سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۷/۴

احمدی نژاد: ایران متعهد نیست دولت اوباما را از فعالیت های اتمی خود آگاه کند

ahmadi-Obama

محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران یک کنفرانس خبری را که قرار بود ساعت ۵ بعداز ظهر جمعه در مقر سازمان ملل متحد برگزار شود لغو کرد.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا، و رهبران بریتانیا و فرانسه، اعلام کردند ایران پنهانی سرگرم ساختن تاسیسات دیگری برای غنی سازی اورانیوم است.

احمدی نژاد همچنین در مصاحبه ای با مجله تایم گفت ایران تعهدی ندارد که دولت اوباما را از تمام فعالیت هایی که در تاسیسات اتمی کشور جریان دارد آگاه کند.

آقای اوباما، گوردون براون نخست وزیر بریتانیا و نیکولا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه، اتهام ساختن تاسیسات جدید را روز جمعه در اجلاس اقتصادی گروه ۲۰ در شهر پیتسبورگ در ایالت پنسیلوانیا، وارد آوردند.

آنها دولت ایران را به ساختن تاسیسات پنهانی و زیر زمینی برای تولید سوخت اتمی متهم ساختند و تاکید کردند که آژانس بین المللی انرژی اتمی باید حق داشته باشد به تاسیاست دسترسی پیدا کند تا مطمئن شود که هدف از ایجاد آن تولید تسلیحات اتمی نیست.

سه رهبر ایران را متهم کردند که سالها دومین واحد غنی سازی اورانیوم را از چشم بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی پنهان نگاه داشته است.

پرزیدنت اوباما تصمیم ایران را چالشی مستقیم با پیمان ممنوعیت گسترش تسلیحات اتمی نامید.

مقامات دولت اوباما می گویند ساختن این تاسیسات قطعنامه های شورای امنیت را که از ایران می خواهد غنی سازی اورانیوم را متوقف سازد نقض می کند.

مقامات ایران می گویند اتهام مخفی بودن تاسیسات درست نیست. علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، گفت فعالیت های جاری در تاسیسات در چارچوب مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می گیرد.

این اتهام پس از آن وارد می شود که ایران پیشتر در نامه ای به آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود چنین واحدی را فاش ساخت، و گفت تاسیسات جدیدی برای غنی سازی اورانیوم در دست ساختمان است.

آژانس می گوید از ایران درخواست کرده است بازرسان از این تاسیسات دیدن کنند تا مطمئن شوند که معیارهای ممنوعیت گسترش تسلیحات اتمی را نقض نمی کند.

رادیو صدای آمریکا

هیچ نظری موجود نیست: