سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۲۳

حاشیه‌های پنجمین دادگاه نمایشی و پرونده‌سازی برای کروبی

اینترنت را هم به محاکمه کشیدند

صبح امروز پنجمین جلسه دادگاه نمایشی، این بار با هدف قرار دادن اینترنت و کروبی و مهدی هاشمی، برگزار شد. عبدالله مومنی سخنگوی سازمان ادوار و محمدرضا نوربخش سردبیر روزنامه فرهیختگان از جمله کسانی بودند که در این دادگاه نمایشی به اعتراف پرداختند و همانطور که وادار شده بودند، علیه اینترنت، کروبی و مهدی هاشمی به طرح سخنانی پرداختند.


- در پنجمین جلسه دادگاه، کودتاگرانی که این نمایش را ترتیب داده بودند، ناگهان یادشان آمد که ذکر نام و نشان دادن چهره متهمان خلاف قانون است. بدین ترتیب پس از پنج جلسه، مردم ناگهان شاهد آن بودند که تلویزیون دیگر چهره‌های متهمان را نشان نمی‌داد، و خبرگزاری‌ها نیز نام اختصاری آنها را ذکر می‌کردند. هرچند باز هم ارتباطات و سمت آنها، هویتشان را نشان می‌داد. بامزه‌ترین قسمت ماجرا اما آنجا بود که از ستاد انتخاباتی م.م یا م.ک صحبت می‌شد!

- عبدالله مومنی را در حالی به دادگاه نمایشی امروز آورده بودند که در چهل روز گذشته هیچ خبری درباره او وجود نداشت، تا جایی که حزب متبوع او (سازمان ادوار) نسبت به جان وی ابراز نگرانی کرده بود.

- تلویزیون به شکلی ناشیانه، نام کروبی را از صدای اعترافات عبدالله مومنی حذف می‌کرد و آن بخش از صدای وی را می‌برید. اما خبرگزاری‌های وابسته به کودتا، نام کروبی را ذکر می‌کردند.

- تاکید مومنی بر سادگی و احساساتی بودن کروبی و برنامه‌های ساختارشکنانه‌ی وی، از جمله مضامین مورد تاکید کودتاچیان بود که این بار از زبان مومنی بیان می‌شد.

- نماینده دادستان که در جلسات قبلی، کیفرخواست‌هایش در رسانه‌ها به مقالات روزنامه کیهان تشبیه شده بود، این بار نام متنی که می‌خواند را نیز تغییر داد و به جای کیفرخواست، از عنوان "آسيب‌شناسي فضاي سايبر و جنگ رواني رسانه‌هاي بيگانه و كشورهاي غربي با استفاده از فضاي اينترنت عليه كشورمان" استفاده کرد که تا کار کیهان‌نویسان را راحت‌تر کند.

- این مقاله آسیب‌شناسی! در واقع یک متن سطحی و نوعی کیفرخواست علیه اینترنت بود. نماینده دادستان البته آمار کاربران ایرانی اینترنت را به 25 میلیون رساند که معلوم نیست از کجا درآمده است و باید وزارت ارتباطات جواب بدهد. اما نکته‌ی جالب، محاکمه‌ی سایت‌های فیس‌بوک و یوتیوب بود که ظاهرا این روزها بدجوری موی دماغ کودتاچیان شده‌اند و با وجود فیلترینگ چند لایه، باز هم انحصار خبری و ارتباطی حاکمیت کودتا را می‌شکنند.

- محاکمه‌ی یک طراح سایت به اتهام طراحی سایت‌های قلم نیوز و میرحسین دات کام از دیگر اتهامات بدیع و جالبی بود که نشان می‌دهد از نگاه کودتاچیان، نفس فعالیت انتخاباتی و ترغیب مردم به رای دادن هم یک جرم نابخشودنی محسوب می‌شود.

- راه‌اندازی جنبش وبلاگی، یکی از موارد مشترک اعترافات چند متهم بود که نشان می داد از دید بازجویان، وجود جنبش در وبلاگ‌ها نوعی براندازی محسوب می‌شود!

- یکی از نکات جالب اعترافات، ابراز برائت از هرگونه توطئه در راهپیمایی روز قدس بود!

- یکی دیگر از نکات جالب و تحریک کننده‌ی دادگاه نمایشی امروز، به محاکمه کشاندن یک نفر به اتهام تلاش برای برنامه‌ریزی قطع ناگهان برق بود که نشان می‌دهد که کودتاچیان تا چه حد از چنین طرحی می‌ترسند و ممکن است باز هم معترضان را به پیگیری این طرح، ترغیب کند.

- دادگاه نمایشی امروز، اولین دادگاه از این نوع پس از حضور صادق لاریجانی در قوه قضاییه و حضور جعفری دولت‌آبادی در دادستانی تهران بود که نشان می‌داد ادعاها و وعده‌های این دو در روزهای ابتدایی مسئولیتشان، بی‌اساس بوده و قرار نیست در روندهای غلط حاکم بر دستگاه قضایی، هیچ تغییری اتفاق بیفتد.


موج آزادی

هیچ نظری موجود نیست: