سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۵/۲۸

اطلاعيه گزارشگران بدون مرز: توقيف اعتماد ملی برای افشای شکنجه و تجاوز در زندان های جمهوری اسلامی

سه شنبه 27 مرداد 1388

گزارشگران بدون مرز بار ديگر سرکوب و سانسور مطبوعات در ايران را محکوم می کند. در تاريخ ٢٦ مرداد ماه روزنامه اعتماد ملی از سوی دستگاه قضايی به علت روشنگری های اخير مهدی کروبی صاحب امتياز آن در باره شکنجه و تجاوز در زندان های جمهوری اسلامی توقيف شد. گزارشگران بدون مرز همچنين نگرانی خود را از وضعيت روزنامه نگاران زندانی از جمله کيوان صميمی بهبهانی و هنگامه شهيدی اعلام میکند.

گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام میکند " روزنامه نگاران نيز همچون همه ی دستگير شدگان اعتراضات اخير مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته اند. امروز هيچ کس حتا وکلای زندانيان از پرونده آنها خبر ندارد. سلامت و جان روزنامه نگاران زندانی در خطر است ما بار ديگر خواست خود مبنی بر سفر کميسر عالی حقوق بشر و بازديد از زندان های ايران را تکرار می کنيم. "
در شبانگاه ٢٥ مرداد ماه روزنامه اعتماد ملی اجازه انتشار نيافت و عليرغم تکذيب دادستان تهران سعيد مرتضوی در فردای آنروز مبتی بر عدم توقيف روزنامه، اما چند ساعت بعد، شعبه ١٣ دادسرای تهران با ارسال نامه ای به معاونت داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهان ممانعت از انتشار روزنامه اعتماد ملی تا" اطلاع ثانوی" برای « انتشار مطالب خلاف قانون و مجرمانه » شد.
در پی انتشار نامه ٩ مرداد ماه مهدی کروبی در باره شکنجه، بدرفتاری و تجاوز به زندانيان در زندان های جمهوری اسلامی، حمله ای سازمانيافته به اين روحانی مخالف و صاحب امتياز روزنامه اعتماد ملی از سوی هواداران رهبری ايت اله خامنه ای و محمود احمدی نژاد در روزنامه های دولتی و تريبون های نماز جمعه آغاز شد.
يادآور می شويم که از تاريخ ٢٣ خرداد ماه نيروهای قضايیامنيتی تحت رياست سعيد مرتضوی دادستان تهران در چاپخانه های روزنامه ها مستقر و همه مقالات و مطالب را پيش از انتشار کنترل می کنند. از آن تاريخ روزنامه اعتماد ملی بارها با ستون های سفيد و يا "تصحيح" شده انتشار يافته بود.

گزارشگران بدون مرز همچنين نگرانی خود را از وضعيت روزنامه نگاران زندانی اعلام می کند. برخی از اين زندانيان همچنان در سلول های انفرادی و تحت فشار قرار دارند و از تاريخ دستگيری تا امروز با خانواده و وکلای خود تماس نداشته اند، اين روزنامه نگاران همگی از حق ملاقات قانونی خود محروم شده اند. از جمله کيوان صميمی بهيهانی سردبير نشريه نامه و همکار بسياری از روزنامه های مستقل که از تاريخ ٢٣ خرداد در بازداشت بسر می برد تاکنون به خانواده و وکلای او خبری داده نشده است. هنگامه شهيدی روزنامه نگار و بلاگ نويس که از تاريخ ٩ تيرماه در بازداشت بسر می برد، فقط يک بار با مادر خود ملاقات داشته است. مادر اين روزنامه نگار در تاريخ ٢٢ مرداد ماه پس از ملاقات از " صدای گرفته، ضعف شديد جسمی و بيماری " دخترش ابراز نگرانی کرده است.

گزارشگران بدون مرز از آزادی تعدادی از روزنامه نگاران و وب نگار زندانی با خبر شده است. کاوه مظفری که در تاريخ ١٨ تير بازداشت شده است در تاريخ ٢٦ مرداد ماه آزاد شد. همچنين مرجان عبدالهيان و ساتيار امامی عکاسان بازداشت در تاريخ ١٨ تير و مهناز محمدی و رخساره قايم مقامی که با جعفر پناهی در مراسم چهلم برخی از جانباختگان در بهشت زهرا در تاريخ ٨ مرداد بازداشت شده بودند همگی در هفته های گذشته آزاد شده اند.
لازم به يادآوری است که همه روزنامه نگاران تا برگزاری دادگاه بصورت " موقت و با سپردن وثيقه" آزاد شده و می توانند هر زمان احضار و بازداشت شوند.


گویا

هیچ نظری موجود نیست: