سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۷/۱

دفاع رییسی ازبرگزاری علنی دادگاه‌كهریزك

معاون اول قوه قضاییه از اعلام اسامی متخلفان بازداشتگاه كهریزك در گزارش شورای عالی امنیت ملی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا سید ابراهیم رئیسی در حاشیه مراسم معارفه معاون قضایی قوه قضاییه درخصوص اینكه كمیته سه نفره قضایی ویژه بررسی حوادث اخیر پرونده بازداشتگاه كهریزك را بررسی كرده است؟ اظهارداشت تمامی مسایلی كه نسبت به قضایای اخیر از جمله موضوع كهریزك مطرح شد در دستور كار این هیات قرار گرفت و به صورت روزانه جلساتی تشكیل می شود.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینكه پرونده متخلفان بازداشتگاه كهریزك در سازمان قضایی نیروی مسلح مطرح است ادامه داد: به رییس سازمان، دادستان نظامی تهران و بازپرس پرونده تاكید شده كه هرچه سریعتر مراحل قانونی پرونده طی شود و به نحوی مردم در جریان آن قرار گیرد.
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این پرسش كه آیا در این پرونده از مقامات قضایی كسی مقصر شناخته شده است اظهار داشت: در گزارشی كه مربوط به شورای عالی امنیت ملی است اسامی متخلفان آمده است.

رئیسی در پاسخ به این پرسش كه با توجه به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه آیا در شیوه دادگاه حوادث اخیر تغییری به وجود خواهد آمد گفت:شیوه دادگاه نسبت به رسیدگی پرونده‌ها دقیقا باید منطبق با قانون باشد و تاكید رهبری ، مسوولین قوه قضاییه به ویژه رییس دستگاه قضا این است كه این موضوع مورد رسیدگی و مبتنی بر قانون باشد یعنی محور قانون قرار گیرد و دادرسی عادلانه باشد.

وی تاكید كرد: این دادگاه برای رسیدگی به موضوعاتی كه بعد از انتخابات رخ داد تشكیل شده و قطعا ادامه خواهد یافت و تاكید بر این است كه آیین دادرسی در این رسیدگی‌ها مورد توجه دادگاه ، دادسرا و سایر دست اندركاران چه در بخش تحقیق و كشف جرم و چه در بخش رسیدگی و صدور حكم و چه در بخش اجرای حكم قرار گیرد.
معاون اول قوه قضاییه درپاسخ به این پرسش كه آیا رسیدگی به اتهامات متخلفان بازداشتگاه كهریزك به صورت علنی برگزار خواهد شد؟ گفت: سازمان قضایی نیروی مسلح قرار شده برای رسیدگی به پرونده‌ها آماده شود و فكر می كنم همانگونه كه مردم در جریان پرونده‌ها ی حوادث اخیر قرار گرفتند، اگر در جریان این پرونده ها نیز قرار گیرند به نفع باشد چرا كه مردم این دغدغه را دارد .
وی ادامه داد: در هر صورت كسانی كه مرتكب تخلف شده اند باید مردم در جریان روند دادرسی و صدور حكم آنها قرار گیرد.

رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص این كه با توجه به فرمایشات اخیر رهبری مبنی بر حجت شرعی نداشتن اعترافات افراد در دادگاه‌ها درباره اشخاص غایب تصریح كرد: ما به رهبری و مردم اطمینان می‌دهیم كه دادگاه‌ها براساس قانون آیین دادرسی كیفری برگزار شود.

شفاف
وی در پاسخ به اینكه اگر تا پیش از این چنین روندی طی نشد است چگونه آن را جبران خواهید كرد؟ سكوت كرد.

هیچ نظری موجود نیست: