سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۲۹

نماز عید فطر به امامت آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد

دفتر آیت الله خامنه ای در ساعات پایانی شب شنبه در اعلامیه ای یکشنبه را عید فطر اعلام کرد

آیت الله علی خامنه ای روز یکشنبه 20 سپتامبر، 29 شهریور را عید فطر اعلام کرد و نماز عید فطر به امامت او برگزار شد.

مراسم روز عید فطر در شرایطی برگزار شد که شمار قابل توجهی از مراجع عمده تقلید حاضر به اعلام روز یکشنبه 20 سپتامبر به عنوان روز عید نشدند؛ یک شب قبل در رسانه های عمومی ایران در پیامی از سوی آیت الله خامنه ای روز یکشنبه روز عید اعلام شد اما آیات عظام صانعی، منتظری، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، موسوی اردبیلی، نوری همدانی، مدرسی، صادق شیرازی، و وحید خراسانی از جمله این مراجع هستند که از طرق مختلف از جمله سایت های اینترنتی خود اعلام کردند که بنا به سنت، قادر به رویت هلال ماه نبوده اند و روز یکشنبه را روز عید فطر نمی دانند.

با این وجود اکثر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس (به جز عمان) روز یکشنبه را به عنوان عید فطر اعلام کرده اند.

مراسم نماز عید فطر در پایتخت ایران، بر خلاف سال های گذشته، به جای مصلای تهران در دانشگاه تهران برگزار شد.

آقای خامنه ای در مهمترین بخش از خطبه های این نماز، علیه "ایجاد سوء ظن" در جامعه هشدار داد؛ او به مسئله اعترافات بازداشت شدگان اشاره کرد و تاکید نمود اعتراف افراد در دادگاه علیه فردی دیگر قابل قبول "و از نظر شرع مسموع" نیست.

با این وجود او بر لزوم رفتار قانونی در اثبات جرم افراد تاکید کرد و همچنین اعتراف افراد در دادگاه ها علیه خود و "در مقابل دوربین های تلویزیونی" را معتبر دانست.

آقای خامنه ای در خطبه دوم خود از کسانی که در راهپیمایی روز قدس شرکت کرده بودند تشکر کرد و دولت های غربی را به "فریب خوردن از رسانه های خود" متهم ساخت.

نماز عید فطر تقریبا دو روز پس از آن برگزار شد که حضور گسترده معترضان و مخالفان دولت محمود احمدی نژاد در راهپیمایی روز قدس (جمعه 18 سپتامبر، 27 شهریور) در شهرهای مختلف ایران این راهپیمایی و پوشش خبری آن در رسانه های بین المللی را تحت تاثیر قرار داد. در جریان این راهپیمایی تعدادی از معترضان که به گفته پلیس ایران "قصد آسیب زدن به اموال عمومی را داشتند" بازداشت شدند.

حسن خمینی و اکبر هاشمی رفسنجانی نیز در صف اول مراسم نماز حضور داشتند؛ آقای هاشمی رفسنجانی به فاصله نزدیکی از محمود احمدی نژاد نشسته بود و علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران بین او و محمود احمدی نژاد قرار داشت.

حسن خمینی، نوه روح الله خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران، در مراسم تنفیذ محمود احمدی نژاد حضور نداشت و همچنین پس از آزادی علیرضا بهشتی که در اوایل ماه سپتامبر (میانه شهریور) بازداشت شده بود نیز با او دیدار کرد.

این دو مسئله باعث انتقاد شدید اصولگرایان از حسن خمینی شد.

آقای بهشتی فرزند محمد بهشتی از بنیانگذاران جمهوری اسلامی و سخنگوی کمیته پیگیری وضعیت زندانیان و آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات ایران است که با وثیقه 200 میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

BBC

هیچ نظری موجود نیست: