سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۲۲

احمدی نژاد: حاضر به مذاکره در باره برنامه هسته ای نیستم

محمود احمدی نژاد

آقای احمدی نژاد می گوید ایران در باره حق غیر قابل انکار خود مذاکره نمی کند

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران می گوید حاضر است با قدرت های جهانی در باره مسائل بین المللی گفتگو کند ولی حاضر به مذاکره در باره برنامه هسته ای ایران نخواهد بود.

قبلا آمریکا گفته بود در نظر دارد در هر گونه مذاکره آتی با ایران، مسئله هسته ای را مطرح کند ولی آقای احمدی نژاد که به زودی برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک خواهد رفت، گفت ایران حاضر به گفتگو در باره حق استفاده از 'تکنولوژی صلح آمیز هسته ای' نخواهد یود.

دولت ایران هفته گذشته یک بسته پیشنهادی در اختیار گروه 1+5 (شامل 5 عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان) قرار داد.

مقامات ایران گفته بودند از جمله این پیشنهادات، آمادگی ایران برای بحث در باره خلع سلاح هسته ای جهانی و نیز یک رشته مسائل بین المللی دیگر است.

آمریکا که ابتدا در واکنش به بسته پیشنهادی ایران گفته بود این سند به نگرانی ها درباره ماهیت برنامه اتمی این کشور پاسخ نمی دهد یک روز بعد - در روز جمعه -گفت همراه با سایر اعضای گروه ۱+۵ پیشنهاد جدید ایران برای گفتگو را پذیرفته است.

به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا به رغم نپرداختن بسته پیشنهادی ایران به خواسته کشورهای غربی برای توقف غنی سازی اورانیوم، محتوای این بسته فرصتی را برقراری گفتگوی مستقیم با ایران فراهم کرده است.

خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز خواستار از سرگیری فوری گفتگوهای ایران و گروه ۱+۵ شد.

اکنون رئیس جمهوری ایران در نخستین موضع گیری نسبت به آن اظهارات داشتن تکنولوژی هسته ای را حق قانونی و مسلم ایران خوانده و گفته ایرانی ها در مورد حق غیرقابل انکار خود با هیچ کس مذاکره نمی کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای احمدی نژاد در جریان گفتگو با سایمون گس، سفیر جدید دولت بریتانیا در ایران این اظهارات را کرده است.

سفیر جدید بریتانیا در تهران برای تسلیم استوارنامه خود به دیدار رئیس جمهوری ایران رفته بود.

در همین حال احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه که از ایران دیدن می کند گفت ترکیه حاضر است در مذاکرات ایران و رهبران جهان بر سر تازه ترین پیشنهادات ایران برای حل مناقشه هسته ای، نقش میزبان را بازی کند.

ترکیه که عضو پیمان ناتو و متحد آمریکاست علاقمند به گسترش مناسبات اقتصادی و بازرگانی با کشور همسایه خود ایران است.

آقای داوود اوغلو بسته پیشنهادی ایران به گروه 1+5 را پایه خوبی برای آغاز مذاکرات در باره مسائل مهم جهانی توصیف کرده است.


بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست: