه اي و رييس قوه قضاييه حكومت جنايتكار اسلامي ارسال ميشود٬ به اين حكم وحشيانه اعتراض كنند. اين طومار را امضا كنيد و به همه جا ارسال كنيد. براي نجات جان سكينه محمدي آشتياني در هر جا كه امكانش را داريد ٬ ميتينگ و تظاهرات سازمان دهيد . از دولتهاي اروپايي بحواهيد فورا به اين حكم وحشيانه اعتراض كنند.

متن آلماني و انگليسي نامه اعتراضي به حكم سنگسار سكينه محمدي آشتياني و دو مطلب در اين مورد ضميمه است

http://www.stopstonningnow.com/sakine/sakin284.php?nr=50326944

خبر فوری : آژیر قرمز در تهران ! روز شنبه سپاه سیستم جدید ارسال پارازیت خود را با قدرت بالای 1 گیگاهرتز در تهران تست میکند

خبرهای موثق رسیده از یکی از کارمندان شرکت مخابراتی صا ایران ( وابسته به سپاه ) حاکی از آن است که سیستم مجهز روسی ارسال پارازیت كه اغلب در جنگ هاي مدرن الكترونيك براي اختلال در رادارها استفاده مي شود با تغییرات غیر استاندارد صاایران به قدرت بالایی برای ارسال امواج دست یافته است . در اين سیستم اسيلاتورهايي در پهناي باند مايكروويو استفاده شده كه تمامي كانال هاي ماهواره اي را دچار اختلال میكند قدرت باندهاي ارسال شده بالاتر از قدرت امواج مايكروويو يعني از 1 تا چند گیگا هرتز است ! که اثرات سوء براي بدن انسان و موجودات زنده دارد . از بين رفتن تعادل دماي بدن، براي انسان مرگ آور است و بيشتر از يك بمب اتمي براي افراد خطرناك است . یادآور میشود که این کارمند صا ایران درباره مضرات این امواج و جلوگیری از آسیبهای مرگ آور که منجر به سرطانهای خونی و هورمونی ( عقیم شدن ) انسان میشود . اعلام کرد که این تست از ساعت 11 صبح روز شنبه قرار است در یکی از مناطق جنوبی تهران که محل دقیق آن به ما هنوز اعلام نشده به مدت 15 ساعت انجام میشود . که تنها راه جلوگیری از عوارض این تشعشعات خروج از منطقه تست یعنی جنوب شهر است .

وطن ای هستی من

با هزینه ای بالغ بر هفت میلیارد تومان بیش از 10 میلیون سایت و وبلاگ فیلتر شده است


سرمایه،حامد شفیعی: علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در تازه ترین اظهاراتش به خطر اطلاع رسانی توسط سایت های اینترنتی اشاره کرده و از لزوم رسمی شدن یا فیلتر شدن آنها سخن گفت. این در حالی است که طی مدت پنج ماه اخیر سیاست های در نظر گرفته شده مبنی بر مصلحت و امنیت کشور منجر به فیلتر شدن گسترده بسیاری از سایت های خبری و اطلاع رسانی شده به نحوی که این امر حتی سرعت دسترسی به اینترنت را نیز کاهش داده است و بر اساس گفته های یکی از فعالان اینترنت که نمی خواست نامش فاش شود، تاکنون بیش از 10 میلیون سایت فیلتر شده است. با وجود انتقادهای فراوان از سوی کارشناسان، رسانه ها و سازمان های بین المللی در خصوص اعمال فیلترینگ شدید روی سایت های اینترنتی در ایران و عدم دسترسی کاربران به اخبار و اطلاعات مورد نیاز، اما مسوولان کشور همچنان بر توسعه رفتار های سلبی خود در حوزه اینترنت ادامه می دهند.

البته کارشناسان بر فیلتر کردن سایت های غیراخلاقی و مستهجن اتفاق نظر دارند چراکه به گفته آنها جلوگیری از سایت های غیراخلاقی امری متداول در دنیا است. در عین حال آمارهای رسمی و غیررسمی ارائه شده از سوی مسوولان بیانگر هزینه های سنگین اجرای فیلترینگ در کشور است زیرا طبق اظهارات غیررسمی یکی از مسوولان تاکنون بیش از هفت میلیارد تومان برای فیلترینگ سایت ها هزینه شده است (اظهارات داوود رشیدی مدیرعامل سابق شرکت دیتا- فناوری اطلاعات - که در گذشته مطرح شد) همچنین طبق اعلام گروه گرداب بیش از چهار میلیون دلار برای انسداد سایت های غیراخلاقی هزینه شده است. اقدامات صورت گرفته در زمینه فیلترینگ سایت های خبری در حالی صورت می گیرد که در حال حاضر طرحی با عنوان انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در مجلس وجود دارد که به دلیل عدم توافق بر سر برخی مواد آن هنوز به تصویب نهایی نرسیده است. همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد نیز پیش از نیز در راستای هماهنگ کردن و کنترل بر فعالیت سایت ها و وبلاگ ها مرکز ثبتی در محل این وزارتخانه دایر کرده تا طراحان و مسوولان سایت های داخلی برای اینکه وب سایت آنها به رسمیت شناخته شود به این مرکز مراجعه و با درج تمامی مشخصات خود آن را به ثبت برسانند. از طرفی به موازات اقدام صورت گرفته از سوی دولت درخصوص ایجاد کمیته فیلترینگ در دادستانی کشور متشکل از 12 عضو ك که البته سیاستگذاری درخصوص فیلترینگ سایت ها بر عهده کمیته تعیین مصادیق شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز استك برخی گروه ها در اقداماتی مشابه درصدد فیلتر، هک و دستگیری گردانندگان سایت ها برآمدند که البته این مساله بیشتر حول محور سایت های غیراخلاقی است. اما با این حال سیاست های سلیقه ای در خصوص فیلترینگ سایت ها و وبلاگ های خبری و اطلاع رسانی طی سال های اخیر به ویژه از ابتدای سال 88 موجی از نگرانی ها و نارضایتی هایی را برای کاربران اینترنت به وجود آورد. این فعالیت همسو با عملکرد مدیران در زمینه کاهش سرعت و دسترسی به اینترنت بوده است.

سایت ها به دنبال مجوز باشند


رئیس کمیسیون امنیت ملی معتقد است باید برای هر سایت و روزنامه ای مجوز صادر شود تا هر فردی که اقدامی در راستای اطلاع رسانی انجام می دهد، نسبت به آن مسوولیت پذیر باشد حال آن که براساس قانون هیچ روزنامه ای بدون مجوز حق انتشار نداشته و طبق نظر دولت هر سایتی نیز که در وزارت ارشاد به ثبت نرسد، به رسمیت شناخته نمی شود. در گفتاری که یکی از سایت های خبری از بروجردی منتشر کرد، او ضمن اعلام خطر وجود سایت های اطلاع رسانی بر لزوم برخورد و سانسور با آنها اشاره کرده است ولی رئیس کمیسیون امنیت ملی با تکذیب آنچه به نقل از وی در برخی سایت ها مبنی بر سانسور سایت های خبری و اطلاع رسانی منتشر شده بیان می کند هیچ گاه سخنی از فیلتر شدن نگفته و در واقع «مسوولیت پذیر بودن» را مدنظر قرار داده است. او در این باره می گوید: «من هیچ گاه صحبتی نکرده ام ولی گفته ام سایت ها برای فعالیت باید مجوز داشته باشند.»


او ادامه می دهد: «سایت و روزنامه با هم فرقی نمی کند و هر دو باید مجوز فعالیت داشته باشند چرا که باید در مقابل هر حرفی که منتشر می کنند، پاسخگو باشند.» این دقیقاً همان گفته های علی مطهری رئیس کمیته مخابرات مجلس است که پیش از این در گفت و گو با «سرمایه» بیان کرده بود، روزنامه و اینترنت فرقی با هم ندارند. با این حال بروجردی گفته های خود را در راستای فعالیت های دولت آمریکای در زمینه هزینه های ده ها میلیون دلاری برای کار رسانه ای و جنگ روانی دانسته و ادامه می دهد: «وظیفه برخی دستگاه های امنیتی این است که عوامل پشت پرده این سایت ها را شناسایی و با آنها برخورد کنند.


مجلس ایران پیش از این و در راستای مقابله با فعالیت های نمایندگان مجلس آمریکا درباره به تصویب رساندن پنج میلیون دلار کمک به کاربران ایرانی برای دسترسی به اطلاعات و اخبار، برداشت 20 میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی برای مقابله با تهدیدات رسانه ای آمریکا را در دستور کار خود قرار دادند. از سوی دیگر پارلمان هلند در تصویب لایحه ای در تیرماه امسال، خواستار ممنوع شدن تحویل فناوری فیلترینگ اینترنت توسط اتحادیه اروپا به ایران شد. این درحالی است که مسوولان سابق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و از استفاده برخی نرم افزارهای اروپایی و آمریکایی در کشور برای فیلترینگ سایت ها خبر دادند. در عین حال دولت تصمیم گرفت به دلیل عدم فروش نرم افزارهای خارجی که با هزینه های بالایی صورت می گیرد دستور تحقیق روی طراحی نرم افزار فیلترینگ در داخل کشور در مرکز تحقیقات مخابرات ایران را بدهد


رشد دوبرابر فیلتر سایت ها


زمستان سال گذشته مشاور قضایی دادستان کل کشور اعلام کرد در ایران بیش از پنج میلیون وب سایت اینترنتی به دلیل «مطالب غیراخلاقی و ضداجتماعی» مسدود شده است که البته وجود سایت های خبری و اطلاع رسانی نیز در همین آمار می گنجد. اما اینک بر اساس آمارهای غیررسمی از سوی شرکت های اینترنتی بیش از 10 میلیون سایت که البته بخش عمده ای از آن غیراخلاقی بوده، فیلتر شده است. اما افزایش سهم سایت ها و وبلاگ های خبری و اطلاع رسانی از ابتدای امسال نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. به گفته یکی از فعالان اینترنت که نمی خواست نامش فاش شود، اغلب دولت اطلاعات سایت های خارجی غیراخلاقی را از کشورهای خارجی خریداری می کند و سایت های فارسی را نیز خودشان پیدا کرده و اقدام به فیلتر آن می کنند. او ادامه می دهد: «اما سایت هایی که به مباحث محتوایی در خصوص امنیت ملی مربوط می شود به تشخیص کمیته تعیین مصادیق فیلتر می شود که یا بر اساس جست و جو ها یا بر اساس شناختی که از فرد یا گروه دارند، اقدام به فیلتر می کنند.» کارشناسان این نوع رفتار با سایت های خبری را سلیقه ای و براساس تفسیر سلیقه ای از قوانین می دانند. او می افزاید: «براساس سی دی که داده می شود، اعلام می کنند چه مواردی باید فیلتر شود که عموماً سایت های پورنو و خلاف شئونات اخلاقی هستند. و در مرحله بعدی هم لیست سایت ها و وبلاگ ها است.» نکته قابل توجه این است که پیش از این چهار دانشگاه آکسفورد، کمبریج، هاروارد و تورنتو درباره سانسور سایت های اینترنتی در 40 کشور جهان نتایج تحقیقات خود را منتشر ساختند که بر مبنای آن چین درصدر و ایران نیز جزء چند کشور بالای جدول استفاده کننده از ابزار فیلترینگ کشورهای این رده محسوب شدند. با این حال دولت و مسوولان دستگاه قضایی بر این باورند که شبکه اینترنت در بخش های سیاسی و اقتصادی به صورت «نگران کننده ای» آسیب وارد کرده است. از همین روی به اعتقاد کارشناسان در توجیه این مساله، فیلترینگ مورد استفاده قرار گرفته است.

پیک ایران

حکومت نظامی غیررسمی درخیابان ها


روز آنلاین، پرستو سپهري : با گذشت ساعاتی از آغاز بازگشایی دانشگاهها درکشور ودرپی تجمع اعتراض دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف،عصردیروز خیابان های تهران رنگ نظامی کامل به خود گرفت تا استقرار حکومت نظامی به صورت رسمی اعلام شود.

در همین راستا تهران از اولین ساعات صبح دیروزشاهد حضورسنگین نیروهای انتظامی و بسیجی درمسیرهای انقلاب،قدس،چهارراه ولی عصر،میدان ولی عصر،کارگرجنوبی و شمالی،حومه خوابگاه کوی دانشگاه،اطراف دانشگاه صنعتی شریف و خیابان ادواردبراون به سمت درب اصلی دانشگاه تهران بود.

نیروهای نظامی وابسته به سرکوبگران دولتی با حضوردرپیاده روها وچهارراه ها مانع ازتوقف مردم می شدندوآنان را متفرق می کردند.با گذشت ساعاتی ازظهر حضوربسیجیان در خیابان ها تشدید شدوشکل جدیدتری به خود گرفت. از ساعت 17 بعد ظهر، نیروهای بسیج با تجهیزات کامل دراطراف میدان هفت تیر مستقر شدند، درهمان حال نیروهای لباس شخصی و گارد ضد شورش خیابان های اطراف میدان هفت تیر تا خیابان کریم خان زند را تحت محاصره خود درآوردند. همچنین واحد های گارد ضد شورش سپاه و نیروی انتظامی درمیدان انقلاب، مقابل دانشگاه تهران و چهار راه ولی عصر مانع از تجمع جوانان شدند.

این نیروهادرقالب گروههای 30نفره و با تجهیزات کامل و به طور مشهود از ظهر تا ساعات پایانی نیمه شب در خیابان ها حاضر بودند و حتی به عابرین هم تذکر می دادند که در یک نقطه نایستند. به گفته یکی از شاهدان عینی در خیابان 16 آذر، ماموران به هیچیک از عابران، حتی در پیاده رو ها اجازه توقف نمی دادند و گروه های بیش از سه نفره را متفرق می کردند.

ماموران نیروی انتظامی هم بابرقراری ایستگاههای ایست بازرسی درمیدان ولی عصر تهران جلوی برخی از اتومبیل ها را می گرفتند وآنها رابازرسی می کردند. به همین علت ترافيك سنگيني در بلوارکشاورز تا خيابان انقلاب تهران به وجود آمد و تنها موتورسيكلت‌هاي متعلق به نیروی انتظامی حق تردد درپیاده روهای مركزي شهر تهران راداشتند.

پیک ایران

وقاحت رئیس جمهور



حرف های منتظری اعتباری ندارد.
اکثر کشته شدگان از طرفداران دولت بودند.
آن ها در گردش روز مره و در حال خرید کشته شده اند.
و.....

رژیم از آزادی می ترسد/ استقرار دو قاضی در استادیوم آزادی


برای مجرمین (منظور آزادیخواهان است) دربی صورت می گیرد
استقرار 2 قاضی در آزادی

تایید خبر استقرار 30 هزار بسیجی در داربی تهران!

در حالی که مقامات پلیس تهران هشدار داده اند که با هرگونه تحرک سیاسی در ورزشگاه آزادی برخورد جدی خواهند کرد ، خبرگزاری دولت اطلاع داد که در یک اقدام نادر ، در مسابقه فوتبال پرسپولیس و استقلال ، دو قاضی دادگستری نیز حضور خواهند داشت تا کسانی که مرتکب جرم می شوند ، بی درنگ در همان ورزشگاه محاکمه گردند و برایشان قرار مناسب صادر شود.
ایرنا به نقل از یک مقام قضايي که نامش ذکر نشده است نوشت: در بازي روز جمعه تيم هاي استقلال - پيروزي دو قاضي در محل ورزشگاه آزادي تهران مستقر مي شوند تا به جرايمي که در وزرشگاه رخ مي دهد، بي درنگ رسيدگي کنند. همچنين کشيک دادسراي ناحيه 5 و دادسراي مرکز براي رسيدگي به تخلفات خارج از ورزشگاه آزادي اختصاص يافته است.
پیشتر نیز برخی منابع خبری اطلاع داده بودند که برای دربی پایتخت کمتر از 70 هزار بلیت فروخته خواهد شد و بقیه صندلی ها به مامورانی اختصاص داده می شود که باید کنترل اوضاع را در دست داشته باشند.
روز جمعه شصت و هفتمین شهرآورد پایتخت در ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی برگزار می شود و گمان می رود برخی جریان ها بخواهند در این تجمع انسانی که عمدتاً متشکل از جوانان است ، اقدامات سیاسی صورت دهند و حرکت ها و شعار های سیاسی از سوی حاضران شکل بگیرد.

جهان ورزش

با انتشار بیانیه ای 50 حزب کمونیست و چپ جهان کودتای 22 خرداد را محکوم کردند

سایت "نامه مردم" بیانیه 50 حزب کمونیست، کارگری و دمکراتیک و چپ جهان را منتشر کرد که در آن کودتای 22 خرداد، سرکوب مردم معترض به کودتا و دستگیری و بازداشت رهبران احزاب، فعالان سیاسی و روزنامه نگاران محکوم شده است. دراین بیانیه آمده است:

ما احزاب کمونیست، کارگری و چپ امضاء کننده این بیانیه، که رویدادهای اخیر ایران را از نزدیک دنبال می کنیم، نگرانی خود را در باره بحران سیاسی همه جانبه ای که در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 12 ژوئن (22 خردادماه) ایران را در بر گرفته است، ابراز می کنیم.

ما دستگیری بیش از 4000 تظاهر کننده و شکنجه آنان در زندان ها را توسط مقامات جمهوری اسلامی محکوم می کنیم. طبق اخبار تائید شده نزدیک به صد تن در حمله قوای نظامی و شبه نظامی به تظاهرات مسالمت آمیز مردم کشته شده اند و یا در زیر شکنجه جان سپرده اند. ما همچنین کوشش مقامات رژیم تئوکراتیک در ایران را برای اجبار فعالان اپوزیسیون در زیر شکنجه های فیزیکی و روانی به اعتراف به اقدامات غیرقانونی را که در نقض کامل کنوانسیون های معتبر بین المللی در ممنوع کردن چنین شیوه هائی با زندانیان سیاسی است، مردود می شماریم.

ما دادگاه های نمایشی سران و فعالان اپوزیسیون برای غیرقانونی جلوه دادن جنبش اعتراضی مردم را که در تقابل آشکار با اصول قضائی مورد قبول بین المللی صورت می گیرد بی اعتبار می شماریم. ما هرگونه تلاش برای تحریف و خدشه‌دار کردن اراده و خواست مردم ایران و دست زدن به اقدامات سرکوبگرانه علیه جنبش مردمی را در این کشور محکوم می‌کنیم.

ما همبستگی قاطع خود را با سندیکاهای کارگری، زحمتکشان، زنان، دانشجویان و همه نیروهای ترقی خواه و دموکرات ایران که در راه احقاق حقوق دموکراتیک و حقوق بشر، عدالت اجتماعی و اقتصادی، صلح و دموکراسی مبارزه می‌کنند، اعلام می‌کنیم . ما آزادی بی قید و شرط همه زندانیان سیاسی را طلب می کنیم. ما همچنین هرگونه دخالت کشورهای امپریالیستی در ایران را که تلاش دارند به بهانه شرایط حاکم بر ایران، نقشه‌های خود را برای ایجاد ”خاورمیانه بزرگ“ به هزینه مردم این منطقه به پیش ببرند، محکوم می‌کنیم.

ما هرگونه تلاشی را به قصد بهره‌برداری از شرایط سیاسی و بحران کنونی در ایران به عنوان بهانه‌ای برای دست زدن به اقدام نظامی یا هر عمل دیگری که علیه حقوق حقه مردم ایران و در راستای تشدید تشنج در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه خواهد بود را محکوم می‌کنیم. ما معتقدیم این حق مردم ایران است که مسیر تحولات آینده کشور خود را برای دستیابی به صلح، دموکراسی و پیشرفت بیابند.


برزیل – حزب کمونیست برزیل (PCdoB)
الجزایر – حزب دموکراسی و سوسیالیسم الجزایر
بولیوی – حزب کمونیست بولیوی
کانادا – حزب کمونیست کانادا
شیلی – حزب کمونیست شیلی
کلمبیا – حزب کمونیست کلمبیا
قبرس – حزب مترقی زحمتکشان قبرس (آکل)
جمهوری چک – حزب کمونیست بوهم و موراوی
جمهوری اسلواک- حزب کمونیست اسلواک
دانمارک – حزب کمونیست در دانمارک
فنلاند - حزب کمونیست فنلاند
آلمان – حزب کمونیست آلمان
اتریش- حزب کمونیست اتریش
انگلستان - حزب کمونیست بریتانیا
استونی- حزب کمونیست استونی
یونان - حزب کمونیست یونان
مجارستان – حزب کمونیست کارگران مجارستان
هندوستان - حزب کمونیست هندوستان
عراق - حزب کمونیست عراق
ایران – حزب توده ایران
اردن- حزب کمونیست اردن
اسرائیل- حزب کمونیست اسرائیل
ایرلند - حزب کمونیست ایرلند
ایتالیا – حزب کمونیست‌های ایتالیا
لبنان – حزب کمونیست لبنان
لوکزامبورگ - حزب کمونیست لوکزامبورگ
(
دماغه سبز)- حزب آفریقائی برای استقلال کیپ ورد
مالت- حزب کمونیست مالت
مراکش – حزب دموکراسی و سوسیالیسم
مکزیک – حزب کمونیست‌های مکزیک
هلند – حزب کمونیست جدید هلند
فرانسه- حزب کمونیست فرانسه
فلسطین – حزب مردم فلسطین
فلسطین – جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین
فلسطین – جبهه خلق برای آزادی فلسطین
پاکستان - حزب کمونیست پاکستان
بنگلادش - حزب کمونیست بنگلادش
پرتغال – حزب کمونیست پرتغال
پرتغال (گالیسیا)- بلوک ملیون گالیسیا
روسیه - حزب کمونیست فدراسیون روسیه
صربستان – حزب کمونیست جدید یوگسلاوی
آفریقای جنوبی - حزب کمونیست آفریقای جنوبی
سودان- حزب کمونیست سودان
اسپانیا - حزب کمونیست خلق‌های اسپانیا
اسپانیا- کاتالونیا- حزب کمونیست کاتالونیا
سوریه - حزب کمونیست سوریه (یوسف فیصل)
سوئد - حزب کمونیست سوئد
(SKP)


پیک نت