سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۵/۲۸

منظومه «خلیج فارس» منتشر شد


قطعه«خلیج فارس» با آهنگسازی و رهبری فرهاد فخرالدینی منتشر شد.

به گزارش شبکه ایران، قطعه«خلیج فارس» که به سفارش مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی به عنوان یادمان اولین نشست خلیج فارس منتشر شده است، به رهبری فرهاد فخرالدینی و با آهنگسازی این هنرمند و خوانندگی سالار عقیلی منتشر شد.

اجرای این قطعه را ارکستری متشکل از برخی نوازندگان ارکستر ملی، سمفونیک و نوازندگانی از گروههای مختلف به عهده داشتهاند.

در این قطعه شعر بلند «ایران زمینم» از سرودههای علی غضنفری با صدای سالار عقیلی اجرا شده است. این قطعه در استودیو پاپ ضبط شده و مدیریت طرح آن را علی مرادخانی برعهده داشته است. همچنین مدیر تولید این قطعه که اردیبهشتماه سال جاری ضبط شده است، موسسهفرهنگی-هنری عصر توسعه‌ی دانش است.

پیش از این قطعه «خلیج فارس» به مناسبت روز ملی خلیج فارس و همزمان با اولین همایش خلیج فارس اجرا شد و در آن قطعات «سرود کتاب» با شعری از محمدرضا شفیعی کدکنی (ساخته فخرالدینی)، «سرود دانش» با شعری از احمد جلالی (ساخته فخرالدینی) و همچنین سرود معروف «ای ایران» ساخته مرحوم روح الله خالقی که تنظیم ارکستراسیون آن را فخرالدینی انجام داده است،اجرا شد.

گفتنی است همزمان با اجرای این قطعه که به اشتباه از آن به عنوان سمفونی یاد شد سی دیای به همین نام منتشر شد که فرهاد فخرالدینی اعلام کرد این عنوان درست نیست و سمفونی تعاریف دیگری دارد.

طی دو سه سال اخیر هنرمندان حوزههای مختلف سعی داشتهاند به نوعی در تاکید بر ماندگاری نام این دریا، سهیم باشند. در حقیقت اعتراض به نام مجعول برای خلیج فارس تنها به امضا کردن بیانیهها و نامههای مختلف محدود نشد و هنرمندان حوزههای مختلف هم در این زمینه احساس مسئولیت کردند، از جمله شاهین فرهت (آهنگساز) که در سال 84 سمفونی خلیج فارس را با همراهی ارکستر فیلارمونیک ارمنستان ضبط کرد و اوایل سال 85 آن را منتشر کرد.

هیچ نظری موجود نیست: