سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۷/۱

دیدار 1 اکتبر در ژنو؛ واشنگتن پست: آخرين فرصت براى رژيم تهران

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه اعلام کرد مذاکرات گروه موسوم به 1+5 با رژیم تهران در باره موضوع هسته ای، اول اکتبر (9 شهریورماه) در ژنو سوئیس برگزار خواهد شد. پیش تر اعلام شده بود این مذاکرات در ترکیه انجام می شود.

دیدار ژنو اولین نشست میان کشورهای عضو گروه 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلستان به عنوان پنج عضو دائمی شورای امنیت در کنار آلمان با رژیم تهران از زمان به قدرت رسیدن باراک اوباما به شمار می رود.

خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای شرکت در نشست وزیران امور خارجه گروه 1+5 در نیویورک بسر می برد در پاسخ به این سئوال که آیا این گروه پیشنهاد جدیدی را در دیدار ژنو به رژیم تهران ارائه خواهد کرد، گفت، خیر. موضع ما تغییر نکرده است، تعلیق در برابر تعلیق.

منظور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تعلیق فعالیتهای غنی سازی اورانیوم از سوی رژیم تهران در برابر خودداری دولتهای غربی از اعمال تحریمهای جدید علیه این رژیم است.

سولانا در باره نشست روز چهارشنبه 1+5 در نیویورک در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت اطمینان دارد که شش کشور به این پرونده پایبند هستند و هیچ شکافی در درون گروه 1+5 وجود ندارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود، تردیدی وجود ندارد که در پایان این نشست، بیانیه ای با اجماع صادر خواهد شد و اگر کشورهای غربی خواستار اعمال تحریمهای سخت تر علیه رژیم تهران شوند، چین و روسیه با آن مخالفت نخواهند کرد.

یک دیپلمات ارشد روسی که نخواست نامش فاش شود، اظهارات سولانا را تائید کرده است.

در همین حال نخست وزیر اسرائیل در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان خواستار افزایش فشارهای بین المللی بر روی رژیم تهران شد و گفت، این رژیم بسیار ضعیف تر از آن است که تصور می شود.

بنیامین نتانیاهو که برای حضور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بسر می برد گفت، رژیم تهران با برنامه تسلیحات هسته ای خود بیشتر از آنچه که بتوان تصور کرد، صلح جهانی را تهدید می کند.

همزمان روزنامه واشنگتن پست در مطلبی با عنوان "آخرين فرصت براى رژيم تهران" نوشت، گفتگوهاى ماه اکتبر شايد آخرين فرصت براى حل بحران هسته ای رژیم تهران از طریق دیپلماسی باشد.

این روزنامه نوشت، اگر رژيم تهران این بار نیز فرصت را از دست بدهد، رئیس جمهور آمریکا چاره ای جز استفاده از تمامى عناصر قدرت ایالات متحده برای جلوگيرى از دستیابی این رژیم به سلاح اتمی نخواهد داشت.

واشنگتن پست نوشت، در صورت شکست گفتگوهای هسته ای، آمریکا می تواند سرانجام گزینه نظامی را در نظر بگیرد. این گرینه گرچه مخاطره آميز، ولى آخرين راه حل است.

هیچ نظری موجود نیست: