سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۲۹

نامه احمد توکلی به موسوی و خاتمی

احمد توکلی، یکی از نمایندگان مجلس، در نامه‌ای به میرحسین موسوی و محمد خاتمی، از آنها درباره‌ی شعارهای سبزها در روز قدس توضیح خواسته است. به‌نظر توکلی شعارهای معترضان در روز قدس از استراتژی تازه‌ای حکایت دارد

نامه‌ی احمد توکلی، از نمایندگان شاخص اصولگرا در مجلس، روز یکشنبه ۲۹ شهریور در رسانه‌های داخل ایران، از جمله خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، منتشر شد. توکلی در نامه‌ی خود خطاب به میرحسین موسوی و سید محمد خاتمی نوشته است، در روز قدس کسانی ‌که به حمایت از شما اجتماع و راهپیمایی داشتند، و کم هم نبودند، شعار می‌دادند: «استقلال، آزادی ، جمهوری ایرانی / نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران / مرگ بر... / ما اهل کوفه نیستیم، پشت یزید بایستیم.»

به نظر احمد توکلی، این شعارها حاکی از "استراتژی به ظاهر تازه‌ای" است که با سه محور "اعتقادی و استراتژیک" آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی در تضاد است. این سه محور اعتقادی آیت‌الله خمینی به گفته‌ی توکلی، حمایت از "جمهوری اسلامی"، "فلسطین" و "ولایت فقیه" هستند.

احمد توکلی در نامه‌ی خود در عین‌حال ویژگی‌هایی را برای "جریان سبز" برمی‌شمارد و می‌گوید این ویژگی‌ها با مبانی اعتقادی آقای خمینی ناسازگار است.

احمد توکلی از محمد خاتمی پرسیده است، شما و یا اطرافیان‌تان، زمانی شعار"مرگ بر آمریکا" را خشونت‌بار خواندید. حالا نظرتان در باره شعار "مرگ بر ..." چیست؟ توکلی و یا خبرگزاری منتشرکننده‌ی نامه، مشخص نکرده که چه چیزی را جایگزین سه نقطه چیست؟

احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلسBildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس میرحسین موسوی در بیانیه‌ی شماره ۱۱ خود، که تحلیلگران آن را "منشور" متعرضان نامیدند، مطالبه‌ی اصلی جمعیت معترض را "استیفای حقوق از دست‌رفته‌"شان توصیف کرده است. همه‌ی حقوقی را که میرحسین موسوی در بیانیه‌ی خود برشمرده، مورد تاکید قانون اساسی جهوری اسلامی است، اما با وجود گذشت ۳۰ سال از عمر نظام سیاسی جدید ایران، هیچیک از آنها به اجرا درنیامده است.

تا یک روز پیش از انتخابات ۲۲ خرداد، هیچکدام از شعارهایی که به گفته‌ی احمد توکلی "جریان سبز" این روزها سر می‌دهد مطرح نبود. آنان با شور و شوق در انتخابات شرکت کردند، اما نتیجه‌ی انتخابات خلاف انتظار بخش بزرگی از رای‌دهندگان درآمد. این بخش از رای‌دهندگان بر این باورند که نتیجه‌ی انتخابات غیر از آن چیزی است که حاکمیت اعلام کرده است. اما رفتار حاکمیت با معترضان به تشدید بحران انجامید.

احمد توکلی در نامه‌ی خود اعتراف می‌کند که «در میان معترضان، طرفداران نظام و دینداران ناراضی از اوضاع کم نیستند.» و نیز می‌‌نویسد: «بعضی از اعتراضات اینان و حتی معارضان بی‌اعتقاد به دین و نظام نیز درست است و باید زمینه‌های اعتراض برانگیز را رفع کرد». با این حال، او موسوی و خاتمی را به در پیش‌گرفتن سیاست "معارضه با نظام" متهم می‌کند و نه حاکمیت بلکه آنان را مسئول عواقب حوادث کنونی در کشور اعلام کرده است.

دویچه وله

هیچ نظری موجود نیست: