سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۵/۲۲

نمایندگان از تجاوز حرف نزنند

پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۸
همزمان با حمله دولتی ها به کروبی

نمایندگان
از تجاوز
حرف نزنند

علی لاریجانی، رئیس مجلس هشتم دیروز در حالی آزار جنسی بازداشت شدگان را تکذیب کرد که برخی نمایندگان مجلس در گفت و گو با "روز" وجود چنین گزارشاتی را تایید کردند؛ هر چند آنها این را نیز افزودند که از مصاحبه در این مورد منع شده اند و در صورت انتشار این اخبار هم آنها را تکذیب خواهند کرد. همزمان رسانه های حامی دولت کودتا که زمینه های برای برخورد با مهدی کروبی را فراهم می آورند، تا جایی پیش رفتند که به صراحت خواستار احضار وی توسط مسئولین قضایی شدند.

این بحث ها در شرایطی مطرح می شود که یکی از نمایندگان مجلس به روز می گوید: "در دیدار اعضای کمیته ویژه مجلس از زندان اوین، چند تن از زندانیان به صراحت از آزار جنسی سخن گفتند، هر چند از لفظ تجاوز استفاده نکردند و در حد آزار جنسی مساله را طرح کردند".

به عبارت دیگر قبل از انتشار نامه مهدی کروبی به رئیس مجلس خبرگان رهبری، علی لاریجانی و سایر مسولان از این موضوع اطلاع داشته اند.

این نماینده مجلس با ابراز تعجب از موضع دیروز علی لاریجانی می افزاید: بهتر بود ایشان چند روزی تامل میکردند تا حداقل ظاهر قضیه حفظ شود؛ چون از زمان صحبت ایشان مبنی بر پیگیری موضوع تا زمان تکذیب قضیه از سوی ایشان زمان چندانی طول نکشیده. در این فاصله کم چه اتفاقی افتاده، آن مهم است.

به گفته این نماینده مجلس، "مساله آزار جنسی و تجاوز به زندانیان نیاز به بررسی بیشتر دارد و نمی توان با سیاسی کاری، صورت مساله را پاک کرد چون افکار عمومی پاسخی قانع کننده در این زمینه را طلب می کند."

از سوی دیگر روز گذشته اعضای کمیته ویژه بررسی وضعیت بازداشت شدگان در زندان اوین با بازداشت شدگان دیدار کردند. در این دیدار نیز بحث آزار جنسی مطرح شده و این بار تعدادی از زندانیان، جزئیات بیشتری از شکنجه ها، تجاوز و آزار جنسی را گفته اند.

بر اساس این گزارش یکی از نمایندگان مجلس به طور کامل این جزئیات را یادداشت کرده است، اما بخش های خبری صدا و سیمای جمهوری اسلامی تنها به پخش تصاویری از این دیدار اکتفا واز انتشار خبر در مورد آنچه بین زندانیان و نمایندگان گذشت، خودداری کردند.

روز دوشنبه نیز یک عضو هیات رئیسه مجلس به "روز" گفته بود که در گزارشات کمیسیون امنیت ملی مجلس و همچنین کمیته پی گیری بازداشت شده های اخیر، گزارشاتی مبنی بر تجاوز به زندانیان وجود دارد.

اصل تجاوز اثبات شده است

همزمان، مجید انصاری، چهره شاخص مجمع روحانیون مبارز اعلام کرد که موارد اعلام شده از سوی آقای کروبی بسیار بیش از اینهاست.

انصاری تصریح کرد: با کمال تاسف اینها صحت دارد و آدم باید به قول امیرالمومنین (ع) آرزوی مرگ کند که در جمهوری اسلامی کار به اینجا برسد که چنین فجایعی رخ دهد... نه یک مورد بلکه متعدد بوده است.

عضو مجمع روحانیون مبارز در گفتگو با ایرنا تاکید کرده که اصل قضیه قطعی و اثبات شده و گزارش آن برای مقامات رفته است.

اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی هم اعلام کرد که دانسته های کروبی از این جنایت، فراتر از شنیده ها از این و آن است. وی در گفتگو با بی بی سی با اشاره به برخورد دوگانه علی لاریجانی با واقعه که در ظرف یک روز نظر او از "بررسی" را به "تکذیب" تغییر داده از چنین چرخشی اظهار شگفتی کرد.

انتقاد موسوی از وضعیت زندان ها

میرحسین موسوی، کاندیدای معترض انتخابات 22 خرداد هم در همین ارتباط اعلام کرد : آنچه امروز در زندان‌های می‌گذرد به خوبی نشان‌‌دهنده ضرورت یک اصلاح عمیق در کشور است.

او در دیدار اعضای هماهنگی شورای اصلاحات با اشاره به اینکه "هیچ‌ یک از نیروهای دلسوز انقلاب نمی‌خواستند این حوادث روی دهد و بدتر آن با دروغ‌های پی در پی توجیه شود" گفت: بزرگترین دروغ آن است که خواست طبیعی مردم برای اصلاح را به بیگانگان نسبت دهند.

به گزارش سایت قلم نیوز موسوی این سوال را مطرح کرده است که: آیا اگر آمریکا تمام قدرتش را بسیج می‌کرد، می‌توانست به اندازه اتفاقاتی که در زندان‌ها افتاده است، به کشور و انقلاب لطمه بزند؟

گزارش‌ها درست باشد، عزای ملی است

محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اعلام کرد در صورت تائید صحت این گزارش‌ها، تمامی مقام‌های مرتبط باید از مقام خود برکنار و محاکمه شوند.

او دیروز در دیدار با اعضای جمعیت حقوقدانان دفاع از حقوق بشر اظهار داشت: اگر در جمهوری اسلامی توسط یکی از ماموران عمل خلاف حیثیت و اخلاق صورت گیرد، باید عزای ملی اعلام شود، چه برسد به اینکه اعمال شنیع علیه تعدادی از جوانان کشور صورت گرفته باشد.

در کهریزک و اوین نبوده

لاریجانی روز گذشته در صحن علنی مجلس اعلام کرد:به دلیل حسایست موضوع مطرح شده از کمیته حقیقت‌یاب مجلس خواستم که درباره این موضوع تحقیق کند و در بررسیهای دقیق و جامع انجام شده درباره بازداشت‌شدگان در کهریزک و اوین هیچگونه موردی که مبتنی بر آزار و تجاوز جنسی باشد، مشاهده نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که "از طریق دیگری نیز موضوع را پی گیری کرده و نتیجه همان است که در گزارش کمیته ویژه مجلس آمده است."

او با بیان اینکه "موضوع آزار جنسی بازداشت شدگان کذب است و امری که مبنای واقعی نداشت چه سر و صدایی به راه انداخت" افزود: این امر هشدارباش به سیاستمداران است که مراقبت کنند، در شرایط غبارآلود افکار عمومی و ادعایی را قبل از تحقیق آن هم تحقیق کافی به ثبت رسانه ها نرسانند تا دستاویز بیگانگان نشود.

رئیس مجلس ضمن تایید اینکه اشتباهاتی در بازداشتگاه کهریزک رخ داد، افزود: "ولی به هیچ وجه این تخلفات از این جنس نبود."

او گفت که "اگر آقای کروبی شواهد و بینه ای مبنی بر آزاد و تجاوز جنسی در اختیار دارد در اختیار مجلس بگذارد."

البته علی لاریجانی توضیح نداد که چگونه و بر اساس چه مستندات و مدارکی، تجاوز و آزار جنسی بازداشت شدگان را تکذیب می کند. آیا تمام بازداشت شدگان را به پزشکی قانونی فرستاده و گواهی عدم تجاوز برای تک تک انان دریافت کرده است؟ و اگر واقعا چنین چیزی صحت ندارد چرا نمایندگان مجلس از صحبت کردن و مصاحبه در باره آن منع شده اند؟

همزمان علا الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز نامه کروبی را دارای منطق قابل قبولی ندانست و اعلام کرد: صبح امروز با دادستان تهران درباره این نامه صحبت کردم و گفتم که نکات مندرج در این نامه موجب وهن نظام است. آقای مرتضوی هم گفتند که در تماس‌شان با حسین کروبی [فرزندکروبی]متوجه شده است که مستندات این نامه بر مبنای تلفن‌هایی است که افراد مختلف با دفتر روزنامه اعتماد ملی داشته‌اند.
به گفته وی، "اگر مبنای این نامه چنین چیزی باشد، جای تاسف دارد و پایه‌های آن بسیار سست است، چون هر فردی می‌تواند با هر ادعایی، مطلبی را عنوان کرده و با روزنامه تماس بگیرد."

نامه کروبی بر اساس مستندات نوشته شده

اما حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی در واکنش به اظهارات بروجردی، ضمن ابراز تاسف از اینکه رییس كمیسیون امنیت ملی "مستندات نامه كروبی راتلفن خوانندگان روزنامه اعتمادملی" عنوان کرده است، گفت : "‌بنده بسیار متاسفم كه آقای بروجردی به عنوان رییس كمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان در مجلس بدون اینكه تحقیقات لازم را انجام دهد عحولانه قضاوت كرده است و شاید باید چنین نتیجه گیری كرد كه اگر تحقیقات این كمیته درباره مسائل بازداشت شدگان چنین باشد نتایج ان مشخص است كه چگونه خواهد شد."

وی در توضیح مكالمه تلفنی خود با سعید مرتضوی گفت:‌ " آقای مرتضوی در تماسی با بنده از من درباره مستندات نامه آقای كروبی پرسید و جویای این بود كه چه كسانی از میان مقامات و سرداران دوران دفاع مقدس با ایشان ملاقات كرده و این مستندات را ارائه كرده اند كه بنده نسبت به این موضوع ابراز بی اطلاعی كر."

وی با بیان اینكه تلفن هایی كه از سوی مردم به روزنامه اعتمادملی شده، پس از انتشار این نامه بوده است گفت: "‌من به ایشان گفتم كه پس از انتشار نامه كروبی تماس های تلفنی بسیاری با روزنامه اعتمادملی داشتیم كه یا از انتشار ان تشكر می كردند و یا اینكه اظهار می كردند خودشان جز كسانی بوده اند كه در بازداشت مورد ازار قرار گرفته اند. در همین راستا آقای مرتضوی از بنده جویای نام خبرنگارانی شد كه با افرادی كه با روزنامه تماس گرفته اند صحبت كرده اند كه من نام هیچ خبرنگاری را به ایشان نگفتم چرا كه روزی صدها تلفن به روزنامه درباره مسائل مختلف زده می شود و ممكن است كه از میان اعضای روزنامه در بخش های مختلف هر كسی پاسخگوی تلفن ها باشد بنابراین حتما فرد خاصی با این افراد صحبت نكرده كه بنده بخواهم نام شخص خاصی را به ایشان بگویم. از طرف دیگر من به ایشان گفتم كه همین طور خبرنگاران ما در روزنامه اعتمادملی تحت فشارهای شدید روحی قرار دارند به طوری این روزها برخی از انها خواستار استعفا از كار در روزنامه اعتمادملی شده اند".

بر اساس گزارش سایت اعتماد ملی، حسین كروبی همچنین در پاسخ به كسانی كه او را به انتشار اخباری خلاف واقع از سوی كروبی متهم می كنند گفت: ‌"‌این نامه را آقای كروبی بنابر مستنداتی كه در اختیار داشته نوشته است و با توجه به اینكه ایشان یك هفته است كه در سفر می باشد تنها بنده این نامه را دریافت و منتشر كردم."

برخی خواص بی بصیرت هستند

افشاگری کروبی در مورد برخورد تجاوز به بازداشت شدگان حوادث اخیر، حامیان احمدی نژاد و رسانه های حامی کودتا را به شدت عصبانی کرده است به طوریکه به جای پاسخگویی یا بررسی موضوع به تخریب این چهره اصلاح طلب پرداخته اند.

آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی از این جمله است که اظهار داشته: متأسفانه بعضى از نخبگان خودشان هم دچار بى‏بصیرتى‏اند؛ نمی‌فهمند؛ اصلاً ملتفت نیستند. یك حرفى یكهو به نفع جبهه‏اى كه همتش نابودى بناى جمهورى اسلامى است می پرانند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، آیت الله خامنه ای در دیدار اعضای دفتر رهبری گفته است: بلاهائى كه بر ملتها وارد میشود، در بسیارى از موارد بر اثر بى‏بصیرتى است. خطاهائى كه بعضى از افراد میكنند - مى‏بینید در جامعه‏ى خودمان هم گاهى بعضى از عامه‏ى مردم و بیشتر از نخبگان، خطاهائى میكنند. نخبگان كه حالا انتظار هست كه كمتر خطا كنند، گاهى خطاهایشان اگر كماً هم بیشتر نباشد، كیفاً بیشتر از خطاهاى عامه‏ى مردم است - بر اثر بى‏بصیرتى است؛ خیلى‏هایش، نمیگوئیم همه‏اش.

وی افزوده: اگر بصیرت نداشته باشید، دوست را نشناسید، دشمن را نشناسید، یك وقت مى‏بینید آتش توپخانه‏ى تبلیغات شما و گفت و شنود شما و عمل شما به طرف قسمتى است كه آنجا دوستان مجتمعند، نه دشمنان. آدم دشمن را بشناسد؛ در شناخت دشمن خطا نكنیم. لذا بصیرت لازم است، تبیین لازم است.

آیت الله خامنه ای با بیان اینکه "جنگ روانی جزو اختراعات امروز نیست" افزوده است: شیوه‏هاش فرق كرده؛ این از اول بوده. خیلى هم ماهر بودند در این جنگ روانى؛ خیلى. آدم نگاه میكند كارهایشان را، مى‏بیند كه در جنگ روانى ماهر بودند. تخریب ذهن هم آسانتر از تعمیر ذهن است. وقتى به شما چیزى بگویند، سوءظنى یك جا پیدا كنید، وارد شدن سوء ظن به ذهن آسان است، پاك كردنش از ذهن سخت است. لذا آنها شبهه‏افكنى میكردند، سوء ظن را وارد میكردند؛ كار آسانى بود.

حمله گسترده به کروبی

بهد نبال انتشار نامه مهدی کروبی، رسانه های حامی کودتا، آتش بار خود را به روی وی گشودند، خبرگزاری دولتی ایرنا در همین ارتباط در سلسله مطالب و مصاحبه هایی بر لزوم تعقیب قضایی مهدی کروبی تاکید و اطرافیان او را متهم کرد که اطلاعات درستی به او نمی دهند. خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران نیز در مصاحبه های هدفمندی، نامه کروبی را حركت خام، نسنجیده و به تعبیری ساده‌لوحانه خواند.

اما اوج حملات تخریبی به رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی از سوی روزنامه کیهان، حامی محمود احمدی نژاد صورت گرفته است. حسین شریعتمداری در سرمقاله روز گذشته این روزنامه، نامه کروبی به هاشمی رفسنجانی را "شایعه سازی بر اساس منبع سیاه" خواند و نوشت: با شناختی كه از مهدی كروبی در دست است و مخصوصاً طی چند ماه اخیر آشكارتر شده است به جرأت می توان گفت وی در حد و اندازه ای نیست كه خود این شایعه را با رعایت تمامی ترفندها و ریزه كاری های فنی تهیه كرده باشد.

شریعتمداری افزوده است: كروبی طی چندماه اخیر به یكی از سهل الوصول ترین شخصیت های مورد نیاز برای دشمنان ایران اسلامی و مردم شریف آن تبدیل شده و به قول وزیر آن پادشاه، ارزان شده است كه ارزان خریده می شود!
شریعتمداری هدف از ارسال نامه کروبی را "شایعه پردازی و فضاسازی برای سوءاستفاده دشمنان بیرونی" دانسته و مدعی شده است: اگرچه مهدی كروبی برای بسیاری از اطرافیان خود نیز قدر و منزلتی ندارد تا آنجا كه مسئول ستاد انتخاباتی وی، پای صندوق رای، برگه رای خود را به همه نشان می دهد تا بدانند او آنقدر كم هوش و كودن نیست كه به كروبی رای بدهد! ولی مردم برای قدر و منزلت انقلاب و نظام اسلامی خود ارزش فراوانی قائلند و اجازه نمی دهند افرادی مثل مهدی كروبی برای خوشامد عوامل سیا و موساد، با حیثیت آنها بازی كند!

شریعتمداری همچنین خواستار احضار کروبی از سوی دستگاه قضایی شده و نوشته است: در این زمینه باید به قول حضرت امام(ره) نگاه حكومتی داشت و جرم انجام شده را عادی تلقی نكرد.

مهدی کروبی در نامه خود خطاب به هاشمی رفسنجانی نوشته بود: "عده‌ای از افراد بازداشت‌شده مطرح نموده‌اند که برخی افراد با دختران بازداشتی با شدتی تجاوز نموده‌اند که منجر به ایجاد جراحات و پارگی در سیستم تناسلی آنان گردیده است. از سوی دیگر افرادی به پسرهای جوان زندانی با حالتی وحشیانه تجاوز کرده‌اند به طوری‌که برخی دچار افسردگی و مشکلات جدی روحی و جسمی گردیده‌اند و در کنج خانه‌های خود خزیده‌اند."

کروبی گفته است "اگر این رفتارهای شناعت آمیز را به طور متواتر از افراد مختلف که در روزهای اخیر آزاد شده اندنشنیده بود، باورشان برایش سخت بود."

مهدی کروبی در نامه خود از منابع خبری خود نام نبرده، اما نوشته است: "افرادی این مطالب را به من گفته‌اند که دارای پست‌های حساس در این کشور بوده‌اند. نیروهای نام و نشان داری که تعدادی از آنها نیز از رزمندگان دفاع مقدس بوده‌اند. این افراد اظهار داشته‌اند اتفاقی در زندان‌ها رخ داده است که چنانچه حتی اگر یک مورد نیز صدق داشته باشد، فاجعه‌ای است برای جمهوری اسلامی."

منبع: روز آن لاین

هیچ نظری موجود نیست: