سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۲۳

بهشتی، مشاور و نماینده میرحسین موسوی، آزاد شد

ايران / سياسی

علیرضا بهشتی، رئیس کمیته پی‌گیری امور بازداشت‌شدگان

۱۳۸۸/۰۶/۲۲
علیرضا بهشتی، فرزند محمد بهشتی از نزدیکان آیت‌الله روح‌الله خمینی، مشاور ارشد میرحسین موسوی و نماینده او در کمیته پی‌گیری حقوق بازداشت‌شدگان اخیر، شنبه‌شب پس از چهار روز بازداشت آزاد شد.

آقای بهشتی چند روز پس از آن بازداشت شده بود که اسامی و مشخصات ۷۲ تن از افرادی که در ناآرامی‌های پس از انتخابات اخیر ایران کشته شده بودند منتشر شد.

در حالى كه مقام‌هاى دولتى ايران تعداد كشته‌شدگان اين حوادث و ناآرامی‌ها را ۳۰ نفر اعلام كرده بودند، آقاى بهشتى در گزارش‌هاى خود اعلام كرد كه در تيراندازى ماموران انتظامى و بسيجى به سوى معترضان به نتیجه انتخابات حداقل ۷۲ نفر كشته شده‌اند.

ساعاتى قبل از بازداشت عليرضا بهشتى، مرتضى الويرى، رئيس كميته صيانت از آراى مهدى كروبى در انتخابات رياست جمهورى، نيز در منزلش بازداشت شده بود. آقای الویری هم‌چنان در بازداشت است.

در همین حال خبرگزاری کار ایران، ایلنا، از دیدار سید حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی، نخستین رهبر جمهوری اسلامی، با علیرضا بهشتی بلافاصله پس از آزادی او خبر داده است.

میرحسین موسوی که بارها به همراه مهدی کروبی اعلام کرده است دولت دهم محمود احمدی‌نژاد را مشروع نمی‌داند یک روز پس از دستگیری فرزند محمد بهشتی، از بنیان‌گذاران جمهوری اسلامی، بیانیه‌ای صادر کرد و دستگیری او را نشانه‌ای از «حوادثی سهمگین‌تر» دانست.

آقای موسوی در این بیانیه با انتقاد از بازداشت عليرضا بهشتی و مرتضی الويری گفته بود: «آنان اينک در زندان به سر می‌برند در حالی که عاملان فجايع اخير آزادند و مسئولان ادعا می‌کنند حتما به جناياتی که رخ داده است رسيدگی خواهند کرد.»

ناآرامی‌ها در ایران پس از آن آغاز شد که محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت نهم، از سوی وزارت کشور خود و شورای نگهبان به عنوان فرد پیروز در انتخابات دهمین دوره از ریاست جمهوری اعلام شد. گستره این ناآرامی‌ها و حوادث پس از آن به حدی بوده است که بسیاری از تحلیل‌گران و خبرگزاری‌ها آن را در تاریخ ۳۰ ساله جمهوری اسلامی بی‌سابقه خوانده‌اند.

محمدعلی دادخواه هم آزاد شد

در همین حال خبرگزاری کار ایران، ایلنا، از آزادی محمدعلی دادخواه، وکیل دادگستری و از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر ایران، خبر داده است.

آقای دادخواه که بیش از دو ماه پیش در جریان موج دستگیری‌های پس از انتخابات در دفتر کار خود بازداشت شده بود روز یک‌شنبه با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومان آزاد شد.

عبدالفتاح سلطانی، وکیل آقای دادخواه، در گفت‌وگو با رادیوفردا اتهامات او را «نگهداری اسلحه غیرمجاز و مواد مخدر و یکی دو اتهام معمول دیگر» اعلام کرده بود.

رادیو فردا

هیچ نظری موجود نیست: