سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۵/۲۲

شتشوی مغزی یا تحجر و خرافه: آیا این فارسی زبانان از نسل کوروش اند؟


سازمان ملل خواهان رسیدگی به موارد اتهامی شکنجه در ایران شد

رادیو فردا:

گزارشگر ويژه سازمان ملل در زمينه شكنجه روز پنجشنبه گفت كه شكايت هاى زيادى از معترضان بازداشت شده پس از انتخابات ايران دريافت كرده كه از آزار و اذيت خود در زندان خبر داده اند.

مانفرد نواك، گزارشگر شوراى حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، اظهار داشت: اين شكايت ها از سوى خانواده ها، وكلا و بازداشتى هاى آزاد شده مطرح شده است.

وى افزود: ادعاهاى مستند درباره شكنجه زندانيان در ايران و نگه داشتن آنها در انفرادى به منظور اعتراف گيرى از آنها بايد مورد رسيدگى دقيق قرار گيرد.

مانفرد نوواك گفت: به مقام هاى جمهورى اسلامى ايران اطلاع داده كه بيش از سيصد پرونده اتهامى شكنجه و بدرفتارى با دستگيرشدگان اعتراضات اخير، به سازمان ملل ارايه شده است.

وى مى گويد كه ايران به نامه او پاسخ قانع كننده اى نداده و وى خبر ندارد كه آيا تحقيقاتى انجام شده يا نه.

گزارشگر ويژه سازمان ملل اظهار داشت: بسيارى از اين اتهامات مواردى چون ضرب و شتم، شوك الكتريكى و فشار جسمى و روانى با هدف گرفتن اعترافات است.

وى افزود: هنگامى كه كسى به سازمان ملل روى مى آورد و ادعا مى كند كه شكنجه شده، كشور عضو، بايد اين ادعا را به طور دقيق مورد تحقيق قرار دهد.

مهدى كروبى، نامزد معترض انتخابات رياست جمهورى ايران، روز يكشنبه در نامه اى به رييس مجلس خبرگان از وى خواست تا به موضوع تجاوز به «دختران و پسران» بازداشت شده در جريان اعتراض هاى خيابانى به نتايج انتخابات رسيدگى شود.

نامه آقاى كروبى كه بازتاب هاى زيادى در داخل و خارج از ايران داشته است اشاره مى كند كه «عده ‌اى از افراد بازداشت‌ شده مطرح نموده ‌اند كه برخى افراد با دختران بازداشتى با شدتى تجاوز نموده‌ اند كه منجر به ايجاد جراحات و پارگى در سيستم تناسلى آنان گرديده است.»

وى افزوده است: « از سوى ديگر افرادى به پسرهاى جوان زندانى با حالتى وحشيانه تجاوز كرده ‌اند به طورى ‌كه برخى دچار افسردگى و مشكلات جدى روحى و جسمى گرديده ‌اند و در كنج خانه‌هاى خود خزيده ‌اند.»

اصولگرايان تندرو در ايران به شدت نسبت به اين نامه واكنش نشان داده و مهدى كروبى را به تنش آفرينى و تهمت زدن به نظام متهم كرده اند.

با اين حال، آقاى كروبى خبر داده است كه آيت الله هاشمى شاهرودى، رييس قوه قضاييه، دستور رسيدگى به اين نامه را صادر كرده است.

اين دستور در حالى صادر شده است كه دوره رياست آيت الله شاهرودى بر دستگاه قضايى اوايل هفته آينده پايان مى يابد.

به گفته سخنگوى قوه قضاييه، در جريان نا آرامى هاى پس از انتخابات در ايران بيش از چهار هزار نفر دستگير شده اند. در حالى كه منابع رسمى مرگ ۳۰ نفر در اين حوادث را تاييد كرده اند مخالفان از كشته شدن حداقل ۶۹ نفر خبر داده اند.

مانفرد نواك، گزارشگر ويژه سازمان ملل كه پيشتر موضوع آزار و اذيت بازداشت شدگان در زندان آمريكايى گوانتانامو را بررسى كرده بود مى گويدكه دولت ايران به او اجازه نداده است تا از اين كشور بازديد كند.

به گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس، هيئت نمايندگى ايران در دفتر سازمان ملل در ژنو حاضر نشد در اين زمينه اظهار نظر كند.


سيد احمد خاتمي: حوادث اخير مقابله با ولايت فقيه بود

سيد احمد خاتمي:
حوادث اخير مقابله با ولايت فقيه بود


ولايت فقيه از ناحيه اشخاصي كه باور نمي كرديم مورد هجمه شديد قرار گرفت/پرونده رجال را هر روز بايد با معيار ولايت فقيه ارزيابي كنيم/در اين مقطع سكوت كنيم خيانت كرده‌ايم.

ایلنا: عضو مجلس خبرگان رهبري تاكيد كرد:ملاحظه نظام بايد بالاترين ملاحظه ما باشد ،اين نظام به آساني به دست نيامده تا افرادي پررو و پرده‌در به نظام لطمه زده و ما در قبال آن سكوت كنيم
به گزارش خبرنگار ايلنا، آيت‌الله سيداحمد خاتمي صبح امروز طي سخناني در همايش روحانيون سازمان عقيدتي سياسي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح ،موضوع بحث خود را فتنه و تجلي فتنه در مقابل حضرت علي(ع) عنوان كرد و فضاي به وجود آمده پس از انتخابات را نيز فضاي فتنه دانست.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم به بيان ويژگي‌هاي فضاي فتنه از ديدگاه حضرت علي پرداخت و گفت: فتنه فضايي است كه باطل لباس حق پوشيده است. حضرت در خطبه پنجاه نهج‌البلاغه اعلام مي‌دارد، اگر باطل لباس حق را نپوشيده بود ،جويندگان حق گم نمي‌شدند. در فضاي فتنه ،باطل با آرم حق به صحنه مي‌آيد.
وي به بيان ويژگي شخصيتي فتنه‌گران و انگيزه‌هاي آنان پرداخت و گفت: آنها به دنبال هوس و تشنگان قدرت هستند و مي‌خواهند به كام دنيا برسند. فتنه‌گران در طول تاريخ تنها به منافع خود فكر كرده‌اند و كسي را نمي‌يابيم كه به خاطر خدا در اين راه شيطاني قدم برداشته باشد.
وي در ادامه به بيان ابزار فتنه از نگاه حضرت پرداخت و گفت: شبهه افكني و ايجاد ترديد در مردم يكي از ابزارهاي فتنه است. از واقعيت‌هاي بي‌ترديد تاريخ‌است كه طلحه و معاويه در كشتن عثمان نقش داشتند‏، اما معاويه پيراهن عثمان را بيشتر از خود عثمان مي‌خواست. امام علي تمام تلاشش را كرد كه خليفه‌كشي رخ ندهد اما از ديدگاه آنها،ايشان قاتل معرفي شد و معاويه به همراه طلحه و زبير به خون‌خواهي عثمان قيام كردند.
خاتمي ادامه داد: خطيب نماز جمعه مي‌آيد و در مورد كشتارهايي كه اتفاق افتاده صحبت مي‌كند. آنهايي كه بيانيه‌هاي شورشي صادر كردندو استدلال معاويه را به كار ‌گرفتند. تاسف مي‌خوريم از اين‌كه خواص در فضاي فتنه گم شده‌اند.
وي با بيان اين‌كه در موضوع قتل ،مباشر و سبب وجود دارد كه گاهي اوقات سبب اقوي از مباشر است، اظهار داشت: در تاريخ مي‌بينيم كساني آدم كشته‌اند و بعد مويه سر مي‌دهند. در حال حاضر نيز كساني زمينه‌ساز شده و بعد مويه سر مي‌دهند.
خاتمي با اشاره به بحث تقلب در انتخابات اخير گفت: آنها در اعترافات‌شان اعلام كردند كه تقلب رمز آشوب بود .هر كدام از اينها كه لب به اعتراف مي‌گشايند، مي‌گويند كه مي‌دانيم كه تقلبي در كار نبوده است. متاسفانه آنقدر اين دروغ مطرح شده است كه نخبگان دانشگاهي ما نيز دچار ترديد شده‌اند، هرچند كه نظام همه مسائل را با شفافيت بيان كرده است.
خاتمي با اشاره به ادعاي مهدي كروبي مبني بر اين‌كه متهمان حوادث اخير در بازداشت هتك حيثيت شده‌اند، گفت: اگر كسي به شخصي تهمت جنسي بدهد ‌،حد قذف دارد. كسي كه به نظام تهمت بزند و بگويد در زندان‌ها تجاوز مي‌شود، بايد اين امر را اثبات كند و اگر نتوانست اين كار را انجام دهد ،نظام بايد مدعي و مدعي‌‌العموم نيز بايد اقدام كند. اگر موضوع با حضور شاهدان اثبات شود ،اقدام‌كنندگان آن بايد بي‌محابا مورد مجازات شديد قرار گيرند اما اگر موضوع به اثبات نرسيد، چه؟ تا چه زماني نظام مي‌خواهددرمقابل اين بي‌مهري‌ها كه به يادگار شهداو انقلاب شده است، سكوت كند.
وي تاكيد كرد: در جريان فتنه، شخصيت‌محوري جاي حق‌مداري مي‌نشيند و شخصيت محوري بي‌شك آفت شناخت است.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم اظهار داشت: اگر كسي حق را شناخته و با محور حق به صحنه سياست بيايد،شايد كوه‌ها بلرزد اما او هيچگاه نخواهد لرزيد. در فضاي حاضر به جاي اين‌كه حق محور باشد، شخصيت‌ها محور شده‌اند.
احمد خاتمي با تاكيد بر اين‌كه در فضاي فتنه ريزش نخبگان امري طبيعي است، اظهار داشت: پرونده رجال را هر روز بايد با معيار ولايت فقيه ارزيابي كنيم. هر كسي همراه ولي فقيه بود، نمره دارد و هر كس او را همراهي نكند، مردود خواهد شد.
وي به مراسم تنفيذ حكم رياست‌جمهوري اشاره كرد و گفت: مقام معظم رهبري در مراسم تنفيذ صراحتا اعلام كرده‌اند كه برخي از خواص در ماجراهاي بعد از انتخابات با آن همه هوشي كه داشتند، مردود شدند.
خطيب موقت جمعه تهران ايجاد ترديد و شبهه افكني و مخالفت با احكام مسلم الهي و جايگزين كردن شخصيت‌محوري بر حق محوري را از ديگر ابزارهاي فتنه عنوان كرد و در ادامه به بيان راه‌هاي برون‌رفت از فتنه پرداخت.
وي گفت: حضرت علي در نهج‌البلاغه براي خروج از فضاي فتنه سه راه مطرح كرده است. كسي كه تقوا داشته باشد ،خدا در فتنه‌ها دست او را مي‌گيرد. اين تقوا حريم نگهداري براي خداست.
وي با اشاره به مراسم بزرگداشت آيت‌الله بهلول در هفته گذشته به بيان خاطره‌اي پرداخت و گفت: زماني كه به آقاي بهلول مي‌گفتند شما زاهد هستيد، گفت زهد را مقام معظم رهبري دارد كه يك كشور بزرگ و ثروتمند دارد اما هيچ استفاده‌اي از آن نمي‌كند.
خاتمي تصريح كرد: مقام معظم رهبري يك ريال از سهم امام و وجوه دولتي در زندگي‌شان نيست و فقط از طريق هدايايي كه بعضا به ايشان رسيده زندگي مي‌كنند. حتي ايشان براي ازدواج فرزند دوم‌شان از محمدي‌گلپايگاني پول قرض كرده‌اند. مقام معظم رهبري وابسته و دلبسته‌دنيا نيست اما خداوند به او يك روشنگري عطا كرده كه صفاي‌اش در هشت سال دوران دفاع مقدس در جبهه‌ها بود.
عضو مجلس خبرگان رهبري بصيرت را يكي ديگر از راه‌هاي برون‌رفت از فضاي فتنه دانست و اظهار داشت: اهل بصيرت هيچگاه در فضاي فتنه راه را گم نمي‌كنند. بصيرت معناي خداشناسي، راه‌شناسي، رهبرشناسي، وظيفه‌شناسي و از همه مهم‌تر دشمن‌شناسي را دارد .بصيرت يعني اين‌كه دشمن را در هر لباسي بشناسي.
وي با اشاره به انتشار خبر ديدار مقام معظم رهبري با جمع اعضاي دفتر و سپاه ولي‌امر در روز گذشته، اظهار داشت: اين خبر امروز در روزنامه‌هاي كشور منتشر شده است. ما به عنوان يك تكليف ،وظيفه روشنگري و بصيرت را داريم . اگر در اين‌جا و در اين مقطع سكوت كنيم، خيانت كرده‌ايم. ملاحظات را بايد كنار گذاشت‎؛ ملاحظه نظام بايد بالاترين ملاحظه ما باشد. اين نظام به آساني به دست نيامده تا افرادي پررو و پرده‌در به نظام لطمه زده و ما در قبال آن سكوت كنيم. قرار نيست هر حرفي را كه مي‌زنيم همه به‌به و چه‌چه بزنند .وظيفه ما تنها روشنگري است.
خاتمي سومين راه برون‌رفت از فتنه را پيروي از راه ولايت عنوان كرد و اظهار داشت: موضوع اهل بيت مثل كشتي نوح است .امروز خط نظام ما ،خط امام زمان است. ما معتقديم كه مشروعيت ولي فقيه ما به امضاي امام زمان رسيده است و اگر امضاي حضرت در پايين حكم ولي فقيه نباشد ،او مشروعيت ندارد. ما هم كه ولي فقيه را جلودار قرار داديم ،به دليل امضاي بقيه‌الله است.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ادامه داد: مقام معظم رهبري تمام حوادث را رصد كرده و دشمن و اهداف آن را مي‌بيند و در همين راستا موضع‌گيري‌هاي الهي انجام مي‌دهد. اگر دست مردم را به ولايت‌فقيه بدهيم، قطعا نظام بيمه خواهند شد. دست مردم را در دست اشخاص، احزاب و گروه‌ها قرار دهيم، مطمئن باشيد به هيچ‌جا نخواهيم رسيد.
وي گفت: ولايت فقيه در دو سه ماه اخير مورد شديدترين هجمه‌ها از ناحيه اشخاصي قرار گرفت كه هيچگاه باور نمي‌كرديم. تهاجم به ولايت فقيه از زمان تصويب آن بوده و خواهد بود اما اين تهاجم از سوي اشخاصي است كه زماني كه امام خميني ولايت فقيه را تصويب كرد، آنها اعلام كردند كه مخالفان اين امر كفار هستند. امام جلوي آنها ايستاد و گفت غلو نكنيد. همان‌هايي كه آن روز اين حرف‌ها را مي‌زدند، امروز شمشير را از رو بسته‌اند.
خاتمي ادامه داد: چه كساني بيانيه‌هاي شورشي صادر كردند و خود را در جايگاه امام دانسته و نظام اسلامي را نظام طاغوت دانستند. چرا مقام معظم رهبري در سخنان خود مسجد ضرار را نام بردند؟ ايشان به دليل استفاده ابزاري از دين، اين مثال را به كار بردند. متاسفانه كساني از نام امام خميني عليه آرمان‌هاي ايشان كه ولايت فقيه است ،استفاده كردند.
وي با بيان اين‌كه مردم از شعارهاي مقدس فريب نخورند اظهار داشت: براي ما مانند آفتاب روشن است كه حوادث اخير حوادث انتخاباتي نبود بلكه مقابله با ولايت فقيه بود. مقام معظم رهبري در نماز جمعه برگزاري تجمعات غيرقانوني را ممنوع كردند اما آنان باز هم تجمعات غيرقانوني را راه انداختند، سپس بحث تقلب را پيش كشيدند تا زمان روز تنفيذ. زماني كه مراسم تنفيذ برگزار شد ،به تبعيت از رامسفلد، طرح رفراندوم براي مشروعيت نظام را مطرح كردند. طبق قانون اساسي ،نظارت بر رفراندوم برعهده شوراي نگهبان است. آيا شما براي شوراي نگهبان حريمي نگه داشته‌ايد.
عضو مجلس خبرگان رهبري تاكيد كرد: آنها به دنبال زير پا گذاشتن ولايت فقيه بوده‌اند اما كور خوانده‌اند. مردمي را كه من ديده‌ام ،تا آخرين قطره خون پاي ولايت فقيه خواهند ماند.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در ادامه سخنان خود به تجلي فتنه در زمان حضرت علي اشاره كرد و گفت: در آن زمان سه جريان مقابل حضرت ايستادند. هرچند كه وجوه افترا ق درآنها بر همگان روشن است اما وجه اشتراكاتي دارند، مانند اين‌كه هر سه جريان ولايتي بودند.
وي ادامه داد: در طول هشت سال اصلاحات ،آنها مخالفين خود را خوارج ناميده و ستون فقرات خوارج را اين مي‌گرفتند كه پيشاني اين افراد پينه بسته است. ديگر وجه اشتراك سه جريان مقابل حضرت علي دنياپرستي‌شان بود اما آنها فكر مي‌كردند كه دين‌پرست هستند.
خاتمي با بيان اين‌كه حضرت علي با سران فتنه قاطعانه برخورد كرده و به آنها مهلت نداد، اظهار داشت: با سران اغتشاش و كساني كه معاند بوده و حق را نمي‌پذيرند و نصيحت‌ها در آنان چاره نمي‌كند، بايد با آنها برخورد كرد.
عضو مجلس خبرگان رهبري سر دادن شعارهاي عوام‌فريبانه براي به صحنه آمدن را از ديگر وجوه مشترك سه جريان مقابل امام عنوان كرد و گفت: در هر سه جريان نيز سابقه ريزش وجود داشت .كساني كه اسم اصحاب پيامبر را به همراه خود داشتند، از رسم سنت پيامبر اطاعت نمي‌كردند.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم جاروجنجال به راه انداختن را از ديگر وجوه اشتراك اين سه جريان دانست و اظهار داشت: اينها با تبليغات رسانه‌اي اعلام كردند كه ترانه موسوي كشته شده و پس از آزار جنسي وي جنازه او را اطراف قزوين انداخته‌اند، سپس سناتور آمريكايي عكس آن را بالاي سر خود گذاشته و اعلام مي‌كند كه در ايران چنين اتفاقاتي مي‌افتد. اداره آمار ايران اعلام كرده كه تنها سه ترانه موسوي وجود دارد :يكي 62 ساله، يكي دختري سه ساله و ديگري دختري 24 ساله كه در كانادا زندگي مي‌كند. خبرنگار به خانه آنها رفته و از خانواده دختر 24 ساله مي‌پرسد كه اين خانم چند وقت به خارج از كشور رفته و آخرين تماس وي چه زماني بوده است ،آنها اعلام مي‌كنند كه يكسال و نيم پيش به كانادا رفته و صبح روز مصاحبه آخرين تماس با دخترشان بوده است.
وي ادامه داد: يك قصه بي‌ريشه بي‌ريشه به يك مسئله بين‌المللي تبديل مي‌شود و آن سناتور احمق آمريكايي مي‌خواهد از آن استفاده كند. يك نوجواني نيز در جاده ساوه تصادف كرده اما خبررساني مي‌كنند كه اين شخص روز پنجشنبه در بهشت‌زهرا مورد هجوم مامورين قرار گرفته و به دليل برخورد باتوم به سر وي كشته شده است. ما بايد رعدي بر آنها بيندازيم و آن مستندسازي است .صداوسيما در اين جهت نقش مهمي را برعهده دارد.
خاتمي در پايان گفت: هر سه جريان مقابل حضرت علي جلوه‌اي ديني داشتند اما سران آنها را دنياپرستي و بدنه آنها را بي‌بصيرتي به انحراف كشيد.
پايان پيام

تصنیف گریه کن از عارف قزوینی با صدای گیسو شاکری



به یاد آنان که در راه آزادی و برابری جان باختند. راهشان ادامه دار و یادشان گرامی،

که بی شمارند.





در نماز جمعه میلیونی فردا، سید احمد خاتمی، گوریل کودتاگران را هو کنیم


آنچه را به ذهنم می رسد برای مبارزه می نویسم.

سید احمد خاتمی حق هاشمی رفسنجانی را برای امامت جمعه نماز فردا غصب کرده است. همه برای نشان دادن اعتراض خود، با حضور میلیونی در این نماز شرکت کنیم.


هرگاه این خوک کثیف گوریل آسا خواست به معترضین و جنبش سبز و رییس جمهور منتخب، جناب آقای مهندس میرحسین موسوی بتازد او را «هو» خواهیم کرد.

متخصصان سازمان ملل نگران شکنجه در ایران



بی بی سی :
یک گروه از متخصصان حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت به اتهامات شکنجه شدن افرادی که به دلیل اعتراض به تنیجه انتخابات ایران بازداشت شده اند، ابراز نگرانی کرده اند.
این متخصصان سازمان ملل گفته اند که علاوه بر فعالان سیاسی مخالف دولت محمود احمدی نژاد و افرادی که در اعتراض به انتخابات به خیابانها رفتند، تعدادی وکیل، روزنامه نگار و مدافع حقوق بشر در بازداشت به سر می برند.
مانفرد نواک، گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص شکنجه گفته است که هیچ نظام قضایی نباید به اعترافات ناشی از شکنجه ترتیب اثر دهد.
آقای نواک که به اتهامات شکنجه بازداشتیان دولت آمریکا در زندان نظامی جلیج گوانتانامو نیز رسیدگی کرده است می گوید که دولت ایران اجازه سفر به آن کشور را به او نداده است.
او همچنین گفته است که محاکمات انجام شده در دادگاه انقلاب بیشتر حالت محاکمات نمایشی داشته و نگرانی او این است که بازداشتیان بر اساس اعترافات اجباری محکوم شوند.
متخصصان سازمان ملل گفته اند که بازداشتیان دسترسی مناسب و متعارف به وکیل برای دفاع از خود ندارند و در شرایطی در بازداشت به سر می برند که از دسترسی به ارتباط با جهان خارج و خانواده های خود محروم هستند.
در خصوص عدم دسترسی به امکانات بهداشتی و پزشکی بازداشت شدگان نیز ابراز نگرانی شده است.
متخصصان حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته اند که گزارشهایی مبنی بر مرگ افراد در بازداشت همچنان به آنها می رسد و به خانواده های قربانیان اطلاعات کذب و یا ضد و نقیض در مورد فوت آنها داده می شود.

کروبی: نمی توانيد زبان، دست و قلم مرا را ببنديد! هنوز هيئت پيگيری تشکيل نشده تکذيب می کنند


کروبی: هيچ گاه اين فحاشی ها من را وادار به سکوت نخواهد کرد، بهتر بود آقای لاريجانی و بروجردی شتاب زده موضعگيری نمی کردند، سحام نيوز

سحام نيوز: مهدی کروبی از دستور هاشمی شاهرودی برای رسيدگی به نامه وی به هاشمی رفسنجانی درباره آزار جنسی بازداشت شدگان کهريزک خبر داد وگفت : " آقای هاشمی رفسنجانی نامه را به آقای هاشمی شاهرودی ارجاع داده است و ايشان نيز دستور رسيدگی به اين نامه را صادر کرده و از آقای دری نجف آبادی دادستان کل کشور خواسته که با من تماس بگيرد و اعلام کند که نفراتی را به نزد من خواهند فرستاد و نقطه نظرات مرا دريافت کنند تا به مسئولان منعکس شود."
دبيرکل حزب اعتمادملی در گفت و گويی با سايت سحام نيوز در پاسخ به سوالاتی که در واکنش به انتشار نامه وی به هاشمی رفسنجانی درباره آزار جنسی در کهريزيک بود دلايل نگارش چنين نامه ای را تشريح کرد . کروبی قبل از هر سخنی در پاسخ به کسانی که وی را به خاطر نگارش نامه ای مورد انتقاد واعتراض شديد خود قرار دادند گفت : " کسانی که اين روزها به دنبال جوسازی ها هستند فضايی امن و آرام را ايجاد کنند و هياتی مستقل و بی طرف را هم مسئول رسيدگی به اين ماجرا کنند و آنگاه شاهد آن باشند که افرادی که اين مسائل را به بنده منتقل کرده اند می آيند و شکايت خود را مطرح می کنند . البته افرادی در اين هيات قرار گيرند که کسانی که مورد آزار قرار گرفته اند و شکايتی دارند نسبت به آنها اعتماد داشته باشند و مسايلی که برايشان روی داده را با آنها در ميان بگذارند و البته اطمينان داشته باشند که اين هيات نيز تا آخر از حقوق آنها دفاع می کند."

وی همچنين به پرسش های کسانی جواب داد که از علت نگارش اين نامه به هاشمی رفسنجانی به عنوان رييس مجلس خبرگان می پرسند . وی گفت : " من برای نگارش اين نامه به آقای هاشمی دلايل بسياری داشتم. نخست اينکه ايشان از ارتباط نزديکی با رهبری برخوردار هستند و بنابراين مطمئن هستم که اين مسائل را به ايشان منتقل می کنند . از طرف ديگر خود آقای هاشمی رفسنجانی نيز انتقاداتی را به حوادث اخير داشت و در نماز جمعه نيز تا حدودی گلايه های خود را مطرح کرد و حتی درخواست کرد تا زندانيان را آزاد کنند . همچنين من طی هفته های گذشته نامه ای را به وزير اطلاعات و رييس قوه قضائيه نوشته بودم و بنابراين تصميم گرفتم که اين نامه را به رياست مجلس خبرگان و رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام بنويسم . در عين حال بنده از قبل از آغاز حرکت نهضت انقلاب با آقای هاشمی آشنا بودم و همواره از قبل و پس از انقلاب با ايشان همکاری و رفاقت داشته ام و من از اين حق برخوردارم که به ايشان نامه ای را بنويسم البته اين ارتباطی به اختلاف سليقه من با آقای هاشمی ندارد چرا که هرچند ما با هم اختلاف ديدگاه داريم ولی من معتقدم که ايشان از جايگاه خاصی برخوردار است که شايد بتواند کاری کند . همين آقايانی که امروز به آقای هاشمی رفسنجانی هتاکی و انتقاد می کنند شايد از ياد برده اند که ايشان از نزديک ترين ياران امام بوده اند و حتی زمانی که قرار بود حکم مهندس بازرگان خوانده شود در مراسمی که همه ما حضور داشتيم ايشان کنارامام نشستند و متن حکم را قرائت کردند . "
وی با اشاره به انتشار برخی مطالبی که در آن مدعی شده اند کروبی نامه را زودتر از موعدی که قرار بوده منتشر کرده است، گفت : " من هنگامی که به ايشان نامه نوشتم انتظارم اين بود که با توجه به ابعاد فاجعه آميز اين مسائل در مدت زمان کوتاهی ايشان پاسخ اين نامه را بدهند زيرا و البته از نامه هم دو نسخه تهيه شد که يکی نزد ايشان و ديگر نزد بنده بود . وليکن بيش از ده روز طول کشيد که آقای هاشمی به اين نامه پاسخی ندادند . البته اين به معنای گلايه از آقای هاشمی رفسنجانی نيست بلکه من احساس کردم که ايشان نخواسته به اين نامه پاسخ دهد و يا اينکه بنابر شرايط فعلی و وضعيتی که خود ايشان در آن قرار دارد نمی خواسته که وارد اين معرکه شود و من هم بنابر نگرانی نسبت به اخباری که مدام به من می رسيد اين نامه را منتشر کردم . البته بعدها متوجه شدم که ايشان نامه را به آقای هاشمی شاهرودی ارجاع داده است و ايشان نيز دستور رسيدگی به اين نامه را صادر کرده و از آقای دری نجف آبادی دادستان کل کشور خواسته که با من تماس بگيرد و اعلام کند که نفراتی را به نزد من خواهند فرستاد تا نقطه نظرات مرا دريافت کنند و به آنها منعکس شود . "
کروبی همچنين افزود : "هنگامی که اين نامه منتشر شد برخوردهای متفاوتی صورت گرفت برخی از استقبال کردند ، چرا که می گفتند اين باعث شد تا فضا به گونه ای شود که کسانی که در اين باره مطالبی داشتند آن را مطرح کنند مانند خبری که يک خانم سنندجی آن را مطرح کرد که من از ذکر نام ايشان خودداری می کنم و آقايان می توانند به سايت ها مراجعه و در اين باره آگاهی بيشتری کسب کسب کنند."
وی افزود :" البته در همين ميان کسانی هم بودند که از انتشار آن برآشفتند و قصد آن دارند تا فضايی را ايجاد کنند که کسی جرات بيان مطالبی در اين باره را نداشته باشد . يعنی فضايی ايجاد شود که اگر بچه های مردم را می کشند و يا کسی را در زندان مورد اهانت قرار می دهند ، خانواده هايشان را در مقابل در زندان تهديد کرده و کتک می زنند، به خانه های مردم می ريزند و به اموال آنها خساراتی وارد می کنند کسی جرات طرح اين مطالب را نداشته باشد."
وی گفت : "چرا به جای اينکه چنين فضای رعب و وحشت را ايجاد کنند تا مردم را به سکوت بکشانند فضايی را ايجاد نمی کنند تا اگر مسائلی در اين باره وجود دارد و کسانی هستند که شکاياتی دارند آن را در فضای آزاد و امن مطرح کنند." وی خطاب به مسئولان گفت: "بهتر نيست به جای آنکه برخی در برابر انتشار اين نامه چنين موضعگيری و فحاشی کنند به بررسی اصل ماجرا بپردازند نه اينکه هنوز کميته پيگری مجلس تشکل نشده است بگويند که محتوی اين نامه بررسی و کذب محض است. به نظر من بايد مسئولان با شنيدن چنين مسائلی ناراحت باشند." وی افزود: "آخر شما فضايی ايجاد کرده ايد که کسانی که مورد آزار قرار گرفته اند جرات طرح اين مباحث را ندارند و حتی شايد در شرايطی قرار گيرند که بيايند و بگويند که در زندان به ما نماز شب ياد می دادند و هيچ شکنجه ای هم روی نداده است."
کروبی سپس تاکيد کرد که بايد فضای امنی در جامعه ايجاد شود تا همه آزادانه حرف بزنند وليکن ابراز تاسف کرد از اينکه در فضايی که اينک شکل گرفته مردم حتی جرات نفس کشيدن هم ندارند. وی به فضايی که در اين چند سال اخير شکل گرفته است اشاره کرد و گفت: "در جامعه ای که قتل های زنجيره ای روی می دهد و مردم را می کشند و جنازه هايشان را در کنار خيابان رها می کنند! و يا در جامعه ای که مصطفی مولايی مسئول دفتر بنده را ربوده و آن را در کيسه می اندازند و کتک می زنند ديگر چطور افراد جرات آن دارند که بيايند و اين مسائل را مطرح کنند. در جامعه ای که زنی را در پاسداران با آن وضعيت به قتل می رسانند ديگر چگونه مردم احساس امنيت می کنند." وی افزود: "متاسفم از اينکه مردمی را که به بهانه اعتراض به يک انتخابات بازداشت کرده اند چنين مورد شکنجه قرار داده اند به طوری که من شنيده ام که افراد را در کهريزيک لخت می کردند و چهار دست و پا می نشاندند و سوار بر آنها می شدند و به آنها می گفتند که صدای حيوانات را در بياوريد آخر اين مايه تاسف جمهوری اسلامی است و يا اينکه برخی را دستگير کرده و آنها را لخت کرده اند و روی هم خوابانده اند و آب بر روی آنها ريخته اند. حتی شنيده ام که هنگامی که افراد را شکنجه می کردند به آنها می گفتند با صدای بلند بگوييد که مادرتان .... است، مانند زمان قتل های زنجيره ای که به آن افراد می گفتند بگوييد که من بچه مادرم نيستم! و سپس آنها را در بيابان ها کتک زده و رها می کنند. واقعا من از طرح چنين مباحثی احساس شرم می کنم." وی تاکيد کرد: "هرگز فراموش نکنيم که مردم ما در جامعه ای زندگی می کنند که خانم دکتر بنی يعقوب را به اتهام ارتباط با مردمی می گيرند و سپس جنازه اش را تحويل می دهند. آيا شما وجود اينها را کتمان می کنيد ؟ امروز به جای اينکه اين مسائل را پيگيری کنيد بدون آنکه تحقيقاتی در صحت و يا سقم مطلبی انجام شود به دفاع از عملکردتان می پردازيد؟"
وی تاکيد کرد: "هنگامی که حضرت علی (ع) توسط ابن ملجم مورد ضربت قرار گرفت حضرت تاکيد کردند که مراقب فردی که او را مورد حمله قرار داده باشند و گفتند که چنانچه من زنده نماندم برای قصاص به او يک ضربه بزنيد . ولی اينک شاهد آن هستيم در حکومتی که حکومت عدل علی (ع) الگوی آن قرار دارد جوانی را به خاطر آنکه شعاری سر داده است با باتوم به شدت مورد ضرب و شتم قرار می دهند و طوری برخورد می کنند که حتی برخی از آنها جان می بازند. آيا اين رفتارها با حکومت عدل علی (ع)‌ و دين اسلام که دين رافت است سنخيت دارد؟"
کروبی با اشاره به توجه امام به چنين مسائلی گفت: "هيچ گاه يادم نمی رود هنگامی که لطف الله ميثمی به دستور مرحوم لاجوردی بازداشت شده بود همسرش نزد من آمد و گفت که به خاطر شرايط فيزيکی اش نمی تواند حتی آشغال گوشه چشم خود را پاک کند. من پس از ديدار با همسر او به همراه احمد آقا به نزد امام رفتم و عين کلام همسر ميثمی را مطرح کردم که امام فورا دستور آزادی او را صادر کردند. اين در حالی است که اکنون شنيده می شود که در برخی از زندان های ما رفتارهای بدی با زندانيان صورت می گيرد به طوری که زنی که شنيده شده باردار است اينک دچار ناراحتی کليه شده و يا زندانيان سياسی را به بند معتادين منتقل می کنند. می گفتند که زندان ها کانون آدم سازی هستند ولی اين طوری آدم سازی می شود که هنگامی که فردی را بازداشت می کنند به او می گويند تو را به کهريزيک می فرستيم که در آنجا آدم شوی و زندانيان سياسی را اراذل و اوباش محسوب می کنند آخر اين طوری می توان آدم سازی کرد؟"
وی با انتقاد از اينکه رييس مجلس و رييس کميسيون امنيت ملی که رييس کميته پيگيری وضعيت آسيب ديدگان حوادث اخير است بدون هيچ پشتوانه تحقيقاتی به تکذيب اصل ماجرا پرداختند گفت: "من پيشنهاد کردم که مسئوليت پيگيری اين حوادث را می پذيرم هرچند که اين مسئوليت برايم افتخارآور نيست بلکه برايم زجر آور است ولی قصد دارم تا حقايق کشف شود و هياتی مستقل و بی طرف تشکيل شود تا فضايی ايجاد شود که اگر کسانی هستند که مورد آزاد قرار گرفته اند خودشان بيايند و اين مسائل را بازگو کنند تا ريشه اين فسادهای اخلاقی و شکنجه های قرون وسطی خشکانده شود. نه آنکه مسئولان پيگيری اين حوادث در مجلس شورای اسلامی در مدت ۲۴ ساعت و قبل از آنکه کميته پيگيری جلسه ای را تشکيل دهد به تکذيب محتوای اين نامه می پردازنند. من ضمن احترام به رياست مجلس هشتم جناب آقای دکتر لاريجانی که نسبت به ايشان و پدرشان و پدر خانم ايشان ارادت ويژه ای دارم و آقای علاءالدين بروجردی رييس کميسيون امنيت ملی مجلس هشتم می گويم که قبل از آنکه در اظهار نظری شتاب زده اصل ماجرا را تکذيب کنيد حداقل با بنده تماسی می گرفتيد يا از من می خواستيد که نفراتی را نزد شما بفرستم شايد من اطلاعاتی در اين رابطه داشتم. آخر چطور می شود که بدون آنکه تحقيقی صورت گيرد و جلسه ای تشکيل شود می گوييد اين ماجرا کذب محض بوده است. شما حداقل تحقيق می کرديد تا ببينيد اين کسی که اين حرف ها را زده از روی هوی و هوس چنين گفته و يا چون اينکه رای او را در انتخابات ناديده گرفته و تقلب کرده اند می خواهد برای عقده گشايی چنين حرف هايی را بزند و يا اينکه مطلبی دارد و بر اساس مستنداتی اين حرف ها را زده و بعدا موضعگيری می کرديد." وی افزود: "در شرايطی که رييس مجلس که سالها من در جايگاه ايشان و ديگر جايگاهها بودم بدون تحقيقی اصل ماجرايی را تکذيب می کند ديگر افراد چطور می توانند بيايند و اين مسائل را مطرح کنند و حتی در قبال آنچه که گفته اند مورد اهانت قرار گيرند و ابرويشان نيز برود." وی تاکيد کرد: "من احساس می کنم که اين موضعگيری های شتاب زده تحت فشار صورت گرفته است زيرا اين بزرگواران نگران آن هستند که به سرنوشت ديگر دوستان خود در گذشته دچار شوند. چرا که آقای لاريجانی نگران آن است که به سرنوشت دکتر حداد عادل گرفتار شود و او را از رياست مجلس حذف کنند و يا اينکه آقای بروجردی نگران تکرار سرنوشت ديگر دوستانش چون آقای افروغ در مجلس هفتم که او را از رياست کميسيون حذف کردند و يا سرنوشت مجيد انصاری و محتشمی پور در مجلس ششم هستند."
وی گفت: "آخر چرا فضايی ايجاد می شود که حتی وقتی علی مطهری حرفی می زند به او حمله می شود و می گويند که به خون پدرش خيانت کرده است به طوری که حتی کسی ديگر جرات آن را نداشته باشد تا اين ماجرا را پيگيری کند."
کروبی با گلايه از قضاوت های عجولانه درباره اين نامه گفت: "آخر نبايد آقای لاريجانی و بروجردی اين قدر شتاب زده درباره محتوی اين نامه موضعگيری می کردند و شايد بهتر بود که اين دوستان نيز به مانند آقای شاهرودی حداقل هياتی را می فرستادند تا اصل ماجرا را از من جويا شود، نه آنکه حرف های آقای بروجردی را چهل بار از تلويزيون پخش کنند ولی حتی يک کلمه از حرف های مرا پخش نکنند. بهتر بود که آقای لاريجانی همان کميته تحقيق و پيگيری را نزد من می فرستادم تا من مستندات و مطالبی که دارم به اين کميته منتقل کنم."
کروبی با قاطعيت گفت: "من به مسئولان می گويم که هيچ گاه اين فحاشی ها و انتقادات، من را وادار به سکوت نخواهد کرد من در اين ۲۰ سال گذشته از اين حرف های درشت بسيار شنيده ام و تا زمانی که زنده هستم از حقوق مردم دفاع خواهم کرد و شما نمی توانيد زبان، دست و قلم بنده را بنديد."
وی گفت: "برخی از اربابان مطبوعات به گونه ای حرف می زنند که گويی با جبرئيل امين حشر و نشر دارند و او برايشان گزارش هايی می آورد و قصد دارند تا فضا را به اندازه ای سنگين کنند که ديگر کسی جرات حرف زدن نداشته باشد." وی افزود: "اينها همان کسانی هستند که نمی گذاشتند تا اصل ماجرای قتل های زنجيره ای برملا شود و افراد می کشتند و سپس پرونده هايی مبنی بر فساد اخلاقی برای آنان درست می کردند و حتی به آنها تهمت می زدند."
کروبی همچنين با اشاره به محتوای اين نامه ای که مورد انتقاد بسياری قرار گرفته است گفت: "مسائل مختلفی را در اين نامه بر اساس مستنداتی که موجود بود منتشر کردم وليکن در همين باره بايد دو نکته را خطاب به مسئولان بگويم." وی تاکيد کرد: "در اين مدت اخبار بسياری دراين رابطه به من رسيده است و در سايت های خبری منتشر شده است که موجب تاسف برای نظام جمهوری اسلامی است و من هم در اين نامه پيشنهاد کردم که هرچند پذيرش مسئوليت پيگری اين موضوع برای بنده کاری سخت است ولی من حاضرم که اين مسئوليت را قبول کنم تا به اين موضوعات رسيدگی شود و حتی من در اين نامه تاکيد کرده ام که انشاءالله چنين اخباری صحت نداشته باشد ولی اگر درست باشد بايد هرچه سريعتر رسيدگی شود و من نيز تنها قصد داشتم که در اين باره به مسئولان تذکراتی را بدهم ولی نمی دانم که اين تذکر بنده چرا تا اين حد اين آقايان را برآشفت و فحاشی کردند."
کروبی در تکذيب سخنانی که گفته شده استنادات اين نامه تلفن های خوانندگان روزنامه اعتماد ملی بوده است گفت: "من از اين سخنان تعجب می کنم چرا که يک بار از طرف روزنامه تلفن خوانندگان را به من منتقل نکرده اند و البته تلفن هايی که در اين باره به روزنامه شده است پس از انتشار اين نامه بوده است و قبل از آن تماسی در اين باره نشده بود . بنابراين به اين آقايان می گويم که مستندات من کسانی بوده اند که نزد من آمده اند که يا خود مورد آزار قرار گرفته بودند و يا اينکه شاهد بوده و يا کسانی نزد آنها اقرار کرده بودند پس من آدمی نيستم که بدون آنکه مستنداتی داشته باشم و بنابر يک تلفن و يا اينکه کسی حرفی را بدون پشتوانه به من زده باشد چنين نامه ای را بنويسم."
کروبی همچنين در پاسخ به سوالی در واکنش به مسائلی که درباره نحوه عملکرد وی در بنياد شهيد از سوی رسانه های اصولگرای تندرو مطرح می شود گفت: "طرح اين مسائل اهميتی ندارد و طرح اين موضوعات نشان دهنده اين است که من پرونده ای ندارم که بخواهند آن را مايه تخريب من قرار دهند و بنابراين به داستان سرايی درباره عملکردهای مديريتی من می پردازند در حاليکه کسانی که بنده را می شناسند و با من همراه بوده اند هميشه از من حمايت کرده اند." وی با اشاره به ماجرای استعفايش از بنياد شهيد گفت: "بنده در دو مرحله از رياست بنياد شهيد استعفا دادم نخست بعد از فوت امام که حج و بنياد شهيد استعفا دادم ولی رهبری نپذيرفت و سپس در سال ۷۱ استعفا دادم و با اصرار من رهبری آن را قبول کردند که البته بيت امام و رهبری از جمله آيت الله محمدی گلپايگانی به خوبی در جريان اين ماجرا قرار دارند." وی در ادامه با اشاره به حمايت های خانواده شهدا از وی گفت: "خدا را شکر که پس از گذشت ۱۸ سال هنوز اکثريت خانواده شهدا هنوز ارتباط خودشان را با من حفظ کرده اند و من به اين آقايان پيشنهاد می کنم به جای اينکه خانواده های شهدا را وارد اين دعواهای سياسی کنند بهتر است که دو ماه ديگر از همين مسئول جديد بنياد شهيد بپرسند که کارمندان و خانواده های شهدا از مديران اين بنياد هنوز نام چه کسی را بيشتر از ديگران به خوبی ياد می کنند."
وی گفت: "من ازآقايان خواهش می کنم که ديگر اين خانواده های معزز شهدا که با فداکاری های آنها اين نظام به پيروزی رسيد و تثبيت شد را وارد اين دعواهای سياسی نکنند زيرا آنها به اندازه کافی خودشان مشکلاتی دارند و ديگر نبايد آنها را وارد اين قضايا کرد و من مطمئن هستم که اکثر اين خانواده از وضعيتی که در جامعه حاکم شده است رنج می برند."
کروبی با اشاره به نيت کسانی که اين روزها علاقه خاصی به راه اندازی دعواهای سياسی دارند و آنگاه اصلاح طلبان را به تنش زايی در کشور متهم می کنند گفت: "نزاع بر سر اين است که اپوزيسيون نظام هستيم ولی من اين را می گويم که ما مدافع نظام جمهوری اسلامی با قرائت امام هستيم. ما می گوييم که جمهوريت و اسلاميت بايد در کنار هم باشد ولی آنها می گويند که رای مردم زينتی است و حتی اين روزها يکی از شخصيت ها گفته که اطاعت از احمدی نژاد اطاعت از خداست که البته من می گويم اين حرف ها در برابر همان پول هايی است که به موسسه اين بزرگوار سرازير می شود. از سوی ديگر يکی از نزديکان همين آقای احمدی نژاد می گويد که او تنها چهار ميليون رای دارد و ۲۰ ميليون باقی مانده منتقد به اصل نظام هستند." وی تاکيد کرد: "من همين جا می گويم که هيچ رييس جمهوری نه آقای احمدی نژاد و نه روسای جمهوری قبلی و يا حتی بعدی نماينده خدا بر روی زمين نيستند و نمی دانم اين چه حرف هايی است که زده می شود." وی با ذکر داستانی گفت: "زمانی برای ناصرالدين شاه بادمجان می آورند فردی که از نزديکان وی بوده به تعريف از بادمجان می پردازد و ناصر الدين شاه نيز می خورد ولی هنگامی که قصد خروج از اتاق را داشته است از زياد خوردن بادمجان دل درد ميگيرد و آروغ می زند در همين زمان همان فرد شروع می کند در مزمت بادمجان سخن گفتن، که ناصرالدين شاه به وی می گويد تا حالا که تو از فوايد آن سخن می گفتی حالا چه شده است که در مزمت آن حرف می زنی . آن فرد می گويد آن موقع شما از آن خوشتان می آمد و بنابراين من خوب می گفتم ولی حالا شما بدتان آمده و من بايد در مزمت بادمجان سخن گويم که شايد به نوعی شاهد تکرار چنين وقايعی هستيم."
وی در ادامه به خانواده های شهدا توصيه ای داشت و گفت : " من خودم به اين خانواده ها می گويم که وارد اين نزاع های سياسی نشوند . البته در اين جا از آقای ضرغامی قدردانی می کنم که در برابر هتاکی به همسر شهيد باکری از او دفاع کرد ولی همه خانواده شهدا مانند همسر شهيد باکری شناخته شده نيستند که از انها دفاع شود ."
وی تاکيد کرد : " من به نسل های جوان تر می گويم که اين شرايطی که اکنون در کشور وجود دارد همان اهداف و آرمان های نظام جمهوری اسلامی با قرائت امام نيست و اين رفتارها را به نام اسلام و نظامی که بنيان گذار ان امام بوده است ننويسند . چرا که اين نظام جمهوری اسلامی همان نظامی است که با وفادا کاری و ايثارگری های بسياری شکل گرفت . کسانی چون سردار لشکری که ۱۸ سال در زندان های بعثی اسير بودند و يا اينکه در جبهه ها شهيد شدند . کسانی که در تظاهرات های قبل از انقلاب به شهادت رسيدند و اکنون نيز خانواده هايشان از فضايی که در کشور حاکم شده است رنجيده خاطر هستند . "
وی در نهايت تاکيد کرد : " من ۲۰ سال است که برای دفاع از حقوق شهروندی و حقوق مردم به عنوان عضو کوچک اين نظام تلاش کرده ام و اکنون هم بار ديگر تاکيد می کنم که اين تهت و افتراها مرا از راهی که بدان اعتقاد دارم جدا نخواهد کرد."

بیایید فردا را برای سید احمد خاتمی به جمعۀ سیاه مبدل کنیم


بیائیم فردارابرای سیداحمدخاتمی جمعه سیاه کنیم
فرداسیداحمدخاتمی می خواهد چون همیشه درنمازجمعه به میرحسین وکروبی وهاشمی و...بتازد واز اعتراف گیریها دفاع کند وبنابه گفته خودش قراراست باافشاگری از آسیب دیدن نظام جلوگیری کند به نظرمی رسد آقایان جنتی وخاتمی هربارباخیال آسوده به نمازجمعه می روند وهرآنچه دوست دارندمی گویند اما فرداباحضوردرنمازجمعه می توانیم ترسی برایشان مستولی کنیم که جرات نکند حتی یک کلمه هم بگوید واگر سخن بیراهی گفت ونمازجمعه به آشوب کشیده شد همه اورامقصرمی دانند ودیگرهیچ کس جرات نخواهد کردبه اصلاح طلبان بتازد بیایم فربارابرای خاتمی وامثال اوجمعه سیاه کنیم ودرسی به آنهابدهیم که هیچ جمعه ای ازترس مردم وجنیش سبزباخیالی آسوده به فحاشی علیه اصلاح طلبان نپردازند.
Posted by کودتا at 7:06 AM
از وبلاگ باران گناه

در چهار سوی ایرانشهر امید را انتظار می کشیم

در تازه ترين واکنش هنرمندان به تحولات پس از انتخابات در ايران، بهمن فرمان آرا، فيلمساز قديمی و پرآوازه سينمای ايران، اعلام کرد در چهار سال آينده فيلمی نخواهد ساخت. سازنده فيلم‌های مشهوری چون « بوی کافور عطر ياس» و « خانه روی آب» در مطلبی که در شماره روز دوشنبه روزنامه «امتياز» -از روزنامه‌های تخصصی سينما- منتشر شده می‌نويسد: « تصميم گرفته ام که در چهار سال پيش رو کار نکنم».آقای فرمان آرا که فيلم «خاک آشنا»ی او بعد از دو سال توقيف و حذف چهار سکانس از آن هم اکنون در سينماهای تهران بر روی پرده است، اضافه می‌کند: « الان در زمانه‌ای به سر می‌بريم که اکران فيلم من خودش جزو معجزه‌ها به حساب می‌آيد».بهمن فرمان آرا، سازنده فيلم «شازده احتجاب» در زمان قبل از انقلاب، پيش از اين نيز با انتشار نامه ای از «سرکوب معترضين به نتايج انتخابات» انتقاد کرده و «سکوت را ديگر جايز ندانسته بود».
بهمن فرمان‌آرا: « تصميم گرفته ام که در چهار سال پيش رو کار نکنم».پيش از اين رخشان بنی اعتماد، فيلمساز مطرح زن سينمای ايران و کامبوزيا پرتوی از شاخص‌ترين فيلمنامه‌نويسان بعد از انقلاب، طی نامه‌های جداگانه‌ای از شرايط موجود به شدت انتقاد کرده و خواهان توقف سانسور، سرکوب و بازداشت روزنامه نگاران و فعالان مدنی و هنرمندان شده بودند.به اعتقاد شماری از چهره‌های فرهنگی، شرايط کنونی ايران تاثيراتی را بر روند کار و خلاقيت هنرمندان و در کل فضای هنری کشور گذاشته است و آن طور که از زبان خودشان شنيده می‌شود تاثيرات منفی، نگران کننده و از سردی، نا اميدی و افسردگی است.قطب الدين صادقی، نمايشنامه نويس و کارگردان مطرح تئاتر ايران و مدرس دانشگاه، در گفت‌وگو با را ديو فردا واکنش جامعه هنری ايران به اتفاقات پس از انتخابات رياست جمهوری را ابتدا شوک و سپس نا اميدی و بدبينی توصيف می‌کند: « در مرحله اول شوکی به همه ما وارد شد و برای مدتی ما را گيج کرد، يعنی تا يک ماه دست و دلمان به کار نمی‌رفت. يک نوع سرخوردگی و یأس و خستگی روحی همه ما را فرا گرفت و وقتی ديديم با آرزوهای ما اين گونه بازی شد، دلمرده شديم. دومين تاثير اين شرايط ايجاد بدبينی است، به اين معنا که انسان را از حالت يک سرمايه اجتماعی خارج می‌کند به طوری که دل و دماغ شرکت در کارهای اجتماعی را از دست می‌دهد.»از سوی ديگر هشت نمايشنامه نويس برجسته تئاتر ايران، هفته گذشته در واکنش به حوادث اخير طی انتشار بيانيه ای از شرايط موجود در فضای جامعه انتقاد کرده و از نيت خود برای نوشتن حوادثی که در کوچه‌ها و خيابان‌ها می‌گذرد گفته‌اند. در متن اين بيانيه که امضای نمايشنامه نويسان مشهوری چون محمد چرمشير، حميد امجد، نغمه ثمينی و محمد رحمانيان را بر خود دارد، آمده است: «ما نمايشنامه نويسيم، اندکيم، بسيار اندک، با اين همه ما هستيم، نشسته در اتاق‌هايی کوچک پشت ميزهايی کوچک‌تر، اما اتاق‌های کوچک ما پنجره‌های بزرگی دارد که رو به خيابان‌ها باز می‌شود، به مردمان کوچه، به بغض‌های فروخورده، به چشم‌های پر از اشک و فريادهای در گلو مانده. ما نمايشنامه نويسيم و اين روزها به جای تالار رودکی و مولوی خيابان رودکی و چهارراه مولوی را رصد می‌کنيم و در چهار سوی شهر و ايران‌شهر، اميد را انتظار می‌کشيم». شاخص ترين نمايشنامه نويسان امروز تئاتر ايران، در پايان بيانيه خود ضمن دعوت از تمام نمايشنامه نويسان ايران برای ايجاد آن چه «اميد در فضای جامعه و روايت صادقانه روزگار خود» ناميده اند، می‌نويسند: ‌« کتمان نمی‌توان کرد که اکنون فضای افسرده‌ای است و افسردگی بيش از آن که وضعيت روحی باشد وضعيتی سياسی است. برای رهايی از اين وضعيت افسرده محتاج اميدی نجات بخش هستيم، اميدی که از درون اين وضعيت جوانه می‌زند و ميل به تغيير و رهايی دارد». اما بهزاد فراهانی، بازيگر پيش کسوت تئاتر و سينما و تلويزيون ايران، مشکلات اصلی هنر ايران را فرا تر از تاثير حوادث اخير می‌داند. او در مورد تاثير رويدادهای اخير بر هنر ايران چنين می‌گويد: « امروز در مسايل هنری مملکت ما مشکلات سخت‌تری وجود دارد. واگذاری بخش‌های اصلی توليد هنر به توليدکنندگان هنر لازمه حل اين مشکلات است و تا زمانی که اين اتفاق نيفتد ما مشکل خواهيم داشت. بسياری از کشورهای وزارت خانه مستقل دارند، اما ما حتی سازمان مستقل هم نداريم. اصلاً بحث بر سر اين است که به هنر و تاثيرات و کاربردهای آن چطور نگاه می‌شود. اگر وضعيت اين مسئله روشن شود شايد بسياری از مشکلات حل شود».چندی پيش نيز ۱۲ فيلمساز مطرح سينمای ايران که اغلب آنها از فيلمسازان انقلاب و جنگ هستند از جمله احمدرضا درويش، کمال تبريزی و مجيد مجيدی طی نامه‌ای به نمايندگان مجلس نگرانی عميق خود را از شرايط امروز ايران ابراز کردند. سيمين بهبهانی، بانوی غزل ايران، معتقد است حوادث اخير خلق هنری، وجهه ادبی و سرودن شعر شاعران را به سمت بازتاب اميد و آرزوها، کينه و کشتارها می‌برد و می‌گويد: « آفرينش هنری از اوضاع اجتماع و حوادث تاثير می‌پذيرد و مسلم است که اکنون وجهه ادبی ما تغيير کرده و از آرامش رو به تاثير وقايع، اميدها و آروزها، کينه‌ها و کشتارها حرکت خواهد کرد. ولی اين موقتی است تا زمانی که جامعه دوباره آرام شود و ادبيات به وظيفه و جايگاه خود برگردد. در اين ۳۰ سال حداقل نصف بيشتر شعرهای من به وقايع و اوضاع زمانه تکيه و آنها را مجسم کرده است».جواد مجابی، شاعر و منتقد ادبی، معتقد است که حوادث اخير در ايران نه تنها باعث دوری ملال و افسردگی از جامعه ايران شده بلکه باعث شده شعرهای بسياری توسط او و ديگر شاعران سروده شود و می‌گويد: « طبيعتاً اين رفتار شکوهمند صلح آميز که نشانه‌ای از روح يک فرهنگ کهن در يک ملت جوان است، تاثير عجيبی بر ادبيات ما داشته و خواهد داشت و جامعه را از ملال و سرگشتگی به طرف اميدواری به سرنوشت بهتر سوق می‌دهد. برای من شعر در حکم يادداشت‌های روزانه است، هر روز می‌نويسم و هر روز ثبت می‌کنم آن چه می‌بينم و حس می‌کنم. دراين ايام هر روز شعر نوشته ام چه وقتی در خيابان بودم و يا درمنزل».شمس لنگرودی يکی از اين اين شعرا در کنار چهره‌هايی چون آقای مجابی و خانم سيمين بهبهانی است.
شمس لنگرودی، شاعر مطرح ايرانی، نيز واکنش خود را به حوادث اخير در قالب شعر «فرشتگان به چه کار می‌آيند» بيان می‌کند:
پس اين فرشتگان به چه کاری مشغولند که مثل پرندگان راست راست می‌چرخند در هوا و هر ماه حقوقشان را می‌گيرند پس اين فرشتگان به چه کاری مشغولند که مرگ تو را نديده اند کاش پر و بالشان در آتش آفتاب تير بسوزد ما با ذغالشان شعار خيابانی بنويسيم پس اين فرشتگان پير شده جز جاسوسی ما به چه کار بد ديگری مشغولند که فرياد ما به گوش کسی نمی رسد!

فتح نماز جمعه این هفتۀ تبریز


پیکر ترانه موسوی در روستایی در منطقه وازیوار آرام گرفته است

Tuesday، August 11، 2009

پیکر ترانه موسوی در روستایی در منطقه وازیوار آرام گرفته است

ترانه موسوی شهید شده است. در یکی از روزهای بین هفتم تا بیست و چهارم تیر. درباره نوع دستگیری و نوع مرگش بسیاری از وبلاگ ها خبرهایی داده اند و مطالبی نوشته اند که هر کدام تاحدودی به واقعیت تلخ شهادت ترانه پرداخته اند اما این وبلاگ نویسان مانند ما که دوستان ترانه هستیم نتوانستند به حقایق بیشتری درباره نوع و زمان مرگ ترانه و نیز محل دفن او دست پیدا کنند. ما دوستان ترانه هم مانند همه کسانی که شجاعت به خرج داده و خبر شهادت ترانه را منعکس کردند محل دفن ترانه عزیزمان را نمی دانیم اما این را می دانیم که ترانه را به شمال و منطقه وازیوار منتقل کرده و شبانه و بدون هیچ گونه مراسمی در گورستان روستایی در آن منطقه دفن کرده اند. پدر ترانه نیز که تحمل دوری ترانه اش را نداشت چندی بعد از شهادت تنها فرزندش، دار فانی را وداع گفت و به ترانه پیوست.
ما دوستان ترانه، اکنون هیچ خبری از یگانه بازمانده خانواده ترانه نداریم و در کمال تعجب، شب پیش یعنی نوزدهم مرداد در اخبار ساعت هشت و نیم شب شبکه دو افرادی با وقاحت تمام ادعا کردند که خانواده ترانه هستند در حالیکه همه کسانیکه خانواده ترانه را می شناسند می دانند که مادر او بعد از سال ها و با مسافرت به شهر نجف اشرف و دست به دامن امام علی شدن، ترانه را باردار شد و بعد از ترانه نیز فرزند دیگری به دنیا نیاورد. ضمن این که ترانه متولد سال 1360 است در حالیکه در آن گفتگوی کذب، هنرپیشه نقش مادر ترانه سال تولد فرزندش را 1363 ذکر کرد.
ترانه لیسانس مدیریت بازرگانی از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز داشت و به عنوان کارمند بازرگانی یک شرکت معتبر لوازم آرایشی و بهداشتی و اعطای نمایندگی به سالن های آرایش، فعالیت می کرد.
ترانه موسوی که رنگ چشم هایش سبز بود، لباس های سبز زیاد داشت اما عاشق رنگ آبی بود. ترانه دختر آرام و کم حرفی بود و در صورت لزوم حرف می زد. او به مطالعه کتاب هایی در حوزه های ادیان و عرفان علاقه بسیاری داشت و معمولا با خودش یک کتاب با این موضوعات را حمل می کرد.
ما دوستان ترانه موسوی، با یادآوری مرگ ترانه در راه آزادی یکدیگر را دلداری می دهیم اما نمی دانیم اکنون آیا کسی هست که تسلای مادر ترانه باشد یا نه.
ما دوستان ترانه هیچ خبری از مادرش ندارم و برای او نگرانیم.
www.taranemusave.blospot.com

نمایندگان از تجاوز حرف نزنند

پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۸
همزمان با حمله دولتی ها به کروبی

نمایندگان
از تجاوز
حرف نزنند

علی لاریجانی، رئیس مجلس هشتم دیروز در حالی آزار جنسی بازداشت شدگان را تکذیب کرد که برخی نمایندگان مجلس در گفت و گو با "روز" وجود چنین گزارشاتی را تایید کردند؛ هر چند آنها این را نیز افزودند که از مصاحبه در این مورد منع شده اند و در صورت انتشار این اخبار هم آنها را تکذیب خواهند کرد. همزمان رسانه های حامی دولت کودتا که زمینه های برای برخورد با مهدی کروبی را فراهم می آورند، تا جایی پیش رفتند که به صراحت خواستار احضار وی توسط مسئولین قضایی شدند.

این بحث ها در شرایطی مطرح می شود که یکی از نمایندگان مجلس به روز می گوید: "در دیدار اعضای کمیته ویژه مجلس از زندان اوین، چند تن از زندانیان به صراحت از آزار جنسی سخن گفتند، هر چند از لفظ تجاوز استفاده نکردند و در حد آزار جنسی مساله را طرح کردند".

به عبارت دیگر قبل از انتشار نامه مهدی کروبی به رئیس مجلس خبرگان رهبری، علی لاریجانی و سایر مسولان از این موضوع اطلاع داشته اند.

این نماینده مجلس با ابراز تعجب از موضع دیروز علی لاریجانی می افزاید: بهتر بود ایشان چند روزی تامل میکردند تا حداقل ظاهر قضیه حفظ شود؛ چون از زمان صحبت ایشان مبنی بر پیگیری موضوع تا زمان تکذیب قضیه از سوی ایشان زمان چندانی طول نکشیده. در این فاصله کم چه اتفاقی افتاده، آن مهم است.

به گفته این نماینده مجلس، "مساله آزار جنسی و تجاوز به زندانیان نیاز به بررسی بیشتر دارد و نمی توان با سیاسی کاری، صورت مساله را پاک کرد چون افکار عمومی پاسخی قانع کننده در این زمینه را طلب می کند."

از سوی دیگر روز گذشته اعضای کمیته ویژه بررسی وضعیت بازداشت شدگان در زندان اوین با بازداشت شدگان دیدار کردند. در این دیدار نیز بحث آزار جنسی مطرح شده و این بار تعدادی از زندانیان، جزئیات بیشتری از شکنجه ها، تجاوز و آزار جنسی را گفته اند.

بر اساس این گزارش یکی از نمایندگان مجلس به طور کامل این جزئیات را یادداشت کرده است، اما بخش های خبری صدا و سیمای جمهوری اسلامی تنها به پخش تصاویری از این دیدار اکتفا واز انتشار خبر در مورد آنچه بین زندانیان و نمایندگان گذشت، خودداری کردند.

روز دوشنبه نیز یک عضو هیات رئیسه مجلس به "روز" گفته بود که در گزارشات کمیسیون امنیت ملی مجلس و همچنین کمیته پی گیری بازداشت شده های اخیر، گزارشاتی مبنی بر تجاوز به زندانیان وجود دارد.

اصل تجاوز اثبات شده است

همزمان، مجید انصاری، چهره شاخص مجمع روحانیون مبارز اعلام کرد که موارد اعلام شده از سوی آقای کروبی بسیار بیش از اینهاست.

انصاری تصریح کرد: با کمال تاسف اینها صحت دارد و آدم باید به قول امیرالمومنین (ع) آرزوی مرگ کند که در جمهوری اسلامی کار به اینجا برسد که چنین فجایعی رخ دهد... نه یک مورد بلکه متعدد بوده است.

عضو مجمع روحانیون مبارز در گفتگو با ایرنا تاکید کرده که اصل قضیه قطعی و اثبات شده و گزارش آن برای مقامات رفته است.

اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی هم اعلام کرد که دانسته های کروبی از این جنایت، فراتر از شنیده ها از این و آن است. وی در گفتگو با بی بی سی با اشاره به برخورد دوگانه علی لاریجانی با واقعه که در ظرف یک روز نظر او از "بررسی" را به "تکذیب" تغییر داده از چنین چرخشی اظهار شگفتی کرد.

انتقاد موسوی از وضعیت زندان ها

میرحسین موسوی، کاندیدای معترض انتخابات 22 خرداد هم در همین ارتباط اعلام کرد : آنچه امروز در زندان‌های می‌گذرد به خوبی نشان‌‌دهنده ضرورت یک اصلاح عمیق در کشور است.

او در دیدار اعضای هماهنگی شورای اصلاحات با اشاره به اینکه "هیچ‌ یک از نیروهای دلسوز انقلاب نمی‌خواستند این حوادث روی دهد و بدتر آن با دروغ‌های پی در پی توجیه شود" گفت: بزرگترین دروغ آن است که خواست طبیعی مردم برای اصلاح را به بیگانگان نسبت دهند.

به گزارش سایت قلم نیوز موسوی این سوال را مطرح کرده است که: آیا اگر آمریکا تمام قدرتش را بسیج می‌کرد، می‌توانست به اندازه اتفاقاتی که در زندان‌ها افتاده است، به کشور و انقلاب لطمه بزند؟

گزارش‌ها درست باشد، عزای ملی است

محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اعلام کرد در صورت تائید صحت این گزارش‌ها، تمامی مقام‌های مرتبط باید از مقام خود برکنار و محاکمه شوند.

او دیروز در دیدار با اعضای جمعیت حقوقدانان دفاع از حقوق بشر اظهار داشت: اگر در جمهوری اسلامی توسط یکی از ماموران عمل خلاف حیثیت و اخلاق صورت گیرد، باید عزای ملی اعلام شود، چه برسد به اینکه اعمال شنیع علیه تعدادی از جوانان کشور صورت گرفته باشد.

در کهریزک و اوین نبوده

لاریجانی روز گذشته در صحن علنی مجلس اعلام کرد:به دلیل حسایست موضوع مطرح شده از کمیته حقیقت‌یاب مجلس خواستم که درباره این موضوع تحقیق کند و در بررسیهای دقیق و جامع انجام شده درباره بازداشت‌شدگان در کهریزک و اوین هیچگونه موردی که مبتنی بر آزار و تجاوز جنسی باشد، مشاهده نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که "از طریق دیگری نیز موضوع را پی گیری کرده و نتیجه همان است که در گزارش کمیته ویژه مجلس آمده است."

او با بیان اینکه "موضوع آزار جنسی بازداشت شدگان کذب است و امری که مبنای واقعی نداشت چه سر و صدایی به راه انداخت" افزود: این امر هشدارباش به سیاستمداران است که مراقبت کنند، در شرایط غبارآلود افکار عمومی و ادعایی را قبل از تحقیق آن هم تحقیق کافی به ثبت رسانه ها نرسانند تا دستاویز بیگانگان نشود.

رئیس مجلس ضمن تایید اینکه اشتباهاتی در بازداشتگاه کهریزک رخ داد، افزود: "ولی به هیچ وجه این تخلفات از این جنس نبود."

او گفت که "اگر آقای کروبی شواهد و بینه ای مبنی بر آزاد و تجاوز جنسی در اختیار دارد در اختیار مجلس بگذارد."

البته علی لاریجانی توضیح نداد که چگونه و بر اساس چه مستندات و مدارکی، تجاوز و آزار جنسی بازداشت شدگان را تکذیب می کند. آیا تمام بازداشت شدگان را به پزشکی قانونی فرستاده و گواهی عدم تجاوز برای تک تک انان دریافت کرده است؟ و اگر واقعا چنین چیزی صحت ندارد چرا نمایندگان مجلس از صحبت کردن و مصاحبه در باره آن منع شده اند؟

همزمان علا الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز نامه کروبی را دارای منطق قابل قبولی ندانست و اعلام کرد: صبح امروز با دادستان تهران درباره این نامه صحبت کردم و گفتم که نکات مندرج در این نامه موجب وهن نظام است. آقای مرتضوی هم گفتند که در تماس‌شان با حسین کروبی [فرزندکروبی]متوجه شده است که مستندات این نامه بر مبنای تلفن‌هایی است که افراد مختلف با دفتر روزنامه اعتماد ملی داشته‌اند.
به گفته وی، "اگر مبنای این نامه چنین چیزی باشد، جای تاسف دارد و پایه‌های آن بسیار سست است، چون هر فردی می‌تواند با هر ادعایی، مطلبی را عنوان کرده و با روزنامه تماس بگیرد."

نامه کروبی بر اساس مستندات نوشته شده

اما حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی در واکنش به اظهارات بروجردی، ضمن ابراز تاسف از اینکه رییس كمیسیون امنیت ملی "مستندات نامه كروبی راتلفن خوانندگان روزنامه اعتمادملی" عنوان کرده است، گفت : "‌بنده بسیار متاسفم كه آقای بروجردی به عنوان رییس كمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان در مجلس بدون اینكه تحقیقات لازم را انجام دهد عحولانه قضاوت كرده است و شاید باید چنین نتیجه گیری كرد كه اگر تحقیقات این كمیته درباره مسائل بازداشت شدگان چنین باشد نتایج ان مشخص است كه چگونه خواهد شد."

وی در توضیح مكالمه تلفنی خود با سعید مرتضوی گفت:‌ " آقای مرتضوی در تماسی با بنده از من درباره مستندات نامه آقای كروبی پرسید و جویای این بود كه چه كسانی از میان مقامات و سرداران دوران دفاع مقدس با ایشان ملاقات كرده و این مستندات را ارائه كرده اند كه بنده نسبت به این موضوع ابراز بی اطلاعی كر."

وی با بیان اینكه تلفن هایی كه از سوی مردم به روزنامه اعتمادملی شده، پس از انتشار این نامه بوده است گفت: "‌من به ایشان گفتم كه پس از انتشار نامه كروبی تماس های تلفنی بسیاری با روزنامه اعتمادملی داشتیم كه یا از انتشار ان تشكر می كردند و یا اینكه اظهار می كردند خودشان جز كسانی بوده اند كه در بازداشت مورد ازار قرار گرفته اند. در همین راستا آقای مرتضوی از بنده جویای نام خبرنگارانی شد كه با افرادی كه با روزنامه تماس گرفته اند صحبت كرده اند كه من نام هیچ خبرنگاری را به ایشان نگفتم چرا كه روزی صدها تلفن به روزنامه درباره مسائل مختلف زده می شود و ممكن است كه از میان اعضای روزنامه در بخش های مختلف هر كسی پاسخگوی تلفن ها باشد بنابراین حتما فرد خاصی با این افراد صحبت نكرده كه بنده بخواهم نام شخص خاصی را به ایشان بگویم. از طرف دیگر من به ایشان گفتم كه همین طور خبرنگاران ما در روزنامه اعتمادملی تحت فشارهای شدید روحی قرار دارند به طوری این روزها برخی از انها خواستار استعفا از كار در روزنامه اعتمادملی شده اند".

بر اساس گزارش سایت اعتماد ملی، حسین كروبی همچنین در پاسخ به كسانی كه او را به انتشار اخباری خلاف واقع از سوی كروبی متهم می كنند گفت: ‌"‌این نامه را آقای كروبی بنابر مستنداتی كه در اختیار داشته نوشته است و با توجه به اینكه ایشان یك هفته است كه در سفر می باشد تنها بنده این نامه را دریافت و منتشر كردم."

برخی خواص بی بصیرت هستند

افشاگری کروبی در مورد برخورد تجاوز به بازداشت شدگان حوادث اخیر، حامیان احمدی نژاد و رسانه های حامی کودتا را به شدت عصبانی کرده است به طوریکه به جای پاسخگویی یا بررسی موضوع به تخریب این چهره اصلاح طلب پرداخته اند.

آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی از این جمله است که اظهار داشته: متأسفانه بعضى از نخبگان خودشان هم دچار بى‏بصیرتى‏اند؛ نمی‌فهمند؛ اصلاً ملتفت نیستند. یك حرفى یكهو به نفع جبهه‏اى كه همتش نابودى بناى جمهورى اسلامى است می پرانند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، آیت الله خامنه ای در دیدار اعضای دفتر رهبری گفته است: بلاهائى كه بر ملتها وارد میشود، در بسیارى از موارد بر اثر بى‏بصیرتى است. خطاهائى كه بعضى از افراد میكنند - مى‏بینید در جامعه‏ى خودمان هم گاهى بعضى از عامه‏ى مردم و بیشتر از نخبگان، خطاهائى میكنند. نخبگان كه حالا انتظار هست كه كمتر خطا كنند، گاهى خطاهایشان اگر كماً هم بیشتر نباشد، كیفاً بیشتر از خطاهاى عامه‏ى مردم است - بر اثر بى‏بصیرتى است؛ خیلى‏هایش، نمیگوئیم همه‏اش.

وی افزوده: اگر بصیرت نداشته باشید، دوست را نشناسید، دشمن را نشناسید، یك وقت مى‏بینید آتش توپخانه‏ى تبلیغات شما و گفت و شنود شما و عمل شما به طرف قسمتى است كه آنجا دوستان مجتمعند، نه دشمنان. آدم دشمن را بشناسد؛ در شناخت دشمن خطا نكنیم. لذا بصیرت لازم است، تبیین لازم است.

آیت الله خامنه ای با بیان اینکه "جنگ روانی جزو اختراعات امروز نیست" افزوده است: شیوه‏هاش فرق كرده؛ این از اول بوده. خیلى هم ماهر بودند در این جنگ روانى؛ خیلى. آدم نگاه میكند كارهایشان را، مى‏بیند كه در جنگ روانى ماهر بودند. تخریب ذهن هم آسانتر از تعمیر ذهن است. وقتى به شما چیزى بگویند، سوءظنى یك جا پیدا كنید، وارد شدن سوء ظن به ذهن آسان است، پاك كردنش از ذهن سخت است. لذا آنها شبهه‏افكنى میكردند، سوء ظن را وارد میكردند؛ كار آسانى بود.

حمله گسترده به کروبی

بهد نبال انتشار نامه مهدی کروبی، رسانه های حامی کودتا، آتش بار خود را به روی وی گشودند، خبرگزاری دولتی ایرنا در همین ارتباط در سلسله مطالب و مصاحبه هایی بر لزوم تعقیب قضایی مهدی کروبی تاکید و اطرافیان او را متهم کرد که اطلاعات درستی به او نمی دهند. خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران نیز در مصاحبه های هدفمندی، نامه کروبی را حركت خام، نسنجیده و به تعبیری ساده‌لوحانه خواند.

اما اوج حملات تخریبی به رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی از سوی روزنامه کیهان، حامی محمود احمدی نژاد صورت گرفته است. حسین شریعتمداری در سرمقاله روز گذشته این روزنامه، نامه کروبی به هاشمی رفسنجانی را "شایعه سازی بر اساس منبع سیاه" خواند و نوشت: با شناختی كه از مهدی كروبی در دست است و مخصوصاً طی چند ماه اخیر آشكارتر شده است به جرأت می توان گفت وی در حد و اندازه ای نیست كه خود این شایعه را با رعایت تمامی ترفندها و ریزه كاری های فنی تهیه كرده باشد.

شریعتمداری افزوده است: كروبی طی چندماه اخیر به یكی از سهل الوصول ترین شخصیت های مورد نیاز برای دشمنان ایران اسلامی و مردم شریف آن تبدیل شده و به قول وزیر آن پادشاه، ارزان شده است كه ارزان خریده می شود!
شریعتمداری هدف از ارسال نامه کروبی را "شایعه پردازی و فضاسازی برای سوءاستفاده دشمنان بیرونی" دانسته و مدعی شده است: اگرچه مهدی كروبی برای بسیاری از اطرافیان خود نیز قدر و منزلتی ندارد تا آنجا كه مسئول ستاد انتخاباتی وی، پای صندوق رای، برگه رای خود را به همه نشان می دهد تا بدانند او آنقدر كم هوش و كودن نیست كه به كروبی رای بدهد! ولی مردم برای قدر و منزلت انقلاب و نظام اسلامی خود ارزش فراوانی قائلند و اجازه نمی دهند افرادی مثل مهدی كروبی برای خوشامد عوامل سیا و موساد، با حیثیت آنها بازی كند!

شریعتمداری همچنین خواستار احضار کروبی از سوی دستگاه قضایی شده و نوشته است: در این زمینه باید به قول حضرت امام(ره) نگاه حكومتی داشت و جرم انجام شده را عادی تلقی نكرد.

مهدی کروبی در نامه خود خطاب به هاشمی رفسنجانی نوشته بود: "عده‌ای از افراد بازداشت‌شده مطرح نموده‌اند که برخی افراد با دختران بازداشتی با شدتی تجاوز نموده‌اند که منجر به ایجاد جراحات و پارگی در سیستم تناسلی آنان گردیده است. از سوی دیگر افرادی به پسرهای جوان زندانی با حالتی وحشیانه تجاوز کرده‌اند به طوری‌که برخی دچار افسردگی و مشکلات جدی روحی و جسمی گردیده‌اند و در کنج خانه‌های خود خزیده‌اند."

کروبی گفته است "اگر این رفتارهای شناعت آمیز را به طور متواتر از افراد مختلف که در روزهای اخیر آزاد شده اندنشنیده بود، باورشان برایش سخت بود."

مهدی کروبی در نامه خود از منابع خبری خود نام نبرده، اما نوشته است: "افرادی این مطالب را به من گفته‌اند که دارای پست‌های حساس در این کشور بوده‌اند. نیروهای نام و نشان داری که تعدادی از آنها نیز از رزمندگان دفاع مقدس بوده‌اند. این افراد اظهار داشته‌اند اتفاقی در زندان‌ها رخ داده است که چنانچه حتی اگر یک مورد نیز صدق داشته باشد، فاجعه‌ای است برای جمهوری اسلامی."

منبع: روز آن لاین

الله اکبر شبانه، تهران 12 مرداد88