سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۲۹

علامه امین، مجتهد لبنانی در مصاحبه با جرس: حوادث اخیر ایران، ولایت فقیه را از آسمان به زمین کشاند

خلاصه:

به مناسبت نامه اخیر آیت الله منتظری به علمای شیعه برای ابراز حساسیت نسبت به وقایع ایران، با علامه سید علی امین از مجتهدان جنوب لبنان به گفت و گو نشسته ایم. علامه تعجب می کند که "چرا جمهوری اسلامی تمام تلاش سالهای پس از پیروزی انقلاب برای نشان دادن چهره ای مقتدر از خود به دنیا را پس از انتخابات اخیر بر باد داده است؟"

محمد جواد اکبرین:

علامه امین در حوزه علمیه نجف به اجتهاد رسیده و پس از شهادت آیت الله سید محمد باقر صدر و تهدید دولت صدام به ایران رفته و مدت کوتاهی در حوزه علمیه قم تدریس کرده و سپس به لبنان بازگشته است. شیعیان صور و جبل عامل او را فقیهی متفاوت از تفکر سیاسی و ایدئولوژی "حزب الله" می شناسند؛ اگرچه برخی از روحانیون حزب الله از جمله شهید سید عباس موسوی رهبر پیشین مقاومت، روزگاری از شاگردان او بوده اند. نگاه انتقادی این فقیه لبنانی به جایگاه فقهی و سیاسی ولایت فقیه در مقالات مختلفی منتشر شده است.

گفت و گو با علامه، در آستانه روز قدس و پس از نامه آیت الله منتظری خطاب به "علمای بلاد اسلامی"بسیار مغتنم بود، زیرا او یکی از مخاطبان نامه ایست که از عالمان دین میخواهد: "در‏ ‏امور مهمه اى كه به حيثيت و آبروى دين و مذهب و تأمين حقوق اقشار‏ ‏عظيمى از مردم و نيز ديندارى و حفظ اعتقادات مذهبى جوانان مربوط‏ ‏است سكوت نکنند به نحوى كه بين مردم چنين تلقى شود كه خداى ناكرده‏ ‏مراجع و روحانيت موافق و مويدند".

آیت الله سید علی امین می گوید: "مشکل از آنجا آغاز شد که حکومت ایران چنان درباره ولایت فقیه سخن گفت که انگار حکمی آسمانی و غیر قابل تردید است در حالی که این نظریه یکی از آرای موجود است که البته موافق چندانی ندارد تا آنجا که علامه محمد جواد مغنیه در نجف میگفت کسی که قائل به ولایت فقیه به این شکل باشد یا جاهل است و یا قصد بدعت در دین را دارد".

بدعت همان واژه ایست که آیت الله منتظری در پیامش به عالمان دین به کار برده و توضیح داده است که "كارهاى خلاف شرعى كه‏ ‏خلاف اهداف اوليه انقلاب هم مىباشد و به نام دين و مذهب انجام‏ ‏مىگيرد از مصاديق بارز بدعت است . بدعت منحصر به تشريع و وارد‏ ‏كردن رسمى حكم غير دينى در دين نيست ، بلكه شامل هر كار خلاف‏ ‏شرعى كه به نام شرع و مذهب انجام گردد نيز خواهد بود.

فقیه لبنانی معتقد است که "از اول هم نظریه ولایت فقیه این نبود که ولایت شخصی در میان باشد و سخن درباره ی نیابت از معصوم بود و حوادث اخیر در ایران نتیجه یک انحراف و رفتار غیر عادلانه حکومتی است که خود را الهی خوانده و باب هر انتقادی را به روی خود بسته است".

علامه امین عذرخواهی آیت الله منتظری از مردم و صدای بلند اعتراض فرزندان انقلاب و دوستان آیت الله خمینی به ولی فقیه" را نشانه آن میداند که این نظریه آزمون خود را پس داده است و تصریح می کند که این نظریه در آزمون اجرا مردود شده است.

او می گوید:"گمان نمی کنم که مشکلات کنونی ایران [به راحتی] حل شود زیرا حکومت تصمیم گرفته است مردم را سرکوب کند و نمیداند که سرکوب مردم، مشکل را حل نخواهد کرد بلکه شکاف میان آنها و مردم را عمیق تر خواهد کرد".

علامه تعجب می کند که "چرا جمهوری اسلامی تمام تلاش سالهای پس از پیروزی انقلاب برای نشان دادن چهره ای مقتدر از خود به دنیا را پس از انتخابات اخیر بر باد داده است؟" و گلایه می کند که"ما لبنانیها هم از گسترده شدن دامنه ی اختیارات ولی فقیه ایران به لبنان و سایر کشورها بسیار آسیب دیدیم اما حزب الله هیچ انتقادی را به دخالت ولی فقیه در امور داخلی لبنان نپذیرفت و نتیجه ی دخالت های او بدون آگاهی اش از مصالح مردم لبنان باعث شد عزت شیعه در لبنان که میراث امام موسی صدر بود ضربه بخورد و شیعیان تابعی از خارج معرفی شوند".

با اینهمه علامه امین، فصل جدید حیات سیاسی در ایران را چنین تعریف می کند: "حوادث اخیر ولایت فقیه را از آسمان به زمین کشاند و مردم ایران هم به دنیا نشان دادند که رهبری را غیر قابل انتقاد نمی دانند و با بلند کردن صدای اعتراض شان گفتند که این نوع حکومت ربطی به شیعه ندارد".

انقلاب اسلامی