سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۵/۱۸

تخریب بافت تاریخی شیراز پروژه ای هدفمند

تخریب بافت تاریخی شیراز

دويچه وله : در روزهای پایانی تیرماه بافت تاریخی شیراز با تخریبی «بی‌سابقه» روبرو شد. بر خلاف عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان، رئيس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس میگوید، این تخریب «اصولی» و هدف از آن «عملیات عمرانی» است.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، بخش وسیعی از بافت تاریخی شیراز در تیرماه تخریب و تبدیل به پارکینگ شد. کارشناسان این رخداد را «بی‌سابقه‌ترین» تخریب میراث فرهنگی در استان فارس ارزیابی کرده‌اند.
تخریب بافت تاریخی شیراز از مدتها پیش آغاز شد و در نیمه‌ی تیرماه به اوج خود رسید.
یکی از همکاران پیشین میراث فرهنگی استان فارس که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با دویچه وله، در مورد عملیاتی که طی ماههای گذشته شدت یافت، توضیح داد: «این تخریب طبق مصوبه‌ای و به دلیل کارهای عمرانی انجام شده که این محوطه‌ای که تخریب شده از پشت مدرسه‌ی خان تا سرای مشیر و کوچه‌ی حمام قاضی و گذر معروف حاج کریم صراف و کوچه‌ی اسکندری را شامل می‌شود. این سه منطقه‌ای است که تخریب شد و هر سه محله وصل می‌شوند به پشت مدرسه‌ی خان. روندش هم این‌طوری بوده که حدود یک سال و نیم تا دو سال قبل این تخریب باید صورت می‌گرفت. ولی سازمان میراث فرهنگی در آن موقع قبول نکرد که این تخریب انجام شود».
وی در پاسخ به این سئوال که هدف از این تخریب چه بوده، می‌گوید: «بیشتر گسترش مدرسه‌ی خان و احداث یک مجتمع تجاری در کنار مدرسه‌ی خان برای رونق آن قسمت از بافت قدیم که به شکلی مهجور مانده بود، علی رغم اینکه اتصالاتی داشت با بازار وکیل و سرای مشیر.»
بسیاری از کارشناسان میراث فرهنگی، تخریب بافت تاریخی را به دلیل پروژه‌های عمرانی، چه این بافت ارزشمند تلقی شود چه نه، «غیر اصولی» می‌دانند. اما محمد بذرگر، رئيس سازمان میراث فرهنگی استان فارس، معتقد است که «اگر طرح مصوب در مورد نوسازی بافت وجود داشته باشد، عملیات عمرانی غیر اصولی نیست».
وی همچنین یادآور می‌شود که تخریب بافت فرهنگی شیراز «مطابق طرح تفصیلی بافت» صورت گرفته است.
طرح تفصیلی بافت، مصوبه‌ی شورای عالی شهرسازی شهرداری شیراز است.
همکار پیشین میراث فرهنگی استان فارس، ضمن دفاع از ضرورت حفظ بافت تاریخی شیراز، خاطرنشان می‌سازد که چون بافت تاریخی این شهر فرسوده است در برخی از قسمت‌ها به‌سازی امری ضروری است، اما به یک شرط: «برای رونق گردشگری باید در آنجا کار عمرانی انجام شود، اما به شرط حفظ شرایط محیطی آن منطقه، نه اینکه یک دفعه یک محوطه‌ای تخریب شود و یک برج چندین طبقه درست شود.»
علاوه بر کارشناسان، مردم نیز با تخریب بافت تاریخی شیراز مخالفت کرده‌اند. به گفته‌ی این همکار پیشین میراث فرهنگی استان فارس: «مردم در قالب تشکل‌های غیردولتی اعتراض‌هایی داشتند و قصد دارند با برگزاری تجمعی اعتراض کنند.»
نویسنده: فریبا والیات