سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۷/۱

نکات روز قدس امسال


صادق زیبا کلام:آنچه در رابطه با راهپیمایی دیروز روز قدس مهم است، این است که طرفداران نهضت سبز به هیچ وجه نمی خواستند از در تقابل و درگیری با دیگر کسانی که در این تظاهرات حضور داشتند در بیایند و با اهداف اعلام روز قدس و آرمان های فلسطین مخالفتی نداشتند. هیچ کدام از شرکت کنندگان سبز منکر تجاوز و رفتار وحشیانه نسبت به مردم فلسطین، مخصوصاً در نبرد 31 روزه نبودند ولی در عین حال آنها می خواستند کنار اعلام مخالفت با اسرائیل، پیام خودشان را برسانند که جدا از مساله فلسطین ما مشکلاتی و مسائلی هم در ایران داریم که کمتر به آنها توجهی شده است.

اینکه دولت گمان کند بعد از 22 خرداد و حوادث پس از اعلام نتایج، داستان تاسف بار کهریزک و محل های دیگر و محاکمات طی یک ماه گذشته همه چیز پایان یافته، درست نیست.

به هر حال آنهایی که خود را سبز می نامند (حامیان میرحسین و کروبی) مطالبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارند که اگر حکومت به آنها بی توجهی کند و فقط طرفداران خود را ببیند جفا در حق کسانی است که به آقای احمدی نژاد رای نداده اند. حتی اگر نتایج اعلام انتخابات را بپذیریم و طرفداران مهندس موسوی و کروبی 13 میلیون نفر باشند، آن هم طرفدارانی که اغلب فارغ التحصیل دانشگاه ها، نخبه، از قشری فرهیخته، هنرمند، دانشجو و فعالان سیاسی و مدنی اجتماعی و کارگری هستند نباید این طیف را نادیده گرفت.

استراتژی درستی نیست که حکومت چشم خود را به روی این واقعیت ها ببندد و فقط به طرفداران خود بیندیشد. نباید فراموش کنیم طرفداران احمدی نژاد و حکومت برای شرکت در مراسم روز قدس از هر جهت خیالی آسوده داشتند، نه مشکلی و نه تهدیدی اما تعدادشان چقدر بود؟ در حالی که در راهپیمایی آرام روز 25 خرداد تخمین حضور چیزی بین دو و نیم تا سه میلیون نفر وجود داشت. دیروز هم اگر جو موجود وجود نداشت جمعیت منتقدان وضع موجود، بیشتر از آنچه دیدیم می شد. حکومت باید خود را حکومت «همه» بداند و نباید تمام توجه خود را معطوف به طرفداران خود کند. اگر خاستگاه منتقدان بررسی شود، می بینیم که اکثر آنها از جوانان تحصیلکرده دو نسل دوم و سوم هستند، البته در بین آنها بسیاری از نسل گذشته که حتی در سپاه و جنگ بودند نیز وجود داشت.

آخرین نکته جالب اینکه راهپیمایی روز گذشته نشان داد حضور مخالفان با وجود تمامی تهدیدات موجود حداقل سوالی بزرگ بر تعبیراتی مانند توطئه، انقلاب مخملی و کودتای مخملی گذاشت. حضورها و شعارهای روز قدس نشان داد تمامی اتفاقات در چند ماه اخیر با ابهامات زیادی روبه رو است. در واقع، حضور دیروز نشان داد که منتقدان وضعیت موجود بر این باورند که معترضان و مخالفان نه سازماندهی خارجی و نه سازماندهی داخلی داشته اند.

کرمان نما

هیچ نظری موجود نیست: