سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۹

فرمان رای اعتماد به کابینه صادر شد: نمایندگان اصولگرای مجلس زیر فشار بیت رهبری


دوشنبه ۹ شهریورماه ۱۳۸۸ , 2009 Aug 31

تماسهایی از سوی دفتر مقام رهبری و همچنین چند نفر از نزدیکان احمدی نژاد با نمایندگان مجلسگرفته شده است. در یک مورد نیز سردار فیروز آبادی چند تن نمایندگان را به دفتر خود فرا خواندهاست.

به گزارش خبرنگار رویداد در پی انتقاد شدید برخی نمایندگان اصولگرای مجلس از کابینه احمدی نژاد ، فشار بر نمایندگان برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی افزایش یافته است.
یکی از نمایندگان به خبرنگار رویداد گفت : «با نمایندگان تماس گرفته اند و از آنها می خواهند به همه اعضای کابینه رای بدهند. استدلال آنها اینست که رای بالا به همه اعضا دولت احمدی نزاد را قدرتمند نشان می دهد و تاثیر اتفاقات پس از انتخابات را کاهش خواهد داد
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که چه کسانی تماس می گیرند اظهار داشت : «تماسهایی از سوی دفتر مقام رهبری و همچنین چند نفر از نزدیکان احمدی نژاد و در یک مورد نیز سردار فیروز آبادی چند تن نمایندگان را به دفتر خود فرا خوانده است
پیش از این طبق اطلاع خبرنگار رویداد هفته گذشته در جلسه ای با حضور احمد جنتی ، احمد خاتمی ، مهدی طائب ، مرتضی مقتدایی و برخی از مشاوران و معاونان احمدی نژاد و چند نماینده مجلس از جمله حداد عادل، مهدی کوچک زاده، حمید رسایی، مؤيد حسينی صدر و کاظم موسوی و مدیران دو خبرگزاری هوادار دولت ، نسبت به اعمال فشار و تطمیع برخی از نمایندگان مجلس برای دادن رای اعتماد به کابینه پیشنهادی تصمیم گیری شد.
در این جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به چهار گروه موافق ، موافق معترض ، مخالف و منافق تقسیم بندی شده اند. که بیشترین تعداد نمایندگان در گروه های مخالف و موافق معترض قرار گرفته اند.
طبق پیشنهاد طائب گروه های رایزنی انرژی خود را اول بر روی نمایندگان معترض و مخالف بگذارند و سعی نمایند با برخی امتیاز دهی ها در حوزه تحت نظرشان ، رضایت این نمایندگان را جلب نمایند به شرطی که این نمایندگان به همه اعضای کابینه رای دهند.
جالب آنست که در تقسیم بندی نمایندگان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به همراه چند نماینده اصولگرای دیگر مجلس در گروه منافقان قرار داده شده اند.

منبع: رویداد

بررسی صلاحیت کابینه دهم زنان مجلس از وزارت «سوسن کشاورز» حمایت نکردند

صحن علنی مجلس- عکس از مهر
صحن علنی مجلس- عکس از مهر
هیچ یک از نمایندگان زن مجلس از سوسن کشور برای تصدی وزارت آموزش و پرورش حمایت نکردند

مردمک

امروز دوشنبه جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی محمود احمدینژاد که از دیروز در دو نوبت صبح و عصر آغاز شده بود، ادامه یافت.

در ابتدا نمایندگان در مورد صلاحیت سوسن کشاورز که برای وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد شده، صبحت کردند و از میان نمایندگان زن مجلس، هیچ یک در موافقت با او سخنرانی نکردند.

سوسن کشاورز که حتی برای آموزش و پرورشیها نیز کمتر شناخته شده، مدیریت آموزش و پرورش استثناییاستان تهران را برعهده داشته است.

او در جلسه امروز مجلس برای دفاع از خود و ارائه برنامههایش گفت که «در حوزه آموزش و پرورش بهدلیل عضویت در شوراهای تخصصی، تجربه انباشتهای دارم

کشاورز در واکنش به سخنان علی عباسپور تهرانی نماینده مجلس که او را مسئول ضعف آموزش و پرورش استثنایی تهران و «بههم ریختگی» این سازمان دانست، گفت که او دراین باره مسئول نیست و دلیل این مساله را باید از مسئول خودش بپرسید.

عباسپور در مخالفت با وزارت کشاورز گفت «چگونه میتوان وزارتخانهای به این بزرگی را در اختیار فردی با سابقه کم و ضعیف قرار داد» و با اشاره به درخواست رییسجمهور برای رایاعتماد به سوسن کشاورز، تاکید کرد که «نباید صرفا به خاطر رعایت جنسیت به زن رای بدهیم

این نماینده مجلس با اشاره به 38 هزار فوق لیسانس و دکترا در آموزش و پرورش، گفت «نمی شد از بین آنها یک نفر را برای وزارت انتخاب کرد؟ در حالی که این وزارتخانه همیشه به سازمانهای دیگر مدیر صادر می کرده است

گفتنی است در روزهای گذشته برخی مراجع تقلید در مخالفت با رایاعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی زن، واکنشهای تندی نشان دادند و حتی یکی از آنها مجلس را تهدید کرد که در صورت رایاعتماد حتی به یکی از زنان پیشنهادی، حکم شرعی به عدم مشروعیت دولت صادر میکند.

از مجلس نیز خبر میرسد که ظاهرا نمایندگان قصد ندارند در این شرایط به وزرای پیشنهادی زن، رایاعتماد دهند حتی گفته میشود برخی زنان نماینده مجلس، از سه زنی که برای تصدی وزارت پیشنهاد شده‌‌اند، درخواست کردهاند که پیش از بروز هر مسالهای استعفا دهند.

گفته میشود احمدینژاد به مرضیه دستجردی، فاطمه آجرلو و سوسن کشاورز گفته است که در این شرایط استعفا ندهند و استقامت کنند و حتی در صورت عدم رای اعتماد به آنها بار دیگر چند وزیر زن دیگر را به مجلس معرفی خواهد کرد.


مردمک

وزرای زن پیشکش! رای ما زنان کجاست؟


فاطمه گوارایی-6 شهریور 1388

مدرسه فمینیستی: در مقطع انتخابات «همگرایی جنبش زنان برای طرح مطالبات در انتخابات» تلاش کرد نا با احمدی نژاد به عنوان یکی از 4 کاندیدای ریاست جمهوری دهم تماس حاصل نماید تا در دیدار رودررو با وی به گفتگو در باره خواستها و مطالبات فعالان زن و برنامه های وی در رابطه با زنان در صورت پیروزشدنش در دوردوم بپردازد . عدم پاسخ وی بر خلاف سه کاندیدای دیگر تلاشی برای فرار از مواجهه شدن با فعالان زن پرسشگر بود . که از چشم تیز بین آنان دور نماند . البته جامعه زنان یادشان نرفته که در زمان تبلیغات نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وی با طرح شعار ورود زنان به ورزشگاهها و نیز مسئله نبودن پایین و یا بالاتر بودن حجاب زنان و دختران تلاش نمود تا چهره متفاوتی از خود برای بخشهایی از زنان جامعه به وجود آورده و بر سبد آرای خود بیفزاید .

اما اقدامات وی در باره زنان که توسط بخش های به شدت محافظه کار اقلیت حاکم مورد حمایت قرار می گرفت حکایت از ناسازگاریهای دیدگاهها و عملکرد دولت نهم با خواسته ها و مطالبات فعالان زن از سویی و منافع عموم زنان از سوی دیگر داشت .

اعمال سهمیه بندی جنسیتی در دانشگاهها ، ایجاد گشت ارشاد و مبارزه با منکرات و کشاندن پای هزاران تن از زنان و دختران این سرزمین به بازداشتگاهها و زندانها ، بازگرداندن بسیاری از گامهای برداشته شده اولیه دولت اصلاحات در جهت مشارکت بیشتر زنان در عرصه های اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی به شرایط قبل از اصلاحات ، اعمال تضییقات بسیار برای فعالان زنان به طوری که همواره تنی چند از آنها در زندانها و راهروهی دادگستری بسر می بردند ، تلاش برای بازنشستگی زودتر از موعد و پاره وقت کار کردن زنان که عملا به راندن آنان از تمامی عرصه هایی گردیده است که با تلاش سخت خود در طی سال های بعد از انقلاب کسب کرده اند و یا محدودیت ایجاد کردن بر سر راه تحصیل زنان در برخی از رشته های خاص و ... ، تنها مواردی از دیدگاههای دولت نهم در رابطه با زنان محسوب می شود .

با فرا رسیدن انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری فعالان زن به مانند سایر اقشار جامعه امید وار بودند در راستای جنبش اجتماعی پدید آمده شاهدروی آمدن دیدگاهی متفاوت با دیدگاه حاکم باشند . اما چنین نشد !

در حال حاضر دولت دهم فاقد مشروعیت سیاسی است و هر بنایی که بر روی آن شکل یابد از نظر فعالان زن فاقد مشروعیت می باشد .

شاید اگر روی داد وقایع بعد از انتخابات به این شکل صورت نمی یافت ما روی شکسته شدن تابوی ممنوعیت ورود زنان به فازهای مدیریتی کلان سیاسی ( تازه آن هم اگر به سرنوشت شعار حمایت از ورود زنان به ورزشگاهها دچار نشود ) و یا توانائی های زنان معرفی شده برای وزارت و یا خود پستهایی که این زنان برای وزارت در آن معرفی شده و ... می پرداختیم . ولی در شرایط کنونی باید به این بحث بپردازیم دولتی که به غیر دمکراتیک ترین شیوه ها آن هم در مقابل چشمان میلیون ها ناظر ایرانی و خارجی بر روی کار آمده و خود به یکی از موانع فرایند دمکراتیزاسیون ایران تبدیل گردیده چگونه در رابطه با زنان تغییر موضع داده و به مقوله مشارکت زنان در حد وزارت خانه ورود کرده است . آیا در نگرش این مجموعه به یکباره نست به زنان ، حقوق و توانائیهای آنان تغییراتی رخ داده و یا تلاش عوامفریبانه وانحرافی دیگری برای دورکردن ذهن فعالان جنبش زنان از ماهیت آنچه که روی داده است ، می باشد .

متاسفانه اقلیت حاکم شعور جامعه ما و نیز فعالان زن ما را نادیده می گیرد و اتفاقا نقطه به شدت آسیب پذیر آن نیز همین جاست .

انتصاب وزرای زن کابینه دهم به همان میزان انحرافی است که انتصاب مشایی به سمت معاون اول رئیس دولت دهم تا جامعه سرگرم بازیهای سیاسی و فرعی شده و از فاجعه اصلی رویداده غافل شود . ما زنان یادمان نرفته که رئیس مرکز امور زنان و خانواده دولت نهم در همان شرایط التهابی بعد از انتخابات و بحران های پدید آمده از غیر ضروری بودن تشکیل وزارت زنان سخن به میان آوردند ( 18/5/1388 روزنامه اعتماد ، ص 10 ) . بنابراین فعالان زن با آگاهی نسبت به مسائل روی داده فریب بازی های عوامانه را نخواهند خورد . برای جامعه ما و زنان ما اولویت کنونی سمت یابی تمام جنبش های داخلی منجمله جنبش زنان در راستای جنبش دمکراسی خواهی با حفظ استقلال جنبش زنان در پیگیری مطالبات خاص خود می باشد . (ارتباط در عین استقلال ) و هرگونه تلاشی را در راستای همنوایی با این جنبش ارزیابی می کند . دولتی که در زمان تصدی اش به نام حفظ کیان خانواده ، امنیت بنیادهای خانواده های ما را در جامعه نشانه می رود ، به نام ارشاد زنان و برقراری امنیت اجتماعی ، حیثیت و آبرو و امنیت زنان و جان آنان را به مخاطره می اندازد ، در جریان انتخابات و بعد از آن به شکل بیرحمانه ای در کوچه ها و خیابانها و سپس بازداشتگاهها با خواسته های آنان برخورد می کند ودهها نفر از فعالان جنبش زنان را تنها به واسطه حق طلبی و تلاش برای بهبود وضعیت زنان به بند می کشد چگونه می تواند مدعی اصلاحات برای جامعه زنان باشد .

نباید از یادمان بود که این برخوردهای نمایشی را نیز وامدار فعالیت مستمر و پیگیر چندین ساله فعالان زن از گروههای مختلف از سویی و حضور آگاهانه آنان در فضای انتخاباتی خرداد 88 از سوی دیگر جهت پیشبرد خواستها و مطالبات زنان و نیز فعال برخورد کردن ستادهای سه کاندیدای دیگر آقایان موسوی ، کروبی و رضایی با مسئله زنان و نیز حضور مثبت خانم زهرا رهنورد در عرصه انتخاباتی دانست که در مجموع بسیاری از مرزهای ممنوعه را در هم نوردیدند .

فعالان زن به دنبال رفع تبعیض جنسیتی از زنان و مسائل و حفوقشان هستند اما رفع نگرش جنسیتی تنها با برخورداری از جنسیت زنانه صورت نمی گیرد . برخورداری از نگاه تساوی گرایانه نسبت به زنان جنسیت بردار نیست . می توان زن بود و بر ضد منافع آحاد جامعه زنان حرف زد و موضع گرفت و عمل کرد همانگونه که زنان مجلس هفتم این گونه عمل می کردند . و می توان مرد بود اما از نگرش غیر جنسیتی برخوردار بود و با قلم و قدم و اندیشه و عمل به تلاش جهت رفع موانع بهبود موقعیت و وضعیت زنان پرداخت .

بنا براین مسئله اصلی ما فعالان زن همچنان عدم مشروعیت دولت دهم با تمام اجزایش می باشد و با قراردادن چند وزیر زن نمی توان با آگاهی و شعور عمومی اینگونه بازی کرد . جدا از آن که صرف حضور وزرای زن در کابینه نمی تواند بیانگر شکل گیری تلاشی جدی برای بهبود موقعیت زنان در پستهای مدیریتی کلان و نیز بهبود شرایط زیستی زنان جامعه ما باشد


از کلوب زنان

فوري ::: فيس بوک موسوي: در صورت گروگان گيري هر کدام از سران اصلاحات، وعده ما: انقلاب به سمت آزادي



در اقدامي عجيب ساعاتي پيش متن زير در صفحه فيس بوک مهندس مير حسين موسوي منتشر گرديد: در صورت گروگان گيري هر کدام از سران اصلاحات، وعده ما: انقلاب به سمت آزادي.

در اقدامي عجيب ساعاتي پيش متن زير در صفحه فيس بوک مهندس مير حسين موسوي منتشر گرديد:

" در صورت گروگان گيري هر کدام از سران اصلاحات، وعده ما: انقلاب به سمت آزادي!!!!ا زمان براي اطلاع رساني مراسم شب قدر(سخنراني محمد خاتمي در مرقد امام، با حضور مهدي کروبي و مير حسين موسوي) 2 +/- 11 روز !! اعلام برنامه روز قدس سبز: چهار شنبه! "

منبع نیمروز

خبر رسانی کنید:

Monday، August 31، 2009

فردا شب طنین کوبنده الله اکبر ما هشداری خواهد بود به کودتاچیان در مورد هرگونه برخوردی با موسوی، خاتمی و کروبی.

کودتاچیان در حال سنجش حساسیت مردم نسبت به شایعه دستگیری سران موج سبز هستند. آنها از ترس راهپیمایی روز قدس از همین حالا بفکر دستگیری کروبی، خاتمی و موسوی افتاده اند. تنها واکنش به موقع ماست که میتواند آنها را به عقب براند. پس وعده ما سه شنبه شب، ساعت ۲۱، پشت بامهای سراسر کشور

کواکبیان: رای اعتماد به کابینه ضعیف خیانت به ملت است




مهر: نماینده مردم سمنان در مخالفت با کابینه معرفی شده از سوی احمدی نژاد تاکید کرد که اگر امروز به وزیران ضعیف رای دهیم خیانت در حق مردم خیانت کرده ایم و در آینده همچون دولت نهم، تذکرات ما نمایندگان به جایی نخواهد رسید.

مصطفی کواکبیان نماینده سمنان که به عنوان مخالف وزیران پیشنهادی در جلسه رای اعتماد امروز مجلس سخن می گفت، اظهار داشت: ما نمایندگان امروز سه وظیفه و مسئولیت مهم بر عهده داریم. وظیفه اول ما پاسخگویی در برابر حماسه حضور مردم در 22 خرداد است و اینکه چطور می خواهیم کاری انجام دهیم تا مشکلاتی اعم از تورم 25 درصدی، بیکاری 15 درصدی، فقر عمومی و گسترش اعتیاد و ... را در جامعه حل کنیم.

وی افزود: مسئولیت دیگر ما در برابر خداوند است.

نماینده سمنان ادامه داد : باید خطاب به آقای آقا تهرانی که در موافقت با کابینه سخن گفت بگویم اگر افراد قوی تری برای انتخاب در کابینه وجود داشته باشند اما ما به افراد ضعیف رای بدهیم به مردم خیانت کرده ایم.

کواکبیان تصریح کرد: مسئولیت سوم ما نمایندگان در برابر قانون است. مجلس تعاملش با دولت باید به شکلی باشد که آنها بتوانند با مجلس کار کنند. امروز بهترین فرصت برای نمایندگان است اگر امروز به وزیران توانمند و کارآمد رای ندهیم و افراد ضعیف را انتخاب کنیم در آینده همچون دولت نهم، تذکرات ما نمایندگان به جایی نخواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه یکی از شعارهای دولت آقای احمدی نزاد تشکیل کابینه 70 میلیونی است، گفت: آیا حقیقتا 21 نفری که به عنوان اعضای کابینه معرفی شده اند نماینده 70 میلیون جمعیت کشورمان هستند ؟ اصلا اینطور نیست بلکه این افراد نه تنها از اصولگرایان بلکه از یک طیف خاص اصولگرا انتخاب شده اند.

نماینده سمنان در پایان خاطر نشان کرد جابجایی های غیرمنطقی وزیران در کابینه دهم نسبت به کابینه نهم نشان می دهد که دولت دهم قطعا نسبت به دولت قبلی ضعیف تر خواهد بود.

سرکوب معترضان؛ اعتراض شدید فرانسه و آلمان به رژیم تهران


به گزارش خبرگزاری فرانسه از برلین، رهبران فرانسه و آلمان امروز رژیم تهران را به خاطر سرکوب بیرحمانه معترضان درایران شدیدا مورد اعتراض قرار داده و تهدید کردند فشار و تحریم علیه این رژیم را سخت تر خواهند کرد.

نیکلاس سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه که بهمراه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در یک کنفرانس مشترک مطبوعاتی در برلین شرکت کرده بود، در پاسخ به سئوالی در باره اوضاع ایران، به مسئله تجاوز به زندانیان و شکنجه مخالفان در زندانهای جمهوری اسلامی پرداخت و افشاگری افرادی همچون مهدی کروبی را مورد تحسین قرار دارد.

رئیس جمهور فرانسه گفت، ما چطور می توانیم چشمانمان را به روی واقعیتی که با شجاعتی قابل تحسین افشا شده است، ببندیم.

سرکوزی افزود، باید بگویم که ما تلاش و شجاعت مردم ایران را تحسین می کنیم. آنها واقعا شایسته داشتن رهبرانی بهتر از امروز هستند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز با تائید اظهارات رئیس جمهور فرانسه گفت، با شنیدن خبر تجاوز به زندانیان در زندانهای ایران عمیقا متاسف شده است.


تجمع مردم معترض در برابر بيمارستان قلب تهران


آژانس ايران خبر: بنا بر خبر دريافتى ساعت 50/11 دقيقه روز يک شنبه هشتم شهريور گروهی از مردم در مقابل بيمارستان قلب تهران واقع در خيابان کارگر شمالی و منطقه امير آباد دست به تجمع زدند. در اين تجمع تعدادی از مردم که از شرايط نامناسب خدمات رسانی بيمارستان تخصصی قلب تهران ناراضی بودند با تجمع در جلوی درب اصلی اين بيمارستان اعتراض خود را نسبت به نابسامانی امور پزشکی در کشور اعلام داشتند.تعدادی از نيروهای انتظامی نيز با حضور درمحل در صدد بودند به اين تجمع اعتراضی پايان دهند.اما بخشی از جمعيت به دليل فشارهای ايجاد شده به خانواده و بيمارانشان حاضر به ترک محل نشدند.بيشتر خانواده ها و افراد تجمع کننده از نارسايی امکانات بيمارستان قلب تهران,گرانی و بالا بودن هزينه های درمانی و نبود دارو به شدت ناراضی بودند.اعتراض ها به مسئولين بيمارستان همچنان ادامه دارد.برخی از افراد حاضر خواستار پاسخگويی رياست بيمارستان شدند.

عتراضات شبانه مردم با بانگ الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران

بنابه گزارشات رسیده ، اعتراضات شبانه مردم در مناطق مختلف تهران با بانگ الله اکبر و شعار مرگ بر دیکتاتور ادامه دارد.
اعتراضات شبانه مردم تهران که هر شب از ساعت 22:00 شروع می شود و مردم با قرار گرفتن بر پشت بام منازل ،درکوچه ها و خیابانهای فرعی با بانگ الله اکبر و شعار مرگ بر دیکتاتور ادامه یافت.
در اکثر مناطق صدای اعتراضات مردم به گوش می رسد که از جملۀ آنها مناطقی مانند ؛ توحيد ،‌جمهوري ، ونك ، پارك وي ، تجريش ، رسالت ، آزادي ، ميرداماد ، صادقيه ، تهران پارس ، شهرك غرب ، فرمانيه ، شمس آباد،‌گيشا می باشد.
شدت اعتراضات شبانه در مناطقی مانند میرداماد و گیشا نسبت به سایر مناطق بیشتر بود. این اعتراضات تا ساعت 22:30 یافت.



بازداشت دکتر محمد ذبیحی رئیس دانشگاه تربیت مدرس قم در سکوت خبری


آفتاب: يکی از عجيب ترين موارد بازداشت ، دستگيری دکتر "محمد ذبيحی"، رئيس دانشگاه تربيت مدرس قم و مدير مسول نشريه‌ ,فصلنامه پژوهشهای فلسفی-کلامی, است. نکته جالب در مورد دکتر ذبيحی اين است که اين بار فردی متهم است که رييس قوهقضاييه کنونی در دانشگاه تحت مديريت او تدريس ميکند که آن مرکز هم از نهادهای مهم حوزوی به حساب ميآيد. با اين وجود پس از گذشت 12 روز از بازداشت اين شخصيت علمی و حوزوی در اخبار رسمی هيچ انعکاس يا اطلاعی يافت نميشود.

محتشمی‌پور و محمد هاشمی از ایرنا شکایت کردند


پارلمان نیوز : فخرالسادات محتشمی پور، همسر مصطفی تاجزاده از خبرگزاری جمهوری اسلامی شکایت کرد.
به دنبال اقدام خبرگزاری جمهوری اسلامی مبنی بر انتشار سخنان -جعلی- درخصوص اینکه فخرالسادات محتشمیپور و تعداد دیگری از خانواده افراد بازداشت شده در حوادث اخیر، درخواستهایی از کشورهای خارجی برای پناهندگی به آن کشورها را داشتهاند، وی با حضور در مراجع قضایی به اتهام نشر اکاذیب، از ایرنا شکایت کرد.
پرونده این شکایت در شعبه اول بازپرسی کارکنان دولت در جریان است و با توجه به اینکه شکایت به طرفیت مدیرعامل ایرنا صورت گرفته است، این مرجع قضایی خواستار حضور محمدجعفر بهداد در این شعبه شده است.
چندی پیش نیز وکیل محمد هاشمی در گفتگو با روزنامه اعتماد از شکایت موکلش از خبرگزاری ایرنا خبر داده بود.

پیک ایران

موج گسترده تخريب آثار فرهنگي



ميراث‌ايران- گروه استانها -‌ سهيلا نياكان:
شايد انتشار خبرهايي از سرقت ميراث فرهنگي در سراسر كشور براي مردم بعد از مدتي عادي شود و ديگر تاثير خود را از دست بدهد.

از اينرو، كارشناسان رسانهاي حوزه ميراث فرهنگي متذكر ميشوند در كنار چاپ خبرهاي حادثهاي كه بيشتر شامل دزدي، تخريب، انهدام يا كاربري غيراصولي از ميراث فرهنگي و طبيعي كشور است، خبرها، گزارشها و مقالههايي درباره اهميت و ضرورت حفظ و نگهداري آثار هنري و فرهنگي ايران به اطلاع مردم برسد تا همه به ارزشهاي معنوي و مادي اين يادگارهاي بهجا مانده از گذشتگان پي ببرند.

با اينحال متاسفانه تيترهايي كه نشان از ضايع شدن ميراث فرهنگي در كشور است بيشتر به چشم ميخورد و به سختي ميتوان مواردي از حفظ و مرمت آنها را در ميان مطالب نشريات جستجو كرد.

تنها در ماه گذشته اين عناوين روي سايتهاي خبري به چشمخورده است: «تخريب تپه تاريخي كاني ره شكله در عمليات راهسازي كرمانشاه به مياندوآب»، «تپه باستاني 3500 ساله قره در‌آذربايجان غربي با خاك يكسان شد»، «طاقهاي حمام تاريخي خوري بانه، يكبه يك فرو ميريزد»، «باستانشناسان از وضعيت كاخهاي هخامنشي بوشهر نگران هستند»، «اعتراض هنرمندان محيطي به تخريب حريم تاريخي قلعه دختر در شهرستان آمل»، «غارت تپه باستاني سردشت همچنان ادامه دارد» و ... .

اگرچه در نگاه اول چنين خبرهايي نشان از وقوع يك فاجعه فرهنگي دارد كه هرگز جبران نميشود، اما از زاويه ديگر جاي اميدواري دارد كه رسانهها و مسئولان فرهنگي كشور نسبت به حفظ ثروتهاي فرهنگي حساس هستند، اما دستاندركاران طرحهاي عمراني و غارتگران، بدون توجه به اهميت هويتي آنچه در برابرشان دارند، ميراث فرهنگي– هنري كشور را به يغما ميبرند و يا نابود ميكنند.

متاسفانه سازمانها و نهادهايي كه تحت عنوان ساخت و ساز و عمران و توسعه بهخود اجازه ميدهند آثار بهجا مانده از تمدنهاي كهن ايرانزمين را با خاك يكسان كنند كم نيستند، با اين اوصاف، تنها راه مقابله با موج گسترده تخريب آثار فرهنگي همانا رسانهاي كردن و انتشار گزارشها و تفسيرها پيرامون اخباري از اين دست است؛

چرا كه مردم نسبت به داشتههاي خود حساس شده و اجازه نميدهند تحتپوشش انجام يك فعاليت عمراني بدون مطالعه و تحقيق، آثار فرهنگيشان از بين برود. بههمين ترتيب در برابر وسوسه غارت و فروش ميراث گذشتگان از خود واكنش نشان داده و آثار فرهنگي را نه به چشم گنجهايي مادي بلكه به ديد ميراثي فرهنگي مينگرند كه امانتي در دست آنها است و بايد سالم و با افتخار به آيندگان تحويل دهند.

چنين تفكري اگر در رسانهها رايج شود كه مردم را هدف اصلي تاثيرپذيري مطالباتشان بدانند و به آنها گوشزد كنند كه آثار فرهنگي و طبيعي امانتي است نزد اين نسل براي آيندگان، آنگاه ميتوان انتظار داشت كه ايرانيان ميراث فرهنگي كشورشان را از آن خود بدانند و به آن افتخار كنند.

چرا كه ميتوان با درآمدهاي نفتي هركالايي را از چين خريد اما بايد يادمان باشد ميراث فرهنگي توليد نميشود، نميتوان آن را در بازار خريد و صاحب هويتش شد، حتي نميتوان ميراث فرهنگي ساخت، بلكه بايد آن را حفظ كرد و در بهترين وضع ممكن با آنها زندگي كرد تا از ثروت هويتي و معنوي آنها بهرهمند شد.

يادمان باشد اين خبرها گوشهاي ناچيز از موج گسترده و رو به افزايش تخريب آثار فرهنگي در 3 ماه اخير است و اين در زماني است كه عراقيها ميخواهند شهر باستاني «آشور» را از نو بازسازي كنند.

میراث فرهنگی

در آن اتاقهای بازجویی بر من چه گذشت؟


از مدت هفتاد روزی که در زندان بودم، ۴۰ روز را به یک شکل در ساختمان ۲۰۹ و ۳۰ روز را در ساختمان ۲۴۰ بازجویی می شدم. بازجوها و به قول آنجایی ها کارشناسان متعددی داشتم و با هرکدام از این تغییرها مجموعه کسانی که بازجویی می کردند، برای من تغییر کرد. سوالات و پرسشهایی که نه مربوط به انتخابات دهم که به سیزده سال اخیرم بازمی گشت. شاید در سه دوره مجزا به دلیل تغییرات بنیادین در روند بازجویی اتوبیوگرافی مفصلی از خودم نوشتم. فکر نکنم بشود دوباره آن را نوشت و کاش لااقل نسخه ای از آن در اختیار خودم هم قرار می گرفت. با توجه به اینکه اساسا عادت به نوشتن داشتم و پیش از زندان نیز حجم نوشته های روزانه ام بالا بود، موقع نوشتن هایی از این دست مفصل می نوشتم و حتی برای خودم در برگه های بازجویی تحلیل هم ارائه می دادم. البته این ماجرا چندان به مذاق بازجوها خوش نمی آمد و دائم تاکید می کردند که در حال پیچاندن ماجرا هستم. درباره حال و هوای بازجویی ها بقیه هم نوشته اند. یکی از نکات جالب بازجویی من زمانی بود که تمام نوشته های این وبلاگ را کپی شده دیدم. دلم برای بنده خدایی که دقیق این نوشته ها را خوانده بود و حتی بخشی از آنها را بولد کرده بود می سوخت. فکر نکنم من موقع نوشتن آن مطالب در دو سال پیش اینقدر دقت در نوشتن کرده بودم که ایشان در خواندنش وقت گذاشته بودند. طبیعی بود که باید درباره فرق وبلاگ و روزنامه حرف می زدم و از دامنه مخاطب می گفتم. البته روال بازجویی از وبلاگ از دو پست در وبلاگ فراتر نرفته بود که بازهم روال کار تغییر کرد. در زندان کتابهای زیادی را برای مطالعه دادند (درباره ولایت فقیه و اندیشه امام و نهادهای مثل شورای نگهبان و مفاهیمی مثل دموکراسی و عقلانیت ) و یک روز هم بعد از خواندن یکی از این کتب یکی از کسانی که چهره شاخصی هم در بین جناح مقابل دارد برای بحث و نظر به ۲۴۰ آمده بود. بیش از دو ساعت با ایشان بحث کردم. در واقع جلسه ای بود که دو طرف حرفشان را زدند و هیچکدام حرف دیگری را نه توانست که بشنود و نه خواست که بپذیرد. اما بعد از آن حدود بیست روز - تا زمان آزادی - روال بازجویی تغییر کرد. یکی از اساتید دانشگاه پرونده را مجددا از ابتدا آغاز کردند. البته اینبار روال بازجویی فرق کرده بود. در ابتدای کار بعد از ۵۶ روز ممنوع الملاقات بودن توانستم با خانواده دیدن کنم. کتاب و قلم و کاغذ برایم آزاد شد، هرچند مدت زمان طولانی حضور برای بازجویی ها زمانی را برای خواندن آنها در سلول برایم نمی گذاشت. با ایشان نیز بحث زیادی می کردم و بخش زیادی از انتقاداتی که می شد را چه از وضعیت جامعه و سیاست و چه از وضعیت زندان و کارشناسان قبلی به ایشان ارائه کردم. در ابتدای امر سعه صدر ایشان در شنیدن این حرف ها و حتی آرامش بازجویی ها و احترام گفتگوها برام هم عجیب بود و هم مشکوک! البته این تعجب تا انتها برایم باقی ماند چرا که از بین کسانی که آنجا دیدم تنها فردی بود که نگاه جناحی نکرد و حتی از بودن ما در زندان هم راضی نبود. همزمان با پرونده من تا جایی که می دیدم پرونده های دیگری را نیز در دست داشت که حتی دیدم ژیلا نیز درباره روند کارش با این اقای دکتر نوشته است. هرچه بود نقطه امیدی بود در آن روالی؟! که داشت طی می شد. انقدر بود که در روزهای انتهایی گفتم فکر کنم که وزارتخانه و مسیر بازجویی ها نیاز دارد که افرادی مثل ایشان تکثیر شوند. هرچند که بر این باورم جز خدا نمی تواند و نمی توانست کاری از پیش ببرد، اما گاهی مخلوقات می توانستند واسطی در این خواست باشند. بدون شک تلاش خانواده و دوستان و نیز اتفاقاتی از این دست برای این آزادی بی تاثیر نبودند.

بازجویی ها حال و هوای خاصی داشت. تقریبا تمام فشار زندان بود خصوصا برای من که از هفتاد روزی که آنجا بودم نزدیک ۵۰ روزش بازجویی داشتم. یکی از خصوصیات بازجویی هایی که می شدم این بود که مدت زمان طولانی در اتاق بازجویی یا سلول انفرادی ۲۴۰ می ماندم و بخش کمی از زمانی که آنجا بودم به گفتگو و نوشتن می گذشت. مابقی زمانهایش را باید به کاری اختصاص می دادم. نشستن و تنها فکر کردن گاهی آزار دهنده می شد. قرآنی داشتم که از شبی که از خانه رفتم همراهم بود و تا انتها همراه همیشگی ام ماند. خداوند توفیق زیادی داد تا بارها و بارها بتوانم در همین زمانها کلامش را بخوانم و قرآنش را ختم کنم. گاهی هم تفال ها و قران بازکردن ها آنقدر آرامش بخش می شد که گویی خداوند مستقیم با تو حرف می زند. بخش دیگری از زمانها هم مشغول نوشتن و خط خطی کردن می شدم. کمتر در اتاق می شد نوشت و من هم طبق عادت دوست داشتم اشعار و متن هایی که در ذهنم بود مکتوب کنم. همین باعث شده بود که هرچه دستمال کاغذی با خودم داشتم بر رویش می نوشتم و توانسته ام چندتایی از این دستمال ها را -که اجازه دادند - با خودم بیاورم. نوشته هایی که تنها حس لحظه بازجویی بود. یکی از این نوشته ها که البته متعلق به روزهای آرام بیست روز آخر آن است نوشته زیر است. برای ثیت خاطره، آن را می گذارم برای اینکه فراموش نکنم که در آن اتاق های با پشم شیشه بازجویی، در اتاق های پوشیده با یونولیت ِ شکسته بازجویی، در آن اتاقهای شلوغ و مملو از صندلی ِ بازجویی و در ان سلول انفرادی دو در سه و پوشیده از یک میز و سه صندلی ِ بازجویی چقدر خدا نزدیک بود.

اشعاری که نوشتم اغلب تفال های دیوان حافظی بود که در همان بیست روز آخر، خانواده برایم آورده بودند.

از بر ساحل سلامت

استاد انوشیروان روحانی و اجری شوشتری و همایون


مجمع روحانيون مبارز: اقدامات غيرقانونی در قوه ‏قضائيه را پايان دهيد

محمد خاتمی

۱۳۸۸/۰۶/۰۹
شورای مرکزی مجمع روحانيون مبارز در نشست يکشنبه شب خود خواهان توقف اقدامات غيرقانونی در قوهقضائيه شد.

به نوشته سایت مجمع روحانیون مبارز، در اين نشست که به رياست محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران، برگزار شد، گزارشهايی درباره آخرين وضعيت بازداشتشدگان معترض به روند برگزاری و نتايج انتخابات رياست جمهوری، ادامه نقض قوق قانونی آنها ارائه و مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه این نشست به مواردی از اقدامهای غيرقانونی در روند بازجويی و نگهداری بازداشتشدگان اشاره شد از جمله نگهداری افراد در سلولهای انفرادی با وجود پايان يافتن بازجويی برخی از آنها، بلاتکليفی برخی از بازداشتشدگان و بیاطلاعی خانوادهها از وضعيت عزيزان بازداشتی خود.

بیشتر بخوانید:




در روزهای گذشته خانوادههای برخی از بازداشتشدگان اظهار داشتهاند که بهرغم تعيين وثيقه توسط مقامهای قضايی و تأمين آن توسط بستگان افراد بازداشتی، مقامهای دادستانی تهران از آزادی افراد جلوگيری به عمل میآورند.

علاوه بر اين تاکنون چهار دوره محاکمه فعالين سياسی و روزنامهنگاران برگزار شده که با انتقادهای فراوان گروههای سياسی و حقوقبشری داخلی و خارجی همراه بوده و برخی کارشناسان حقوقی اين محاکمهها را در تضاد با معيارهای شناختهشده برای محاکمههای عادلانه تشخيص دادهاند.

مجمع ضمن ابراز نگرانی و تأسف شديد از وضعيت جاری، از صادق لاريجانی، رياست جديد قوه‏قضائيه، خواست تا دستور قاطع برای تسريع در رسيدگی به موارد نقض قانون در زندانها صادر کند و به اقدامات غير قانونی در اين قوه پایان دهد.

علاوه بر اين مجمع روحانيون مبارز در اين جلسه هتاکی و اهانت به برخی مراجع تقليد، شخصيتهای دينی و سياسی که اين تشکل سياسی آنها را «سرمايههای انقلاب و خدمتگذاران اسلام» ناميده، محکوم کرده است.

در طی روزهای گذشته در اجتماعات و مراسم مذهبی، برخی مراجع تقليد منتقد حواد اخير و نيز شخصيتهای سياسی مانند ميرحسين موسوی، مهدی کروبی، اکبر هاشمی رفسنجانی از جانب کسانی که تندروهای مذهبی نزديک به دولت توصيف شدهاند، هدف حمله و انتقادهای تند قرار گرفتهاند.

مجمع روحانيون مبارز از تشکلهای سياسی سابقهدار در جمهوری اسلامی است که روحانيونی نظير موسوی خوئينیها، موسوی لاری، انصاری، موسوی بجنوردی، محتشمی پور در آن عضويت دارند. اعضای اين گروه در زمان حيات آيتالله خمينی، بنیادگذار جمهوری اسلامی، از نزديکان وی محسوب شده و از جانب وی عهدهدار مسئوليتهای متفاوتی در جمهوری اسلامی بودند.

در سالهای رهبری آيتالله خامنهای اين تشکل در حاشيه قرار گرفته و بهرغم اثرگذاری خود در حرکتهای اصلاحطلبانه نتوانسته است که در حاکميت سياسی نقشی در خور پيدا کند.

اين تشکل از منتقدين جدی محمود احمدینژاد بود و در انتخابات رياست جمهوری اخير از ميرحسين موسوی حمايت کرد. برخی چهرههای نزديک و طرفدار دولت در حاشيه حوادث اخير خواهان انحلال مجمع روحانيون مبارز شده بودند.

رادیو فردا

فرمانداری تهران: ادامه‌ی اعتراض‌ها منجر به تعطیلی دانشگاه‌ تهران برای یک ترم می‌شود

فرمانداری تهران طی نامهیی به مدیریت کوی دانشگاه تهران خواستار تعطیلی این دانشگاه بری دستکم یک ترم شدهاست.

به گفته چند تن از دانشجویان دانشگاه تهران وقتی به اتاق اقای باقرزاده مدیریت کوی دانشگاه مراجعه کردند با نامهای از سو فرمانداری تهران برخورد می کنند که در آن قید شده بود «محرمانه».

در این نامه نوشته شده «در صورتی که دانشجویان به اعتراضات خود در کوی دانشگاه ادامه دهند، کوی دانشگاه و دانشگاه تهران برای حداقل یک ترم باید تعطیل شود.

تاریخ این نامه مربوط به دو روز پیش و برای ریاست دانشگاه تهران و مدیریت کوی دانش گاه نیز ارسال شده است .
گفتنی است در دو ماه اخیر ساعت ده هرشب دانشجویان در کوی دانشگاه برای نشان دادن اعتراضات خود به دلیل وقایع اخیر، حمله به کوی دانشگاه و حمایت از جنبش مدنی بانگ الله و اکبر سر میدهند.

خبرنامه امیر کبیر

ابرابراز نگرانی و مخالفت آیت الله خامنه ای از آموزش علوم انسانی در دانشگاه ها

آیت الله خامنه ای رهبر ایران

آقای خامنه ای دانشگاهیان را به شناسایی دشمن ترغیب کرد

آیت الله علی خامنه ای می گوید آموزش بسیاری از علوم انسانی در دانشگاه ها باعث بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی می شود. وی همچنین شمار استادان معتقد به "جهان بینی اسلامی" در دانشگاه ها را کم ارزیابی کرده است.

رهبر ایران روز یکشنبه در جمع شماری از استادان، اعضای هیات های علمی و رؤسای دانشگاه های ایران اظهار نظر می کرد.

آقای خامنه ای تحصیل حدود دو میلیون نفر از سه و نیم میلیون دانشجو در ایران در رشته های علوم انسانی را مایه نگرانی دانست "زیرا توانایی مراکز علمی و دانشگاه ها در زمینه کار بومی و تحقیقات اسلامی در علوم انسانی و همچنین تعداد اساتید مبرز و معتقد به جهان بینی اسلامی رشته های علوم انسانی در حد این تعداد دانشجو نیست."

رهبر جمهوری اسلامی از آموزش بسیاری از علوم انسانی در دانشگاه ها ابراز نارضایتی کرد و گفت: "بسیاری از علوم انسانی مبتنی بر فلسفه هایی است که مبانی آنها مادی گری و بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی است و آموزش این علوم موجب بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی می شود و آموزش این علوم انسانی در دانشگاه ها منجر به ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی خواهد شد."

آیت الله خامنه ای از مراکز تصمیم گیری از جمله دولت، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی خواست به این موضوع رسیدگی کنند.

رهبر ایران در این سخنان همچنین خواستار "تعبد و تدین بیشتر" دانشجویان و جوانان شد زیرا به گفته وی در این صورت "عمل، رفتار و فکر آنها از آسیب کمتری برخوردار خواهد بود و جامعه، بهره بیشتری از آنان خواهد برد."

آقای خامنه ای همچنین بار دیگر در اشاره به بحران پس از انتخابات که با اعتراض های گسترده نسبت به اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد همراه بود، آن را "یک آزمون سیاسی تعیین کننده" توصیف کرد و گفت: "نظام جمهوری اسلامی به دلیل ظرفیت بالای خود توانست بر این مسائل فائق آید."

آیت الله خامنه ای هرچند بروز اعتراضات پس از انتخابات را ناشی از "آزادی های مختلف" در نظام اسلامی دانست اما در جای دیگری از سخنانش این بحران را به "جنگ" تشبیه کرد و خواستار همت استادان برای پیروزی در آن شد.

او گفت: "قطعا انتظاری که از اساتید دانشگاه ها در این جنگ و مبارزه نرم می رود فراتر از انتظاری است که از دانشجویان وجود دارد."

وی استادان را "فرماندهان جبهه جنگ نرم" خواند و گفت: "فرماندهان این جبهه باید با شناخت مسائل کلان، شناسایی دشمن و کشف اهداف او، طراحی کلان انجام دهند و براساس این طراحی حرکت کنند."

بعضی از مقام های بلند پایه جمهوری اسلامی در اظهار نظرهایی از احتمال اعتراضات تازه سیاسی همزمان با بازگشایی دانشگاه ها از اول مهر ماه ابراز نگرانی کرده اند. از جمله آیت الله خامنه ای دو روز پیش اظهار امیدواری کرده بود که "هدف آشکار و مشخص دشمن برای اینکه حداقل مدتی دانشگاه ها را به تعطیلی و تشنج و اختلال بکشاند" محقق نشود.

آیت الله خامنه ای در روز ۲۹ خرداد در نماز جمعه تهران، در پی چندین روز تلاطم بی سابقه در عمر ۳۰ ساله جمهوری اسلامی شیوه های مخالفان در اعتراضات عظیم خیابانی را غلط خواند. فردای آن روز نیروهای امنیتی از تجمع از پیش برنامه ریزی شده مخالفان در میدان انقلاب تهران جلوگیری کردند و در درگیری های پس از آن تعدادی از معترضان کشته شدند.

این برخوردها خشم بسیاری از مخالفان را برانگیخت که از جمله در شعارهای تند علیه آیت الله خامنه ای در اعتراضات بعدی تبلور یافت.

رهبر ایران در سخنان روز یکشنبه خود تاکید کرد که "در نظام اسلامی آزادی واقعی است" اما افزود "آزادی غیرواقعی و مورد نظر غرب را مطلقا قبول ندارد و در این خصوص هیچ رو در بایستی هم با غرب نخواهد داشت."

او که قبلا بر برخورد با "تخلفات و جنایات" صورت گرفته در حادثه کوی دانشگاه و بازداشتگاه کهریزک تاکید کرده است گفت: "همه افرادی که در این حوادث دچار آسیب شده اند بدانند نظام، تصمیم بر مجامله و گذشت ندارد و همانگونه که با افرادی که صریحا با نظام مقابله می کنند از موضع قانون و حق برخورد می کند، اگر کار بد و جنایتی انجام شده باشد، با عوامل این اقدامات نیز از موضع قانون و حق برخورد خواهد شد."

بی بی سی

روايتی از زندگی، بازداشت و کشته شدن سعيده پورآقايی، پارلمان نيوز

همزمان با انتشار خبر شهادت سعيده پورآقايی (آمايی) دختر جوانی که عنوان میشود اکنون پيکر او در يکی از قبور گمنام قطعه ۳۰۲ بهشت زهرا دفن شده است، فردی با ارسال يادداشتی برای فراکسيون خط امام(ره) مجلس به روايتی از زندگی و بازداشت سعيدهپرداخت.

به گزارش پايگاه خبری فراکسيون خط امام(ره) مجلس«پارلماننيوز»، دراين متن که با عنوان «ديروز همه گريستند»، نگاشته شده، آمده است:

سعيده دو سال بود که ديگر پدر نداشت.اگرچه آن وقت هم پدرش نمی توانست خيلی پابه پای دخترش تکاپو و هياهو داشته باشد.

جنگ از پدر سعيده جسمی بيمار به يادگار گذاشته بود که فقط "بود"

هرچه بود پدرش بود و کوله باری از خاطرات و خطرات جنگ

خاطراتی از ۸ سال دفاع از ناوس ملت ايران و اميد از اينکه ناموس اش را بعد از او پاس خواهيم داشت.سعيده دو سال پيش پدرش را از دست داد.

آثار به جای مانده از سلاح های شيميايی ديگر توانی برای ماندن در او نگذاشته بود و او بايد می رفت و همسر و دختر نوجوانش را که يادگار سالهای جنگ و امام بود به ما میسپرد...ما چه کرديم؟!

ديروز مراسم ختم سعيده بود.مراسم ختم که نه!مادرش بود و چند نفر از اعضای خانواده و مهندس مير حسين موسوی و البته فضايی از غم و اندوه و بهت و حيرت

سعيده برای همراهی با جنبش سبز فقط به پشت بام خانهاش می رفت نه برانداز بود و نه مخملی فقط الله اکبر میگفت

تا اينکه شبی آمدند سه زن و دو مرد بودند او را بردند، برای هميشه!

امانتدارش که دلبندش را برده بودند به همهجا متوسل شد تا يادگار همسر شهيدش را باز يابد اما هرچه تلاش میکرد کمتر به نتيجه میرسيد، تا اينکه به درگاه يکی از اعضای نزديک به رييس دولت متوسل شد و او هم راهنماييش کرد تا به پشت سردخانهای صنعتی رسيد.

آری سعيدهاش را درآغوش گرفت اما چه سياه و چه سرد

چرا ديگر از آن نشاط و شور نوجوانی اثری نبود؟!

ديروز همه گريستند.