سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۷/۸

در انتظار اجلاس اول اکتبر

به قلم : سیمین شاملو

تاریخ انتشار مقاله 29/09/2009 به روز شده 29/09/2009 16:50 TU

دو روز مانده به اجلاس ژنو که قرار است با شرکت نمایندگان کشورهای گروه ١+۵ و ایران برگزار شود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه ای به کشورهای مذاکره کننده هشدار داده اند که اشتباهات گذشته را تکرار نکنند. از طرف دیگر یک مسئول بلندپایۀ ایرانی نیز می گوید که صحبت تعلیق غنی سازی مطلقاً مطرح نیست.
مجلس شورای اسلامی

٢٣٩ تن از٢٩٠ نمایندۀ مجلس شورای اسلامی ایران امروز در "هشداری" به شرکت کنندگان درنشست ژنو توصیه کردند، اشتباهات گذشته را تکرارنکرده، از فرصت مذاکرۀ روز پنج شنبه به عنوان یک فرصت تاریخی استفاده کنند. به گفتۀ آنها این" فرصت تاریخی می تواند این بن بست را آزاد کرده، مشکل را حل کند". نمایندگان مجلس دربیانیه اشان هم چنین تذکر داده اند که اگراجلاس ژنو، اشتباهات گذشته را تکرار کند، "مجلس شورای اسلامی می تواند از اختیارات دیگر خود در این زمینه بهره بگیرد".

این بیانیه، مذاکرات پنج شنبه را "آزمون بسیار مهمی برای گروه پنج به علاوۀ یک"، یعنی اعضای دائمی شورای امنیت (آمریکا، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) وآلمان دانسته است وساخت دومین "پایگاه غنی سازی اورانیوم" را به رهبر جمهوری اسلامی ایران تبریک گفته است. ضمن حمایت از"ارتقاء فناوری هسته ای ایران"، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران تاکید کرده اند که درساخت این نیروگاه "موازین بین المللی" رعایت شده است.

از سوی دیگرعلی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امروز بار دیگراعلام کرد که کشورش روند غنی سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد. پیش از آن خبرگزاری فرانسه در تهران به نقل ازاوخبرداده بود که ایران به زودی آژانس بین المللی انرژی اتمی را ازبرنامۀ بازرسی از دومین نیروگاه غنی سازی اورانیوم مطلع خواهد کرد. ایران پیش ازاین هم اعلام کرده بود که نیروگاه فوردو درجنوب تهران، تحت نظارت آژانس کارخواهد کرد.

ایران می خواهد درنشست ژنو، در خصوص مسائل دیگری ونقش خود درمنطقه نیزگفتگو کند. تهران هم چنین خواستار مجوزی برای وارد کردن ٢٠٪ اورانیوم غنی شده برای مصرف راکتور تحقیقاتی اش خواهد شد. گروه پنج به علاوۀ یک، به ازای متوقف شدن برنامۀ هسته ای ایران، درزمینه های تکنولوژیک با این کشورهمکاری خواهد کرد. از سوی دیگر ایران خبر داد که هم زمان با هفتۀ دفاع مقدس، جدیدترین ناوچۀ موشک انداز سینا امروزسه شنبه به آب انداخته شد و به ناوگان نیروی دریائی پیوست.

با توجه به بیانیۀ نمایندگان مجلس و سخنان این مسئول بلندپایۀ برنامه های هسته ای ایران، این پرسش پیش می آید که در اجلاس ژنو، موضوعات حساس و مورد اختلاف چگونه خواهند توانست مورد بحث قرار گیرد؟ آیا می توان به این اجلاس امید بست؟ و آیا حضور نمایندۀ آمریکا چیزی را تغییر نخواهد داد؟

***

هادی زمانی که تحولات پروندۀ اتمی ایران را از آغاز به دقت دنبال کرده، معتقد است که اگر ایران همچنان برمواضع قبلی خود پافشاری کند و در هیچ موردی با غربی ها به تفاهم نرسد، به احتمال بسیار زیاد، تحریم و فشار عبیه ایران شدت خواهد گرفت.

به همین دلیل و به دلیل حضور نمایندۀ آمریکا، هادی زمانی ابراز امیدواری می کند که در نشست ژنو، ایرانیان نیز نرمش بیشتری از خود نشان دهند.

رادیو بین المللی فرانسه

هیچ نظری موجود نیست: