سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۲۳

گفت‌وگوی اشپیگل با عابد توانچه، فعال دانشجویی عابد توانچه: اوضاع دانشگاه‌ها ملتهب است

ترجمه‌ی مجید روشن زاده

عابد توانچه، یکی از فعالین دانشجویان، در گفت وگو با هفته نامه آلمانی اشپیگل ( دوشنبه ١٤ سپتامبر؛ ٢٣شهریور) به بررسی اوضاع سیاسی دانشگاه ها پرداخته و فضای حاکم بر دانشجویان را در آستانه باز گشایی دانشگاه ها ملتهب و انفجاری توصیف کرد.

توانچه در این مصاحبه می گوید که نیروهای انتظامی در دانشگاهها به حالت آماده باش در آمده‌اند. با وجود این به اعتقاد وی این نوع کنترل‌ها نمی‌تواند مانع خیزش جنبش دانشجویی شود و دانشجویان به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

این فعال دانشجویی پیش بینی می کند که دانشجویان در آینده باز هم مورد هجوم قرار خواهند گرفت و به قتل خواهند رسید. با این همه به گفته وی قتل و خشونت باعث همبستگی مردم با دانشجویان خواهد شد و مبارزات آن ها را صیقل و گسترش خواهد داد. ترجمه این مصاحبه را در ادامه بخوانید.

به نظر شما با بازگشایی دانشگاه ها، دانشجویان نقش سرنیزه اپوزیسیون را به عهده خواهند گرفت؟

نه تنها من بلکه حتی رژیم هم معتقد است که دانشجویان چنین تقشی را به عهده خواهند گرفت. از هم اکنون نیروهای امنیتی در حال آماده باش هستند و گفته می شود که جاسوسان و نیروهای انتظامی همه جا، حتی در خوابگاه ها هم می لولند. اما با وجود همه این ها، فکر می کنم که دانشجویان اعتراضات خود را از سرخواهند گرفت.

آیا احتمال آن دارد که اعتراضات دانشجویان به درگیری آشکار با نیروهای دولتی منتهی شود؟

اوضاع بسیار ملتهب است و یک جرقه کافی ست تا همه چیز شعله ور شود. فکر می کنم که ما باز هم کشته خواهیم داد. اما این نوع خشونت ها بر علیه دانشجویان تنها باعث گسترش دامنه اعتراضات وملحق شدن هرچه بیشتر مردم به این اعتراضات خواهد شد.


عابد توانچه، فعال دانشجویی

آیا فکر نمی کنید که این اعتراضات می تواند بهانه ای بدست رژیم دهد و دانشگاه ها را دوباره تعطیل کند؟

عده ای از دانشجویان دلواپس و نگران امتحانات خود هستند،اما اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان از اپوزیسیون طرفداری می کند. فقط در تهران طرفداران اپوزیسیون به دهها هزار دانشجو می رسد. وانگهی، اگر موج اعتراضات آغاز شود، اکثر دانشجویان آزادی را بر پایان نامه تحصیلی ترجیح می دهند.

آیا اساتید دانشگاه ها هم از شما حمایت می کنند؟

بعضی از اساتید خود را به رهبران [جمهوری اسلامی] فروختند. اما بقیه از ما حمایت می کنند.عده ای از آنان هم بخاطر حمایت از دانشجویان مجازات شدند و زودهنگام باز نشسته شدند.

آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب، معتقد است که ویروس اصلاحات قبل از همه به دانشجویان رشته های علوم اجتماعی و نظری سرایت کرده و خواهان تجدید نظر کامل در این رشته ها شد. آیا به نظر شما همانطور که خاتمی، رییس جمهور سابق، هشدار داده بود، با این کار "آزادی دانشگاه" در خطر نیست؟

موج تصفیه در دانشگاه ها از چهار سال پیش و با روی کار آمدن احمدی نژاد آغاز شد. آن چه ما اکنون شاهد آنیم، درواقع آخرین مرحله انقلاب فرهنگی است. از هم اکنون بخشی از تدریس به بسیج سپرده شد. بخش دانشجویان هم به عهده به اصطلاح کمیته انتظامات گذاشته شد. وظیفه این کمیته آن است که [اخراج و] ممنوعیت تحصیل همچون برگ های پاییزی بر سر دانشجویان ریخته شود.

رادیو زمانه

بازداشت سه نوه‌ی آیت‌الله العظمی منتظری!


1:07 صبح سه‌شنبه، 24 شهریور 1388

ساعتی پس از انتشار نامه‌ی مهم و تاریخی آیت‌الله العظمی منتظری به مراجع و علما، سه نوه‌ی این مرجع بزرگوار تقلید دستگیر شدند.


به گزارش موج سبز آزادی، محمدمهدی، محمدعلی و محمدصادق منتظری، سه فرزند احمد منتظری - پسر ارشد آیت‌الله - در آستانه‌ی افطار در منزل ایشان در قم بازداشت شدند.


موج آزادی

گفتگوی روزانه محسن سازگارا دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۸


حدادعادل: اگر توصیه رهبری نبود شش وزیر می افتادند

سایت حکومتی جهان نیوز: رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ناگفته هایی از جلسه رای اعتماد مجلس به كابینه دهم را بیان كرد.

حداد عادل درباره پیام رهبری و نقش آن در رای آوردن وزیران می گوید:

سخن رهبری این بود كه مصلحت است كه قطار دولت از ایستگاه خارج شود (تعبیر از بنده است) و این در واقع پیامی است كه همه گفته و ناگفته در مجلس درك می‎كردیم. اگر ما سخت‎گیری می‎كردیم و فرضا از بیست‎ویك وزیر ده تا دوازده نفر از آنان رأی‎اعتماد نمی‎آوردند و این‎كار باعث می‎شد كه هیئت دولت شكل نگیرد. این‎كار، با هر نیتی صورت می‎گرفت، صحیح نبود، زیرا تفسیر محافل داخلی و خارجی این می‎شد كه ایران هنوز از تنشهای بعد از انتخابات بیست‎ودوم خرداد خارج نشده و در نهایت این‎كار صددرصد به زیان نظام بود. رهبری در اوایل امر، قبل از این‎كه اعضای كابینه به مجلس معرفی شوند توصیه‎ای كرده بودند مبنی بر این‎كه اگر مجلس می‎خواهد سختگیری كند، آن را در بعد دیانت و درستی و انقلابی بودن انجام دهد.

رئیس سابق مجلس شورای اسلامی درباره اینكه اگر پیام رهبری نبودچندوزیر رای می آوردند گفت: اگر پیام رهبری نبود تعداد بیشتری از وزرا احتمالا پنج یا شش نفر از آن‎ها رأی‎اعتماد نمی آوردند. رهبری سوء‎نیتی در سخت‎گیری نمایندگان سراغ نداشتند و دقت در صلاحیت و كارآمدی وزیران را حق مجلس می‎دانستند، ولی ایشان به مجلس پیام دادند كه در شرایط فعلی تشكیل یك دولت مقتدر به سود كشور و نظام است. نمایندگان هم با تمكینی كه در مقابل پیام رهبری داشتند و دارند این نظر رهبری را هم مطاع دانستند، نتیجه خوبی هم گرفته شد و دولت شكل گرفت.

بهشتی، مشاور و نماینده میرحسین موسوی، آزاد شد

ايران / سياسی

علیرضا بهشتی، رئیس کمیته پی‌گیری امور بازداشت‌شدگان

۱۳۸۸/۰۶/۲۲
علیرضا بهشتی، فرزند محمد بهشتی از نزدیکان آیت‌الله روح‌الله خمینی، مشاور ارشد میرحسین موسوی و نماینده او در کمیته پی‌گیری حقوق بازداشت‌شدگان اخیر، شنبه‌شب پس از چهار روز بازداشت آزاد شد.

آقای بهشتی چند روز پس از آن بازداشت شده بود که اسامی و مشخصات ۷۲ تن از افرادی که در ناآرامی‌های پس از انتخابات اخیر ایران کشته شده بودند منتشر شد.

در حالى كه مقام‌هاى دولتى ايران تعداد كشته‌شدگان اين حوادث و ناآرامی‌ها را ۳۰ نفر اعلام كرده بودند، آقاى بهشتى در گزارش‌هاى خود اعلام كرد كه در تيراندازى ماموران انتظامى و بسيجى به سوى معترضان به نتیجه انتخابات حداقل ۷۲ نفر كشته شده‌اند.

ساعاتى قبل از بازداشت عليرضا بهشتى، مرتضى الويرى، رئيس كميته صيانت از آراى مهدى كروبى در انتخابات رياست جمهورى، نيز در منزلش بازداشت شده بود. آقای الویری هم‌چنان در بازداشت است.

در همین حال خبرگزاری کار ایران، ایلنا، از دیدار سید حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی، نخستین رهبر جمهوری اسلامی، با علیرضا بهشتی بلافاصله پس از آزادی او خبر داده است.

میرحسین موسوی که بارها به همراه مهدی کروبی اعلام کرده است دولت دهم محمود احمدی‌نژاد را مشروع نمی‌داند یک روز پس از دستگیری فرزند محمد بهشتی، از بنیان‌گذاران جمهوری اسلامی، بیانیه‌ای صادر کرد و دستگیری او را نشانه‌ای از «حوادثی سهمگین‌تر» دانست.

آقای موسوی در این بیانیه با انتقاد از بازداشت عليرضا بهشتی و مرتضی الويری گفته بود: «آنان اينک در زندان به سر می‌برند در حالی که عاملان فجايع اخير آزادند و مسئولان ادعا می‌کنند حتما به جناياتی که رخ داده است رسيدگی خواهند کرد.»

ناآرامی‌ها در ایران پس از آن آغاز شد که محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت نهم، از سوی وزارت کشور خود و شورای نگهبان به عنوان فرد پیروز در انتخابات دهمین دوره از ریاست جمهوری اعلام شد. گستره این ناآرامی‌ها و حوادث پس از آن به حدی بوده است که بسیاری از تحلیل‌گران و خبرگزاری‌ها آن را در تاریخ ۳۰ ساله جمهوری اسلامی بی‌سابقه خوانده‌اند.

محمدعلی دادخواه هم آزاد شد

در همین حال خبرگزاری کار ایران، ایلنا، از آزادی محمدعلی دادخواه، وکیل دادگستری و از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر ایران، خبر داده است.

آقای دادخواه که بیش از دو ماه پیش در جریان موج دستگیری‌های پس از انتخابات در دفتر کار خود بازداشت شده بود روز یک‌شنبه با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومان آزاد شد.

عبدالفتاح سلطانی، وکیل آقای دادخواه، در گفت‌وگو با رادیوفردا اتهامات او را «نگهداری اسلحه غیرمجاز و مواد مخدر و یکی دو اتهام معمول دیگر» اعلام کرده بود.

رادیو فردا

تظاهرات روز قدس؛ پخش شبنامه در تهران

یکی از خوانندگان: این شبنامه/اعلامیه را یکی از همکارانم که محل زندگیش مجیدیه تهرانه،امروز آورده بود شرکت که خیلی از همکاران شهامت آن عزیزانی را که شب قبل آنها را پخش کردند،ستودند.

هموطن،فردا دیر است
اهالی محترم مجیدیه تهران
امروز بر همه ما خیانت ها و جنایت های رژیم منحوسی بنام جمهوری دیکتاتوری بظاهر اسلامی ثابت شده که تنها به جهت فریب من و شما،نام مقدس اسلامی را برحکومت دیکتاتوری خود اضافه کرده و در لوای این نام مقدس ( اسلامی ) هر روز دست های کثیف خود را به خون جوانان این مرز و بوم آلوده می کنند،بر همه ما واجب است بار دیگر به جهت حمایت از زندانیان در بند و خون همه شهدای راه حق و آزادی که تا دیروز مردانه زیستند و ناجوانمردانه بدست عمال این رژیم منحوس دیکتاتوری کشته شدند،بار دیگر دست در دست هم داده و در راهپیمایی میلیونی روز قدس ( آزادی ) به جهت اعتراض و به امید خدا شروع و مرحله دیگری برای سرنگونی حکومت دیکتاتوری خامنه ای،شرکت و صدای تنفر و انزجار و اعتراض خود را بگوش دیگر هموطنان عزیز ایرانی برسانیم که اگر من و شما دیر بجنبیم شاید به هدفی که امروز دنبال کرده ایم،دیرتر برسیم،پس از شما همشهری و هم محلیهای غیور،دلیر و همیشه حاضر در صحنه برای سرنگونی حکومت معاویه زمان ( خامنه ای ) عاجزانه و خالصانه تقاضا دارم علاوه بر حضور صد در صدی خود در راهپیمایی روز قدس ( آزادی ) دیگر دوستان،آشنایان و ………. را با خبر کرده تا به امید منان با حضور همه شما،پایه های ظلم و استبداد را سست تر و در آینده نه چندان دور از صحنه روزگار محو کنیم.
با احترام
یک هم محلی

ماجراي فروش شلوارهاي لي که کلمه بسم الله روي جيب آن درج شده

lee-jean-bismellah.jpg

روزنامه اعتماد

يک ماهي از ماجراي فروش شلوارهاي لي موهني که کلمه مقدس بسم الله روي جيب پشتي آنها درج شده مي گذرد؛ شلوارهايي که به گواه اخبار قبلي خبرگزاري هاي کشور همه مارک «made in china» دارند و با اين حال رئيس پليس اماکن روز گذشته نشستي مطبوعاتي ترتيب داد تا به خبرنگاران اعلام کند بر اساس تحقيقات پليس هنوز کشور توليدکننده اين شلوارها مشخص نشده است و فقط معلوم شده اين شلوارها از کشورهاي حاشيه خليج فارس به شکلي قاچاقي وارد ايران شده اند. رئيس پليس اماکن عمومي ناجا با اشاره به بازداشت واردکننده شلوار لي هاي موهن که پشت آنها کلمه «بسم الله» نوشته شده است، گفت؛ از محل توليد شلوار لي ها در خارج از کشور اطلاعي نداريم.

lee-jean-bismellah2.jpg

عباس ميرايي در رابطه با شلوارهاي موهن زنانه توضيح داد؛ پس از دريافت اخباري در اين رابطه اقدامات ويژه يي در دستور کار قرار گرفت و آدرس هاي اعلامي که احتمال مي رفت اين نوع شلوارها در آنجا عرضه شوند، مورد بازرسي قرار گرفتند اما در مرحله اول اطلاعاتي به دست نيامد. در ادامه روش بررسي ها را تغيير داديم و تلاش کرديم تا اطلاعات اوليه را از طريق سايت هاي خبري که موضوع را اعلام کردند، به دست آوريم که با همکاري سايت ها توانستيم يک نفر را شناسايي کنيم که اين شلوارها را خريداري کرده بود. او با اشاره به همکاري اين فرد پس از تماس نيروي انتظامي با او گفت؛ فرد مورد نظر فروشگاهي را که از آن شلوار خريداري کرده بود اعلام کرد و با شناسايي فروشگاه موفق شديم رابطي که شلوارها را به فروشگاه رسانده بود، شناسايي کنيم. فرد اصلي که شلوارها را از يکي از کشورهاي حوزه خليج فارس وارد کرده و در قشم فعاليت داشت با همکاري مراجع قضايي و ماموران در قشم بازداشت شد. به گفته رئيس پليس اماکن عمومي ناجا در بررسي هاي به عمل آمده مشخص شد اين شلوارها لابه لاي ديگر شلوارهاي قاچاق که از يکي از کشورهاي حاشيه خليج فارس قاچاق شده، وارد کشور شده است.

بررسي هاي به عمل آمده نشان داد، افرادي که اين شلوارها را وارد کرده اند خود متوجه چنين علامتي پشت شلوار نبوده و بعد از اينکه از موضوع مطلع شدند محموله را جمع کرده و تعدادي را معدوم کرده بودند. ميرايي با اشاره به اينکه 48 قطعه شلوار موهن وارد کشور شده بود، گفت؛ سه قطعه از آنها به فروش رفته بود و فرد واردکننده نيز هم اکنون با قرار، بازداشت است. رئيس پليس نظارت بر اماکن عمومي ناجا با بيان اين مطلب که تا جايي که اطلاع داريم تمامي اين شلوارها از سطح کشور جمع شده اند، گفت؛ در مورد اينکه اين شلوارها توليد کدام کشور بوده اند، نمي توان با قطعيت چيزي گفت چرا که باندهاي متعددي دارند و از آنجا که قاچاق هم هستند مسير ورود و خروجش نيز مشخص نيست.


گویا نیوز

تهران کروبی در بهشت


افشاگری کروبی؛ مقام معظم رهبری دارند دق می کنند


خبرآنلاین: عضو شورای مرکزی حزب موتلفه وجامعه روحانیت مبارز گفت: متاسفانه کروبی با کارهای بچه گانه و زشت خود، انقلاب را زیر سوال برد، بنابراین جرم کروبی از سایر افراد بیشتر است و حتما باید محاکمه شود.

جعفر شجونی با انتقاد از اینکه دانه درشت ها دستگیر و محاکمه نمی شوند تصریح کرد: چرا همیشه باید این سوال مطرح باشد که دانه درشت ها چه شدند، درصورتی که همین ها کارهای ضد اسلامی و مغایر با منافع ملی انجام می دهند، بعد هم خودشان و هم فرزندانشان آزادانه فعالیت می کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: آقای کروبی توقع داشت بیاید در شب‌های قدر مرقد امام سخنرانی کند و جوانان را تحریک کند که روز قدس به خیابان‌ها بیایند، سوال اکثریت مردم این است که مگر شما چه چیزی از انقلاب طلب دارید که اینگونه رفتار می کنید.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با تاکید براینکه پول حرام کروبی را به این روز انداخته اظهار داشت: آقای کروبی که یک روحانی است، پول انتخابات را از کجا آورد، مگر همین ایشان از شهرام جزایری پول نگرفت، نتیجه آن پول‌های حرام همین است که امروز کروبی گرفتارش شده است و با این کار خود به روحانیت هم اهانت کرده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی از آمریکا، انگلیس، اسرائیل، عراق و بسیاری از دشمنی ها نترسید، حالا بیاید از امثال کروبی و مهدی هاشمی‌ها بترسد؟

شجونی خواستار آن شد که دادگاه ویژه روحانیت کروبی را خلع لباس کند و گفت: بنده خودم مدعی هستم و حدود دو ماه پیش به دادگاه ویژه تماس گرفتم و از مجمع روحانیون و اعضای آن همچون مجید انصاری و موسوی خوئینی ها شکایت کردم و در این کار هم جدی هستم.

این فعال سیاسی با بیان اینکه کروبی سقوط کرده است، تصریح کرد: امروز این سقوط به جنون کشیده شده و باید در مقابل آن ایستاد، کاری که حضرت امام(ره) کردند و امثال بازرگان، منتظری و رجوی را واژگان کرد.

شجونی با طرح این سوال که چرا شخصیتی همچون مقام معظم رهبری امروز باید از دست افراد بی خردی همچون کروبی غصه بخورد، اظهار داشت: اینها در طول حکومت 16 ساله خود بارها خون به دل رهبری کردند و امروز هم دست از این کار برنمی دارند.

وی تصریح کرد: عزیزان ما این انقلاب را به وجود نیاوردند که نادان هایی مثل کروبی آن را از بین ببرند
ایران پرس نیوز

گزارش خوانندگان؛ درگیری در تبریز


امروز جمعی از مردم تبریز که برای اعلام در خواست گاز در کنار ساختمان شهرداری تجمع کرده بودند(اکثرا زن بودند) که با حضور نیروهای امنیتی رژیم به خشونت کشیده شد در این درگیری چند جوان فقط به جرم فیلم برداری به وسیله موبایل خود مورد ضرب وشتم قرار گرفته و بازداشت شدند در این میان زنی با سر دادن شعار ضد حکومتی به ماموران رژیم حمله ورشد ولی نتوانست آن جوانان را از دست ماموران رژیم بگیرد.


ایران پرس نیوز

مهدی کروبی برای دیدار با علی لاریجانی وارد مجلس شورای اسلامی شد


پارلمان‌نیوز: دقایقی پیش مهدی کروبی برای برگزاری نشستی مشترک با علی لاریجانی وارد مجلس شورای اسلامی شد.
قدرت الله علیخانی که دبیرکل حزب اعتماد ملی را همراهی می‌کرد به خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، گفت:« این جلسه قرار است با حضور آقایان کروبی، لاریجانی و بنده برگزار شود.»
به گفته وی، این جلسه، شب گذشته به درخواست علی لاریجانی تنظیم شده است.

از پیک ایران

مسن تر ها حتما به یاد دارند که در سال های اول انقلاب، شیوه ای باب شده بود در دیوار نویسی برای معرفی سیاسی افراد و پیوند گروه ها با هم. به طور مثال وقتی ابوالحسن بنی صدر به گروه مجاهدین خلق نزدیک شد، روی دیوارهای شهر این ترکیب ظاهر شد: "ابوالحسن رجوی". طنز تاریخ را ببینیم که امروز نه روی دیوارهای شهر که از منابر و تریبون های رسمی، تنها صدای یک ترکیب می آید: آیت الله سردار سید علی احمدی نژاد. آن ترکیب اول از ایران رفت، ترکیب دومی اما از ایرانیان می خواهد که نباشند؛نه در مجلس، نه در روزنامه ها، نه در خیابان ها، نه در صدا و سیمای جمهوری اسلامی، نه در هیچ جا؛ الا آنکه اعتراف کنند در انتخابات تقلب نشده، رهبر مطلقه فقیه، مجتهدیست عادل و عالم و منصف، سپاه نقشی در حکومت ندارد، همه زندانیان از شرایط خود راضی اند، به کسی در کهریزک و دیگر زندان های "غیراستاندارد" تجاوز و تعرضی نشده، هیچ مادری عزادار نیست و... محمد علی ابطحی دارد روز به روز از رضایت "آب" می شود که در سلول انفرادی به کمک بازجو ـ که دوست اوست ـ وبلاگ نویسی می کند! بله؛ ترکیب آیت الله سردار سید علی احمدی نژاد ایران را چنین می خواهد. دیواری برای نوشتن دروغ.

آخرین سخنرانی آقای خامنه ای به عنوان ولی مطلقه فقیه، به صراحت نشان داد که او هم همزبان با رئیس جمهور منصوب خویش، میلیون ها نفر از مردمی را که به تقلب انتخاباتی اعتراض دارند خس و خاشاک و معترضان را مستوجب شکنجه سفید و پذیرایی در زندان های "غیراستاندارد" می داند. او به کلامی روشن، از برخورد "تند نظام" سخن می گوید [لابد آنچه تاکنون شده، ازتجاوز و قتل و سوزاندن اجساد و دفن مخفیانه و.... "کند" بوده است] و اینکه همین است و جزاین نیست.

همزمان برخوردهای سردمداران جدید قوه قضاییه را نیز شاهدیم. دادستان جدید، راه سعید مرتضوی را می رود و هیات سه نفره منتخب آقای لاریجانی، گزارش مربوط به بررسی اسناد آقای کروبی در مورد شکنجه و تجاوز در زندان ها را به همان گونه و با همان ادبیاتی می نویسد که نویسنده کیفرخواست های دادگاه های نمایشی.

منابررسمی نماز جمعه هم که سالهاست کاریشان نیست جز تکرار طوطی وار آنچه از مرکزفرماندهی می رسد:نفی معترضان به کودتای انتخاباتی، حمله به موسوی و کروبی و سخن گفتن درمدح "آقا" و وابستگان.

می رسیم به سپاه پاسداران و دیگر نیروهای نظامی و شبه نظامی و امنیتی تحت رهبری "آقا". گفتن ندارد که اینان هم، تکیه زده بر ثروت ملی و بی نیاز از پاسخگویی، جز تهدید و سرکوب و راه اندازی زندان های رنگارنگ، اگر کار دیگری می کردند که اسم شان نمی شدسپاه کودتا و سرباز بدنام.

اما مجلس:از اکثریت راهیافته ای که تنها در فضایی این چنینی می شوند "کوهکن"و "باهنر"، توقع نمایندگی ملت می رود؟ آقایانی که "چک"هایشان را به موقع می گیرند و در حجره های قرون وسطایی شان، بازار مکاره به پا می دارند، کجا و آن کسانی که مجلس شان آنجاست که مردم هستند کجا؟

و صدا و سیما:آیا می توان هم تهیه کننده اعترافات تلویزیونی بود، هم صدا و سیمای "مادران عزا" که روزهای شنبه غریبانه در پارک های کشور در سوگ فرزندانشان می نشینند؟ پاسخ روشن است؛ بی جهت نیست که دستمزد سردار ضرغامی هم می رسد: 5 سال دیگر تکیه بر صندلی ریاست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی.

باز هم بگویم؟

نه؛چیزی برای گفتن نمانده. حکومت حضرت آیت الله سردارسید علی احمدی نژاد، "یک دست" وبدون فرمان مستقر شده و پیش می رود. آقایان اما در یک مورد اشتباه کرده اند:دیوار نویسی ها یک شبه پاک می شود؛چه به دست رفتگری که سحرگاهان از خانه بیرون می زند، چه مرد خمیده ای که آخرشب، با دستان خالی، راهی خانه ایست که در آن مادری زانوی غم به بغل زده و هرازگاه می گوید :پسرم کو؟ دخترم کو؟

وای از آن صبح سبز که کسی نتواند روی دیوارها بنویسد: برخورد با نظام جواب تند دارد.


روز آن لاین

بدون شرح



حاشیه‌های پنجمین دادگاه نمایشی و پرونده‌سازی برای کروبی

اینترنت را هم به محاکمه کشیدند

صبح امروز پنجمین جلسه دادگاه نمایشی، این بار با هدف قرار دادن اینترنت و کروبی و مهدی هاشمی، برگزار شد. عبدالله مومنی سخنگوی سازمان ادوار و محمدرضا نوربخش سردبیر روزنامه فرهیختگان از جمله کسانی بودند که در این دادگاه نمایشی به اعتراف پرداختند و همانطور که وادار شده بودند، علیه اینترنت، کروبی و مهدی هاشمی به طرح سخنانی پرداختند.


- در پنجمین جلسه دادگاه، کودتاگرانی که این نمایش را ترتیب داده بودند، ناگهان یادشان آمد که ذکر نام و نشان دادن چهره متهمان خلاف قانون است. بدین ترتیب پس از پنج جلسه، مردم ناگهان شاهد آن بودند که تلویزیون دیگر چهره‌های متهمان را نشان نمی‌داد، و خبرگزاری‌ها نیز نام اختصاری آنها را ذکر می‌کردند. هرچند باز هم ارتباطات و سمت آنها، هویتشان را نشان می‌داد. بامزه‌ترین قسمت ماجرا اما آنجا بود که از ستاد انتخاباتی م.م یا م.ک صحبت می‌شد!

- عبدالله مومنی را در حالی به دادگاه نمایشی امروز آورده بودند که در چهل روز گذشته هیچ خبری درباره او وجود نداشت، تا جایی که حزب متبوع او (سازمان ادوار) نسبت به جان وی ابراز نگرانی کرده بود.

- تلویزیون به شکلی ناشیانه، نام کروبی را از صدای اعترافات عبدالله مومنی حذف می‌کرد و آن بخش از صدای وی را می‌برید. اما خبرگزاری‌های وابسته به کودتا، نام کروبی را ذکر می‌کردند.

- تاکید مومنی بر سادگی و احساساتی بودن کروبی و برنامه‌های ساختارشکنانه‌ی وی، از جمله مضامین مورد تاکید کودتاچیان بود که این بار از زبان مومنی بیان می‌شد.

- نماینده دادستان که در جلسات قبلی، کیفرخواست‌هایش در رسانه‌ها به مقالات روزنامه کیهان تشبیه شده بود، این بار نام متنی که می‌خواند را نیز تغییر داد و به جای کیفرخواست، از عنوان "آسيب‌شناسي فضاي سايبر و جنگ رواني رسانه‌هاي بيگانه و كشورهاي غربي با استفاده از فضاي اينترنت عليه كشورمان" استفاده کرد که تا کار کیهان‌نویسان را راحت‌تر کند.

- این مقاله آسیب‌شناسی! در واقع یک متن سطحی و نوعی کیفرخواست علیه اینترنت بود. نماینده دادستان البته آمار کاربران ایرانی اینترنت را به 25 میلیون رساند که معلوم نیست از کجا درآمده است و باید وزارت ارتباطات جواب بدهد. اما نکته‌ی جالب، محاکمه‌ی سایت‌های فیس‌بوک و یوتیوب بود که ظاهرا این روزها بدجوری موی دماغ کودتاچیان شده‌اند و با وجود فیلترینگ چند لایه، باز هم انحصار خبری و ارتباطی حاکمیت کودتا را می‌شکنند.

- محاکمه‌ی یک طراح سایت به اتهام طراحی سایت‌های قلم نیوز و میرحسین دات کام از دیگر اتهامات بدیع و جالبی بود که نشان می‌دهد از نگاه کودتاچیان، نفس فعالیت انتخاباتی و ترغیب مردم به رای دادن هم یک جرم نابخشودنی محسوب می‌شود.

- راه‌اندازی جنبش وبلاگی، یکی از موارد مشترک اعترافات چند متهم بود که نشان می داد از دید بازجویان، وجود جنبش در وبلاگ‌ها نوعی براندازی محسوب می‌شود!

- یکی از نکات جالب اعترافات، ابراز برائت از هرگونه توطئه در راهپیمایی روز قدس بود!

- یکی دیگر از نکات جالب و تحریک کننده‌ی دادگاه نمایشی امروز، به محاکمه کشاندن یک نفر به اتهام تلاش برای برنامه‌ریزی قطع ناگهان برق بود که نشان می‌دهد که کودتاچیان تا چه حد از چنین طرحی می‌ترسند و ممکن است باز هم معترضان را به پیگیری این طرح، ترغیب کند.

- دادگاه نمایشی امروز، اولین دادگاه از این نوع پس از حضور صادق لاریجانی در قوه قضاییه و حضور جعفری دولت‌آبادی در دادستانی تهران بود که نشان می‌داد ادعاها و وعده‌های این دو در روزهای ابتدایی مسئولیتشان، بی‌اساس بوده و قرار نیست در روندهای غلط حاکم بر دستگاه قضایی، هیچ تغییری اتفاق بیفتد.


موج آزادی

تظاهرات بر ضد حجاب اجباری، سال 1357


siahnevesht انقلاب فرزندانش را می خورد ، نوه ها انقلاب را می خورند

فرزندان و نزدیکان و بازماندگان طالقانی ، خزعلی ،هاشمی رفسنجانی ، قدوسی ، بهشتی ، رجایی، خمینی ، مطهری و …. به همراه مردانی مانند کروبی و موسوی و منتظری و ابراهیم یزدی ، صانعی و بسیاری از گروه های انقلابی از جمله نهضت آزادی و جبهه ملی اینک به چه فکر می کنند ؟
کسانی که باید پاسخگوی سوالات بیشمار نسل بعد از خود باشند
بازماندگان بزرگترین انقلاب قرن اینک به راهی که آمده اند فکر می کنند ؟
قصه تاریخ معاصر ایران غم انگیز نوشته شده است صد ها هزار نفر در 40 سال اخیر کشته شده اند برای رسیدن به …..؟
به راستی این هزینه سنگین برای رسیدن به چه بود ؟
آزادی ؟ استقلال ؟ جمهوری ؟ اسلام ؟
کدام یک را داریم ؟
بسیاری به خاطر ابراز تفکر خاص یا متفاوت در زندان هستند
صدها هزار نفر به تبعید ناخواسته یا خود خواسته یا دیگر خواسته رفته اند
بیشمار انسان ها که خود سانسوری را پیشه کرده اند وبیشمارتر مردمی اسیر روز مره گی
اعتقادات مذهبی نسبت به چهل سال قبل رشد داشته است یا پایبندی به معنویت و اخلاق ؟
نتیجه اخلاقی : ایرانی ها از هر کسی خوششان نیاید باید پنجاه تا بادیگارد استخدام کند
نتیجه حسی : ایرانی ها از هر کسی خوششان بیاید او می رود کنار خدا
نتیجه غیر اخلاقی : انقلاب خوبش خوبه بدش خطرناک
نتیجه پزشکی : سیاسی ها هر ماه باید از نظر روانی چک شوند
نتیجه تاریخی : ایرانی ها باید مواظب باشند کاری نکنند تا 30 سال دیگه فرزندانشان آنها را مسخره کنند
نتیجه تبلیغاتی : اگر شعار مرگ بر این و مرگ بر آن نباشد ایرانی ها در هیچ راهپیمایی شرکت نمی کنند
نتیجه ملی : 100 تا ایرانی کنار هم باشند به احتمال زیاد یک بلایی سر خود می آورند
نتیجه ورزشی: توپ تانک فشفشه ایرانی دقت کن
نتیجه هنری : ایرانی ها رهبر ارکستر احتیاج ندارند هر ایرانی باید ساز خود را بنوازد تا نتیجه زیبایی داشته باشند
نتیجه انقلابی : ایرانی ها اول انقلاب می کنند سی سال بعد می قهمند هنوز انقلاب نکرده اند
نتیجه جغرافیایی : ایرانی ها دریای خزر را میدهند و برای باز پس گیری جنوب لبنان مبارزه می کنند
خلاصه : انقلاب فرزندانش را می خورد نوه ها انقلاب را می خورند و کماکان ایران زمین شاهد بازی های ناتمام ساکنان خویش

از وبلاگ سیاه نوشت است

دعوت مجمع روحانیون برای شرکت مردم در راهپیمایی روز قدس

جمع روحانیون مبارز که محمد خاتمی از اعضای شورای مرکزی آن است روز قدس را روزی برای تاکید بر «دفاع از آزادی، مقاومت و کرامت انسان» خوانده و از مردم برای شرکت در راهپیمایی این روز دعوت کرده است.

این تشکل روحانی در بیانیه خود نوشت: روز قدس، روز اعتراض به مظلومیت انسان در روزگار ما و محکومیت بیداد، اشغال و حق کشی است که مظهر آن در فلسطین اشغالی است. روز قدس میراث حضرت امام خمینی(ره) و تأکید بر پیمان مردم بزرگوارمان در دفاع از آزادی، مقاومت و کرامت انسان است. به یاد مظلومان فلسطین و همه مظلومان عالم و در نفی اشغال و سرکوب و دفاع از آزادی قدس عزیز و حاکمیت مظلومان بر سرنوشت خود، مجمع روحانیون مبارز ضمن بزرگداشت این روز بزرگ و دعوت از همگان برای شرکت در راهپیمایی روز قدس، خود نیز همگام و همراه با مردم در این راهپیمایی شرکت خواهد کرد.

هرچند مجمع روحانیون مبارز هر سال مردم را به شرکت در این مراسم دعوت می کند اما روز قدس امسال - جمعه 27 شهریور - از این جهت که برخی مخالفان می خواهند از آن به عنوان فرصتی برای ادامه اعتراضات خود استفاده کنند به موضوعی بحث انگیز بدل شده است. به همین دلیل بیانیه سال جاری مجمع انعکاس بسیار گسترده تری یافته است.

از یک سو شخصیتی چون مهدی کروبی، نامزد انتخابات 22 خرداد و یکی از سرشناس ترین چهره های مخالف، هشدار داده است که «قدرت مردم» را در روز قدس خواهد دید زیرا به گفته او مردم در این روز نشان خواهند داد که «از چه فکر از اندیشه ای حمایت می کنند.»

در مقابل این موضع گیری و همچنین درخواست هایی که در سطح اینترنت از سوی معترضان پخش شده بود شماری از مقام های بلند پایه دولتی علیه آن موضع گیری کرده اند.

سرتیپپاسدار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، اطمینان داده است که در مراسم روز قدس امسال ناآرامی به وجود نخواهد آمد زیرا به گفته او «شبهه» تقلب در انتخابات برطرف شده است.

احمدی مقدم تاکید کرد: به طور قطع با توجه به اطلاعیه های صادر شده، در روز جهانی قدس حوادثی شبیه اواخر خردادماه در کشور تکرار نمی شود.

اشاره احمدی مقدم به حوادثی مانند حوادث روزهای ۲۵ خرداد و ۳۰ خرداد است که گروه های بسیار بزرگی از معترضان به نتایج انتخابات با حضور در خیابان ها اعتراض خود را نشان دادند و برخورد مأموران نظامی، انتظامی و امنیتی با آنها، عواقبی گسترده به دنبال داشت.

ده ها تن در این ناآرامی ها جان باختند و هزاران نفر بازداشت شدند.

عضوجامعه روحانیت: مشایی حد خودش را بشناسد

ایلنا: عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز با استناد سخنان حضرت علی(ع) از مشایی خواست تا حد خودش را بشناسد و از آن تجاوز نکند.

مصباحی مقدم در واکنش به سخنان اخیر اسفندیار رحیم مشایی در جلسه تودیع و معارفه وزیر علوم که گفته بود "خدا به خودش بدهکار بود که انسان را آفرید چون می‌خواست که شناخته شود و اگر علم را حذف کنیم، انسان حذف می‌شود و اگر انسان حذف شود، خدا حذف خواهد شد"، گفت: در سخنان ایشان هم یک نکته درست وجود دارد و هم یک نکته خطا.
به گفته وی نکته درست در این است که خداوند دوست داشت که شناخته شود و به همین دلیل انسان را خلق کرد.
نماینده تهران به استناد یک حدیث قدسی، ادامه داد: در این حدیث از خداوند نقل شده است که من گنجی مخفی بودم که دوست داشتم شناخته شوم، پس آفرینش را آفریدم تا شناخته شوم.
وی با بیان اینکه منظور از آفرینش در این حدیث قدسی،‌آفرینش انسان است، افزود: خداوند برای شناخت شدن خودش موجودی را آفرید که قدرت شناخت و معرفت به او داده بود.
مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه تعبیر اینکه خدا به خودش بدهکار بوده به همین دلیل انسان را آفرید و اینکه اگر انسان نباشد خدایی هم نیست، حرف باطلی است، خاطرنشان کرد: امیرالمومنین علی (ع) درباره فتنه‌هایی سخن گفته بودند که پس از پیدایش فتنه ها، افرادی از آن پیروی می‌کنند و بدعت احکامی نهاده می‌شود و انسان‌هایی از انسان‌های دیگر بر مبنای غیر کتاب خدا، تبعیت می‌کنند.
وي تصريح كرد:حضرت علی (ع) همچنین فرموده‌اند که اگر حق خالص مطرح می‌شد، هیچ کس را پیروی از آن تردید نمی‌کرد و اگر باطل خالص مطرح می‌شد کسی پیرو آن نمی شد و لیکن مشتی از حق ومشتی از باطل گرفته شده و با هم آمیخته می‌شود که در این شرایط،‌شیطان به اولیاء خودش غالب می‌شود.
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه سخنان مشایی آميزه‌ای از حق و باطل است، افزود: خوشبختانه او در جایگاهی نیست که حرفش منشاء موجی در جامعه شود و عده‌ای از او پیروی کنند و گرنه فتنه‌ها بر می‌خاست.
به گفته وی بهترین راه برای افرادی مثل مشایی آن است که به گفته حضرت علی(ع)، خداوند رحمت کند انسانی را حد وخودش را بشناسد و از حد خودش تجاوز نکند.


نواندیش

فاضل ميبدي در گفت‌وگو با ايلنا: دود شكايت دولت از آيت‌الله صانعي به چشم خودش مي‌رود


آيت‌الله صانعي هيچگاه مشكل شخصي با دولت نداشته است بلكه رابطه ايشان،رابطه امر به معروف و نهي از منكر است/ اگر دولت بخواهد اينگونه از روحانيت فاصله بگيرد موضع حوزه هاي علميه، چندان مطلوب نخواهد بود.

ایلنا: عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به شكايت دولت از آيت الله صانعي گفت: دود شكايت از ايشان به چشم خود دولت مي‌رود كه به زيان جمهوري اسلامي نيز هست.
محمدتقي فاضل‌ميبدي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با اشاره به شكايت دولت از آيت‌الله صانعي گفت: بر اساس گفتگوهايي كه قبلا با مراجع داشته‌ام، متوجه شده‌ام كه تعدادي از آنها به عملكرد دولت به خصوص در حوزه‌هاي فرهنگي و اقتصادي انتقادات منطقي داشته‌اند و وضع مردم را در اين دو زمينه نامناسب ارزيابي مي‌كردند كه آيت‌الله صانعي يكي از اين افراد است.
وي افزود: با توجه به اينكه اين مرجع عاليقدر از شاگردان امام، داراي حكم دادستاني از ايشان و از چهره‌هاي شناخته شده حوزه است در برخي زمينه‌ها متوجه شده كه وضعيت فعلي منطبق با تفكرات امام(ره) نيست و لذا به وظيفه خود عمل كرده است، زيرا اين از وظايف يك عالم است كه در مقابل انحرافات بايستد.
فاضل‌ميبدي تصريح كرد: آيت‌الله صانعي هيچگاه مشكل شخصي با دولت نداشته است بلكه رابطه ايشان با آن، رابطه امر به معروف و نهي از منكر است و فقط در مقام انجام وظيفه شرعي برآمده است.
وي با بيان اينكه ممكن است فردي حرفي را بزند كه بتوان از لابه‌لاي آن ايراد گرفت، تاكيد كرد: دولت بايد درك كند كه هدف آيت‌الله صانعي مبارزه با ك‍ژي‌ها بوده است و اگر از ايشان تشكر كند اقدام مفيدي است و شكايت از اين مرجع تقليد نيز نقطه‌اي منفي در تاريخ دولت خواهد بود زيرا اقدامي بي‌سابقه است.
عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم در پاسخ به سوال ديگري درخصوص هدف دولت از شكايت از ياران ديرين امام، با اشاره به اينكه در دوره فعلي بسياري از شاگردان امام و كساني كه داراي حكم از ايشان بوده‌اند، چه در حوزه و چه بيرون آن از اداره كشور بركنار شده و منتقد اوضاع هستند، تصريح كرد: اكنون مسوولان كشور بايد سخنان شاگردان امام(ره) و مسوولان دوران ايشان را بپذيرند زيرا اگر حكومت در مقابل آنها بايستد براي خودش خسران است.
وي با بيان اينكه در صورت حذف ياران امام اين سوال پيش مي‌آيد كه چرااست تمام اين افراد مطرود هستند؟ ادامه داد: ضربه به شاگردان امام ضربه به خود ايشان است و اينكه از آنها فاصله گرفته و زير سوال ببريم براي همه خسارت‌بار است.
فاضل ميبدي با اشاره به اينكه آيت‌الله صانعي از شاگردان امام و فردي دلسوز است كه به دنبال قدرت و منافع مادي نيست، توصيه كرد: دولت با آيت‌الله صانعي به گفت‌وگو بپردازد و اگر مي‌تواند ايشان را قانع كند، زيرا دود شكايت از ايشان به چشم خودش مي‌رود كه به زيان جمهوري اسلامي نيز هست.
عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم در ادامه با بيان اينكه دولت از سال 84 تاكنون تلاش دارد تا جامعه را دو قطبي كند كه اين تلاش در بين روحانيت هم صورت مي گيرد، گفت: در همين راستا تعدادي از روحانيون به عنوان حامي دولت سخناني ايراد مي كنند كه جز اختلاف و نفاق چيزي در آنها ديده نمي شود و حركاتي مي‌كنند كه در نهايت همه را نابود خواهد كرد و نمونه آن هم سخنان اخير امام جمعه يكي از شهرهاي مهم است كه از منتقدين نظام با عنوان ابن ملجم ياد كرد كه اينگونه رفتارها اصلا در شان نظام اسلامي نيست.
وي افزود: چرا آقايان ولو به قيمت نابودي اسلام و مرجعيت شيعي، به فكر جمهوري اسلامي نيستند و فقط در پي بقا خود هستند ؟
فاضل ميبدي با هشدار نسبت به اينكه موضع‌گيري در برابر مراجع خطر بسيار بزرگي است، خاطرنشان كرد: از همان روزي كه براي حفظ حكومت در برابر برخي مراجع منتقد ايستاديم، خسارت‌هايي به بار‌ آمد كه همچنان باقي است.
وي با بيان اينكه ما هميشه بر اساس يك دشمن فرضي صحبت مي‌كنيم، در حالي كه شايد اين دشمن اصلا وجود خارجي هم نداشته باشد، تصريح كرد: دولت هيچگاه با منتقدين در مقام يك دوست برخورد نكرده است.
فاضل ميبدي در پاسخ به سوال ديگري در مورد واكنش‌هاي احتمالي روحانيون به عملكرد دولت، با توجه به شروع سال تحصيل جديد، اظهار داشت: اگر دولت بخواهد اينگونه از روحانيت فاصله بگيرد و آن را ابزار كار قرار دهد و در برابر عالمان منتقد هم بايستد، قطعا موضع حوزه هاي علميه، موضع چندان مطلوبي نخواهد بود، زيرا حوزه ابزار كار دولت نيست، بلكه كانون كنترل حكومت است و وظيفه دارد در مقابل هر انحراف بايستد.
پايان پيام

1388/6/23 - 11:47:44
کد خبر : 77195

ادامه تجمع اعتراضی خانواده های دستگیر شدگان

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران

بنابه گزارشات رسیده خانواده های دستگیر شدگان از صبح امروز در مقابل دادگاه انقلاب تجمع اعتراضی برپا کردند. آنها خواستار خارج شدن از وضعیت بلاتکلیفی و آزادی فوری عزیزانشان هستند.
به دليل برگزاري مراسم احيا در شب گذشته، امروز یکشنبه 22 شهریورماه دادگاه انقلاب از ساعت 10 صبح شروع به كار كرد. بیش از 60 نفر از خانواده بازداشت شده ها كه بيشتر آنها مادران بودند در مقابل درب دادگاه انقلاب تجمع كردند .و هر از گاهي خانواده ها وارد دادگاه انقلاب مي شدند تا با دفتر حداد و حيدري فر تماس بگيرند و پيگير وضعيت عزيزانشان باشند.
امروز بيشتر خانواده ها به خصوص پدران با عصبانيت و قاطعیت بیشتری با منشي دفتر حداد و حيدري فر تماس مي گرفتند و با صداي بلند ، اعتراض می کردند و مي گفتند: چرا وضعيت عزیزنمان را روشن نمي كنيد .نكند آنها را نگه داشته ايد تا دنبال برچسب هاي ديگر بگرديد تا به آنها بزنيد خودتان هم خوب مي دانيد كه تمامي آنها بي گناه هستند .در اين مدت همه خانوده ها را سرگردان كرده ايد مجبور هستيم دائما براي پيگيري مرخصي بگيريم و هر جور شده از كارمان بزنيم كلا در اين مدت زندگي مان را فلج کرده اید .
فكر كرديد به نام شبهاي احيا چند نفر را آزاد كرده ايد ساكت مي نشينيم و منتظر مي مانيم تا ببينيم چه وقت بقيه را آزاد مي كنيد .
بعد از اعتراضات شدید خانواده ها منشي دفتر حداد و حيدري فر با كاركناني كه تلفن را براي تماس در اختیار خانواده ها قرار مي دهند گفت: كه ديگر هيچ تلفني را در اختيار خانواده ها قرار ندهند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، ادامه بازداشت صدها زندانی سیاسی قیام را محکوم می کند واز دبیر کل وکمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار اقدامات عملی برای آزادی تمامی زندانیان سیاسی در ایران است.

22 شهریور 1388 برابر با 13سبتامبر 2009

گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
سازمان دیدبان حقوق بشر

ترانه ای آلمانی برای ندا آقا سلطان


شبيه‌سازى تاريخي!



(ديدگاه)
جاويد قربان اوغلى

1) در جريان مبارزات انتخاباتى يکى از مسوولين که در آخرين روزهاى قبل از 22 خرداد براى خانواده‌هاى‌ مسولين [...] صحبت مى‌کرد تا آنان را براى راى دادن به يکى کانديداها ترغيب(و يا شايد تکليف) نمايد،مواجه با سوالات متعددى از سوى برخى از خانواده‌ها شد از جمله اينکه چرا خانواده برخى از اسطوره‌هاى دوران دفاع مقدس که امروز ما به آنان افتخار مى‌کنيم برخلاف نظر شما(آن مسوول) از يکى ديگر از کانديداها حمايت مى‌کنند و چه پاسخى به فرزندان و يادگاران آن شهداى عزيز بدهيم.اين مقام مسئول در پاسخ به اين استفهامات با اشاره به يک واقعه تاريخي، به داستان معروف طلحه و زبير و صف آرايى آنان در مقابل علي(ع)در جنگ جمل اشاره کرده بود تا به زعم خود اين خانواده‌ها را آگاهى بخشد و آنان را از خطر طلحه و زبير‌هاى زمان در امان دارد.
2)مدير مسئول يکى از روزنامه‌ها که خود را معيار و ميزان جريان راستين انقلاب مى‌داند و با مکيال خود همه را وزن مى‌کند تا انحرافات آنان را با دقت اندازه گيرى نمايد و تا کنون شايد هيچ يک از نزديکترين ياران امام از تيغ تيز اتهامات او مصون نمانده اند...
نيز در سخنرانى انتخاباتى در دانشگاه اصفهان (براى همان کانديدا)شرايط قبل از انتخابات را با زمان صدر اسلام مقايسه کرده و موسوى و کروبى را طلحه و زبير زمان در جنگ جمل توصيف کرده بود.همين شخص در سرمقاله اى با اشاره به شباهت شرايط کنونى با جنگ صفين به نيروهاى وفادار به انقلاب (به زعم خود) هشدار داده بود که فريب رنگ سبز را نخورند که اين همان قرآن‌هاى معاويه و عمرو عاص است که بر سر نيزه کرده اند.
3)شب نوزدهم ماه مبارک که براى مراسم احياء به يکى از اماکن مقدس رفته بودم، خبر بازداشت دکترعليرضا بهشتى فرزند برومند شهيد آيت الله دکتر بهشتي، سيد و سالار شهيدان انقلاب اسلامى نقل مجلس بود و هرکس به نوعى از اين واقعه و دلايل و پيامدهاى آن سخن مى‌گفت. عليرضا بهشتى فرد ناشناخته اى نيست که اتهامات اين روزهاى ادبيات رايج سياسيون و... به او بچسبد.شخصا او را سالهاست که مى‌شناسم. هرچند شخصيت واقعى او را در همين دوران کوتاه همکارى در ستاد آقاى موسوى درک کردم و اعتراف مى‌کنم که آرمانخواهى و روشن بينى آگاهانه را به نيکى از پدر به ارث برده است.آرمانخواهى و تعهد نسبت به ارزش‌هاى انقلابى که پدر بزرگوارش در آفرينش و نهادينه کردن آن سهم بزرگى داشت و خون او بود که انقلاب را بيمه کرد و ملت ما وامدار آن شخصيت بى بديل است. عليرضا در کنار مسئوليتهاى سنگينى که در ستاد مهندس موسوى داشت، در وقايع پس از انتخابات مسئوليت پيگيرى سرنوشت بازداشت شدگان و کسانى که به ناحق و مظلومانه کشته شدند را به عهده داشت و چه شجاعانه کار مى‌کرد.
4)آنان که بر طبل قانون و قانون مدارى مى‌کوبند و مخالفان را به قانون شکنى متهم مى‌کنند بايد به اين سوال پاسخ دهندکه جرم عليرضا بهشتى چيست؟اينکه مسوول پيگيرى سرنوشت بازداشت شدگانى بود که امروز داستان هريک از آنان[...]
عجبا که احقاق حق خانواده‌هاى نگرانى که فرزندشان در اسارت بازداشتگاها هستند، جرم است و[...]
5)مى گويند بزرگان «مرگ انتخابي» دارند.به ياد دارم آقاى‌هاشمى رفسنجانى در خطبه‌هاى جمعه قبل از فوت امام(ره) از قول آن عارف بزرگ گفت:«سلام مرا به مردم برسانيد و بگوييد از خدا بخواهند که مرا قبول کند».فرداى آن روز بود که آن پير فرزانه بادلى آرام و قلبى مطمئن به ديدار معبود شتافت. چند ماه قبل و درماجراى ارتحال عالم ربانى حضرت آيت الله بهجت برخى سايتها مطلبى را از امام در خصوص ايشان نقل کردند که ظاهرا حضرت امام در توصيف شخصيت آيت الله بهجت به آقا مصطفى فرموده بود «ايشان از موت اختيارى برخوردار است». اين روزها با اين حوادث تلخ و نگران کننده نسبت به سرنوشت انقلاب و نظام روبرو هستيم.استوانه‌هاى نظام که نزديکترين ياران امام راحل بودند، از گزند تهمت کسانى که برخى حتى تصورى از روزهاى قبل از انقلاب ندارند،در امان نيستند.نمى دانم کسانى که تيغ تهمت به دست گرفته و همه را به آن مى‌زنند با شبيه سازى تاريخى از موسوى و کروبى طلحه و زبيرمى سازند،عليرضا بهشتى را مصداق کداميک از منحرفين صدر اسلام مى‌دانند..
خوشا به حال آيت الله توسلى که از غصه تهمتها به امام و خانواده اش جان به جان آفرين تسليم کرد تا روزهاى بدتر از آن را شاهد نباشد و شايد حکمتى در فوت همسر و يار غار امام بود که در آغازين روز سال در جوار امام آرميد. شايد او هم مرگ خود را از خدا خواست[...]


حیات نو

کافه مونث.... برقع سبز: هدیه زنان بنادر جنوب به جنبش سبز: منصوره شجاعي -23 شهریور 1388






مدرسه فمينيستي- آن روز كه زنان بنادرجنوب،‌ برقع به صورت زده و رو به درياي ديار آفتاب اندود خويش به امواجي چشم دوختند كه لنج مرد درياشان رابه سوي آنان مي سرانيد ، برقع ها شان سرخ سرخ بود وگاه نارنجي و سياه ؛‌ ونه هميشه سياه كه به دل بد راه مي داد و آن كس كه سفري داشت سياه از تن به در مي كرد.....هرچند كه در تاريخي دور ، سياهي و مستوري با بيرق حفاظت از زنان،‌ بددلي و سياه روزي را بر آنان استيلا داده بود.

آن روز كس نمي دانست كه روزگاري خواهد رسيد كه اين نظر به آب دوختگان ِ سواحل ِ انتظار، برقع سبز به چشم به استقبال برابري ، آزادي و عدالت خواهند شتافت.

و امروز ، شاهد بدعتي جديد در سنت هاي ديرين اين زنان هستيم. برقع هاي سبز، چالشي با جهان ِ اجبار ... بدعتي كه بي ترديد برآيند ديگر سنت شكني هاي زنان از سراسر ايران وديگر جوامع ستمديده و دردكشيده است.

********

صداي گرم و هيجان زده ي دوست جنوبي ام از سبزي برقع هايي مي گفت كه اين روزها به بازار آمده ...هنوز آنها را نديده بود اما تنها گزارش شاهدي عيني كافي بود تااين چنين به هيجانش بياورد و او نيز طبق عادت ديرينه ، با دقت و ظرافت قصد انتقال اين هيجان را داشت .... موفق شد، چونان هميشه.

گفت :‌ رنگ سبز درميان رنگ هاي برقع زنان جنوب از قديم الايام تا كنون جايي نداشته و هرگز و هيچ گاه شاهد و سندي بر سبزيِ برقع ها يافت نشده است.

گفتم : شايد با خيزش جنبش عمومي و مدني "راي من كجاست" و انتخاب نماد سبز براي رويش دوباره آزادي و برابري خواهي ، زنان جنوب نيز دراعتراض به آنچه از آنان دريغ شده بود در پي خلق نماد پيوند خويش با اين سبزينگي بر آمده اند.

گفت :‌نميدانم لابد اين هم روشي است مبتكرانه به جاي دستمال گردن يا سريند يا مچ بند يا بازوبندي كه دراين روزها درتهران رايج شده .

گفتم : حضور رنگارنك و گوناگون طيف هاي مختلف در اين جنبش موجب شد كه نماد آن نيز نشاني از سبزينگي و رويش متنوع سبزه ها و نهال هاي نورس باشد. دختران و پسران جوان حتي به بندي سبز بر انگشت پيروزي ويا سربندي بر پيشاني ِ روبه آينده خويش و زنان و مردان نيز هريك به نمادي سبز بر لباس و پوشش ظاهري در اين روزها پيوند با اين جنبش را فريادكردند. سهم زنان جنوب نيز لابد اين شده كه آب درياهاي گرم بوم خويش را باخلق برقع سبز به پاي اين سبزينگي ريزند ودر رويش نهال هاي مدنيت سهمي داشته باشند تا كه سبزبرگي به يادگار در ميان اوراق تاريخ زنان شود.

گفت : مي داني برقع جنوبي فقط به منظور حفظ حجاب نيست ؟ اين تكه اي از لباس سنتي آنهاست يعني اصولا برقع زنان جنوب متفاوت از برقع هايي است كه اجباري والزامي به تن زنان كرده اند ،‌ با برقع زنان افغان و برقع هاي طالباني فرق دارد. شايد يادگاري است از صورتك هاي نمايشي در مراسم و آيين ساحل نشينان دور...

گفتم : هرچه كه هست و هرچه بوده حتي اگر در گذشته نشاني از بردگي و سرسپردگي ؛ اينك در هيبتي ديگر به ضد خويش بدل شده و به بازارسبز و پررونق اعتراض هاي مردمي پيوسته است يعني آن چه ميبايست موجب خاموشي آنها شود اينك به هزار زبان در سخن است...

گفت : خودشان مي گويند :‌برقع " موسوي چي "‌ و در نمايشگاه صنايع دستي زنان دانه اي 6000 تومان فروش رفته اما دربازار بندر و ميناب بايد دانه اي 3000 تومان باشد لابد به تهران كه آمده " تهراني شده و گران " !!

********

....برقع سبز با پولك هاي طلايي در ميان دستان كشيده و آفتاب سوخته اش مي درخشيد. دستان توانايي كه انگار ازميان درياهاي جنوب مرواريدي سبز صيد كرده و حاليا به سخاوت به بازار آزادي خواهي عطا مي كرد .

هردو به آن خيره ميشويم و دست به دست مي گردانيم انگار كه از وراي پوست سرانگشتانمان تپيدن و تولد نبضي پرخروش را به يكديگر صلا مي دهيم . نوعي آيين و مناسك براي تكريم نشانه هايي كوچك ، حركت هايي خرد و آثاري به جاي ماندني و به خاطر سپردني . حركت هايي بي ادعا و به دور از سهم خواهي با سهيم شدن در خيزشي مدني به هرنام و به هر شيوه اي كه خودِ زنان مي خواهند .... بودن ! بي صدا و كم هزينه دراين دوران خشونت زا . ماندن ! واندادن ! علامتْ به جايْ نهادن تا كه رهرواني ديگر به دنبال اين نشانه ها راه به حركت هاي خلاق و مدني زنانه يابند .

و علامتْ اين بار ،‌برقع سبز زنان سرخ پوش بنادر هرمزگان است كه در طريقي بديع، هرم آفتاب خفته در جان ِ جنوبي خويش را به گرما بخشي و سبزينگي جنبش مدني ومردمي آورده اند .

برقع سبز را چونان يادگاري عزيز بر دل و ديده نشاندم و چونان ارمغاني از جنبش هاي "خرداد"‌ي در موزه واره تاريخ زنان جاي دادم . ظهوراولين و نمادين برقع سبز چالشي با جهان اجبار است . استفاده اي جسورانه از آن چه قراربوده زنان را به مستوري و پرده نشيني از تاريخ مخفي بدارد ليك ، حاليا به هزار زبان در سخن است...

فیلم تظاهرات قم در شب قدر


"روز قدس"، بازی دوسر باخت حکومت

منصور امان

به مُوازات نزدیک شُدن هنگام راهپیمایی "روز قُدس"، باند نظامی – امنیتی بر حجم ترفندهای تبلیغاتی و جنگ روانی خود علیه مُعترضان و مُخالفان به منظور به وحشت افکندن آنها و قُدرتمند نشان دادن خویش می افزاید. در همین راستا، گله ی رم کرده ای از پایوران این باند از فاصله ای مُطمین لاف زنان از تریبونها سرک می کشد تا چنگ و دندان نشان دهد.

پس از رجز خوانی آیت الله خامنه ای در نماز جُمعه، اینک نوبت به گُماشته های سوگُلی یا دست چندُم او رسیده است که هر آنچه در کیسه ی "نظام" از دُشمنی، کینه توزی و هرزه گویی نسبت به مردُم انبان شُده را تخلیه کُنند. یکی (حُجت الاسلام احمد خاتمی) آنها را به شمشیر آخته حواله می دهد، دیگری (حُسین شریعتمداری) "مُزدوران اسراییل" و "دیوانه قاتل" را در خیابان و پیاده رو می بیند و کسی دیگر (پاسدار شریف) عرق ریزان چُماق "تدابیر انتظامی و امنیتی" تکان می دهد.

به همین گونه، کُلیه رسانه های چاپی، الکترونیکی، شنیداری و دیداری جمهوری اسلامی نیز به طور یکسان به ستادهای بُحران تبدیل شُده و بدون وقفه به نشر و پخش خطابه و بیانیه های جنگی مشغول شُده اند.

جالب این جاست که این بسیج سراسیمه برای به دست گرفتن حرکتی صورت می گیرد که از سوی حُکومت با همه امکاناتی که در اختیار دارد ترتیب داده شُده و رقیب آن مردُمی هستند که ساز و برگ شان فقط حُضور اعتراض آمیز است. از همین زاویه نیز مراسم مزبور حتی پیش از آنکه برگُزار شود، با به نمایش گُذاشتن صف بندی جامعه در برابر حُکومت و مجبور کردن "نظام" به اعتراف به بی ثباتی، به یک بازی دو سر باخت برای حُکومت تبدیل شُده است.

باند ولایت را با همه گیج سری اش نمی توان مُتهم کرد که نسبت به منافع خود نیز مُتوهم است. حال اگر با این وجود حاضر است به بهای خسارت گزاف داخلی و همچنین بین المللی، تلاش کُند گریبان خود را از چنگ "روز قُدس" بیرون بکشد، دلیل دیگری جُز خالی بودن دست آن پس از روی میز گُذاشتن بی نتیجه کارتهای دستگیرهای انبوه، تجاوز و شکنجه و کُشتار نمی تواند داشته باشد.
ایران پرس نیوز