سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۲۹

گوشه ای از تاریخ معاصر ایران

نامه احمد توکلی به موسوی و خاتمی

احمد توکلی، یکی از نمایندگان مجلس، در نامه‌ای به میرحسین موسوی و محمد خاتمی، از آنها درباره‌ی شعارهای سبزها در روز قدس توضیح خواسته است. به‌نظر توکلی شعارهای معترضان در روز قدس از استراتژی تازه‌ای حکایت دارد

نامه‌ی احمد توکلی، از نمایندگان شاخص اصولگرا در مجلس، روز یکشنبه ۲۹ شهریور در رسانه‌های داخل ایران، از جمله خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، منتشر شد. توکلی در نامه‌ی خود خطاب به میرحسین موسوی و سید محمد خاتمی نوشته است، در روز قدس کسانی ‌که به حمایت از شما اجتماع و راهپیمایی داشتند، و کم هم نبودند، شعار می‌دادند: «استقلال، آزادی ، جمهوری ایرانی / نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران / مرگ بر... / ما اهل کوفه نیستیم، پشت یزید بایستیم.»

به نظر احمد توکلی، این شعارها حاکی از "استراتژی به ظاهر تازه‌ای" است که با سه محور "اعتقادی و استراتژیک" آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی در تضاد است. این سه محور اعتقادی آیت‌الله خمینی به گفته‌ی توکلی، حمایت از "جمهوری اسلامی"، "فلسطین" و "ولایت فقیه" هستند.

احمد توکلی در نامه‌ی خود در عین‌حال ویژگی‌هایی را برای "جریان سبز" برمی‌شمارد و می‌گوید این ویژگی‌ها با مبانی اعتقادی آقای خمینی ناسازگار است.

احمد توکلی از محمد خاتمی پرسیده است، شما و یا اطرافیان‌تان، زمانی شعار"مرگ بر آمریکا" را خشونت‌بار خواندید. حالا نظرتان در باره شعار "مرگ بر ..." چیست؟ توکلی و یا خبرگزاری منتشرکننده‌ی نامه، مشخص نکرده که چه چیزی را جایگزین سه نقطه چیست؟

احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلسBildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس میرحسین موسوی در بیانیه‌ی شماره ۱۱ خود، که تحلیلگران آن را "منشور" متعرضان نامیدند، مطالبه‌ی اصلی جمعیت معترض را "استیفای حقوق از دست‌رفته‌"شان توصیف کرده است. همه‌ی حقوقی را که میرحسین موسوی در بیانیه‌ی خود برشمرده، مورد تاکید قانون اساسی جهوری اسلامی است، اما با وجود گذشت ۳۰ سال از عمر نظام سیاسی جدید ایران، هیچیک از آنها به اجرا درنیامده است.

تا یک روز پیش از انتخابات ۲۲ خرداد، هیچکدام از شعارهایی که به گفته‌ی احمد توکلی "جریان سبز" این روزها سر می‌دهد مطرح نبود. آنان با شور و شوق در انتخابات شرکت کردند، اما نتیجه‌ی انتخابات خلاف انتظار بخش بزرگی از رای‌دهندگان درآمد. این بخش از رای‌دهندگان بر این باورند که نتیجه‌ی انتخابات غیر از آن چیزی است که حاکمیت اعلام کرده است. اما رفتار حاکمیت با معترضان به تشدید بحران انجامید.

احمد توکلی در نامه‌ی خود اعتراف می‌کند که «در میان معترضان، طرفداران نظام و دینداران ناراضی از اوضاع کم نیستند.» و نیز می‌‌نویسد: «بعضی از اعتراضات اینان و حتی معارضان بی‌اعتقاد به دین و نظام نیز درست است و باید زمینه‌های اعتراض برانگیز را رفع کرد». با این حال، او موسوی و خاتمی را به در پیش‌گرفتن سیاست "معارضه با نظام" متهم می‌کند و نه حاکمیت بلکه آنان را مسئول عواقب حوادث کنونی در کشور اعلام کرده است.

دویچه وله

علامه امین، مجتهد لبنانی در مصاحبه با جرس: حوادث اخیر ایران، ولایت فقیه را از آسمان به زمین کشاند

خلاصه:

به مناسبت نامه اخیر آیت الله منتظری به علمای شیعه برای ابراز حساسیت نسبت به وقایع ایران، با علامه سید علی امین از مجتهدان جنوب لبنان به گفت و گو نشسته ایم. علامه تعجب می کند که "چرا جمهوری اسلامی تمام تلاش سالهای پس از پیروزی انقلاب برای نشان دادن چهره ای مقتدر از خود به دنیا را پس از انتخابات اخیر بر باد داده است؟"

محمد جواد اکبرین:

علامه امین در حوزه علمیه نجف به اجتهاد رسیده و پس از شهادت آیت الله سید محمد باقر صدر و تهدید دولت صدام به ایران رفته و مدت کوتاهی در حوزه علمیه قم تدریس کرده و سپس به لبنان بازگشته است. شیعیان صور و جبل عامل او را فقیهی متفاوت از تفکر سیاسی و ایدئولوژی "حزب الله" می شناسند؛ اگرچه برخی از روحانیون حزب الله از جمله شهید سید عباس موسوی رهبر پیشین مقاومت، روزگاری از شاگردان او بوده اند. نگاه انتقادی این فقیه لبنانی به جایگاه فقهی و سیاسی ولایت فقیه در مقالات مختلفی منتشر شده است.

گفت و گو با علامه، در آستانه روز قدس و پس از نامه آیت الله منتظری خطاب به "علمای بلاد اسلامی"بسیار مغتنم بود، زیرا او یکی از مخاطبان نامه ایست که از عالمان دین میخواهد: "در‏ ‏امور مهمه اى كه به حيثيت و آبروى دين و مذهب و تأمين حقوق اقشار‏ ‏عظيمى از مردم و نيز ديندارى و حفظ اعتقادات مذهبى جوانان مربوط‏ ‏است سكوت نکنند به نحوى كه بين مردم چنين تلقى شود كه خداى ناكرده‏ ‏مراجع و روحانيت موافق و مويدند".

آیت الله سید علی امین می گوید: "مشکل از آنجا آغاز شد که حکومت ایران چنان درباره ولایت فقیه سخن گفت که انگار حکمی آسمانی و غیر قابل تردید است در حالی که این نظریه یکی از آرای موجود است که البته موافق چندانی ندارد تا آنجا که علامه محمد جواد مغنیه در نجف میگفت کسی که قائل به ولایت فقیه به این شکل باشد یا جاهل است و یا قصد بدعت در دین را دارد".

بدعت همان واژه ایست که آیت الله منتظری در پیامش به عالمان دین به کار برده و توضیح داده است که "كارهاى خلاف شرعى كه‏ ‏خلاف اهداف اوليه انقلاب هم مىباشد و به نام دين و مذهب انجام‏ ‏مىگيرد از مصاديق بارز بدعت است . بدعت منحصر به تشريع و وارد‏ ‏كردن رسمى حكم غير دينى در دين نيست ، بلكه شامل هر كار خلاف‏ ‏شرعى كه به نام شرع و مذهب انجام گردد نيز خواهد بود.

فقیه لبنانی معتقد است که "از اول هم نظریه ولایت فقیه این نبود که ولایت شخصی در میان باشد و سخن درباره ی نیابت از معصوم بود و حوادث اخیر در ایران نتیجه یک انحراف و رفتار غیر عادلانه حکومتی است که خود را الهی خوانده و باب هر انتقادی را به روی خود بسته است".

علامه امین عذرخواهی آیت الله منتظری از مردم و صدای بلند اعتراض فرزندان انقلاب و دوستان آیت الله خمینی به ولی فقیه" را نشانه آن میداند که این نظریه آزمون خود را پس داده است و تصریح می کند که این نظریه در آزمون اجرا مردود شده است.

او می گوید:"گمان نمی کنم که مشکلات کنونی ایران [به راحتی] حل شود زیرا حکومت تصمیم گرفته است مردم را سرکوب کند و نمیداند که سرکوب مردم، مشکل را حل نخواهد کرد بلکه شکاف میان آنها و مردم را عمیق تر خواهد کرد".

علامه تعجب می کند که "چرا جمهوری اسلامی تمام تلاش سالهای پس از پیروزی انقلاب برای نشان دادن چهره ای مقتدر از خود به دنیا را پس از انتخابات اخیر بر باد داده است؟" و گلایه می کند که"ما لبنانیها هم از گسترده شدن دامنه ی اختیارات ولی فقیه ایران به لبنان و سایر کشورها بسیار آسیب دیدیم اما حزب الله هیچ انتقادی را به دخالت ولی فقیه در امور داخلی لبنان نپذیرفت و نتیجه ی دخالت های او بدون آگاهی اش از مصالح مردم لبنان باعث شد عزت شیعه در لبنان که میراث امام موسی صدر بود ضربه بخورد و شیعیان تابعی از خارج معرفی شوند".

با اینهمه علامه امین، فصل جدید حیات سیاسی در ایران را چنین تعریف می کند: "حوادث اخیر ولایت فقیه را از آسمان به زمین کشاند و مردم ایران هم به دنیا نشان دادند که رهبری را غیر قابل انتقاد نمی دانند و با بلند کردن صدای اعتراض شان گفتند که این نوع حکومت ربطی به شیعه ندارد".

انقلاب اسلامی

هاشمی رفسنجانی: سياسيون دست از اين دعواها بردارند، واحد مرکزی خبر



رييس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به عيد فطر به عنوان آغاز دوباره‌ای برای دوستی‌ها و برادری‌ها تاکيد کرد: «سياسيون دست از اين دعواها بردارند».

آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در گفتگوی اختصاصی با واحد مرکزی خبر در حاشيه نماز عيد سعيد فطر در پاسخ به اين سوال که بهترين هديه مسئولان و سياسيون نظام به مردم دراين روزچيست افزود: «بهترين هديه اين است که صادقانه خدمت کنند و دست از اين دعواها بردارند».


گویا

پاسخ نیافتن مطالبات؛ شریان حیاتی تداوم جنبش سبز


گوشه‌ای از راهپیمایی اعتراضی روز قدس در تهران

۱۳۸۸/۰۶/۲۸
علی طایفی جامعه‌شناس و پژوهشگر مسایل اجتماعی ایران در سوئد، در گفت‌وگو با رادیو فردا، تظاهرات پرشمار معترضان را یک تلاش نهایی است یا نمونه‌ای از یک اراده خستگی‌ناپذیر ارزیابی می‌کند.

علی طایفی: اين جنبش، جنبش زنده‌ای است زيرا مطالباتی که در پی تحقق آن است همچنان بر زمين مانده است؛ يعنی بخش بزرگی از اين مطالبات که مهم‌ترين آنها حق دموکراتيک، حق آزادی و مشارکت مردم در عرصه‌های سياسی و اجتماعی و فرهنگی است، همچنان پاسخ داده نشده است و حکومت تلاش کرده که مطالبات مردم را پس از انتخابات همواره با سرنيزه و شکنجه و تجاوز پاسخ دهد.

پاسخ نيافتن مطالبات مردم، اولين شريان حياتی تداوم اين جنبش است و اين جنبش از هر فرصت ممکن بهره‌برداری می‌کند تا خود را به منصه ظهور بگذارد و اراده ملی را برای تغيير نشان دهد.

  • رادیو فردا: مقامات جمهوری اسلامی اين بار نوعی زبان مدارا به کار بردند. آيا به اين دليل بوده که از چالش جويی جنبش سبز تا حدودی جلوگيری کنند؟

من اين طور فکر نمی‌کنم. اينها سعی می‌کنند به مصداق تمام رويه‌هايی که پيش از اين پی گرفتند خودشان را کنار مردم ببينند، غافل از اين که ديگر مردم اينها را از خود نمی‌بينند. مردم آگاهی داشته و يک فيلتر مشخص دارند، يعنی آنتن خود را به سمت امواجی می‌چرخانند که اخبار مربوط به جمهوری اسلامی را به طور کامل فيلتر می‌کند.

شايد يکی از ابتکاراتی که بعد از انقلاب به ويژه در دهه اخير يعنی از زمانی که جريان اصلاحات در کشور شکل گرفت، اين بود که جريان جديدی تحت عنوان «اختراع سنت» به وجود آمد، به اين معنی که مردم از ابزارهای حکومت عليه خود حکومت استفاده می‌کنند.

به طور مثال روز قدس روزی است که به طور سنتی جمهوری اسلامی توسط آن نه تنها در سطح جهان برای خود امتياز کسب می‌کند بلکه در داخل کشور هم نوعی ابراز قدرت و اعلام حضور می‌کند، اما اين بار مردم از همين روز قدس به نفع خودشان بهره گرفتند و محتوای اين سنت سياسی و دينی را از درون خالی کرده و مطالبات و انگيزه‌های خود را داخل اين پوستين کردند.

  • به رغم تمام تهديدها و بازداشت‌ها و به رغم آن چه در بازداشتگاه‌هايی چون کهريزک روی داد، آيا مردم خواستند نشان دهند که به اين سادگی از ميدان به در نمی‌روند؟

بی‌ترديد همين طور است. طبقه‌ای که امروز در بطن اين جنبش است و مطالبات خود را مصرانه پيگيری می‌کند، دارای سطح بالايی از آگاهی اجتماعی است. بخش بزرگی از جوانان که عناصر اصلی اين جنبش را تشکيل می‌دهند با نسل حاکم بر ايران يک انقطاع نسلی دارند و آنها را درک نمی‌کنند و الگوهای آنها را نمی‌پذيرند.

اين افراد به رغم اين که با سيستم قطع ارتباط کرده‌اند، اما با دنيای خارج و رسانه‌های بيرون از حکومت به دليل ارتباط و دسترسی به دنيای سايبر ارتباط قوی دارند و به واسطه اين ارتباط می‌توانند به شکل غير متمرکز به سازمان‌دهی خود بپردازند.

من تصور می‌کنم اين جنبش به رغم اينکه دستخوش يک خصيصه زمانه‌مند شده يعنی به اصطلاح مضمن شده، اما به نظر می‌رسد جنبش مردم به تدريج هم رهبران کودتا را خسته می‌کند و هم يارگيری می‌کند.

  • يعنی بايد انتظار داشت بخش سنتی جامعه هم به اين بخش آگاه و تحصيل کرده بپيوندند؟

بله، به تدريج اين طور خواهد شد. بخش بزرگی از مردم ممکن است چند روزی به خاطر سيب زمينی يا روش‌های يارانه‌ای و صدقه سری حکومت مورد تأمين قرار گيرند، ولی نارضايتی عمومی همچنان باقی است.

زمانی که طبقات پايين دست جامعه وارد ميدان شوند، اين بار با مشت گره کرده به ميدان خواهند آمد و بی‌ترديد اين مسئله به نفع بدنه قدرت نيست و شايد به نفع جامعه هم نباشد، چون يک روند تحول تدريجی را به يک حرکت انقلابی و افراطی سوق می‌دهد که دستاوردهای آن زياد روشن نيست، اگر چه ممکن است نظام موجود هم سرنگون شود.

رادیو فردا،

اختلاف نظر مراجع تقلید با رهبر ایران در باره روز عید فطر

آیت الله علی خامنه‌ای در حال برگزاری نماز عید فطر

۱۳۸۸/۰۶/۲۹
در حالی که آيت الله علی خامنه ای روز يکشنبه را عيد فطر دانسته و صبح روز یکشنبه در دانشگاه تهران نماز عيد فطر را نيز برگزار کرد، قريب به اتفاق مراجع بزرگ در قم و نجف از اعلام اين روز به عنوان عيد فطر خودداری کردند.

دست کم ۱۵ مرجع تقليد برجسته در قم و نجف از جمله آيت الله علی سيستانی و آيت الله حسينعلی منتظری از اعلام عيد فطر همزمان با رهبر جمهوری اسلامی خودداری کرده اند.

سايت شيعه نيوز در قم با انتشار گزارشی اعلام کرد که به نظر اکثر مراجع تقليد در قم و نجف «يک شنبه عيد فطر نيست».

اين سايت تاکيد کرد که «از جمله مراجع تقليدی که عيد فطر بودن روز يکشنبه برای شان ثابت نشده است، می توان به آيات عظام شيخ لطف الله صافی گلپايگانی، شیخ ناصر مکارم شیرازی ، سيد عبدالکريم موسوی اردبيلی، شيخ حسين نوری همدانی، سيد محمد تقی مدرسی، سيد صادق شيرازی، شيخ علی صافی گلپايگانی (وارث فقهی آيت الله بهجت)، شيخ وحيد خراسانی ، شيخ حسين مظاهری، شيخ يوسف صانعی، شيخ اسحاق فياض ، شيخ حسينعلی منتظری ، سيد محمدسعيد حکيم ، و شيخ بشير نجفی اشاره کرد.»

سايت رسمی آيت الله حسينعلی منتظری در اين خصوص اعلام کرد «تا اين لحظه حلول ماه شوال برای آيت الله العظمی منتظری ثابت نشده است، به محض ثبوت به اطلاع خواهد رسيد. »

سايت آيت الله لطف الله صافی گلپايگانی نيز در اقدامی مشابه از شب گذشته در پيامی با اشاره به تماس‌های مکرر تلفنی و حجم بسيار زياد نامه‌های الکترونيکی وارده در خصوص زمان اعلام عيد فطر اعلام کرد که به محض اثبات رويت هلال ماه شوال از سوی اين مرجع تقليد عيد فطر اعلام خواهد شد.

حجت‌الاسلام حسن صافی ، مسئول دفتر آيت الله صافی گلپايگانی از مراجع تقليد، شامگاه شنبه در اين مورد به خبرگزاری رسا گفت که اگر رويت هلال ماه شوال برای آيت الله صافی گلپايگانی ثابت شود، از طريق پايگاه اطلاع رسانی دفتر اين مرجع تقليد اعلام خواهد شد.

وی همچنين با اشاره به پاسخ منتشره اين مرجع تقليد به استفتای برخی از مقلدان تاکيد کرد که «مقلد هر مرجعی‌ بايد طبق‌ فتوای‌ مرجع‌ تقليد خود عمل‌ کند. »

دفتر آيت الله يوسف صانعی نيز اعلام کرد که رويت هلال ماه شوال برای آيت الله صانعی ثابت نشده است، و يکشنبه ۲۹ شهريور روز ۳۰ ماه مبارک رمضان است.

آيت الله اسدالله بيات نيز که سايت شيعه نيوز از او نام نبرده از جمله مراجع تقليدی است که اعلام کرد به دليل عدم رويت هلال ماه شوال يک شنبه عيد فطر نيست، چنانکه دفتر آيت الله عبدالکريم موسوی اردبيلی نيز اعلام کرد که روز يک شنبه در نزد اين مرجع تقليد ۳۰ ماه رمضان است. آيت الله ناصر مکارم شيرازی نيز از اعلام روز يک شنبه به عنوان عيد فطر خودداری کرد.

حجت‌الاسلام مهدی مکارم فرزند اين مرجع تقليد به خبرگزاری رسا گفت که «گاه مراجع معظم تقليد در پاره‌ای از مسائل شرعی مانند رؤيت هلال اختلاف فتوا دارند که در حکم مسأله تاثيرگذار است. اما مقلدان با حفظ وحدت به تکليف خود عمل می کنند.»

رادیو فردا

محمود خائن آواره گردی


صف آرایی مراجع تقلید در برابر خامنه ای همزمان با عید فطر

آن‌چه در ماجرای اعلام روز عید فطر امسال روی داد، شاید بزرگ‌ترین چالشی بود که به لحاظ دینی مقابل مشروعیت رهبر کنونی ایران قرار می‌گیرد. تقریبا بلااستثنا (جز فرزند مرحوم آیت‌الله فاضل که بیت ایشان را اداره می‌کند) هیچ کدام از مراجع تقلید نظر رهبر را مبنی بر عید بودن روز یکشنبه نپذیرفتند. با این حال صداوسیما بدون این که به روی خودش بیاورد که فقط کسر کوچکی از ایرانیان مقلد آقای خامنه‌ای هستند، این روز را عید اعلام کرد. به راستی گناه روزه‌های خورده‌شده توسط افرادی که مقلد آقای خامنه‌ای نیستند اما به وب سایت مرجع تقلیدشان هم دسترسی ندارند به عهده کیست؟ نکند قرار است از این پس عید فطر هم با حکم حکومتی به همه - حتی مراجع تقلید - ابلاغ شود؟ پیش بینی می‌شود از این مرحله به بعد روابط مراجع و رهبر ایران وارد فاز چالشی تازه‌ای شود و بسیاری از مراجع تقلید نیز به فکر تاسیس تلویزیون‌های غیردولتی بیفتند. مقابله نظام با خواست تلویزیون دینی مستقل از سوی مراجع بسیار دشوارتر از مقابله با خواسته تلویزیون مستقل سیاسی است. فعلا فقط باید منتظر ماند و دید رهبر چگونه ضربه کنونی مراجع را پاسخ خواهد داد در ادامه این گزارش و گزارش شماره دو، تصاویر همه‌ مراجعی را می‌بینید که امروز مشروعیت اجتماعی و دینی ولایت فقیه را به چالش کشیدند

موج آزادی

چرا اینقدر بهمریخته و نگرانی! سردار؟



بازداشت امید شکری، روزنامه نگار و فعال دانشجویی آذربایجان در اردبیل



29 شهریور 1388

ساوالان سسی :
امید شکری مدیر مسئول سابق نشریه سایان دانشگاه پیام نور اردبیل و دانشجوی فعلی دانشگاه ازمیر ترکیه، روز چهارشنبه ۲۵ شهریور ٨٨ پس از بازگشت از ترکیه بازداشت شد.
بازداشت این فعال دانشجویی آذربایجان پس از احضار و حضور وی در اداره اطلاعات اردبیل صورت گرفته است.
به گفته منابع محلی گمان می رود بازداشت شکری با فعالیتهای دانشجویی پیشین وی در نشریه دانشجویی سایان مرتبط باشد. این فعال دانشجویی آذربایجان جهت ادامه تحصیل از سال ٨۶ از کشور خارج و در کشور ترکیه اقامت داشت.
شکری در حد فاصل سالهای٨۱ الی ٨۵ مدیر مسئولی نشریه دانشجویی سایان را بر عهده داشت.این (...)


کمیته گزارشگران حقوق بشر

بازداشت یک روزنامه‏نگار دیگر در تهران

سید مهدی نیاکی، روزنامه نگار و یکی از فعالان پایگاه خبری کلمه در دوره پیش از اعلام نتایج انتخابات، از روز 23 شهریور بازداشت شده و به نقطه نامعلومی منتقل شده است.


یکی از بستگان مهدی نیاکی در گفتگو با خبرنگار موج سبز آزادی گفت: "مهدی که در خانه‏اش به تنهایی زندگی می‏کرد از روز 23 شهریور مفقود شده است. ظاهرا مامورانی به محل منزل مسکونی وی در تهران آمده و او را بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل کرده‏اند."

این شخص که از بستگان نزدیک این روزنامه نگار بازداشت شده است، افزود: "مادر مهدی نیاکی در جریان بازداشت پسرش قرار دارد اما به دلیل تهدیداتی که صورت گرفته است وحشت کرده و حاضر نیست بازداشت پسرش را توسط ماموران تایید کند. در واقع به وی گقته شده که بدون سروصدا منتظر بازگشت فرزدنش باشد. با اینحال 6 روز از بازداشت مهدی نیاکی می‏گذرد و متاسفانه هنوز معلوم نیست که وی در کجا نگهداری می‏شود. وی به همراه 4 نفر دیگر از فعالان سایت کلمه 2 هفته پس از اعلام نتایج انتخبات توسط پلیس امنیت تهران احضار شد ولی بازداشت نشده بود."

مهدی نیاکی با بسیاری از روزنامه‏های اصلاح‏طلب همکاری داشت و همچنین دبیر سابق سروبیس اجتماعی ایلنا (خبرگزاری کار ایران) و دبیر سرویس جامعه خبرگزاری سینا که در دولت نهم منحل شد بوده است.

موج آزادی

رندان مست


مرزبندی های جدید سیاسی بعد از نماز روز یکشنبه به امامت سیدعلی خامنه ای

مرزبندی های جدید سیاسی بعد از نماز روز یکشنبه به امامت سیدعلی خامنه ای

اختصاصی اینساید آف ایران ، در داخل ایران / یکشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۳۸۸

عموم مراجع تقلید شیعه ، اعم از مراجع نزدیک به دستگاه حکومتی جمهوری اسلامی یا دور از آن با اجماع به عدم روئت هلال ماه قبل از یکشنبه شب ، روز دوشنبه را عید فطر اعلام کردند. این اجماع دارای کارکرد راهبردی بسیار زیادی است

در سفری که علی لاریجانی به قم داشت ، در گفتگو با مراجع نزدیک به حکومت مانند صافی گلپایگانی ، مکارم شیرازی و نوری همدانی از آنها خواسته بود برای اعلام عید فطر با دفتر رهبری هماهنگی کنند. امری که هرگز تحقق نیافت ، و آن مراجع نیز پس از رایزنی های مفصل با سایر مراجع قم و عراق حاضر به قبول هماهنگی با دفتر رهبری نشدند و روزی را که رهبری عید فطر اعلام کرد به رسمیت نشناختند. کار بدانجا رسید که برای وادار کردن مکارم شیرازی و قبول همکاری و هماهنگی با دفتر رهبری خبرگزاری دولتی ایرنا – که در دروغپردازی معروف و از رقبای اصلی صدا و سیما و خبرگزاری دولتی فارس میباشد – اعلام کرد که روز یکشنبه نماز عید فطر به امامت مکارم شیرازی در قم برگزار میشود. اما در طی بی اعتنایی مکارم شیرازی محمد سعیدی ، امام جمعه نه چندان سرشناس قم جایگزین وی گردید

لازم به یادآوری است که دفتر آیت الله منتظری با پخش اعلامیه ای ضمن اعلام دوشنبه به عنوان روز عید فطر متذکر شد که خود ایشان به علت کهولت سن و کسالت ناشی از آن و پلمب حسینیۀ ایشان و مشکلات دیگر نماز عید فطر را در روز دوشنبه برگزار می کنند

این بیانیه در پاسخ به استفتائات بسیار از ایشان بود تا بدانند که از نظر ایشان شخص عادل و قابل اقتداء برای اقامۀ نماز عید فطر کیست

وقتی معلوم شد که دفتر رهبری یکشنبه را عید فطر اعلام کرده است معلوم آمد که هر کسی یکشنبه را عید بگیرد و در نماز عید به خامنه ای یا نمایندگان او اقتداء کند ، نه فقط صلاحیت او را به امامت جماعت بلکه عدالت او را برای رهبری نیز پذیراست

نماز “عید فطر حکومتی به امامت علی خامنه ای” در روز یکشنبه برخلاف اجماع عموم فقها و مراجع شیعه ، به نحوی کاملاً “مهندسی شده” برگزار شد

افراد دعوت شده ، صفهای چیده شده ، ردیفهای تعیین شده همه از یک “مهندسی دقیق” حکایت داشت

در صف اول پشت سر سیدعلی خامنه ای مأمومین عبارت بودند از : محمود احمدی نژاد ، هاشمی رفسنجانی ، ناطق نوری ، احمد جنتی ، احمد خاتمی ، علی لاریجانی ، صادق لاریجانی ، هاشمی شاهرودی ، حسن خمینی و در صف دوم چهره های نظامی و سپاهیی مانند : محمدباقر قالیباف ، جعفری ، نجّار ، صفوی به چشم می خوردند. از مجموع سه کاندیدای ریاست جمهوری ، فقط محسن رضایی دعوت شده و در گوشه ای که برایش معین شده بود قرار گرفته بود

نشانی از “چهره های مردمی ” که از آنان با عنوان سران آشوب طلبان و اغتشاش گران به ذمّ حکومتیان تعبیر میشود مانند مهندس میرحسین موسوی و حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی نبود

مهندسی این نماز پیروزی بزرگی برای حزب مؤتلفه و شخص حبیب الله عسگراولادی بود. عسگراولادی در طول دو ماه گذشته ضمن تماسهای مکرر با موسوی و کروبی و هاشمی رفسنجانی به این جمعبندی رسید که موسوی و کروبی با خط کلی نظام با رهبری سیدعلی خامنه ای مشکل دارند و در صددند با اتکاء به پشتوانۀ جنبش سبز مردمی به تقابل خود تا “برپایی یک رفراندوم ملّی” ادامه دهند ، در حالیکه هاشمی رفسنجانی بر همان مواضع اولیه خودش که در نامه ای برای خامنه ای توضیح داده بود اصرار می ورزد و خواستار دخالت سیدعلی خامنه ای برای متوقف کردن احمدی نژاد از دامن زدن به جو بحرانی است

عسگراولادی با این تحلیل به این نتیجه رسید که اگر خامنه ای احمدی نژاد را ساکت کند و به هنوعی از رفسنجانی دلجویی شود به راحتی می توان رفسنجانی را از جبهۀ مردم جدا کرد و به صف مقلدان رهبری بازگرداند

عسگراولادی معتقد بود بیرون کشیدن رفسنجانی از جبهۀ سبز ضربۀ اساسی به آن جبهه وارد می کند

در پی این جمعبندی بود که رفسنجانی همراه با ناطق نوری به نماز عید فطر دعوت شد . در صف اول در حضور احمدی نژاد و احمد جنتی به علی خامنه ای اقتدا کرد

علی خامنه ای در اظهارات خود پس از اتمام نماز گفت : تهمت زنی برخلاف شرع است و این کار باید متوقف شود و اعترافات زندانیان بر علیه دیگران اعتبار ندارد و به این ترتیب عدم حمایت خود را از حملات احمدی نژاد علیه هاشمی رفسنجانی اعلام داشت. این نماز و آن سخنرانی را باید نتیجۀ بلافصل حرکت عظیم میلیونی مردم ایران در سراسر شهرهای کشور در روز قدس شمرد

پایوران و معماران تأمین امنیت نظام از قبیل “رسول جعفریان” بحران جاری در کشور را رو به رشد در جهت فروپاشی نظام ارزیابی می کنند و چاره را در اعلام آتش بس و بازگشت از میانۀ راه می دانند

رفسنجانی ،ناطق نوری و حسن خمینی از یک طرف؛ احمدی نژاد ، احمدجنتی ، احمد خاتمی وجعفری از طرف دیگر اگرچه در دشمنی با یکدیگر باقی هستند و خواهند بود اما به فراخوان علی خامنه ای –در ترس از فروپاشی نظامش- لبیکی گفته و قبول ترک تخاصم و اعلام آتش بس کرده اند

در همان حال ، از جبهۀ مردمی به جبهه ای در تقابل با مردم نقل مکان نموده اند

اما در برابر آنان اتحاد جدیدی شکل گرفته است ، نظام در پی زمینه چینی و مقدمه سازی برای دادگاهی کردن حاج شیخ مهدی کروبی ، مهندس موسوی و سیدمحمد خاتمی است به نحوی که آنا تبدیل به “قهرمان ملّی” نشوند و صدایشان برای همیشه خاموش گردد. مردم پا از میدان واپس نکشیده اند که هیچ ، بلکه بعد از سه ماه عزم خود را پای حرکت تا دستیابی به پیروزی نهایی یعنی برگزاری یک “رفراندوم ملّی” برای تعیین ماهیت رژیم جزم تر کرده اند

اما واقعه بسیار بزرگ و حائز اهمیت موضعگیری تاریخی عموم مرجعیت شیعه است که با بی اعتنایی به تصمیم رهبری برای فطر خواندن روز یکشنبه اعتبار شرعی و قانونی علی خامنه ای را به عنوان امام جماعت و رهبر یک نظام اسلامی اجماعاً مورد ابطال قرار داد و مقتدرانه به صف مردم پیوست

پس از برگزاری نمازهای عید فطر در روز دوشنبه توسط مراجع عظام و نمایندگانشان در شهرهای مختلف مملکت نهضت اصیل مردم برای آزادی ، برابری ، برادری وارد مرحلۀ تعیین کنندۀ جدیدی میشود

به امید پیروزی

اختصاصی اینساید آف ایران ، در داخل ایران

استفاده از این مقاله با ذکر منبع بلامانع است

قرارمان این نبود...!


حسین شریعتمداری چرا چنین شده است ؟


قویدل - عصرنو

مدتی است حسین شریعتمداری و باند او (کیهان) حملات متمادی خود را به سایت های اینترنتی و نویسندگان آن و دیگر فعالان تشدید کرده است و چون مارگزیده ها، این باند اوینی و کیهانی بخود میپیچد و هر از گاهی موضوعی را بهانه کرده و اتهاماتی رامتوجه افراد میسازد و پاچه افراد را بی دلیل و بی چهت تنها بر اساس هاری مبتلا گشته میگیرد البته حسین شریعتمداری را همگان بخوبی معرف حضورش هستند و زندگی آغشته به پرونده سازی و پروژه پروی ایشان بر علیه روشنفکران ، فعالین مدنی ، فعالین حقوق بشر و نویسندگان را نیز همگان آگاه هستند و از چنین موجودی و داردسته اش بیشتر از این هم توقعی نیست و تنها از این جهت میتوان او را مورد بررسی قرار داد چون این موجود شاخص یک گله بیمار میباشد جامعه ایران حق دارد بروشنی بداند که مسئله ایمان و عقیده نیست که چنین ددانی را میدان داده است بلکه بیمارانی هستند که برای سلامت بشریت باید تدبیری اندیشه شود.
اما آنچه که در اینجا لازم است به آن اشاره شود اشاره ای گذرا به دلایل این رفتار اختلال آمیز این باند مخوف میباشد و توضیح این رفتار بیمارگونه بسیار ضروری میباشد کار اصلی حسین شریعتمداری بر خلاف شغل مطبوعاتی او ، اختراع سوژه توطعه وپروش این توطعه تحت عنوان پروژه و سرانجام عملی ساختن آن در اوین و وادار ساختن قربانیان خود به اعترافات اجباری و غیر انسانی مصاحبه تلویزیونی میباشد که یکی از شنیع ترین عمل و اختلال آمیز ترین رفتار میباشد .این موجود ، از عمل جنون آمیز خود چنان دچار لذت میشود که تنها غرور حیوانی مناسب ترین اصطلاح برای آن رفتار میباشد . او بخود اجازه میدهد در هر اموری دخالت کند گویی که کشور ایران در طلق مالکیت او و باند او قرار دارد و مستقیما از پدر خود این کشور را به ارث برده است و این دیگران هستند که چون بیگانگان از سیارات دیگر به این کشور آمده اند و مخل آسایش اینان شده اند تا ارث پدری او را دست اندازی و تقسیم کنند ، کار حتی به آنجا رسیده که اگر قرار است اتفاقی در کشور بیافتد ابتدا این پروژه در روزنامه او استارت خورده و چاپ میشود و آنگاه بمرحله عملی وارد میشود ، در اینجا به چند موارد که اخیرا با زمینه سازی این باند صورت گرفته است اشاره میشود : زیر سوال بردن فعالیت کانون مدافعان حقوق بشر و طبق همان اصل پرونده سازی و منتسب کردن این کانون به دوایر خارجی ، متهم کردن دانشجویان به اغتشاش و بستن اتهامات واهی به انها ، زیر سئوال بردن فعالیت معروفترین سایت های اینترنتی و هک کردن آنها توسط هکرها ، حملات تبلیغاتی و تهدید فیزیکی همفکران دیروزی خود و اصلاح طلبان امروزی ، تجزیه طلب نامیدن اقوام و سرانجام حملات و زدن اتهامات به نویسندگان و فعالان غیر خودی که همه اینها دلایل خاص خودش را دارند.
البته این باند و سردسته آن حسین شریعتمداری در این سی سال عمر رژیم اسلامی بقدر کافی تجربه قصابی را کسب کرده اند و در این عرصه بقدری افتخارات نصیب خود ساختند که القاب دوگانه قصاب اوین و قصاب مطبوعات را نیز عاید خود ساختند ، از همین جهت هم نوشتن در این مورد اتلاف وقت تلقی خواهد شد بنابراین نیک خواهد بود که علت حملات این باند به افراد ، قدری شکافته شود . هر کسی میداند که معالجه و کمک به بیماران از هر نوع آن از وظایف قانونی و انسانی هرجامعه و افراد آن است اما این اصل برای حسین شریعتمداری قابل انطباق نیست چرا که ایشان دچار بیماری خطرناکی شده که داروی آرام بخش او ، نه قرصهای آرام کننده بلکه آزار و زجر دیگران و پرونده سازی بر علیه انسانهایی که جرمشان داشتن عقیده دیگری متفاوت از باورهای بیمارگونه حسین شریعتمداری است و دقیقا از همین سبب هم اعتقاد دارم تجرید چنین اشخاصی از جامعه و ایزوله ساختن و معالجه ، از ضروری ترین اقدامات در یک جامعه متمدن بشمار میرود دنیای بیمار او چنان خطرناک و محدود است که حتی او بر علیه همفکران دیروزی به پرونده سازی مشغول است و این برای او لذت بخش است و لذتی که بیماران خاصی آنرا دچار هستند.
برای اینکه بتوانم مجموعه رژیم اسلامی را که یکی از نمودهای ان شریعتمداری است بازتاب دهم لازم است به یک موضوع بدیعی اشاره کنم . تصور کنید از حریم خصوصی خارج شده و مسیر محل کار خود را در پیش گرفتید در این مسیر شما با افراد مختلفی برخورد خواهید معمولا غالب افراد بمانند خود شما ، انسانهایی عادی هستند که زندگی خود را هم طبیعی پیش میبرند اما در این میان ممکن است شما با افرادی هم مواجه شوید که رفتاری غیر عادی دارند و به درجاتی دچار اختلال روحی هستند و این را نمیتوان فاجعه تلقی کرد چرا که در هر جمیعتی ، درصدی از افراد آن به دلایل مختلف دچار این اختلال میشوند عده ای ژنیتکی دچار این آسیب هستند و عده ای نیز بواسطه مواجه با شرایط خاصی دچار آن شده اند و کمک به چنین افراد از وظایف یک جامعه انسان محور است و حتی سازمانهایی خاص دست اندرکار این معضل هستند اما در این میان موارد خاصی هم وجود دارند که بسیار تاسف انگیز هم هستند منظور افرادی هستند که اختلالات روحی آنها چنان به مرحله بحرانی میرسد که رفتار بیمار گونه آنها در حد عربده کشیدن و حرکات غیرعادی نیست بلکه چنین افرادی مانع انجام امور روزمره عادی زندگی و رفتن شما به محل کارتان میباشند و حتی با خشونت و پرخاشگری تهدیدی برای امنیت شما و دیگر آحاد جامعه هستند که حفظ آنها در درون جامعه عملی ریسک آمیز میباشد و عاجل ترین اقدام مجزا ساختن این افراد از جامعه و مداوای آنهاست چرا که آسیب رساندن به دیگران و انتقام گرفتن از جامعه از اهداف چنین افرادی بشمارمیرود و باید گفت که امروز چنین افرادی امور کشور ایران را بدست گرفتند که یکی از سیاهترین دوران میباشد. .

حال مورد حسین شریعتمداری دقیقا بمانند افرادی میباشد که نه تنها رفتار اختلال آمیز دارند بلکه معجونی از جنایت و دگرآزاری و نهایتا خودارضایی میباشند یعنی اگر این فرد صرفا افکار بیمارگونه خود را تبلیغ میکرد و انسانها را به حال خود میگذاشت و آزاری از جانب او متوجه دیگران نمیشد شاید نمی شد او را قصاب نامید و پارانوئید نامیدن او میتوانست کافی باشد اما چنین نیست این فرد مرحله به مرحله و از فازی به فازی رفتار و اعمال غیرانسانی خود را پیش میبرد بدین ترتیب که در ابتدا برای افراد مخالف خود در کیهان پرونده سازی میکند و بعد آنرا در سطح وسیعی ساخته و پرداخته وارد جامعه میسازد و سرانجام طعمه خود را در هیبتی دیگر به شکنجه گاه روانه میکند تا در تاریکی آن چهار دیواری اعمال ننگین خود را به اوج تکامل برساند و او در تمام این رفتارها دچار لذتی وصف ناپذیر میگردد فرقی هم نمیکند پشت کدام انگیزه ای دست به چنین اعمالی میزند این توجیحات پرده استتار رفتار او هستند و گرنه او در شرایط متفاوت میتوانست یک فناتیک معتقد به ایدیولوژی خاصی باشد و یا یک ناسیونالیست دوآتشه باشد و بجای اسلام ناب از مام وطن و ناسیونالیسم افراطی برای فرو نشاندن خشم بدوی خود استفاده ابزاری کند که عده ای چنین کرده اند و میکنند و این مهم نیست چنین افرادی برای خود چه دلایلی را ارایه میکنند آنچه که مهم است رفتار اختلال آمیز جنایتکارانه او با مخالفان خود است و بس .
هیچ انسان سالمی آرزوی بازجو نشدن را ندارد اما حسین شریعتمداری چنین آرزویی دارد هر چند که هست و این صادقانه ترین آرزوی اوست چرا که محیط موجود او چنان آغشته است که او نتنها از این آرزو احساس شرم نمیکند بلکه افتخار هم میکند و حتی چنین افرادی پاداش هم میگیرند .
آنچه که یک انسان سالم باید به آن دقت کند اینست که نوع دید او به همنوع او تحت هر نامی که باشد مهم است وگرنه توجیهات برای جنایت همیشه موجود هست و دوری از این رفتار اختلال آمیز که بخشی از بشریت دچار آن هستند شاخص یک انسان رشد یافته است که حسین شریعتمداری و امثال او فاقد آن هستند .
فراموش نباید کرد که در حیطه ملتها هم چنین روند ناخوشایندی میتواند رخ دهد و هر ملتی خود را برترین ملتها بداند اما کجاست آن قضاوت متمدنانه ، درک کند که تاریخ بشریت بی اعتنا به نام ملتها همواره آلوده به جنایت بوده است و استثنایی هم وجود ندارد و مهم نوع برخورد به همنوعان خود در زمان کنونی میباشد و برای رسیدن به آن باید شهامت داشت

از آرسیو موج سبز

سه ضربه محکم بر پیکر نظام جمهوری اسلامی وارد شده است

یکشنبه 29 شهریور ماه سال 1388 ساعت 6:43 PM

امواج پرخروش ملت سبز ایران برای سومین بار در 27 شهریور 1388بر سنگ و صخره شکننده جمهوری اسلامی کوبید و این شکنندکی را بیشتر و بیشتر کرد.

تا کنون مردم با سه حضور میلیونی و چندین حضور کوچک و بزرگ ضربه های مختلفی را به پیکر جمهوری اسلامی وارد کرده و این پیکر نحیف را ضعبف تر و نحیف تر کرده اند . اولین ضربه کوبنده 25 خرداد 1388 با حضور میلیونی مردم بر این پیکر وارد شد . دومین ضربه 30 خرداد 1388 با حضور شجاعانه مردم و قتل عام انان همراه بود که این حرکت شاید مهمترین و بزرگترین ضربه وارده بر این پیکر نحیف بود . سومین ضربه هم در 27 شهریور 1388 با حضور مردم سبر پوش در روز سبز قدس وارد شد . علاوه بر این سه حرکت عظیم مردم با رفتارهای دیگری همچون الله اکبرهای شبانه و تجمعات کوچک و بزرگ با هر مناسبت مثل شب قدر و شبهای دگر که با عقب نشینی و ترس نظام همراه بود ضربات متعددی را به این نظام وارد کرده اند و ترس و شکنندگی در تمام اجزا این رژیم نمایان شده است .

این حرکات مردم همچون امواج خروشانی است که به سنگ و صخره ساحل برخورد کرده و این به ظاهر سخت جسمان را با فرسایش خود خورد کرده و در هم فرو می ریزند و جنبش سبز ایران هم با حرکات خود و تداوم خود این دژخیم را در هم خواهد شکست

وبلاگ: ندا نماد دموکراسی ایران

و اینگونه روز قدس سبز شد


بعثت




نیویورک تایمز:علی رغم هشدارها، هزاران نفر در تهران به خیابان ها ریختند


صدای آمريکا : روزنامه نیویورک تایمز در شماره روز شنبه خود در مقاله ای مفصل می نویسد ده ها هزار تظاهرکننده در قلب تهران و برخی شهرهای دیگر ایران، تظاهرات دولتی روز قدس علیه اسرائیل را ربودند و جانی تازه در جنبش اپوزیسیون ایران دمیدند.

تظاهرات که با وجود هشدارهای متعدد روحانیون و فرماندهان نظامی نزدیک به حکومت برگزار شد، شرمساری علنی برای محمود احمدی نژاد به شمار می رود که امیدوار بود تظاهرات روز قدس آن هم تنها دو هفته پیش از ملاقات با رهبران غربی در مذاکرات برسر برنامه هسته ای
جمهوری اسلامی، نمایش اتحاد ملت ایران باشد.

نیویورک تایمز می نویسد احمدی نژاد از تظاهرات سالانه روز قدس برای ایراد یک سخنرانی ضد اسرائیلی استفاده کرد و بار دیگر هالوکاست را «دروغ» خواند و غرب را به خاطر انتقاد از انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران، مورد انتقاد قرار داد.

اما تلاش های محمود احمدی نژاد به شدت در سایه تظاهرات گسترده مردمی در روز قدس که امسال سه رهبر اپوزیسیون و حامیانشان در آن شرکت داشتند، به حاشیه رانده شد. تظاهرکنندگان، در پاسخ به افراد سازمان دهی شده ای که در مقام رهبری شعارهای مردم در حمایت از شبه نظامیان فلسطینی شعار می دادند، تکرار می کردند:« نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران».

تظاهرات مردمی روز قدس در ایران، یک روز پس از اعلام رسمی باراک اوباما درباره لغو برنامه استقرار و راه ‌اندازی سامانه دفاع موشکی آمریکا در اروپای مرکزی همزمان شد. این تظاهرات شاهدی بود برای ادامه جنبش اپوزیسیون داخلی ایران که می گوید در انتخابات اخیر تقلبی گسترده صورت گرفت و خشونت های وقایع پس از آن را محکوم می کند.

برخلاف تظاهرات پیشین، روز جمعه نیروهای پلیس و انتظامی در مقابل بسیجی ها و تظاهرکنندگان حامی دولت قرار گرفتند که بسیاری از آنان با اتوبوس از شهرهای دیگر به تهران آورده شده بودند.

برخی گزارش ها از شماری بازداشت در تهران و شیراز حکایت دارد. در این روز خبری درباره تیراندازی یا مرگ افراد منتشر نشده و ظاهراً پلیس در مقایسه با تظاهرات پیشین، تغییر روش چشمگیری نشان داده است.

مردم تظاهرکننده با نادیده گرفتن هشدارهای رسمی مبنی بر این که حق ندارند از تظاهرات روز قدس برای هدف دیگری استفاده کنند، در شمار وسیعی با لباس یا نشانه های سبز در خیابان ها حاضر شدند.

نیویورک تایمز اضافه می کند مردم در برابر شعارهای «مرگ بر اسرائیل» که از بلندگوی نیروهای دولتی پخش میشد فریاد می زدند:«مرگ بر روسیه».

میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی سه رهبر شاخص اپوزیسیون پس از مدت ها به تظاهرات مردمی پیوستند و در این میان آقایان خاتمی و کروبی هدف حمله نیروهای بسیجی قرار گرفتند و به نوشته سایت های اصلاح طلب از سوی محافظان مورد حفاظت قرار گرفتند.

این روزنامه آمریکایی سپس به سرکوب دولتی خونین و خشونت بار تظاهرات پیشین و قتل ها و شکنجه های هزاران نفر در زندان های جمهوری اسلامی برای خاموش کردن مردم اشاره می کند و می نویسد اما هیچ یک از این اقدامات رهبران جنبش را خاموش نکرد و انتقاد آنان به انتخابات و پاسخ خشونت آمیز دولتی ادامه یافت.

انتقادات رهبران جنبش سبز و برخی روحانیون زمانی بالاگرفت که وقتی خبر مربوط به شکنجه و تجاوز به جوانان بازداشت شده پخش شد. اتهام تجاوز بخصوص برای دولت جمهوری اسلامی شرم آور بوده است و چهره های گوناگون نزدیک به حاکمیت بارها این اتهام را رد کرده و حتی اسناد جمع آوری شده درباره آن ها را توقیف کردند.

روزنامه نیویورک تایمز سپس برگزاری تظاهرات مشابه در شهرهای دیگر مثل اصفهان، تبریز، یزد و شیراز را یادآور می شود که طی آن ها تظاهرکنندگان با هجوم به سوی نیروهای بسیج گروهی از جوانان را که بازداشت شده بودند، آزاد کردند.

آقای احمدی نژاد در سخنرانی روز جمعه خود به مناسبت روز قدس مقابله با اسرائیل را یک «وظیفه ملی و مذهبی» و هالوکاست را «دروغ» خواند. او قبلاً بارها هالوکاست را افسانه خوانده بود اما به ندرت واژه دروغ را در سخنرانی های خود درباره این واقعه تاریخی استفاده کرده است.

رابرت گیبس سخنگوی کاخ سفید دراین باره گفت:« ما پیشتر نیز چنین ابراز نظرهایی را شنیده ایم و قطعاً سخنان احمدی نژاد را محکوم می کنیم.»

سوزان رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز روز جمعه گفت آقای اوباما هفته آینده و در جریان دیدار رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل با محمود احمدی نژاد ملاقات نخواهد کرد.

نه محمود احمدی نژاد و نه هیچ مقامی رسمی در ایران، درباره اعلام توقف برنامه طرح سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپای مرکزی که روز پنجشنبه توسط باراک اوباما اعلام شد، اظهار نظری نکردند.

نیویورک تایمز می نویسد لغو طرح سپر دفاع موشکی و اظهارات ضد اسرائیلی اخیر محمود احمدی نژاد می تواند برخی تنش ها را حول حضور او در سازمان ملل متحد به وجود آورد.

نیویورک تایمز در ادامه به رویکرد صدا و سیمای جمهوری اسلامی و نادیده گرفتن حضور مردم معترض و منتقد به دولت اشاره می کند و می گوید تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی تنها حامیان حکومت پوشیده در چفیه فلسطینی را نشان داد که پوستر حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان را حمل می کردند.

مقایسه تصویری ایران و فلسطین






















حدود 35 تن روز جمعه در تهران دستگير شدند


ایسنا: فرمانده انتظامي تهران بزرگ از دستگيري حدود 35 تن در راهپيمايي روز قدس در پايتخت خبر داد. سردار عزيزاله رجب زاده در رابطه با تعداد دستگيري‌هاي روز قدس، اظهار كرد: پليس تعدادي از افرادي را كه در راهپيمايي روز قدس اقدام به تخريب اموال عمومي كرده بودند، دستگير كرد. وي ادامه داد: در اين روز چند موتورسيكلت‌ و همچنين تعدادي سطل زباله در سطح شهر تهران آتش زده شد كه بلافاصله پليس افرادي را كه اقدام به اين كار را كرده بودند را دستگير كرد. فرمانده انتظامي تهران بزرگ، تعداد افراد دستگير شده در روز قدس را حدود 35 تن عنوان كرد و افزود: در اين روز افرادي در خيابان‌هايي همچون «هفت‌تير» و «مطهري» شروع به تحركاتي كردند كه پليس قاطعانه با آن‌ها برخورد كرد. وي تصريح كرد: در اين روز هيچ‌گونه تخريب بانك و مغازه‌اي صورت نگرفت.

ایران پرس نیوز

گزارش قدس در اصفهان

ساعت ۸ صبح: سر تمام چهار راه های اصلی مامور لباس پوشیده ایستادن (بابام گفت)

۹ صبح: رفیقم زنگ گفت من دارم از بزرگ مهر میرم انقلاب و خیلی از جوونان هم دارن میان.

۹:۳۰ صبح: ما از خونه زدیم بیرون٬ که رفسقم زنگ زد گفت تیز بیاند دم انقلاب خیلی شلوغه .

۱۰: ما دم انقلاب بودیم ملت شاید ۳۰۰۰ تایی بودن٬ نمی دونم خیلی بودن٬ به محض رسیدن ما همه شروع به شعار دادن کردن و راه افتادن به سمت دروازه دولت(یکی از بچه ها سر چهار باغ بالا بود زنگ زد گفت: اینجا هم آدما اومدن اما مامورا خیلی هستن)

۱۰:۰۵ : اولین حمله گاردی ها به مردم توی چهار باغ عباسی

۱۰:۱۵ : جلوگیری از تجمع تو چهارباغ و رفتن اکثر مردم به سمت دروازه دولت٬ البته با پراکندگی و ایجاد ترس از طرف گاردی ها(اومدن چند نفر را بگیرن که ملت با فریاد ولش کن و حمله به اونها آزادشون کردن)

۱۰:۳۰: یکم آدما گیج شدن که باید چکار کنن٬ البته تعداد نیروهای پلیس زیاد تر شده بود(مو بایل ها کم کم داشت بد آنتن میداد)

۱۰:۴۰: تقریبا نصف بیشتر جمعیت رسیده بود دروازه دولت٬ البته پراکنده هر گوشه ۵۰تا۶۰ ایستاده بودن ولی بسیج اینجا خیلی بودن(یک دختره داشت فیلم میگرفت٬ حروم زاده اومد موبایلش را قاپید و رفت ما هم همه داد زدید آی دزد....خیلی دلم براش سوخت)

۱۰:۴۵ : اکثرا روبروی ارگ جهان نما تجمع کردن که هم پلیس و هم بسیج دائم حمله میکرد و نمی گزاشت مردم به طرف میدون نقش جهان برند(مردم فریب خورده تازه داشتند از طالقانی با شعار مرگ بر اسرائیل میومدند)

۱۱: ما یکم دم دروازه دولت موندیم ولی دوباره رفتیم سمت انقلاب(کوردلان از آن طرف هم تازه داشتند سرازیر میشدند)

۱۱:۳۰ : شروع دوباره درگیری در چهارباغ و دخالت بسیج و نیرو انتظامی

۱۱:۴۰ : مردک خرس پیداش شد(رئیس کل نیرو انتظامی ) که داشت شخصا مردم را متفرق میکرد

۱۲: چند تا درگیری بود که توی یکیش پسره صورت بسیجی را آورد پایین اما دستگیر شد.


نکات مثبت:

۱) مردم اصفهان معمولا محافظه کارانه عمل میکردند ولی امروز خیلی دیدنی بود.

۲) تو آزادی دستگیر شدگان خیلی خوب عمل کردند.

۳) با هجوم مامورا تو پیاده روها همه میرفتند کنار و آنها هیچ کاری نمی تونستند بکنند.

۴)خیلی حال داد این همه سبزی


نکات منفی:

۱) جمهوری اسلامی ایران

۲) بسیجیان کوردل

۳) مردم فریب خورده

از وبلاگ روز ایران

شکنجه؛ تجاوز؛ دیگر اثر ندارد/ تا احمدی نژاده؟ هر روز همین بساطه


دو گزارش ویدیویی از بی بی سی در رابطه با روز قدس 27 شهریور 1388

دو گزارش ویدیویی دیدنی از بی بی سی در رابطه با روز قدس 27 شهریور 1388
لطفا برای مشاهده ویدیو ها بر روی لینک ها کلیک کنید


http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/09/090919_og_iran_green_movement.shtml?s

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/09/090918_og_ugc_quds.shtml?s

نماز عید فطر به امامت آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد

دفتر آیت الله خامنه ای در ساعات پایانی شب شنبه در اعلامیه ای یکشنبه را عید فطر اعلام کرد

آیت الله علی خامنه ای روز یکشنبه 20 سپتامبر، 29 شهریور را عید فطر اعلام کرد و نماز عید فطر به امامت او برگزار شد.

مراسم روز عید فطر در شرایطی برگزار شد که شمار قابل توجهی از مراجع عمده تقلید حاضر به اعلام روز یکشنبه 20 سپتامبر به عنوان روز عید نشدند؛ یک شب قبل در رسانه های عمومی ایران در پیامی از سوی آیت الله خامنه ای روز یکشنبه روز عید اعلام شد اما آیات عظام صانعی، منتظری، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، موسوی اردبیلی، نوری همدانی، مدرسی، صادق شیرازی، و وحید خراسانی از جمله این مراجع هستند که از طرق مختلف از جمله سایت های اینترنتی خود اعلام کردند که بنا به سنت، قادر به رویت هلال ماه نبوده اند و روز یکشنبه را روز عید فطر نمی دانند.

با این وجود اکثر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس (به جز عمان) روز یکشنبه را به عنوان عید فطر اعلام کرده اند.

مراسم نماز عید فطر در پایتخت ایران، بر خلاف سال های گذشته، به جای مصلای تهران در دانشگاه تهران برگزار شد.

آقای خامنه ای در مهمترین بخش از خطبه های این نماز، علیه "ایجاد سوء ظن" در جامعه هشدار داد؛ او به مسئله اعترافات بازداشت شدگان اشاره کرد و تاکید نمود اعتراف افراد در دادگاه علیه فردی دیگر قابل قبول "و از نظر شرع مسموع" نیست.

با این وجود او بر لزوم رفتار قانونی در اثبات جرم افراد تاکید کرد و همچنین اعتراف افراد در دادگاه ها علیه خود و "در مقابل دوربین های تلویزیونی" را معتبر دانست.

آقای خامنه ای در خطبه دوم خود از کسانی که در راهپیمایی روز قدس شرکت کرده بودند تشکر کرد و دولت های غربی را به "فریب خوردن از رسانه های خود" متهم ساخت.

نماز عید فطر تقریبا دو روز پس از آن برگزار شد که حضور گسترده معترضان و مخالفان دولت محمود احمدی نژاد در راهپیمایی روز قدس (جمعه 18 سپتامبر، 27 شهریور) در شهرهای مختلف ایران این راهپیمایی و پوشش خبری آن در رسانه های بین المللی را تحت تاثیر قرار داد. در جریان این راهپیمایی تعدادی از معترضان که به گفته پلیس ایران "قصد آسیب زدن به اموال عمومی را داشتند" بازداشت شدند.

حسن خمینی و اکبر هاشمی رفسنجانی نیز در صف اول مراسم نماز حضور داشتند؛ آقای هاشمی رفسنجانی به فاصله نزدیکی از محمود احمدی نژاد نشسته بود و علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران بین او و محمود احمدی نژاد قرار داشت.

حسن خمینی، نوه روح الله خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران، در مراسم تنفیذ محمود احمدی نژاد حضور نداشت و همچنین پس از آزادی علیرضا بهشتی که در اوایل ماه سپتامبر (میانه شهریور) بازداشت شده بود نیز با او دیدار کرد.

این دو مسئله باعث انتقاد شدید اصولگرایان از حسن خمینی شد.

آقای بهشتی فرزند محمد بهشتی از بنیانگذاران جمهوری اسلامی و سخنگوی کمیته پیگیری وضعیت زندانیان و آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات ایران است که با وثیقه 200 میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

BBC

تظاهرات روز قدس: تبریز



و این هم چند کلیپ دیگر از روز قدس. بر روی لینک ها کلیک کنید:

63 در صدت کو؟

http://www.youtube.com/watch?v=PZHcLgU4F54

زندانی سیاسی آزاد باید گردد

http://www.youtube.com/watch?v=Pb0oWZWyqvg

روز قدس گزارش سی ان ان

http://www.youtube.com/watch?v=Vls1HgtVaRo

روز قدس تهران

http://www.youtube.com/watch?v=Jlj8Rno0_mU

روز قدس: سی ان ان

http://www.youtube.com/watch?v=ylD-VZ4yqgk

دعوت به شرکت در تجمع اعتراض به جنایت، شکنجه، تجاوز، اعتراف گیری، کمپین مبارزه با "جنایت علیه بشریت"

کمپین مبارزه با "جنایت علیه بشریت" برگزار می کند:

دعوت به شرکت در تجمع اعتراض به جنایت، شکنجه،تجاوز،اعتراف گیری

سرکوب های مداوم زمامداران جمهوری اسلامی،چنان آشکار شده است که حتی علی خامنه ای- متهم اصلی این پرونده – نیز به اعمال شکنجه و جنایت در حمله به کوی دانشگاه و بازداشتگاه کهریزک اعتراف کرده است. نیروهای نظامی و شبه نظامی رژیم مردم را به خاک و خون کشیدند، اما به جای محاکمه ی جنایت کاران، فرزندان دلیر ایران زمین را بازداشت کرده و در سلول های انفرادی شکنجه و مورد تجاوز قرار دادند. اگر فقط به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد بنگریم، باز هم با "جنایت جمهوری اسلامی علیه بشریت" مواجه خواهیم بود. تمامی رهبران جنبش سبز، خواهان محاکمه ی جنایت کاران شده اند. این درخواست آن چنان فراگیر شده است که حتی برنامه ریز و سازمان دهنده ی اصلی جنایت علیه بشریت نیز در سخنان علنی وعده داده است که قاطعانه با آنان برخورد شود. اما به گمان ما امید بستن به بیدادگاه های رژیم برای اجرای عدالت، آرزویی متحقق ناشدنی است. به همین دلیل کمپین مبارزه با "جنایت علیه بشریت" در جمهوری اسلامی با امضای هزاران ایرانی در سراسر جهان سامان یافته است تا به سهم خود در دادخواهی شهداء،زندانیان، شکنجه و سرکوب شدگان جنبش دموکراسی خواهی مردم ایران سهیم باشد.

این کمپین از هموطنان مقیم خارج از کشور دعوت می کند تا در مراسم اعتراضی یک روزه در 26 سپتامبر 2009(4 مهر 1388)در شهر نیویورک حضور یابند و ضمن گفت و شنود،جنایات علیه بشریت در ایران را به آگاهی جهانیان برسانند.

زمان: شنبه 26 سپتامبر 2009 – ساعت 16- 9 .

Time: Saturday, September 26th 2009 , 9:ooam – 4 pm.

Place : South Hall Riverside Church(490 Riverside Drive, New York, N.Y. 10027)

جنگ؟ نه. No to Military Strikes

تحریم اقتصادی؟ نه. No to Economic Sanction

محاکمه ی سران رژیم به جرم "جنایت علیه بشریت" ؟ آری

Yes to Prosecuting Crimes against Humanity

امضا کنندگان:

یرواند آبراهامیان. 2- داریوش آشوری. 3- آینده آزاد. 4- مستوره احمدزاده. 5- فرامرز اصلانی. 6- تورج اتابکی. 7- تقی اسدی. 8- هومن افشار. 9- علی افشاری. 10- رضا افشاری. 11- فریبا امینی. 12- محمد ارسی 13- محمد اقتداری. 14- رویا ایرانی 15- حسین باستانی. 16- محمد برقعی.17- مهرزاد بروجردی. 18- علی بنوعزیزی. 19- رضا براهنی. 20- سهراب بهداد . 21- رضا بورقانی فراهانی. 22- آصف بیات. 23- شهرنوش پارسی پور. 24- باقر پرهام. 25- رامین جهانبگلو. 26- مهدی جامی. 27- میهن جزنی. 28- رمضان حاجی مشهدی. 29- هوشنگ حسن یاری. 30- علی اصغر حاج سید جوادی. 31- مهدی خانباباتهرانی. 32- بهروز خلیق. 33- کامران دادخواه. 34 - حمید دباشی.35- شیرین دخت دقیقیان. 36- سوسن دیهیم. 37- مصطفی رخ صفت. 38- مهران راد. 39- حسن زرهی. 40- آرش سبحانی. 41- ابراهیم سلطانی. 42- فرج سرکوهی. 43- بیژن شاه مرادی. 44- مسعود شب افروز. 45- کریم شامبیاتی. 46- معصومه شفیعی. 47- شهلا صالح پور. 48- احمد صدری. 49- محمود صدری. 50- فرهاد صوفی. 51- حسین ضیایی. 52- مسیح علی نژاد. 53- رضا فانی یزدی. 54- مهدی فتاپور. 55- نهضت فرنودی. 56- منصور فرهنگ. 57- علی فردوسی .87- رعنا فرحان. 59- هادی قائمی. 60- فیروز قریشی. 61 – علی اکبر قنبری. 62- عبدی کلانتری. 63- احمد کریمی حکاک.64 - حسین کمالی. 65 - نیک آهنگ کوثر. 66- منصور کوشان. 67- کیان کاتوزیان. 68- علی کشتگر. 69- ناصر کاخساز. 70- بهزاد کریمی. 71- کاظم کردوانی. 72- اکبر گنجی. 73 - مسعود مافان. 74- مجید محمدی. 75 – علی اکبر مهدی. 76- روزبه میرابراهیمی. 77- امید معماریان. 78- مجتبی مهدوی. 79- والنتاین مقدم. 80- حسن مکارمی. 81- شیرین نشاط. 82- محمد رضا نیکفر. 83- ابراهیم نبوی. 84- مهدی نوربخش. 85- شاهین نجفی. 86- نیکزاد نجومی. 87- فرهاد نعمانی. 88- حسن نایب هاشم. 89- فرزین وحدت . 90- سهیلا وحدتی. 91- نادر هاشمی. 92- عطا هودشتیان. 93- عبدالحسین هراتی. 94- محسن یلفانی. 95- بهزاد یغماییان.


برای اطلاعات بیشتر به وبسایت کمپین مبارزه با "جنایت علیه بشریت" رجوع شود:

www.strike4iran.com