سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۷/۴

خبر و مطالبی از کمیته گزارشگران حقوق بشر 4 مهر 1388



3 مهر 1388

پارسا پیلتن. بی بی سی فارسی - حوادثی که بعد از اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران رخ داد، فصل تازه ای در تاریخ این کشور گشود.
در حالی که وزارت کشور محمود احمدی نژاد را برنده اعلام کرد، سه رقیب وی این نتیجه را زیر سوال بردند. محسن رضایی در همان هفته دوم بخاطر "شرایط حساس کشور" از پیگیری شکایتش منصرف شد، ولی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، با وجود تندترین تهدیدها و بازداشت گسترده مشاوران و یاران، پیشاپیش خیل هواداران، ثابت قدم ایستادند و "جنبش سبز" را همراه با محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین، هدایت کردند.
به مرور آقای موسوی هدایت بلند مدت جنبش را (...)

ادامه مطلب

3 مهر 1388

نهادهای مدافع حقوق بشر !
ايرانيان مدافع حقوق بشر !
در اين گزارش بخش بسيار کوچکی از موارد نقض حقوق بشر در ايران را که توسط اين شبکه گرد آوری شده است به اطلاع می رسانيم:
با عرض پوزش بخشی از گزارش این ماه به علت مشکلات فنی پاک شده و قابل دسترس نیست.
اخبار مربوط به شهدای اعتراضات مردمی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری:
به دلیل تقلبات گسترده و سازماندهی شده در انتخابات ریاست جمهوری، مردم ایران در شهرهای مختلف اقدام به راهپیمایی و تظاهرات نمودند، اما اعتراضات آرام و مسالمت آمیز مردم توسط بسیج ، نیروی انتظامی ، سپاه پاسداران و ماموران امنیتی لباس شخصی (...)

ادامه مطلب

2 مهر 1388

دویچه وله - میترا شجاعی: کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک، عضویت افراد زیر هجده سال در نهادهای نظامی و شبه نظامی را ممنوع کرده اما در ایران بیش از چهارو نیم میلیون دانش‌آموز عضو بسیج هستند. علی طایفی جامعه‌شناس این را سوءاستفاده از کودکان می‌داند. آذرماه سال ۱۳۵۸ آیت‌الله خمینی دستور تشکیل نهادی با نام بسیج مستضعفین را صادر کرد. بعد از ایجاد این نهاد، پایگاه‌های بسیج در مساجد، ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس تشکیل شد. با شروع جنگ ایران و عراق، بسیج مستضعفین زیر نظر سپاه پاسداران قرار گرفت و تبدیل به یک واحد شبه نظامی شد. در جنگ هشت ساله ایران و عراق، طبق آمار (...)

ادامه مطلب

2 مهر 1388

خبرنامه امیرکبیر: در ادامه فعالیت های غیرقانونی حراست دانشگاه شهید بهشتی، این بار حراست این دانشگاه به بهانه توهین به مقامات دانشگاه با دانشجویانی که در شبکه های اجتماعی در اینترنت به انتقاد از مسئولان دانشگاه پرداخته اند برخورد کرده است.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر کنترل صفحات اینترنتی مربوط به دانشجویان و برخورد با ایشان که برخلاف حقوق فردی دانشجویان محسوب می شود به احتمال زیاد مقدمه ای بر کنترل بسیار شدیدتری است که احمد شعبانی رییس دانشگاه در تاریخ 5مرداد به منظور آغاز سال تحصیلی دستور آن را صادر نموده است. در حکم رییس دانشگاه خطاب به مدیر حراست دانشگاه (...)

ادامه مطلب

2 مهر 1388

دویچه وله - کیواندخت قهاری: سومین "گردهمایی سراسری" درباره‌ی اعدامهای جمعی زندانیان سیاسی ایران در تابستان ۱۳۶۷، برخلاف دو گردهمایی پیش، در شهر هانوفر در مرکز فرهنگی "فاوست" برگزار شد. به گفته‌ی یکی از برگزارکنندگان گردهمایی، حدود ۲۵۰ نفر از ایرانیان کشورهای مختلف و نیز آلمانی‌ها در این گردهمایی شرکت‌کردند. در سالهای ۱۳۸۴ و ۱۳۸۶ کلن میزبان کسانی بود که می‌خواستند با شرکت در این گردهمایی یاد اعدام‌‌شدگان تابستان ۶۷ را زنده نگاه دارند و به کمک کارشناسان موضوع سرکوب سیاسی در ایران را بشکافند. ایده‌ی بررسی کارشناسانه‌ی موضوع سرکوب در ایران از زمان نخستین (...)

ادامه مطلب

هیچ نظری موجود نیست: