سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۵/۲۸

در سالروز کودتای 28 مرداد


تصویرهای آن روز سیاه که بوی کودتا بر تن پایتخت نشست و صدای زنجیر تانک ها و عربده های نظامیان و اوباش طرفدار شاه ٬ هنوز ذهن خسته ی پیرمرد را رها نکرده است . شکست ٬ سنگین بود . سقوط دولت ملی و تنهایی عظیم سال های غم انگیز تبعید در احمد آباد . اما پیرمرد هنوز می تواند از زندگی ٬ ایمان و آرمان خود برای استقلال و آزادی میهنش سخن بگوید :

« حیات من و مال و موجودیت من و امثال من در برابر حیات و استقلال و عظمت و سر افرازی میلیون ها ایرانی و نسل های متوالی این مملکت کوچک ترین ارزشی ندارد . از آنچه برایم پیش آمده هیچ تاسفی ندارم و یقین دارم وظیفه ی تاریخی خود را تا سر حد امکان انجام دادم . عمر من و شما و هر کس چند صباحی دیر یا زود به پایان می رسد. ولی آنچه می ماند حیات و سرافرازی یک ملت مظلوم و ستمدیده است ... محمد مصدق »


منبع: وبلاگ کلاغ

قاضی مرتضوی برکنارشد


اختصاصی مهر از آخرین گمانه ها/
اژه ای دادستان کل کشور ؛ بختیاری دادستان تهران ؛ جهرمی معاون اجرایی
آخرین خبرها درباره تغییرات احتمالی در قوه قضائیه حاکی از آن است که پس از معرفی آیت الله صادق لاریجانی به عنوان رئیس جدید قوه قضائیه بخش اعظمی از معاونان و روسای سازمانهای قضایی برای ادامه فعالیت در دوره جدید انتخاب شده و عده ای نیز ابقا می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر ، بر اساس آخرین خبرها حجت الاسلام ابراهیم رئیسی که پیش از این اخبار زیادی درباره خداحافظی او از سمت معاون اولی قوه قضائیه مطرح شده بود بار دیگر به عنوان معاون اول رئیس قوه قضائیه منصوب خواهد شد.

همچنین دکتر محمد جهرمی وزیر کار دولت نهم نیز به عنوان معاون اجرایی قوه قضائیه شروع به فعالیت خواهد کرد که این موضوع نشانگر آن است که احیاء معاونت اجرایی در قوه قضائیه حکایت ازاقدامات جدیدی نسبت به دوره گذشته در دستگاه قضایی دارد.

از سوی دیگر با برکناری حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای که پیش از این به عنوان وزیر اطلاعات دولت نهم مشغول بکار بود او نیز به قوه قضائیه نقل مکان خواهد کرد و جایگزین حجت الاسلام قربانعلی دری نجف آبادی در دادستانی کل کشور خواهد شد.

یکی از تغییرات مهم قوه قضائیه در زمان ریاست جدید حجت الاسلام صادق لاریجانی تغییر دادستان تهران است. گفته می شود که انتصاب مرتضی بختیاری به عنوان دادستان تهران و جانشین سعید مرتضوی قطعی شده است و به زودی بختیاری که پیش از این سابقه ریاست سازمان زندانها ، ریاست دادگستری استان خراسان و استانداری اصفهان را در کارنامه خود دارد جایگزین دادستان تهران خواهد شد. بر اساس اخبار منتشره از حوزه دولت احتمال همکاری مرتضوی با دولت دهم نیز افزایش یافته است.

از روابط عمومی قوه قضائیه هم خبر می رسد که با رفتن صدیق از دستگاه اطلاع رسانی این قوه ، رحیمی جایگزین وی خواهد شد. رحیمی در اوایل ریاست آیت الله شاهرودی بر قوه قضائیه مسئولیت روابط عمومی این قوه را برعهده داشته است.

تغییرات قوه قضائیه در دوره آیت الله صادق لاریجانی در سازمان بازرسی کل کشور اعمال نخواهد شد و حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی که بیش از یک سال است ریاست این سازمان را برعهده دارد در سمت خود ابقا خواهد شد. همچنین محمد جواد لاریجانی برادر رئیس جدید قوه قضائیه احتمالا در سمت دبیری ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ابقا خواهد شد. گرچه شرح وظایف جدیدی برای این ستاد تدوین خواهد گردید.

حسینعلی امیری معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از دیگر مسئولان قوه قضائیه است که در سمت خود ابقا می شود.

آیت الله صادق لاریجانی همچنین قرار است آیت الله گرکانی امام جمعه اراک و نماینده ولی فقیه در استان مرکزی را به عنوان رئیس دیوان عالی کشور منصوب کند.

تغییرات در معاونت های قوه قضائیه و سازمانهای قضایی همچون معاونت اداری مالی قوه قضائیه، دادگاه عالی قضات ، سخنگویی دستگاه قضا، سازمان قضایی نیروهای مسلح، دادگاه ویژه روحانیت و دادگستری های شهرهای مهم نیز در دست بررسی است که به محض اطلاع از اخباری در خصوص تغییرات یا ابقاء مدیران این دستگاهها در این زمینه اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.


خبرگزاری مهر

چماق و لبخند: مانا نیستانی




منظومه «خلیج فارس» منتشر شد


قطعه«خلیج فارس» با آهنگسازی و رهبری فرهاد فخرالدینی منتشر شد.

به گزارش شبکه ایران، قطعه«خلیج فارس» که به سفارش مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی به عنوان یادمان اولین نشست خلیج فارس منتشر شده است، به رهبری فرهاد فخرالدینی و با آهنگسازی این هنرمند و خوانندگی سالار عقیلی منتشر شد.

اجرای این قطعه را ارکستری متشکل از برخی نوازندگان ارکستر ملی، سمفونیک و نوازندگانی از گروههای مختلف به عهده داشتهاند.

در این قطعه شعر بلند «ایران زمینم» از سرودههای علی غضنفری با صدای سالار عقیلی اجرا شده است. این قطعه در استودیو پاپ ضبط شده و مدیریت طرح آن را علی مرادخانی برعهده داشته است. همچنین مدیر تولید این قطعه که اردیبهشتماه سال جاری ضبط شده است، موسسهفرهنگی-هنری عصر توسعه‌ی دانش است.

پیش از این قطعه «خلیج فارس» به مناسبت روز ملی خلیج فارس و همزمان با اولین همایش خلیج فارس اجرا شد و در آن قطعات «سرود کتاب» با شعری از محمدرضا شفیعی کدکنی (ساخته فخرالدینی)، «سرود دانش» با شعری از احمد جلالی (ساخته فخرالدینی) و همچنین سرود معروف «ای ایران» ساخته مرحوم روح الله خالقی که تنظیم ارکستراسیون آن را فخرالدینی انجام داده است،اجرا شد.

گفتنی است همزمان با اجرای این قطعه که به اشتباه از آن به عنوان سمفونی یاد شد سی دیای به همین نام منتشر شد که فرهاد فخرالدینی اعلام کرد این عنوان درست نیست و سمفونی تعاریف دیگری دارد.

طی دو سه سال اخیر هنرمندان حوزههای مختلف سعی داشتهاند به نوعی در تاکید بر ماندگاری نام این دریا، سهیم باشند. در حقیقت اعتراض به نام مجعول برای خلیج فارس تنها به امضا کردن بیانیهها و نامههای مختلف محدود نشد و هنرمندان حوزههای مختلف هم در این زمینه احساس مسئولیت کردند، از جمله شاهین فرهت (آهنگساز) که در سال 84 سمفونی خلیج فارس را با همراهی ارکستر فیلارمونیک ارمنستان ضبط کرد و اوایل سال 85 آن را منتشر کرد.

سحنان خمینی 2 سال پس از انقلاب


گرامي مقدم در گفت‌وگو با ايلنا: كتمان حقايق هزينه بيشتري از توهين به كروبي دارد

برخي افرادتوجه ندارند كه خطا و فساد يك دستگاه را نبايد به كل نظام تعميم داد/ كروبي كسي نيست كه دفاع از كيان جمهوري اسلامي را در كتمان فساد بداند

ایلنا: سخنگوي حزب اعتماد ملي تاكيد كرد: كروبي اميدوار است كه نامه اش مورد پيگيري قرار گيرد، زيرا قطعا مدارك وي محكمتر از شنيدههاست.
اسماعيل گراميمقدم در گفت وگو با خبرنگار ايلنا، با اشاره به نامه اخير مهدي كروبي گفت: همانگونه كه سوابق كروبي نشان ميدهد وي روحاني مبارزي است كه هرگاه احساس كند حقوق مردم ضايع ميشود در مقام دفاع از آنها برميآيد و اينبار هم پس از طرح موضوع شكنجه برخي زندانيان كه در نهايت به اثبات رسيد و حتي مسببين آن در آستانه محاكمه هستند، شايعه تجاوز به مطرح شد و در همين راستا برخي دستاندركاران و مسئولين كشور كه از اين موضوع مطلع بودند، براي بيان اين واقعيات نزد كروبي آمدند.
وي با بيان اينكه جان كلام كروبي اين است كه وقتي چنين موضوعي مطرح است مسئولان بايد آن را پيگيري كنند، اظهار داشت: كروبي اعلام كرده است كه آماده است تا مسئوليت پيگيري اين كار را برعهده گيرد و در پايان نامه خود نيز ابراز اميدواري كرد كه اصلا مسئله تجاوز صحت نداشته باشد و برخي رسانهها هم بدون در نظر گرفتن سخنان قبلي فقط اينابراز اميدواريكروبي را منعكس كردهاند.
سخنگوي حزب اعتماد ملي با بيان اينكه سه نوع برخورد با نامه كروبي ميتوانست انجام شود، گفت: يك نوع برخورد اين بود كه از هيچ نوع توهين و برخورد با اين يار امام فروگذار نكنند كه متاسفانه اين اتفاق افتاد، رفتار ديگر بيتوجهي و عبور از اين نامه به سادگي بود كه هزينه اين برخورد از روش اول كمتر است و برخورد سوم هم، پاسخ خيرخواهانه و دلسوزانه به نامه بود كه ضمن همراهي با كروبي، در اين زمينه تحقيق و تفحص صورت ميگرفت و مدارك كروبي هم بررسي ميشد.
وي تاكيد كرد: در صورت برخورد خيرخواهانه با موضوع شايعه تجاوز جنسي افتخار برخورد با نيروهاي خودسر نصيب جمهوري اسلامي ميشد و يا اگر هم مدارك كروبي به اثبات نميرسيد جمهوري اسلامي پرافتخارتر از هميشه به عنوان حامي حقوق مردم معرفي ميشد و در واقع هر دو نتيجه حاصل از برخورد دلسوزانه باعث بالندگي جمهوري اسلامي ميشد.
سخنگوي حزب اعتماد ملي با بيان اينكه متاسفانه برخي افرادتوجه ندارند كه خطا و فساد يك دستگاه را نبايد به كل نظام تعميم داد، ادامه داد: كروبي كسي نيست كه دفاع از كيان جمهوري اسلامي را در كتمان فساد بداند و قطعا برخورد با اين موارد فساد به نفع جمهوري اسلامي است و ما تصور ميكنيم جرياني كه با هتاكي با كروبي برخورد كردند، كتمان اين حقايق توسط آنها هزينه بيشتري از توهين به كروبي دارد.
گراميمقدم تصريح كرد: اين گروه به جاي آنكه خدمت به نظام را اولويت خود بدانند مغرضانه با پيشنهاد كروبي برخورد كردند، اما با اين وجود كروبي اميدوار است كه نامه اش مورد پيگيري قرار گيرد، زيرا قطعا مدارك وي محكم تر از شنيده هاست.
وي در پايان با بيان اينكه همانطور كه نبايد با طرحهاي تحقيق و تفحص مجلس مغرضانه برخورد كرد، با نامه كروبي هم نبايد چنين رفتاري صورت گيرد، تاكيد كرد: كروبي از دلسوزان نظام است و از هم اين رو نسبت به اتفاقاتي كه در راستاي نقض حقوق شهروندي رخ مي دهد، احساس مسئوليت كرده است.


منبع: ایلنا

توهین نماینده حامی دولت به آیت الله صانعی


بارش نيوز: پس از انتشار سخنان آیت الله صانعی در شهر گرگان که در آن ضرب المثلی به کار رفته بود، رسانه های دولتی مصداق آن ضرب المثل را محمود احمدی نژاد دانسته و آن را توهین به احمدی نژاد تلقی کردند.

http://rayeman.files.wordpress.com/2009/07/hamidrasai.jpg

در این میان با وجود توضیحات ارائه شده از سوی دفتر آیت الله صانعی در باره ی این که مصداق آن ضرب المثل احمدی نژاد نبوده است ولی رسانه ها دولتی و برخی چهره های سیاسی اصولگرا اصرار دارند که منظور آقای صانعی احمدی نژاد بوده است.







حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس طی مطلبی توهین آمیز با عنوان "شیخ یوسف صانعی امام جماعت مسجد ضرار" به این روحانی سرشناس تاخته است، رسایی در این باره نوشت:

یکی از کسانی که در این انتخابات مردودیش بیش از گذشته برای همه آشکار شد، آقای صانعی بود. ایشان که به بهره گیری از فتوای عجیب و غریب و همت روزنامه های زنجیره ای مورد حمایت غرب و مصاحبه با تریبون هایی مانند بی بی سی توانست در دوره حاکمیت اصلاح طلبان عنوان مرجع تقلید را برای خودش دست و پا کند، خیلی زود با رفتارها و مواضع و فتاوای بی مبنایش جایگاه خود را از دست داد، چه این که شخصیت هایی از این دست شاید برای چند روزی بتواند دکان و دستکی فراهم کنند اما هرگز نمی توانند این عناوین را برای خود ماندگار نگه دارند.

از یاد نمی برم در سال 1380 وقتی آقای خاتمی برای بار دوم به ریاست جمهوری رسید، عده ای موتور سوار با ظاهر و شعاری کاملا متفاوت از مردم عادی در شهر قم مانور می دادند و از جمله در برابر دفتر و بیت همین فرد برای دقایقی به کف و صوت پرداختند و البته حضرت آیت الله هم آنان را در کف زدن یاری کرد! همان شب این جماعت موتورسوار را دیدم که در خیابان های قم روحانیون را مسخره می کردند. فردای آن روز خدمت آیت الله مصباح رسیدم و گفتم حاج آقا ؛ عمامه به سری رای آورده ، اما عمامه به سران مسخره می شوند، حکمت چیست و استاد محترم دردمندانه از راز دنیای وارونه آن روز سخن گفت و ما را دعوت به صبر کرد.

ما صبر کردیم و این بار همان مردم برای بار دوم فرد دیگری را انتخاب کردند با جنس و عملکردی متفاوت. این بار همان جمعیت متفاوت از عموم مردم ، با اقتدا به همین افراد ضمن ادعای تقلب و جابجایی آرا در خیابان ها ریختند و مسجد آتش زدند و چادر از سر زنان کشیدند و البته شب ها با لباس های نیمه برهنه در شمال شهر تهران بر بام خانه هایشان تکبیر گفتند!

رهبر معظم انقلاب در بیانی دقیق این رفتارها را با حرکت جماعتی در صدر اسلام مقایسه کردند که با ساخت مسجدی به جنگ سمبل مساجد حق آمده بودند. مسجد ضرار دیروز امام جماعتی داشت و بدون شک مسجد ضرار امروز هم امام جماعت و مرجع تقلید می خواهد اما از جنس خودشان.

افاضات آقای صانعی در گرگان نشان داد که ایشان امام جماعت مسجد ضرار این روزهاست. امامی که بی محابا دهان به هتک حرمت دیگران باز می کند ، روزی از خوشحالی کف می زند و روزی دیگر از شدت ناراحتی رویگردانی مردم ، به منتخبشان تهمت حرامزادگی می دهد ! امروز صبح خبرنگاران با دفتر به اصطلاح این مرجع تقلید در قم تماس گرفته اند و پرسیده اند که بر اساس فتوای ایشان اگر کسی به دیگری نسبت حرامزاده دهد ، حکمش چیست ؟ در پاسخ گفته اند که این عمل حرام و گناه کبیره است و اگر این فرد نتواند ادعای خود را ثابت کند، باید بر او حد قذف را جاری کرد که هشتاد ضربه شلاق است. اکنون با توجه به این که شیخ یوسف صانعی چنین نسبتی را به رییس جمهور منتخب مرذم ایران داده است لازم است از این فرد دلیل و برهان نسبتی که داده ، خواسته شود و اگر نتوانست به اثبات برساند - که نخواهد توانست – آنگاه این اقدامات در باره اش صورت گیرد :

1 . با توجه به این که شیخ یوسف صانعی این نسبت را پس از ادعای این که احمدی نژاد در صحن علنی مجلس قسم دروغ خورده ، به او داده ، بعد از بررسی این ادعا بر اساس فتوای خودش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در برابر دیدگان نمایندگان مردم ایران، حد شرعی درباره اش اجرا شود.

2 . جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در طول سال های قبل و بعد از انقلاب به عنوان یک مرجع جمعی ، تکیه گاه مردم مسلمان بوده است، همانگونه که در جلسان خصوصی خود بارها و بارها در خصوص انحرافات برخی از روحانیون و مراجع خود ساخته و از جمله وی‍ژگی فتوای این فرد به بحث نشسته ، یکبار برای همیشه سفره دل باز کند و در اقدامی انقلابی و دینی همچون بیانیه ای که به امضای عالمی بزرگ چون آیت الله مشکینی در باره عدم مشروعیت سازمان مجاهدین انقلاب به یادگار ماند ، واقعیت ها را با مردم در میان بگذارد و مرز میان عالمان دینی ای که با ادب و علم خود همواره مایه افتخار مرجعیت شیعه بوده اند را با عالمانی که با ابزار روزنامه های زنجیره ای و بی بی سی به عنوان مرجع تراشیده شده اند ، مشخص کنند و ساحت مرجعیت شیعه را پاک سازد.

3 . دفتر این فرد کوشیده تا موضوع اهانت به منتخب ملت را انکار کند و آن را به عنوان ذکر ضرب المثلی بی ارتباط با رییس جمهور جا بیندازد که حتی با این توجیه ، همچنان این اهانت در جای خود باقی است و در واقع گوینده سعی کرده تا با این ضرب المثل ادعای خود را ثابت کند. این توجیه را باید دروغی دیگر برای فرار از این افتضاح دانست .

از یاد نبریم که این جماعت در ایام انتخابات دائما شعار سر می دادند که "دروغ ممنوع" و از مردم می خواستند تا به دروغگو رای ندهند. همین طور در ایام انتخابات بارها اعلام کردند که "ادب مرد به ز دولت اوست". اکنون مردم به حرف آنها گوش داده اند و به دروغگویان رای ندادند و اعلام کرده اند که چون شما ادب ندارید، لیاقت دولت هم ندارید ولی از این پس می گویند که شما نه تنها استحقاق دولت ندارید که به دلیل دروغگویی و بی ادبی، شرایط مرجعیت هم ندارید و حتی به دلیل فقدان شرط عدالت، شرایط امامت جماعتی هم ندارید؛ هرچند برای امامت مسجد ضرار ظاهرا هیچ یک از این شرایط لازم نیست.


منبع: بارش تیوز

باقی: سکوت قربانیان تجاوز در زندان‌های ایران، از شرم است


عمادالدین باقی از اعضای انجمن دفاع از حقوق زندانیان میگوید، بسیاری از قربانیان تجاوز در زندانهای جمهوری اسلامی تنها به خاطر حفظ آبروی خود و از روی شرم سکوت کردهاند.

آقای باقی در گفت و گو با مجله خبری اشپیگل آلمان با اشاره به این که اطلاعات خود را این باره از زندانیان سیاسی و خانوادههای آنها به دست آورده، گفته است، «پسر یک استاد دانشگاه را به اتفاق شمار دیگری از زندانیان وادار میکردند، لخت شده و مدتها به حالت نیمه ایستاده، بمانند».

این عضو انجمن دفاع از حقوق زندانیان با تایید اظهارات مهدی کروبی در باره تجاوز به بازداشتشدگان به ویژه در بازداشتگاه کهریزک گفته استهنوز ابعاد کامل این موارد نقض حقوق بشر به طور کامل روشن نشده است

به گفته وی بسیاری از قربانیان از روی شرم و حیا در این باره سکوت کردهاند، اما یکی از اعضای کمیسیون ویژه مجلس شورای اسلامی هم تایید کرده است، که چنین گزارشهایی را [در مورد شکنجه] در اختیار دارد.

آقای باقی همچنین با اشاره به گزارشهای منتشر شده در باره خشونت علیه بازداشتشدگان در ایران گفته است: « من با توجه به تجربه شخصی خودم به عنوان زندانی سیاسی میدانم، که بدرفتاری با زندانیان یک موضوع استثنایی و نادر نیست

چندی پیش مهدی کروبی یکی از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران با ارسال نامهای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان، خواستار بررسی موضوع «تجاوز به زندانیان ناآرامیهای اخیر در زندانها» شده بود.

به دنبال انتشار این نامه، احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران به همراه شماری ازامامان جمعه کشور نامه مهدی کروبی درباره تجاوز به بازداشتی های اخير را «دروغ خوانده و خواهان محاکمه او شده بودند

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی هم تجاوز به بازداشتشدگان را تکذیب کرده است.

این در حالی است که آقای کروبی در واکنش به تکذیب اتهام تجاوز جنسی به بازداشتشدگان، ضمن تاکید بر سخنان پیشین خود مقامهای جمهوری اسلامی را به تلاش برای سرپوش گذاردن برواقعیات از طریق اعمال فشار بر خانواده های قربانیان متهم کرده است.

عماد الدین باقی در بخش دیگری از گفت و گوی خود با مجله اشپیگل که در شماره روز دوشنبه این مجله منتشر شده است، در باره شمار بازداشتشدگان وقایع اخیر در ایران گفته است، اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان میدهد، علاوه بر تهران صدها نفر نیز در سایر شهرهای ایران بازداشت شدهاند.

وی در پاسخ به پرسشی در باره دستور رهبر مذهبی ایران برای رسیدگی به مساله بدرفتاری با بازداشت شدگان با اشاره به فقدان منابع مستقل در این زمینه گفته است، «در شرایطی که هر گونه اظهار نظری به عنوان حمله به حکومت تلقی میشود، این گونه بررسیها هیچ ارزشی نخواهد داشت».

آقای باقی همچنین در باره دادگاه بازداشتیهای اخیر گفته است، روند دادگاه و صدور احکام به اهداف حاکمیت بستگی دارد: « شاید بخواهند ابتدا با صدور احکام سنگین مردم را بترسانند و سپس در مرحله تجدید نظر تخفیف قایل شوند

وی همچنین ابراز امیدواری کرده است که هیچیک از بازداشت شدگان به اعدام محکوم نشوند. به اعتقاد آقای باقی صدور حکم اعدام به شکاف میان مردم و حاکمیت دامن خواهد زد.

رادیو فردا

اعلام آمادگی کروبی برای ارائۀ مدارک تجاوز در زندان ها

۲۸ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۲۴: سحام نیوز: مهدی کروبی در نامهای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی از ایشان خواست تا جلسهای با حضور سران سه قوه و مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری و دادستان کل کشورتشکیل دهد تا ایشان مستندات خود را مورد شکنجه و آزار جنسی بازداشت شدگان را ارائه دهد.

سحام نیوز: مهدی کروبی در نامهای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی از ایشان خواست تا جلسهای با حضور سران سه قوه و مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری و دادستان کل کشورتشکیل دهد تا ایشان مستندات خود را مورد شکنجه و آزار جنسی بازداشت شدگان را ارائه دهد.
مهدی کروبی اهانتها، تهمتها و دروغ پراکنیها را شنید و حملات را به جان خرید ولی از پای ننشست و همان گونه که گفته بود ایستاده و خواهد ایستاد. متن کامل نامه کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی خطاب به علی لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی با این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
حضور محترم مجلس شورای اسلامی
جناب آقای لاریجانی
سلام علیکم، چنان که استحضار دارید در انتخابات دهمین دور ریاست جمهوری اسلامی ایران با حضور کم سابقه و شکوهمند مردم حماسه جاودانهای آفریده شد که در صورت تدبیر صحیح مسئولین امر میتوانست سرمایه پایان ناپذیری برای نظام جمهوری اسلامی ایران باشد و مضافاً برای تامین مشروعیت سیاسی نظام جایگاه جهانی استورای را برای آن تدارک نماید. متاسفانه با سوء تدبیر مسئولین مربوطه و برخورد خشن با راهپیمایهای آرام میلیونی مردم و ضرب و جرح گروه کثیری از آنان و قتل برخی و حبس و زندان گروه دیگری و تحمیل برچسب نادرست انقلاب مخملی بر حرکت اعتراضی آرام مردم، یک دودستگی عمیق در سطح ملی به وجود آمد که جای بسی تاسف است.
از فردای روز 22 خرداد تا کنون اینجانب با موضعگیریها و صدور بیانیهها و نامههای متعدد خطاب به مردم و شماری از مقامات از رئیس قوه قضاییه گرفته تا وزیر اطلاعات و دیگران بر این صدد بودم ضمن کمک به شفاف سازی قضایا در رابطه با انتخابات و دفاع از حقوق مردم به رفع کدورت و ایجاد انسجام و تفاهم ملی کمک نمایم متاسفانه چندان پاسخ مناسبی دریافت ننمودهام و مسئولین انتظامی و شبه نظامی و امنیتی کشور هر روز بر سخت گیریها و عدم تفاهم خود پافشاری نمودهاند.
تا اینکه در اواخر گزارشهای مستندی دریافت نمودم دال بر اینکه مضافاً بر آزار بدنی و جسمی، زندانیان مورد آزار جنسی نیز واقع شدهاند. و آن را در نامهای خطاب به ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام منتقل نموده و از ایشان خواستم با توجه به نفوذی که در مجموع حاکمیت دارند به صورت دقیق به بررسی این موضوع بپردازند تا اگر چنین خطای نابخشودنی انجام گرفته به شناسایی و مجازات قانونی آمرین و مباشرین جرم پرداخته شود و اگر واقعیت ندارد همه ما بالاتفاق به افکار عمومی اعلام نمائیم که چنین چیزی وجود نداشته است تا دامن پاک همه مسئولان و نظام جمهوری اسلامی از این تهمت مبرا شود. لیکن متاسفانه آنان که فضای کشور را همیشه آشفته میطلبند نه تنها به بررسی عادلانه و بیطرفانه این مسئله تن در ندادند بلکه آن را مایه هجمه دیگران بر اینجانب قرار داده و اذهان را مشوش ساختند. و از اینجا معلوم شد که چیزهایی وجود دارد که اینان میخواهند با این هیاهو آن را مخفی نگه دارند.
در این میان از تریبون مقدس نمازهای جمعه به هجو و هتک حرمتهایی نسبت به من پرداخته و پرده دری ها نمودند که از ساحت یک مسلمان ساده و معمولی به دور است تا چه رسد به خطیبان نماز جمعه. در این بین علیالخصوص خطیب جمعه تهران پا را فراتر از حریم شرع و قانونی گذاشت. و رسانه ملی به گونهای دیگر به تشویش اذهان پرداخته که بدینواسطه مردم و من کاملاً مظلوم واقع شدیم. بنابراین با توجه به اینکه طبق فرمایش حضرت امام راحل (ره) "مجلس در راس امور است" و در واقع خانه ملت میباشد و با توجه به اینکه شما به بسیاری از مسائل واقفید از شما تقاضا دارم جلسهای تشکیل بدهید متشکل از سران سه قوه و ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان و با حضور دادستان کل کشور جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دری (با تو به اینکه ریاست محترم قبلی قوه قضاییه ایشان را مسئول ارتباط با اینجانب نموده بودند) و اگر مصلحت دانستید نمایندهای از کمیته حقیقت یاب مجلس محترم نیز تعیین نمایید تا در حضور آنان بنده مطالب و مستندات خودم را حضوراً راجع به موضوع آزار جنسی در برخی از بازداشتگاهها به عرض برسانم. تا با استماع مطلب مستند من توسط عزیزان مسئول معلوم شود آیا من به هتک حرمت و آبروریزی نظام اسلامی پرداختهام یا آنان که از تریبون مقدس نماز جمعه مسئولین قضایی و امنیتی را به برخورد بیرحمانه نسبت به مردم معترض فرا میخوانند، همان نماز جمعهای که حضرت امام راحل قدس سره فقیه و زاهد وارستهای همچون ابوذر زمان مرحوم آیت الله طالقانی را بر امامت آن گذاشتند، مردی که مبارزات ضد ظلم خود را در برابر رضاخان پهلوی شروع نموده و با رنج و مرارت تمام در دوران 37 ساله پسرش محمد رضا ادامه داد. منتظر اقدام مصلحانه و سریع آن جناب هستم.

والسلام علیکم و علی من اتبع الهدی
مهدی کروبی

٢٨/٥/١٣٨٨

منبع: سحام نیوز

عکس هایی از روز 28 مرداد 1332 تهران

گنجینه تصویری: تظاهرات مردم در سال 1332
امروز سالگرد کودتان ننگین 28 مرداد 1332 است که انگلیس و امریکا در سرنگونی دولت محمد مصدق پس از اختلاف افکنی میان او و آیت الله کاشانی موفق به بازگرداندن شاه فراری شدند. وزیر خارجه وقت امریکا مادلین البرایت بعدها از دخالت کشورش در این کودتا ابراز تاسف کرد. و این برگ تاریخ در این روزهای مهم میتواند تجربه ای گرانبها برای دولتمردان و برخی فعلان سیاسی باشد. این تصاویر عکسهای مستند همان روزها است
كد خبر: ۹۳۸۶
تاريخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۲۸ مرداد ۱۳۸۸












برگرفته از سایت البرز

خواست سازمان گزارشگران بدون مرز: بازدید کمیسر عالی حقوق بشر از زندان‌های ایران

19.08.2009

سازمان "گزارشگران بدون مرز" طی اطلاعیهای بار دیگر "سرکوب و سانسور مطبوعات" در ایران را محکوم کرد. این سازمان ضمن اعتراض به توقیف روزنامه اعتماد ملی، نگرانی خود را از وضعیت روزنامهنگاران زندانی ابراز کرده است.

گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه‌ی خود نوشته است: «روزنامهنگاران نيز همچون همه‌ی دستگيرشدگان اعتراضات اخير مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفتهاند. امروز هيچکس حتا وکلای زندانيان از پرونده آنها خبر ندارد».

سازمان گزارشگران بدون مرز ضمن اعلام اینکه خطر، سلامت و جان روزنامهنگاران در ایران را تهدید میکند، بار دیگر خواست خود مبنی بر سفر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به ایران و بازدید از زندانها در این کشور را تکرار کرده است.

این سازمان به روند توقیف روزنامه‌ی اعتماد ملی اشاره کرده و مینویسد که پس از انتشار نامه‌ی مهدی کروبی در مورد شکنجه، بدرفتاری و تجاوز جنسی در زندانهای ایران، "حملهای سازمانیافته" از سوی هواداران رهبر و رییس جمهوری اسلامی به این روحانی معترض و صاحب امتیاز روزنامه‌ی اعتماد ملی، در روزنامههای دولتی و تریبونهای نماز جمعه آغاز شد و به تعطیلی و توقیف این روزنامه انجامید.

نیروهای امنیتی، مستقر در چاپخانه‌ها

گزارشگران بدون مرز سپس در اطلاعیه‌ی خود مینویسد: «از تاريخ ٢٣ خرداد ماه نيروهای قضایی−امنیتی تحت رياست سعيد مرتضوی، دادستان تهران، در چاپخانههای روزنامهها مستقر و همه مقالات و مطالب را پيش از انتشار کنترل میکنند. از آن تاريخ روزنامه اعتماد ملی بارها با ستونهای سفيد و يا "تصحيح"شده انتشار يافته بود».

قطع تماس روزنامه‌نگاران زندانی با جهان خارج

این سازمان همچنین نگرانی خود را از وضعیت روزنامهنگاران زندانی ابراز کرده است. بر اساس اطلاعات گزارشگران بدون مرز، برخی از زندانیان هنوز در سلولهای انفرادی و زیر فشارند و از حق قانونی تماس با خانواده و وکلای خود یا دیدار با آنها محروم بودهاند.

گزارشگران بدون مرز از میان این روزنامهنگاران زندانی، از دو نفر نام میبرد: کیوان صمیمی بهبهانی، سردبیر نشریه‌ی نامه که از روز ۲۳ خرداد ماه بدون هیچگونه تماسی با جهان خارج در زندان بسر میبرد و هنگامه شهیدی، روزنامهنگار و وبلاگنویس که ۹ تیرماه بازداشت شده و تنها یک بار با مادر خود ملاقات داشته است.

ایران:6 شبکه ~8undefined10~ برون مرزی+30 شبکه استانی+...کفاف ترویج احمدینژادیسم را نمی دهد،تلویزیون خصوصی ایجادشود

" ایران " بدنبال تلویزیون خصوصی احمدی نژاد
شبکه یا تلویزیون خصوصی دولت بهترین راه برای تمرکز بیشتر فرزندان خدمتگزار ملت در دولت بر وظایف مهم و اساسی خود و همچنین زمینهساز احساس آرامش و امنیت مردم خواهد بود و نقش اساسی در گسترش «فرهنگ کار» و «خدمتگزاری برای مردم» ایفا خواهد نمود.
4سال قبل گفته می شد میرحسین موسوی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری این شرط را گذاشته که یک شبکه تلویزیونی در اختیار دولت باشد.

از سال 1384 به بعد آن درخواست مسکوت ماند تا اینکه روزنامه دولتی ایران در شماره امروز خود این درخواست را برای دولت احمدی نژاد مطرح کرد.

روزنامه ایران نوشت:

چه نیکوست پیش از آنکه بدخواهان شعار تلویزیون خصوصی و ماهواره خصوصی سردهند، در اقدامی انقلابی و مفید و مؤثر برای مصالح میهن، دولت محترم پیشنهاد تأسیس شبکه یا تلویزیون ویژه دولت ارائه گردد (کما اینکه در اغلب کشورهای جهان این امری بدیهی و پذیرفته شده از سوی آحاد مردم است) تا اولاً اگر قرار است روزی تغییری در نحوه اداره رسانههای ملی ایجاد شود ناگهانی و کنترل نشده نباشد و ضرر آن متوجه امنیت و آرامش مملکت نگردد و مراحل گام به گام طی گردیده باشد و ثانیاً خدمات خدمتگزاران مردم خدای ناکرده از دید ملت پنهان نماند (هر چند خود راضی نباشند) زیرا مردم همیشه نیاز و حق دارند خادم و خائن را شناخته و خادم را بنوازند و خائن را بتارانند.

شبکه یا تلویزیون خصوصی دولت بهترین راه برای تمرکز بیشتر فرزندان خدمتگزار ملت در دولت بر وظایف مهم و اساسی خود و همچنین زمینهساز احساس آرامش و امنیت مردم خواهد بود و نقش اساسی در گسترش «فرهنگ کار» و «خدمتگزاری برای مردم» ایفا خواهد نمود.

این درخواست درحالی مطرح می شود که منتقدان دولت می گویند حجم تبلیغات صداوسیما برای دولت بسیار بیشتر از میزان مورد نیاز است .ضمن اینکه در اداره رسانه هایدراختیار خود نیز تاکنون موفق نبوده است.

مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور نیز روز گذشته در گفت وگو با روزنامه خبر ضعف اطلاع رسانی دولت را پذیرفت.

منبع: تابناک

عکس ماندگار و تاریخی؛ انیشتین و دکتر حسابی در کنار هم


عکس ماندگار و تاریخی؛ انیشتین و دکتر حسابی در کنار هم

منبع: تصویرستان

شمارش معکوس برای غیرقانونی اعلام کردن تشکل های اصلاح طلب و سبز


سه شنبه 27 مرداد 1388

اخطار کميسيون ماده ۱۰ احزاب به سازمان مجاهدين انقلاب و جبهه مشارکت، فارس

خبرگزاری فارس: عباسزاده مشکينی گفت: مجموعه عملکرد و بيانيهها و مواضع سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی و حزب مشارکت ايران اسلامی در نشست کميسيون ماده ۱۰ احزاب مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد مستند به قانون به اين تشکلها اخطار داده شود.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، کميسيون ماده ۱۰ احزاب با دستور کار بررسی پروندههای صنفی و تخصصی و اقليتهای دينی و همچنين بررسی عملکرد برخی احزاب تشکيل جلسه داد.

محمود عباس زاده مشکينی دبير کميسيون ماده ۱۰ احزاب در خصوص جلسه امروز اين کميسيون گفت: در اين جلسه در راستای نظارت بر فعاليت احزاب که وظيفه ذاتی کميسيون ماده ۱۰ احزاب مستفاد از ماده ۱۰ قانون احزاب است، مجموعه عملکرد و بيانيهها و مواضع سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی و حزب مشارکت ايران اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و برخی از آنها مصداق تعدادی از بندهای ماده ۱۶ قانون فعاليت احزاب تشخيص داده شد و مقرر شد براساس بند ۲ ماده ۱۷ قانون موصوف به اين تشکلها اخطار داده شود.
دبير کميسيون ماده ۱۰ احزاب گفت: مصاديق برای تنوير افکار عمومی متن کامل ماده ۱۶ قانون فعاليت احزاب به شرح ذيل است:
ماده ۱۶ ـ گروههای موضوع اين قانون بايد در نشريات، اجتماعات و فعاليتهای ديگر خود از ارتکاب موارد زير خودداری کنند:
الف ) ارتکاب افعالی که بهنقض استقلال کشور منجر شود.
ب) هر نوع ارتباط، مبادله اطلاعات، تبانی و مواضعه با سفارتخانهها، نمايندگیها، ارگانهای دولتی و احزاب کشورهای خارجی در هر سطح و به هر صورت که به آزادی، استقلال، وحدت ملی و مصالح جمهوری اسلامی برای مضر باشد.
ج ) دريافت هرگونه کمک مالی و تدارکاتی از بيگانگان
د) نقض آزاديهای مشروع ديگران
ه) ايراد تهمت، افتراء و شايعه پراکنی
و) نقض وحدت ملی و ارتکاب اعمالی چون طرحريزی برای تجزيه کشور
ز ) تلاش برای ايجاد و تشديد اختلاف ميان صفوف ملت با استفاده از زمينههای متنوع فرهنگی و مذهبی و نژادی موجود در جامعه ايران
ح) نقض موازين اسلامی و اساس جمهوری اسلامی
ط ) تبليغات ضد اسلامی و پخش کتب و نشريات مضله
ی) اختفاء و نگهداری و حمل اسلحه و مهمات غيرمجاز
همچنين پرونده تقاضای تأسيس برخی گروههای صنفی و تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و با تقاضای تاسيس کانون صنفی دامپزشکان شيراز، کانون حسابداران آذربايجان غربی و انجمن صنفی روان پرستان موافقت شد.
دبير کميسيون ماده ۱۰احزاب از موافقت با صدور پروانه فعاليت کانون طراحان پارچه و پوشاک کانون بازيکنان فوتبال حرفهای ايران خبر داد. همچنين تقاضای تمديد پروانه فعاليت کانون مهندسان ساختمان تهران، کانون مربيان فوتبال انجمن گردانندگان قلب و ريه مصنوعی و انجمن متخصصين امور ذيحسابی مورد موافقت قرار گرفت.
عباسزاده مشکينی افزود: با چهار تقاضای تمديد پروانه گروههای اقليت دينی انجمن دانشگاهيان و دانشاموختگان ارامنه تبريز، انجمن خليفهگری آشوری کلدانی کاتوليک آذربايجان غربی، انجمن اجتماعی ارامنه تهران و انجمن زرتشتيان اهرستان يزد مورد تصويب کميسيون قرار گرفت.
وی در پاسخ به خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس در مورد برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب گفت: در خصوص خانه صنفی احزاب، کميسيون مجددا بر رأی قبلی خود مبنی بر پيگيری و طی مراحل قانونی برای صدور پراونه فعاليت اين تشکيل صنفی قبل از هرگونه فعاليت و برگزاری مجمع عمومی تأکيد کرد.


گویا

اتحاد رهبران سبزها


زوال مشروعیت رژیم؛ از کودتای 28 مرداد تا کودتای 22 خرداد

9:42 صبح چهارشنبه، 28 مرداد 1388


محمد تهوری

کودتا، قیام، انقلاب، و تظاهرات نام هایی آشنا در فرهنگ سیاسی ایران و حافظه ذهنی ایرانیان است. بطوریکه ناظران خارجی از کم و کیف این تحولات سیاسی در ایران همواره با شگفتی سخن گفته اند.


تحولات سیاسی سال 1332 که شاخصه آن کودتای 28 مرداد است اگرچه بخش کوچکی از تاریخ معاصرایران را تشکیل می دهد، اما تاثیرات آن بر فضای سیاسی ایران از وسعتی برخوردار بوده است که هنوز نمی توانیم از کنار آن بسادگی بگذریم. این اهمیت سبب شده که هر تحول سیاسی در ایران با این روز تاریخی سنجیده می شود.

شاه و دولت های خارجی در 28 مرداد 1332 از دست دولت مصدق راحت شدند ولی این آسودگی سرابی بیش نبود. ساقط کردن دولت مصدق و در نهایت حذف وی، آنچه برجای گذاشت خلائی پرنشدنی بین مردم و دستگاه شاه بود که پیش از این با امید به دولت مصدق و اعتمادی که عموم مردم به وی داشتند، جلوه بیرونی نداشت. شاه با از میان بردن این نقطه امید و اعتماد، بر کسانی تکیه کرد که خود نیاز به تکیه گاه داشتند.

56 سال بعد، کودتا از نوعی دیگر رخ داد. آیت الله خامنه ای و نیروهایش به بهانه اینکه کودتای مخملی در جریان است، کودتایی نظامی ای را تدارک دیده و با دگرگون کردن آراء مردم از نگاه خود، بر توهم کودتای مخملی غلبه کردند اما ریزش نیروها و کوچکتر کردن حلقه خودی ها آغاز و یک رویاروی با مردم را جایگزین اعتماد سازی کردند.
تقارن زمانی تحولات سیاسی امروز ایران با تحولات سیاسی همین روزها در سال 1332، بهانه ای شد برای گفتگویی با پروفسور میثاق پارسا استاد جامعه شناسی دانشگاه دورتمس نیوهمشایر امریکا که می خوانید.

دکتر میثاق پارسا از جمله مبارزین دوران شاه است که سالهاست در امریکا به تحصیل، تحیقق و تدریس مشغول است. او در این مصاحبه تلاش زودهنگام حاکمیت برای حذف اصلاح طلبان و شخص میرحسین موسوی را تکرار رفتار شاه برای حذف دکتر مصدق می داند و می گوید فرجام این رفتار رادیکال شدن فضای سیاسی ایران است که سرانجامی جز تضعیف حکومت فعلی و پیروزی مردم نخواهد داشت.

تفاوت های کودتای 28 مرداد و کودتای انتخاباتی 88

از نگاه دکتر پارسا، اولین تفاوت عمده در این است که به لحاظ نظری و تئوریک، آنچه در انتخابات ریاست جمهوری 88 اتفاق افتاد را نمی توان کودتا نامید. بلکه آنچه رخ داد به گواه مردم ایران یک تقلب گسترده و دگرگونی در آراء مردم و نشاندن کسی دیگر به جای میرحسین موسوی است که مردم او را رئیس جمهور می دانند.

این استاد دانشگاه دورتمس، در تشریح دومین اختلاف می گوید: در کودتای 28 مرداد، آنچه عامل پیروزی کودتاچیان شد، دخالت نیروهای خارجی بود. کودتاچیان که متعلق به ارتش بودند، در روز 25 مرداد یعنی سه روز قبل از پیروزی شانس خود را امتحان کرده و شکست خورده بودند، اما ورود نیروهای "سیا" و دخالت مستقیم آنها با تزریق پول و وارد کردن اراذل و اوباش، کودتاچیان را به پیروزی رساندند و دولت مصدق را برکنار کردند. حال آنکه در جریان اخیر، سپاه پاسداران که ماموریت رساندن احمدی نژاد به کاخ ریاست جمهوری را برعهده داشت، قبل از اینکه میرحسین موسوی به قدرت برسد با تاکید براینکه انقلابی مخملی در جریان است، خود را برای مبارزه با این انقلاب خود خوانده و اتفاقات بعد از آن، آماده و در روز موعود، برنامه اش را عملی کرد.

به گفته دکتر پارسا، بین 28 مرداد و 22 خرداد یک تفاوت عمده دیگر هم وجود دارد و آن اینکه در 28 مرداد شاه با حذف مصدق از قدرت، او را روانه زندان و با تضعیف نیروهای جبهه ملی راه بازگشت را بطور کامل بست ولی آیت الله خامنه ای هنوز حکم دستگیری موسوی را امضاء نکرده است و هنوز شانس بازگشت برای رژیم باقی است.

شباهت های کودتای 28 مرداد و کودتای انتخاباتی 88

دکتر پارسا بر این باور است که دولت مصدق تنها شانس رژیم برای بقا بود. او می گوید: در آن دوران، دکتر مصدق تنها نیروی ملی و لیبرال بود که بنا داشت با اصلاحات از جمله اصلاحات ارضی و اعطای آزادی های سیاسی و اجتماعی، به خواست مردم و مشروطه عمل کند. اما شاه و نیروهای خارجی این فرصت را گرفتند. آنها با حذف مصدق و اجرای اصلاحات ارضی بدون اعتماد سازی، طبقه زمین داران که حامیان شاه بودند، عملا شاه را در موقعیتی قرار داد که از پشتوانه مردمی محروم ماند. در واقع یک فضای دو قطبی در کشور ایجاد شد. یک طرف ماجرا شاه بود و دولتمردانش و طرف دیگر مردم. در نتیجه رویارویی بین مردم و قدرتمداران، آغاز شد.
درست همین اتفاق در جریان انتخابات 88 رخ داد. حاکمیت با حذف کامل اصلاح طلبان در واقع نیروهایی که می توانستند به بقای نظام کمک کنند و اعتماد عمومی را به نظام بالا ببرند را حذف کردند. حالا حاکمیت دست اش از نیرویی که بتواند شکاف بین مردم و دولت را پر کند خالی است.

اصلاح طلبان با پیروزی میرحسین موسوی، می توانستند با اصلاحاتی در سیاست های خارجی و داخلی، پایه های حکومت را تقویت و سطح اعتماد عمومی را افزایش دهند ولی بسان شاه، آیت الله خامنه ای هم این شانس را از خود گرفت. البته هنوز مطمئن نیستم که او توانسته است همه اصلاح طلبان را کنار بزند ولی آنچه روشن است اینکه با دست خود شانس بازسازی اعتماد ملی را از دست داده است (هرچند نه بطور کامل). حال این نیرو که با وجود قدرت داشتن اصلاح طلبان به اصلاحات حداقلی قانع بود، به سمت تغییرات بنیادین حرکت می کند همانگونه که در شعارهای مردم بعد از تماشای واکنش سرکوبگرانه و تند حاکمیت، تغییر اساسی پیدا کرد. شعار مردم مبنی بر "استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی" به منزله گذر کردن از حکومت جمهوری اسلامی است.

مردم وقتی اسلام را ناتوان در پاسخگویی به خواسته هایشان می یابند از آن گذر می کنند. آیت الله خمینی به مردم وعده داد که ولایت فقیه از دیکتاتوری جلوگیری می کند، ولایت فقیه آمده است که دیکتاتوری نباشد. حالا بعد از سی سال مردم وقتی شعار مرگ بر دیکتاتور سر می دهند یعنی ولایت فقیه به دیکتاتوری منجر شده است. اینگونه است که مردم به سکولاریسم تمایل نشان می دهند.

دو قطبی شدن جامعه بعد از 22 خرداد

این استاد دانشگاه، فضای جامعه ایران را بعد از انتخابات 22 خرداد کاملا دوقطبی شده می داند و می گوید: ما با یک فضای دو قطبی شاهدیم، دقیقا مانند آنچه بعد از کودتای 28 مرداد رخ داد. یک طرف ماجرا قدرتمداران و طرفدارانشان هستند و طرف مقابل مردمی است که اعتقادی به این حکومت ندارند. تنها با این تفاوت که شاه به اندازه خامنه ای طرفدار نداشت. امروز ممکن است حامیان آیت الله خامنه ای 10 تا 15 درصد جامعه ایران را تشکیل دهند ولی شاه در سال قبل از پیروزی انقلاب، هرگز به این وسعت حامی نداشت.

او معتقد است فرجام دو قطبی شدن جامعه، توسعه حرکت های رادیکالی و رویارویی مستقیم مردم و دولت است. چیزی که هرگز به نفع کسانی نیست که در انتخابات تقلب کردند چراکه در این رویارویی، آنکه پیروز خواهد شد هموراه مردم بوده اند.

نقش بازار و روحانیت در دو واقعه 28 مرداد و 22 خرداد

سکوت بازار در خصوص تحولات بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، نکته ای مورد توجه ، از منظر میثاق پارساست. او می گوید: در کودتای 28 مرداد و تحولات قبل و بعد از آن بازار نقش مهمی داشت، بازاریان با به تعطیلی کشاندن بازار مخالفت خود را نشان دادند، بطوریکه شاه برای گذر از این بحران با تخریب بخشی از سقف بازار تهران، بازاریان را با تهدید به کسب و کار بازگرداند. حال آنکه در این روزها هرچند ممکن است بازاریان همراه با مردم در راهپیمایی ها شرکت کرده باشد ولی هرگز در یک حرکت سازمان یافته و متشکل، عملی به نام بازاریان انجام ندادند.

او در تشریح دلایل این اتفاق به دو عامل وابستگی بخشی از تشکل اصناف بازار به حاکمیت و اتفاقات سال گذشته بازار که به دستگیری جمعی از بازاریان منجر شد مرتبط می داند.

میثاق پارسا روحانیون را در هر دو ماجرا سربلند می داند و می گوید: در 28 مرداد بخش عمده ای از روحانیون سیاسی نبودند بنابراین در این ماجرا موضعی نداشتند. ماند دو دسته از روحانیون. دسته اول روحانیون بزرگ مردانی بودند که ایران و ایرانیان همیشه به آنها افتخار می کند همچون آیت الله طالقانی و آیت الله زنجانی. این گروه حامی دکتر مصدق بودند و در ماجراهای سال 32 کنار مردم بودند. اما دسته دوم که تعدادشان محدود بود مخالف دکتر مصدق بودند مثل آیت الله کاشانی، آیت الله بهبهانی و تا حدودی آیت الله بروجردی. (البته بعد از انقلاب روشن شد که آیت الله خمینی هم از مصدق خوشش نمی آمده است و در جایی گفته بود "مصدق از اسلام سیلی خواهد خورد.")

در تحولات اخیر نیز می بیینیم علمای بزرگ با مردم همراهی می کنند بطوریکه از مجموع مراجع تنها دو نفر به احمدی نژاد تبریک می گوید و مابقی حاضر به تایید رفتارهای حکومت نمی شوند و علمای بزرگی چون آیت الله منتظری، طاهری، صانعی، کدیور و دستغیب به مخالفت با این اقدامات بر می خیزند.

اسلام علیه اسلام، ولایت فقیه مقصر است

یکی از اتفاقات نادر اتفاقات پس از انتخابات، به گفته دکتر پارسا، اقدامات جمهوری اسلامی علیه آداب و سنن اسلامی است. او می گوید هرگز تصور نمی کردم جمهوری اسلامی به جایی برسد که علیه اسلام و معارف اسلامی اقدام کند. مسجد همشه در طول تاریخ از دخالت دولت مصون بود، مسجد پایگاه نیروهای انقلابی بود، آیت الله خمینی وقتی نگران خالی شدن مساجد شد، فریاد زد که مسجد ها را پر کنید، مسجد پایگاه است، اما امروز در مساجد را به روی مردم بسته اند که مبادا برای کشته شدن فرزندشان مراسم ترحیم برگزار کنند و آیه ای از قران بخوانند. جوانان مردم را به جرم الله اکبر گفتن مورد ضرب و جرح قرار می دهند این اتفاقات واقعا کم نظیر است. جمهوری اسلامی با این اقدامات، دارد علیه ایدئولوژی خودش عمل و آن را تضعیف می کند. اینها همه تحت نظارت، ولایت فقیه در حال انجام است.

تغییرات متاثر از توسعه طبقه متوسط

رشد و گسترش جمعیت شهری و طبقه متوسط در ایران، طی سالهای اخیر، ورود تکنولوژی جدید ارتباطی و برخورداری مردم از آنها و بالا رفتن سطح سواد و دانش مردمی، نکات متمایز کننده جامعه امروز ایران با ایران سال 1332 است که دکتر پارسا آنها را مورد توجه قرار داده و می گوید: مردم در حوادث اخیر نشان دادند که مردم ایران دوره مصدق نیستند. امروز آنها بسیار بهتر و سازماندهی شده تر عمل می کنند. از امکانات و دانشی که دارند به بهترین نحو استفاده می کنند و ایستادگی بیشتری در برابر سرکوبگران دارند.

تظاهرات میلیونی مردم، سه روز بعد کودتای انتخاباتی، اتفاقی کم نظیر در تمام دنیاست. سالها باید بگذرد تا مردم یک کشور اینگونه برای گرفتن حق شان به خیابانها بریزند. این راهپیمایی دقیقا مشابه راهپیمایی های روزهای تاسوعا و عاشورا، قبل از پیروزی انقلاب بود. شعار مردم هم یکی بود آن روز می گفتند مرگ برشاه و امروز می گویند مرگ بر دیکتاتور. حال آنکه در 28 مرداد حضور مردم در صحنه خیلی ناچیز بود. هرچند آن روز هم دانشجویان خیلی مقاومت کردند ولی در نهایت تنها ماندند، اما امروز دانشجویان تنها نیستند، مردم از هر قشر و طبقه در این راهپیمایی ها شرکت می کنند و اعتراض شان را بیان می کنند. این اتفاقات مهمی است که این روزها در جریان است.

به اعتقاد میثاق پارسا، نقش و حضور زنان با این کیفیت از موارد بی سابقه در طول مبارزات ایرانیان برای استیفای حقوق شان است. او به فیلمی اشاره می کند که یک دختر نقش رهبری در اعتراضات مردمی را ایفا می کند و می افزاید: اینها محصول رشد طبقه متوسط و افزایش مشارکت سیاسی و اجتماعی دختران و زنان ایرانی است.

فرجام جنبش سبز مبتنی بر آموزه های کودتای 28 مرداد

دکتر میثاق پارسا معتقد است فضای سیاسی سال 1332 متاثر از انقلاب مشروطه بود، خواسته آن روز مردم رعایت قانون اساسی، تامین آزادی های سیاسی، اجتماعی و استقلال کشور بود. این فضا تا انقلاب 57 ادامه پیدا کرد، انقلاب پیروز شد ولی مردم ایران هنوز همان خواسته ها را دارند. مردم ایران امروز نیز حاکمیت قانون، آزادی و دموکراسی را مطالبه می کنند. دیروز شاه با حذف مصدق می خواست بر اراده مردم غلبه کند و امروز حاکمیت با حذف اصلاح طلبان می کوشد به این خواسته ها بی اعتنایی کند. اما تاریخ نشان داده است، یکدست کردن حاکمیت، سرکوب مخالفان و خاموش کردن اعتراض ها، مردم را متقاعد به خاموشی و پذیرش وضع موجود نمی کند. ممکن است فرض شود که با خاموش کردن معترضان، جنبش شکست خورده است ولی این شکست پیروزی بزرگی برای مردم ایران به دنبال دارد. مردم ایران به تکامل فکری رسیده اند، این تکامل فکری با پشتوانه عظیم فرهنگی، آنها را به پیروزی نهایی نزدیک کرده است.

حاکمیت با تشدید سرکوب ها، پایه های خود را بیشتر متزلزل می کند و در نهایت به طور کامل ساقط خواهد شد. همانگونه که حاکمان قبلی شکست را پذیرفتند و از کشور رفتند.

منبع: موج سبز آزادی