سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۲۲

بحث داغ راهپیمایی روز قدس در ایران

با نزدیک شدن روز قدس بحث چند وچون شرکت معترضان به انتخابات ریاست جمهوری در راهپیمایی این روز و سود و زیان‌های آن، شدت بیشتری می‌گیرد. تاثیر شرکت یا عدم شرکت رفسنجانی در نماز جمعه این روز نیز، یکی از موضوع‌های بحث است.

شماری از محافل و گروه‌های هوادار جنبش سبز از مردم خواسته‌اند که با نشانه‌ها و شعارهای سبز در راهپیمایی روز قدس شرکت کنند تا خود این حضور تداوم اعتراض‌ها به روندهای پس از انتخابات ریاست جمهوری و نتیجه‌ی اعلام‌شده‌ی آن را به نمایش بگذارد.

جمهوری اسلامی از نزدیک به سی سال پیش، جمعه‌ی آخر ماه رمضان را روز جهانی قدس نامیده است. در این روز راهپیمایی‌هایی در شهرهای مختلف با شعارهایی در حمایت از فلسطینیان و علیه اسرائیل انجام می‌شود. خطبه‌های نماز جمعه‌ی این روز را معمولاَ اکبر هاشمی رفسنجانی می‌خواند.

امامت نماز جمعه از سوی رفسنجانی در فراخوان هواداران جنبش سبز به شرکت در راهپیمایی و نماز جمعه روز قدس امسال بی‌تاثیر نبوده است. به ویژه که رفسنجانی در خطبه‌های نماز یکی از هفته‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری برخلاف آیت‌الله خامنه‌ای از خدشه‌دارشدن اعتماد میان مردم و حکومت سخن گفت و از رویکردهای دولت در روزهای پس از انتخابات انتقاد کرد. شمار کثیری از مردم تهران در این نماز جمعه شرکت کردند و ضمن تأیید سخنان رفسنجانی به هواداری از میرحسین موسوی و مهدی کروبی و علیه نتیجه‌ی اعلا‌م‌شده‌ی انتخابات ریاست جمهوری شعار دادند.

نگرانی از تکرار نماز جمعه‌ی قبلی رفسنجانی

مقام‌های حکومتی اینک نگران‌اند که آن برآمد و حضور فعال هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی، در روز قدس هم تکرار شود. از این رو سایت‌ها و خبرگزاری‌های نزدیک به دولت اخبار و شایعات متفاوتی در باره‌ی‌ خطیب نماز این روز منتشر می‌کنند که مضمون بیشتر آنها امکان جایگزینی هاشمی رفسنجانی با فرد دیگری برای ادای خطبه‌های نماز جمعه در این روز است.

سایت رجانیوز که یکی از تندروترین سایت‌های حامی دولت به شمار می‌رود، در خبری به نقل از "خبرنگار" خود نوشته است: « به‌دلیل حواشی نمازجمعه روز ۲۶ تیر تهران و احتمال تکرار آن در نمازجمعه روز قدس، از هاشمی برای اقامه نماز جمعه دعوت نخواهد شد. این تصمیم در حالی گرفته شده است که از حدود ۱۰ روز پیش، سایت‌های جریان برانداز تبلیغات گسترده‌ای برای حضور در راهپیمایی روز قدس با نمادهای سبز و تبدیل تظاهرات مردمی در حمایت از آرمان فلسطین به تجمع سیاسی جریان شکست‌خورده انتخابات را مطرح کرده‌اند.»

در حالی که سایت‌های یادشده، از امکان جایگزینی هاشمی رفسنجانی با احمد خاتمی سخن گفته‌اند، برخی از سایت‌های اصلاح‌طلب نیز غیبت رفسنجانی در نماز جمعه روز قدس را منتفی ندانسته‌اند. برخی از این سایت‌ها علت این امر را «مصوبه شورای عالی امنیت» می‌دانند. ظاهراَ به باور محافل تصمیم‌گیر، «وضعیت چند روز اخیر کشور بدتر از زمانی است که رفسنجانی در آخرین نماز جمعه شرکت کرد و به همین خاطر وی نباید در این نماز جمعه شرکت نماید.»

در این میان، برخی محافل رسانه‌ای نزدیک به اصلاح‌طلبان دلیل غیبت احتمالی رفسنجانی را بی‌اثر ماندن سخن او در نماز جمعه‌ی قبل می‌دانند و معتقدند که او حرف تازه‌ای برای افزودن به حرف‌های قبلی ندارد. این در حالی است که برخی منابع خبری همچنان بر حضور رفسنجانی در نماز روز قدس تأکید دارند و می‌گویند که وی خود نیز تا روز سه‌شنبه در این باره اعلام نظر خواهد کرد.

راهپیمایی حتی بدون حضور رفسنجانی

صرف‌نظر از بالاگرفتن بحث حضور یا عدم حضور رفسنجانی در نماز جمعه‌ی روز قدس، برخی از تحلیلگران سیاسی این احتمال را مطرح می‌کنند که حضور هواداران جنبش سبز در راهپیمایی روز قدس، با شعارها و نمادهای خاص خود، ممکن است به رویارویی بخش‌های مختلف مردم با یکدیگر منجر شود. اما نه آن غیبت احتمالی و نه این گونه تحلیل‌ها سبب نشده که هواداران جنبش سبز فراخوان خود برای راهپیمایی در این روز پس بگیرند.

سایت موج سبز در یادداشتی در تشریح درستی این فراخوان، حتی زمانی که رفسنجانی در نماز جمعه غایب باشد، نوشته است: «راهپیمایی روز قدس، چیزی جدا از نمازجمعه است. درست است که این راهپیمایی همیشه به نماز ختم می‌شده است، اما اگر این بار فشارها مانع از حضور هاشمی شود و یا شرایطی که آنها فراهم کرده‌اند به انصراف ایشان از حضور در نماز جمعه بینجامد، سبزها امتیازی دیگر کسب می‌کنند که لااقل نگرانی آنها را از امکان مصادره‌ی حضورشان به نفع حاکمیت، برطرف می‌کند.»

تهدید به مقابله، اعلام مسیرهای راهپیمایی

در این میان، برخی رسانه‌های تندرو حکومتی حضور احتمالاَ قابل اعتنای هواداران جنبش سبز در راهپیمایی روز قدس را چنان تهدیدآمیز دیده‌اند که آشکارا افراد شرکت‌کننده در این راهپیمایی را به «مقابله» تهدید کرده‌اند.

حسین شریعتمداری، مشاور ارشد آیت‌الله خامنه‌ای و مدیر مسئول روزنامه کیهان، در سرمقاله روز یکشنبه (۲۲ شهریور) این روزنامه، آن دسته از معترضان به انتخابات ریاست جمهوری را که احتمالاَ با نمادها و شعارهای سبز در راهیپمایی روز قدس شرکت می‌کنند، مزدور اسرائیل خوانده و نوشته است: «تمامی كسانی كه روز قدس با شعار و نشانه‌های تفرقه‌انگيز در صحنه حاضر می‌شوند، چه بدانند و چه ندانند و چه بخواهند و چه نخواهند، مزدور اسرائيل هستند و در اين ميان، آنها كه دانسته آمده‌اند، در جنايات وحشيانه اسرائيل سهيم می‌باشند و آنان كه به فريب آمده‌اند، اگرچه، جرم كمتری دارند ولی مقابله با آنها ضرورتی اجتناب‌ناپذير است.»

این که این گونه تهدیدها و نیز قتل‌ها و شکنجه‌هایی که در حق برخی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها به نتیجه اعلام‌شده‌ی انتخابات ریاست جمهوری انجام شد، به علاوه دادگاه‌هایی که برای شماری از این بازداشت‌شدگان برپا گردید، تا چه حد هواداران جنبش سبز را برای شرکت در راهیپمایی روز جمعه دچار تردید کند، پرسشی است که نمی‌توان به آن پاسخ روشنی داد. اما از هم اکنون سایت‌های نزدیک به این جنبش، مسیرهای راهپیمایی و شعارهای آن را نیز اعلام کرده‌اند.

شکایت دفتر احمدی‌نژاد از آیت‌ الله صانعی

آیت الله صانعی

۱۳۸۸/۰۶/۲۲
خبرگزاری های ایرنا و فارس اعلام کردند که دفتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، از آیت الله صانعی به دلیل «ایراد سخنانی توهین‌آمیز» شکایت کرده است.

پیش از این رسانه‌های و سایت‌های طرفدار محمود احمدی‌نژاد، آیت الله صانعی را متهم کرده بودند که به وی نسبت «حرام‌زداگی» داده است و برخی از آنها هم مانند سایت رجا نیوز به طور تلویحی خواستار مجازات این مرجع تقلید شده بودند.

در پی نسبت دادن این اتهام از سوی رسانه‌های هوادار آقای محمود احمدی‌نژاد دفتر آیت الله صانعی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «آنچه در انتهای سخنرانی حضرت آيت الله العظمی صانعی آمده است ناظر به حکايتی است که معظم له در اواسط سخنرانی آن را نقل نموده و هيچ ارتباطی به اشخاص و آنچه شما بيان نموده‌ايد نداشته و ندارد و در کل درتضاد با آن می‌باشد.»

آیت الله صانعی از جمله مراجعی است که در برابر رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد به شدت واکنش نشان داده است.

در سخنرانی‌ای که آیت الله صانعی در مردادماه امسال در گرگان انجام داد و فیلم آن در اینترنت منتشر شد، این مرجع تقلید ضمن حمایت قاطع از میرحسین موسوی، عاملان و مسببان قتل‌ها و شکنجه‌های روزهای اخیر را به عذاب ابدی در جهنم مبتلا دانست.

وی همچنین در این سخنرانی تصریح کرد که حرف میلیون‌‌ها نفر را که معتقدند در انتخابات تقلب شده است، نادیده می‌گیرند و حرف و نظر یک نفر را ارجح می‌شمارند که این امر به گفته وی در تعارض با روش پیامبره اسلام و خلاف عقل است.

آیت الله صانعی در این سخنرانی با انتقاد شدید از مسئولان جمهوری اسلامی، اظهار داشت که «قلب» فرزندان مردم را درخیابان «نشانه» گرفتند، یا در بازداشتگاه کشتند و گفتند «مننژيت» گرفته یا «بیماری مسری» آمده است.

وی همچنین رسانه‌های جمهوری اسلامی را به دروغ‌پردازی متهم کرد و از مخاطبان خود خواست از این رسانه‌ها اطلاعات نگیرند.

آیت الله صانعی در بخشی از این سخنرانی با اشاره به سرکوب‌های پس از انتخابات گفته بود: «به قدرتت نناز؛ ما آن قدر از این قدرت‌ها دیده‌ایم که ذلیل شده‌اند؛ گریه می‌کردند.»

دستگاه قضایی به دوره دادگستری بدوی و قبیله‌ای بازگشته است

سخنگوی کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه خبر داد:

-- شدت یافتن فشارهای وزارت اطلاعات برای انحلال کمیته پی‌گیری بازداشت‌‌های خودسرانه‬

-- دستگاه قضایی و امنیتی کشور به دوره دادگستری بدوی و قبیله‌ای بازگشته است

-- آزار کیوان صمیمی شرم آور است


سخنگوی کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه با اشاره به گذشت سه ماه از بازداشت موقت تعدادی از فعالان سیاسی – اجتماعی خواستار توقف تمدید این قرارها و آزادی فوری این افراد شد.

حسن اسدی زیدآبادی افزود: "در پرونده بازداشت‌های اخیر قرار تامین بازداشت موقت فلسفه خود را از دست داده است و همچنانکه از ابتدا دستگیری‌ها بدون رعایت تشریفات قانونی و با توسل به احکام جلب دسته جمعی و با عناوین کلی و حتی بعضا احکامی که اصل نبوده و کپی شده در اختیار ضابطان قضایی بود، صورت گرفت تداوم این بازداشت‌ها نیز نقض آشکار موازین دادرسی عادلانه و تخلف است".

عضو کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه همچنین از اعمال فشار و تهدید به اعضای این کمیته خبر داد و گفت: "ازابتدای این موج بازداشت‌ها سه نفر از اعضای کمیته در همان ابتدا بازداشت شدند و در ادامه که این کمیته همچنان به فعالیت خود ادامه داد نهادهای امنیتی بر خلاف قانون با توسل به احضارهای تلفنی و تهدید اعضا به بازداشت سعی کردند به هر نحو ممکن از ادامه فعالیت این کمیته ممانعت به عمل آورند".

اسدی زیدآبادی با اشاره به اینکه تاکنون شش نفر از اعضای این کمیته که به نمایندگی از تشکل‌های خود در این نهاد حقوق بشر عضویت دارند از سوی مراجع امنیتی احضار شده‌اند افزود: "خواسته‌های غیرقانونی و نامشروعی که از سوی این مراجع مطرح شده است، شامل اعلام انحلال این کمیته و عدم انتشار اطلاعیه و دیدار با خانواده زندانیان بوده است که مکررا از سوی اعضا رد شده است".

عضو کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه ضمن انتقاد شدید از توسل نهادهای امنیتی به برخی اقدامات غیراخلاقی در این رابطه گفت: "متاسفانه حدود این تهدیدات نسبت به آنچه پیش از این تجربه کرده بودیم فراتر رفته و حتی در مواردی به احضار و بازجویی خانواده و نزدیکان اعضای این کمیته نیز کشیده شده و یا اخیرا از برگزاری جلسات در منازل شخصی اعضا نیز با توسل به نیروی انتظامی ممانعت به عمل می‌آورند".

اسدی زیدآبادی در ادامه افزود: " دستگاه قضایی و امنیتی کشور به دوره دادگستری بدوی و قبیله‌ای بازگشته است که به دلیل جرم یک نفر سایر اعضای یک قبیله را مجازات می‌کردند، در حالی که این گونه رفتارها در قرآن نیز رد شده و خداوند فرموده است «لاتزر وازره وزر اخري» و این مساله در اصول حقوقی نیز با اصل شخصی بودن جرم و مجازت شناخته شده است".

سخنگوی کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه فعالیت این کمیته را مطابق قانون اساسی قانونی دانست و گفت: "مطابق قانون اساسی تشکیل نهادهای مدنی آزاد است و بعلاوه مطابق همین قانون امر به معروف و نهی از منکر حاکمیت حق و تکلیف شهروندان است و به باور ما هشدار در مورد نقض حقوق انسان‌ها آشکارترین وجه این حق و تکلیف است".

اسدی زیدآبادی در بخش دیگری از این گفتگو نسبت به تداوم بازداشت "کیوان صمیمی" از اعضای کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه اعتراض کرد و گفت: "فعالیت آقای صمیمی در این کمیته و سایر حوزه‌ها همواره در چارچوب اقدامات قانونی،‌ مدنی و مسالمت آمیز بوده است و جامعه مدنی ایران به دلیل وسعت فعالیت‌های کیوان صمیمی به وی مدیون است".

عضو کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه با اشاره به وضعیت بلاتکلیف پرونده کیوان صمیمی و انتشار اخباری در زمینه آزار و اذیت وی افزود: "آزار رساندن به فردی که از ابتدای جوانی و در مبارزات قبل از انقلاب در راه اهداف و آرمانهای ملت ایران کوشش کرده و بارها آسیب دیده است و اکنون شش دهه از عمر خود را گذرانده است، تاسف آور است و متصدیان اینگونه برخوردها بایستی در این مورد احساس شرم کنند".

احمدی نژاد: حاضر به مذاکره در باره برنامه هسته ای نیستم

محمود احمدی نژاد

آقای احمدی نژاد می گوید ایران در باره حق غیر قابل انکار خود مذاکره نمی کند

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران می گوید حاضر است با قدرت های جهانی در باره مسائل بین المللی گفتگو کند ولی حاضر به مذاکره در باره برنامه هسته ای ایران نخواهد بود.

قبلا آمریکا گفته بود در نظر دارد در هر گونه مذاکره آتی با ایران، مسئله هسته ای را مطرح کند ولی آقای احمدی نژاد که به زودی برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک خواهد رفت، گفت ایران حاضر به گفتگو در باره حق استفاده از 'تکنولوژی صلح آمیز هسته ای' نخواهد یود.

دولت ایران هفته گذشته یک بسته پیشنهادی در اختیار گروه 1+5 (شامل 5 عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان) قرار داد.

مقامات ایران گفته بودند از جمله این پیشنهادات، آمادگی ایران برای بحث در باره خلع سلاح هسته ای جهانی و نیز یک رشته مسائل بین المللی دیگر است.

آمریکا که ابتدا در واکنش به بسته پیشنهادی ایران گفته بود این سند به نگرانی ها درباره ماهیت برنامه اتمی این کشور پاسخ نمی دهد یک روز بعد - در روز جمعه -گفت همراه با سایر اعضای گروه ۱+۵ پیشنهاد جدید ایران برای گفتگو را پذیرفته است.

به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا به رغم نپرداختن بسته پیشنهادی ایران به خواسته کشورهای غربی برای توقف غنی سازی اورانیوم، محتوای این بسته فرصتی را برقراری گفتگوی مستقیم با ایران فراهم کرده است.

خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز خواستار از سرگیری فوری گفتگوهای ایران و گروه ۱+۵ شد.

اکنون رئیس جمهوری ایران در نخستین موضع گیری نسبت به آن اظهارات داشتن تکنولوژی هسته ای را حق قانونی و مسلم ایران خوانده و گفته ایرانی ها در مورد حق غیرقابل انکار خود با هیچ کس مذاکره نمی کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای احمدی نژاد در جریان گفتگو با سایمون گس، سفیر جدید دولت بریتانیا در ایران این اظهارات را کرده است.

سفیر جدید بریتانیا در تهران برای تسلیم استوارنامه خود به دیدار رئیس جمهوری ایران رفته بود.

در همین حال احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه که از ایران دیدن می کند گفت ترکیه حاضر است در مذاکرات ایران و رهبران جهان بر سر تازه ترین پیشنهادات ایران برای حل مناقشه هسته ای، نقش میزبان را بازی کند.

ترکیه که عضو پیمان ناتو و متحد آمریکاست علاقمند به گسترش مناسبات اقتصادی و بازرگانی با کشور همسایه خود ایران است.

آقای داوود اوغلو بسته پیشنهادی ایران به گروه 1+5 را پایه خوبی برای آغاز مذاکرات در باره مسائل مهم جهانی توصیف کرده است.


بی بی سی

دفتر سياسی نمايندگی ولی فقيه در سپاه پاسداران، دکتر سروش را "مرتد" اعلام کرد، جرس


شبکه جنبش راه سبز (جرس):ارگان رسمی دفتر سياسی نمايندگی ولی فقيه در سپاه پاسداران با انتشار نوشتار اهانت آميزی، عبدالکريم سروش را به خاطر نامه اعتراض آميز اخيرش به آيت الله خامنه ای «مرتد» اعلام کرد و از نامه سرگشاده دکتر سروش به عنوان « دست نوشته مرتدی چون حسين حاج فرج دباغ معروف به سروش» نامبرد.

«صبح صادق» ارگان دفتر سياسی سپاه پاسداران همچنين اکبر گنجی، محسن کديور و عطاء الله مهاجرانی را «حلقه خارج نشين کودتا» يا همان انقلاب مخملی مورد ادعای خود معرفی کرد و در نوشتاری سراسر اهانت آميز و توام با عصبيت به اين چهره های اصلاح طلب حمله کرد.

ارگان دفتر سياسی سپاه پاسداران با اشاره به حمايت دکتر سروش از مهدی کروبی در جريان انتخابات، درباره نامه اخير دکتر سروش نوشته که «در اين نامه که بيشتر به دست نوشته های گروهک منافقين شباهت داردخطاب به رهبری انقلاب بی شرمانه می نويسد:شما گفتيد که "حرمت نظام هتک شد" و آبروی آن به يغما رفت. باور کنيد که در تمام عمر خود خبری بدين خوشی از کسی نشنيده بودم. آفرين بر شما که نکبت و ذلت استبداد دينی را اذعان و اعلام کرديد. شادم که آخر الامر آه سحرخيزان به گردون رسيد و آتش انتقام الهی را برافروخت.»

ارگان دفتر سياسی سپاه پاسداران در ادامه مطلب اهانت آميز و خشمگينانه خود عليه سروش نوشته «اين پشمينه پوش زشت خو که ادبيات وزين پارسی را به خدمت انديشه فاسدش درآورده است، در بخشی ديگر از توهمات بوالهوسانه خود می نويسد:ما نسل کامکاری هستيم. ما زوال استبداد دينی را جشن خواهيم گرفت. جامعه ای اخلاقی و حکومتی فرادينی طالع تابناک مردم سبز ماست.»

ارگان دفتر سياسی سپاه پاسداران که تحت نظر نماينده آيت الله خامنه ای در سپاه منتشر می شود علاوه بر دکتر سروش از اکبر گنجی،محسن کديور و عطاء الله مهاجرانی نيز به عنوان« حلقه خارج نشين» نامبرده و ادعا کرد که اين چهرهای اصلاح طلب « اين روزها نمک خورده و نمکدان شکسته قلم و زبان ناتوان خود را در خدمت تهاجم به انقلاب اسلامی قرار داده اند.» و مدعی شد که« اين افراد که نام و نشان ناچيز خود را نيز از انقلاب اسلامی وام دارند امروز گوی سبقت را از سلطنت طلبان و گروهک رجوی و ... ربوده و تمام وقت در خدمت رسانه های صهيونيستی قرار گرفته اند.»

ارگان رسمی دفتر سياسی سپاه در اين متن اهانت آميز که با الفاظ توهين آميز و عصبيت شديد نويسندگانش همراه است علاوه بر حمله به سروش،گنجی،کديور و مهاجرانی، نوشته« آنچه در اين ميان محل تامل است سکوت سران داخلی فتنه سبز همچون موسوی و کروبی و خاتمی در برابر اين اظهار نظرهاست.»

ارگان دفتر سياسی سپاه در عين حال کروبی، موسوی و خاتمی را مورد تهديد کرده و با اين ادعا که« امروز ملت ايران منتظر است تا شاهد اعلام برائت اين مدعيان خط امام از کلام خارج نشينان دشمن انديشه امام باشند» نوشته« و گرنه فرضيه همگرايی آنان با گنجی و سروش و کديور و مهاجرانی به واقع نزديک خواهد شد.»

حمله شديد ارگان دفتر سياسی سپاه به دکتر سروش پس از آن صورت می گيرد که وی در روزهای اخير طی نامه سرگشاده خطاب به آيت الله خامنه ای نوشت «شما حاضر بوديد آبروی خدا برود اما آبروی شما نرود. مردم به ديانت و نبوت پشت کنند اما به ولايت شما پشت نکنند. شريعت و طريقت و حقيقت مچاله شوند اما ردای رياست شما چين و چروک نخورد. اما خدا نخواست. دل های سوخته و لب های دوخته و خون های ريخته و دست های بريده و دامان های دريده نخواستند و نگذاشتند. پاکان و پارسايان و پيامبران نخواستند. محرومان و مصلحان و ستم کشيدگان و ستم ستيزان نگذاشتند.»

او در اين نامه همچنين نوشته است«آقای خامنه ای، می خواهم به شما بگويم دفتر ايام ورق خورده است و بخت از نظام برگشته است، آبرويش به يغما رفته است و طشت رسوائيس از بام تاريخ افتاده است. کشف عورت شده است. خدا هم از شما رو گردان شده و ستاريت خود را باز گرفته است. آن دليری ها که در کنج خلوت و در پرده تزوير می کرديد فاش شده است. آه جگرسوختگان و جان باختگان و دهان دوختگان کارگر افتاده است و دامان و گريبان شما را سوخته است. خائفم که بگويم باب توبه هم به روی شما بسته شده است. شريعت هم از شما شفاعت نخواهد کرد که مشروعيت از شما گريخته است. ايران سبز از اين پس ديگر آن ايران سياه و ويران نيست. سبزی وسپيدی اين جنبش به عنايت و اجابت الهی بر سياهی جور شما پيشی گرفته است. خاک و آب و آتش و ابر و باد و مه و خورشيد و فلک در کارند تا به فرمان خدا بر عليه شما بشورند.»

دکتر سروش در نامه سرگشاده اش به آيت الله خامنه ای تاکيد کرده که «ما نسل کامکاری هستيم. ما زوال استبداد دينی را جشن خواهيم گرفت. جامعه ای اخلاقی و حکومتی فرادينی طالع تابناک مردم سبز ماست.»

جايزۀ "شير نقره ای" جشنواره فيلم ونيز به شيرين نشاط اهدا شد، راديو بين المللی فرانسه و راديو فردا

ک

ناصر اعتمادی - شصت و ششمين جشنواره سينمای ونيز جايزۀ "شير نقره ای" را به فيلم "زنان بدون مردان" نخستين ساختۀ خانم شيرين نشاط اهدا کرد.

شيرين نشاط با اظهار اين مطلب که فيلم اش را برای همۀ ايرانيان ساخته است از حکومت تهران خواست تا "حقوق اساسی مردم ايران و دموکراسی را محترم شمارد".

فيلم "زنان بدون مردان" صريحاً به "خاطرۀ کسانی اهدا شده که در مبارزه برای آزادی و دموکراسی در ايران از انقلاب مشروطه تا جنبش سبز کنونی جان خود را از دست داده اند." "زنان بدون مردان" که بر اساس رُمان معروف خانم شهرنوش پارسی پور با همين عنوان ساخته شده روايت رهايی چهار شخصيت زن ايرانی در دورۀ پرالتهاب نخستين سال های ١٣٣٠، به ويژه پس از سرنگونی حکومت محمد مصدق در ٢٨ مرداد ١٣٣٢ است.

نگرانی سردار از بهم ریختن تظاهرات روز قدس

ایلنا: رئيس ستاد انتفاضه و قدس نسبت به تحركات برخي افراد در راهپيمايي روز جهاني قدس هشدار داد.

سردار رمضان شريف با اعلام اينكه تهاجمات رسانه‌اي بيگانه كه از روزهاي قبل از انتخابات آغاز شده و هم‌اكنون نيز ادامه دارد، اظهار داشت: به‌رغم تلاش‌هايي كه اخيرا به خصوص در فضاي سايبري و بعضا سايت‌ها نسبت به شايعه‌پراكني و ايجاد حاشيه‌هايي براي اين راهپيمايي عظيم صورت مي‌گيرد، همه مردم و نخبگان به فلسفه وجودي نامگذاري اين روز با عنوان روز قدس اهتمام جدي خواهند داشت و اجازه نمي‌دهند شعارها و حركت‌هاي تفرقه‌انگيز و نامتناسب به وجود بيايد.

وي همچنين به شركت‌كنندگان در اين راهپيمايي هشدار داد: چنانچه در روز قدس اقداماتي در اين زمينه گرفت در اطراف آن تجمع نكنند.

.

مانا نیستانی: چه فکر می کردند، چه شد؟



فردا پنجمين جلسه دادگاه استالینی تهران


ایرنا: شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامي تهران اعلام کرد: فردا - دوشنبه- برگزاري پنجمين جلسه رسيدگي به اتهامات اغتشاشگران و حوادث بعد از انتخابات برگزار مي شود . بر اساس اطلاعيه دادگاه انقلاب اسلامي تهران، پنجمين جلسه دادگاه ساعت 9 صبح روز دوشنبه 23 شهريور ماه در مجتمع امام خميني (ره) و با حضور خبرنگاران برگزار مي شود. تاکنون چهار جلسه محاکمه بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري از سوي شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامي به رياست قاضي صلواتي برگزار شده است که چهره هاي شاخص اصلاح طلبان اعترافاتي کرده اند.

اشیای پرنده ناشناس بر فراز پرو


پرونده مرگ ویکتور خارا دوباره مطرح می‌شود

ویکتور خارا

یک قاضی شیلیایی پرونده مرگ ویکتور خارا، خواننده سرشناس و محبوب این کشور را مجددا گشوده است.

قاضی خوان ادواردو فوئنتس گفته است که چهل مدرک جدید درباره مرگ خارا را که توسط خانواده اش ارائه شده، مورد بررسی قرار خواهد داد.

ویکتور خارا در سال ۱۹۷۳ در روزهای اولیه حکومت نظامیان تحت رهبری ژنرال آگوستو پینوشه در استادیوم ملی سانتیاگو کشته شد.

ویکتور خارا برای بسیاری از مردم شیلی یک قهرمان به شمار می رود. او همچنین در بسیاری از نقاط جهان از جمله ایران، هوادار دارد.

جوان خارا، بیوه او گفته است که قتل همسرش به یک سمبل بین المللی در مبارزه با سوء استفاده از حقوق بشر تبدیل شده است.

او افزود که بازگشایی پرونده مرگ ویکتور خارا "راه را برای ادامه تحقیقات و کشف حقیقت باز می کند."


شکنجه و مرگ

ویکتور خارا در میان هزاران نفری قرار داست که به دنبال به قدرت رسیدن ژنرال پینوشه طی یک کودتای نظامی در بازده سپتامبر ۱۹۷۳، توسط نظامیان بازداشت و به استادیوم سانتیاگو منتقل شدند.

شاهدان عینی گفته اند که در استادیوم، سربازان دستان او را شکستند و سوزاندند و سپس به او گفتند تا گیتار خود را بنوازد. خارا شروع به خواندن یک آهنگ سوسیالیستی کرد. ظرف مدت کوتاهی او را با شلیک تیر کشتند. این استادیوم هم اکنون به نام او نامگذاری شده است.


خواننده ۳۸ ساله یکی از بنیان گذاران جنبش جدید ترانه در شیلی بود و یکی از حامیان سالوادور آلنده، رئیس جمهور شیلی به شمار می رفت که با کودتای نظامی سرنگون شد.

قاضی فوئنتس ماه پیش طی حکمی اعلام کرد که سرهنگ ماریو مانریکوئز، یک افسر بازنشسته ارتش شیلی ویکتور خارا را در سال ۱۹۷۳ کشته است اما او پرونده را مختومه اعلام کرد.


خانواده ویکتور خارا که معتقدند که ارتش از افرادی که احتمالا در قتل خارا دست داشته اند، مراقبت می کند و نمی گذارد که پای آنها به دادگاه کشیده شود از این حکم جدید استقبال کرده است.


سرهنگ مانریکوئز در آن زمان افسر مسئول استادیوم بود. او هم اکنون تحت بازداشت خانگی قرار دارد.

در یک گزارش رسمی که پس از بازگشت دموکراسی به شیلی منتشر شد، اعلام شد که ۳۱۹۷ نفر در دوران دیکتاتوری نظامی کشته و یا ناپدید شده اند.


**********************


در مورد ویکتور خارا به همراه آلبومی از ترانه هایش

بر گرفته از وبلاگ داغلار
ویکتور خارا گیتاریست ،شاعر ، آهنگساز و آواز خوان شیلیایی از چهره های مبارزه نهضت ̎ مردمی ̎ سالوادور آلنده _ رهبر و رئیس جمهوری شیلی – بود . پس از کودتای سازمان جاسوسی سیا در شیلی ( سپتامبر 1973 ) او را همراه پنج هزار تن از جوانان مبارز آن کشور در استادیوم بزرگ سانتیاگو زندانی کردند .رئیس زندان که سرودهای هیجان انگیز خارا را شنیده بود به او نزدیک شد و گفت که آیا حاضر است برای دوستان خود گیتار بزند و سرود بخواند ؟

پاسخ ویکتور خارا مثبت بود :

- البته که حاضرم . رئیس زندان به یکی از گروهبانان گفت : -گیتارش را بیاور . گروهبان رفت و تبری با خود آورد و هر دو دست ویکتور را با آن شکستند . آنگاه رئیس زندان به طعنه گفت : -خوب بخوان چرا معطلی ؟ ویکتور خارا در حالیکه دستان خونریزش را در آسمان حرکت می داد از همزنجیران خود خواست که با او همصدائی کنند و آنگاه آواز پنج هزار دهان به خواندن ̎ سرود وحدت ̎ که خارا تصنیف کرده بود در استادیوم سانتیاگو طنین افکند : مردمی یکدل و یکصدا هرگز شکست نخواهند خورد ...

هنوز سرود به پایان نرسیده بود که گروهبانان جسم نیمه جان ویکتور خارا را به گلوله بستند.


**********************

ترانه از ویکتور خارا :

نه برای خواندن است که می خوانم

و نه برای عرضه صدایم

نه !

من آن شعر را با آواز می خوانم

که گیتار پر احساس من می سراید .

چرا که این گیتار قلبی زمینی دارد .

و پرنده وار ، پرواز کنان در گذر است .

و چون آب مقدس

دلاوران و شهیدان را به مهر و مهربانی تعمید می دهد .

پس ترانه ی من آنچنان که ویولتّا می گفت هدفی یافته است .

آری گیتار من کارگر است

که از بهار می درخشد و عطر می پراکند .

گیتار من دولتمردان و جنایتکاران را به کار نمی آید

که آزمند زر و زورند .

گیتار من به کار زحمتکشان خلق می آید .

تا با سرودشان آینده شکوفا شود .

چرا که ترانه آن زمانی معنایی می یابد

که قلبش نیرومندانه در تپش باشد .

و انسانی آن ترانه را بسراید که

سرود خوانان شهادت را پذیرا شوند .

شعر من در مدح هیچ کس نیست

و نمی سرایم تا بیگانه ای بگرید

من برای بخش کوچک و دوردست سرزمینم می سرایم .

که هر چند باریکه ای بیش نیست

اما ژرفایش را پایانی نیست .

شعر من آغاز و پایان همه چیز است

شعری سرشار از شجاعت

شعری همیشه زنده و تازه و پویا


از سایت انتگراسیون ایرانیان ساکن آلمان

h.

اکران اينترنتي يک فيلم کيارستمي پس از 30 سال





«قضيه شکل اول، شکل دوم» يکي از ساخته هاي عباس کيارستمي سرانجام پس از 30 سال به نمايش عمومي درآمد. عباس کيارستمي که اين فيلم را در سال 1358 همزمان با بحث هاي مربوط به انقلاب ساخته بود، نتوانست به جز چند نمايش محدود، اين فيلم را به نمايش عمومي بگذارد، اما اکنون اين فيلم روي اينترنت قرار گرفته و حدود يک هفته است که در دسترس عموم قرار گرفته است. معلم در حال کشيدن شکل گوش انسان است که يک نفر روي ميز ضرب مي گيرد. معلم دو رديف آخر کلاس را که صداي ضرب از آنجا بلند شده است بيرون مي کند و مي گويد تا نگوييد چه کسي اين کار را کرده است تا آخر هفته بيرون مي مانيد. از اينجا به بعد قضيه دو شکل پيدا مي کند. در يک شکل يکي از بچه ها واقعيت را مي گويد و اجازه ورود به کلاس مي گيرد و در قضيه ديگر همه تا آخر هفته بيرون مي مانند و بعد با هم مي روند سر کلاس. بعد از پايان قضيه اول کيارستمي سراغ والدين اين دانش آموزان و همچنين چهره هاي برجسته آن روز ايران مي رود و نظرشان را درباره کار آن بچه يي که تسليم شده مي پرسد. همچنين پس از قضيه دوم نيز سراغ آنها مي رود. تفاوت ديدگاه هاي آنها و تاثير آنها از فرهنگ سياسي آن روزها در سخنان هر يک روشن است. در اين فيلم بعضي از افرادي که با آنان گفت وگو شده است عبارتند از نورالدين زرين کلک (تصويرگر و انيماتور)، کمال خرازي (وزير خارجه دولت اصلاحات که در آن دوره مدير عامل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان بود)، غلامحسين شکوهي (وزير وقت آموزش و پرورش)، نادر ابراهيمي (نويسنده)، غلامرضا امامي (نويسنده کتاب هاي مذهبي و سرپرست وقت انتشارات کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان)، احترام برومند (گوينده برنامه کودک تلويزيون)، سيدعلي موسوي گرمارودي (شاعر و نويسنده)، مسعود کيميايي (فيلمساز)، عزت الله انتظامي (بازيگر تئاتر و سينما)، ژاله سرشار (مسوول امور آموزشي و تربيتي کانون اصلاح و تربيت)، صادق قطب زاده (رئيس وقت راديو و تلويزيون)، آيت الله صادق خلخالي (حاکم شرع دادگاه هاي انقلاب)، ابراهيم يزدي (وزير وقت امور خارجه)، محمود عنايت (نويسنده)، نورالدين کيانوري (دبير اول کميته مرکزي حزب توده)، ايرج جهانشاهي (کارشناس تعليم و تربيت) و دو تن از رهبران مذهبي اقليت.

احضار 15 روزنامه‌نگار شاخص به وزارت اطلاعات در پي انتشار نامه 330 امضايي روزنامه نگاران به دادستان تهران


به دنبال ارسال نامه 330 روزنامه‌نگار به دادستان تهران، ماموران امنیتی بالغ بر 15 تن از چهره‌های شاخص این جمع روزنامه‌نگاران را احضار و تهدید کردند و بیم آن می‌رود که این اتفاق در خصوص برخی دیگر از روزنامه‌نگاران نیز تکرار شود.

یک روز پس از آنکه بیش از سیصد روزنامه‌نگار در اقدامی شجاعانه، دادستان جدید تهران را خطاب قرار دادند و از او خواستند که به رویه‌های غیر قانونی متداول در دادستانی دوره‌ی سعید مرتضوی پایان دهد و روزنامه‌های توقیف شده را رفع توقیف کند، بیش از پانزده نفر از افراد شاخص این فهرست توسط نیروهای امنیتی مورد تهدید قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، نکته‌ی عجیب اینجاست که این احضارها و تهدیدها توسط وزارت اطلاعات صورت گرفته است که پیش از این در مواردی با مرتضوی و تیم او اختلاف داشت و سعی می‌کرد برخی ظواهر قانونی را مراعات کند. اما به نظر می‌رسد تغییرات کودتاگونه‌ی صورت گرفته در این وزارتخانه، برخی از نیروهای تصفیه نشده‌ی آن را نیز به انفعال کشانده و بقیه را هم به ابزار دست کودتاچیان تبدیل کرده است.

گزارش «موج سبز آزادی» همچنین حاکی است، به روزنامه‌نگارانی که از سوی وزارت اطلاعات احضار شده‌اند، اعلام شده که حق ندارند از کشور خارج شوند و نیز به برخی از آنها گفته شده که حتی حق خروج از تهران را نیز ندارند.

این روزنامه‌نگاران با اشاره‌ی به تجربه‌ی توقیف مکرر جراید و بازداشت پیاپی روزنامه‌نگاران، خطاب به دادستان جدید تهران نوشته بودند: «این تجربه تلخ، ما را بر آن داشته كه در ابتدای قبول مسوولیت جنابعالی بار دیگر بر انتظارات و مطالبات خود از دستگاه قضایی تاكید ورزیم. انتظار می‌رود در دوران تصدی جنابعالی، رویه جاری دادستانی تهران در ارتباط با رسانه‌ها به شكلی اساسی تغییر كند و نگاهی كه رسانه‌ها را عامل تهدید می داند جای خود را به نگاه فرصت‌ساز به رسانه‌ها و توام با پذیرش اطلاع رسانی آزاد دهد.»

حال به نظر می‌رسد برخی عوامل دولت کودتا در وزارت اطلاعات تلاش می‌کنند به اهالی مطبوعات نشان دهند که این انتظار، نابجاست و در بر همان پاشنه خواهد چرخید.

باید در یکی دو روز آینده، منتظر موضع‌گیری دادستان جدید تهران بود و دید که آیا او نیز همین نظر را دارد یا آنکه طبق وعده‌ی روز معارفه‌اش، قصد دارد از ابتدا با اعمال غیرقانونی ضابطان برخورد کند