سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۵/۲۸

خواست سازمان گزارشگران بدون مرز: بازدید کمیسر عالی حقوق بشر از زندان‌های ایران

19.08.2009

سازمان "گزارشگران بدون مرز" طی اطلاعیهای بار دیگر "سرکوب و سانسور مطبوعات" در ایران را محکوم کرد. این سازمان ضمن اعتراض به توقیف روزنامه اعتماد ملی، نگرانی خود را از وضعیت روزنامهنگاران زندانی ابراز کرده است.

گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه‌ی خود نوشته است: «روزنامهنگاران نيز همچون همه‌ی دستگيرشدگان اعتراضات اخير مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفتهاند. امروز هيچکس حتا وکلای زندانيان از پرونده آنها خبر ندارد».

سازمان گزارشگران بدون مرز ضمن اعلام اینکه خطر، سلامت و جان روزنامهنگاران در ایران را تهدید میکند، بار دیگر خواست خود مبنی بر سفر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به ایران و بازدید از زندانها در این کشور را تکرار کرده است.

این سازمان به روند توقیف روزنامه‌ی اعتماد ملی اشاره کرده و مینویسد که پس از انتشار نامه‌ی مهدی کروبی در مورد شکنجه، بدرفتاری و تجاوز جنسی در زندانهای ایران، "حملهای سازمانیافته" از سوی هواداران رهبر و رییس جمهوری اسلامی به این روحانی معترض و صاحب امتیاز روزنامه‌ی اعتماد ملی، در روزنامههای دولتی و تریبونهای نماز جمعه آغاز شد و به تعطیلی و توقیف این روزنامه انجامید.

نیروهای امنیتی، مستقر در چاپخانه‌ها

گزارشگران بدون مرز سپس در اطلاعیه‌ی خود مینویسد: «از تاريخ ٢٣ خرداد ماه نيروهای قضایی−امنیتی تحت رياست سعيد مرتضوی، دادستان تهران، در چاپخانههای روزنامهها مستقر و همه مقالات و مطالب را پيش از انتشار کنترل میکنند. از آن تاريخ روزنامه اعتماد ملی بارها با ستونهای سفيد و يا "تصحيح"شده انتشار يافته بود».

قطع تماس روزنامه‌نگاران زندانی با جهان خارج

این سازمان همچنین نگرانی خود را از وضعیت روزنامهنگاران زندانی ابراز کرده است. بر اساس اطلاعات گزارشگران بدون مرز، برخی از زندانیان هنوز در سلولهای انفرادی و زیر فشارند و از حق قانونی تماس با خانواده و وکلای خود یا دیدار با آنها محروم بودهاند.

گزارشگران بدون مرز از میان این روزنامهنگاران زندانی، از دو نفر نام میبرد: کیوان صمیمی بهبهانی، سردبیر نشریه‌ی نامه که از روز ۲۳ خرداد ماه بدون هیچگونه تماسی با جهان خارج در زندان بسر میبرد و هنگامه شهیدی، روزنامهنگار و وبلاگنویس که ۹ تیرماه بازداشت شده و تنها یک بار با مادر خود ملاقات داشته است.

هیچ نظری موجود نیست: