سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۲۳

دعوت مجمع روحانیون برای شرکت مردم در راهپیمایی روز قدس

جمع روحانیون مبارز که محمد خاتمی از اعضای شورای مرکزی آن است روز قدس را روزی برای تاکید بر «دفاع از آزادی، مقاومت و کرامت انسان» خوانده و از مردم برای شرکت در راهپیمایی این روز دعوت کرده است.

این تشکل روحانی در بیانیه خود نوشت: روز قدس، روز اعتراض به مظلومیت انسان در روزگار ما و محکومیت بیداد، اشغال و حق کشی است که مظهر آن در فلسطین اشغالی است. روز قدس میراث حضرت امام خمینی(ره) و تأکید بر پیمان مردم بزرگوارمان در دفاع از آزادی، مقاومت و کرامت انسان است. به یاد مظلومان فلسطین و همه مظلومان عالم و در نفی اشغال و سرکوب و دفاع از آزادی قدس عزیز و حاکمیت مظلومان بر سرنوشت خود، مجمع روحانیون مبارز ضمن بزرگداشت این روز بزرگ و دعوت از همگان برای شرکت در راهپیمایی روز قدس، خود نیز همگام و همراه با مردم در این راهپیمایی شرکت خواهد کرد.

هرچند مجمع روحانیون مبارز هر سال مردم را به شرکت در این مراسم دعوت می کند اما روز قدس امسال - جمعه 27 شهریور - از این جهت که برخی مخالفان می خواهند از آن به عنوان فرصتی برای ادامه اعتراضات خود استفاده کنند به موضوعی بحث انگیز بدل شده است. به همین دلیل بیانیه سال جاری مجمع انعکاس بسیار گسترده تری یافته است.

از یک سو شخصیتی چون مهدی کروبی، نامزد انتخابات 22 خرداد و یکی از سرشناس ترین چهره های مخالف، هشدار داده است که «قدرت مردم» را در روز قدس خواهد دید زیرا به گفته او مردم در این روز نشان خواهند داد که «از چه فکر از اندیشه ای حمایت می کنند.»

در مقابل این موضع گیری و همچنین درخواست هایی که در سطح اینترنت از سوی معترضان پخش شده بود شماری از مقام های بلند پایه دولتی علیه آن موضع گیری کرده اند.

سرتیپپاسدار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، اطمینان داده است که در مراسم روز قدس امسال ناآرامی به وجود نخواهد آمد زیرا به گفته او «شبهه» تقلب در انتخابات برطرف شده است.

احمدی مقدم تاکید کرد: به طور قطع با توجه به اطلاعیه های صادر شده، در روز جهانی قدس حوادثی شبیه اواخر خردادماه در کشور تکرار نمی شود.

اشاره احمدی مقدم به حوادثی مانند حوادث روزهای ۲۵ خرداد و ۳۰ خرداد است که گروه های بسیار بزرگی از معترضان به نتایج انتخابات با حضور در خیابان ها اعتراض خود را نشان دادند و برخورد مأموران نظامی، انتظامی و امنیتی با آنها، عواقبی گسترده به دنبال داشت.

ده ها تن در این ناآرامی ها جان باختند و هزاران نفر بازداشت شدند.

هیچ نظری موجود نیست: