سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۷/۴

ادامه واکنش‌ها به انتشار خبر وجود یک مرکز غنی‌سازی جدید در ایران

قم

باراک اوباما گفته است که تأسیسات در حال ساخت ایران در نزدیکی قم واقع است

در پی انتشار گزارش های مربوط به وجود یک مرکز در حال ساخت برای غنی سازی اورانیوم در مرکز ایران، روسیه و اتحادیه اروپا خواهان همکاری کامل مقامات ایران برای حل مسئله هسته ای این کشور شدند.

روسیه از ایران خواسته است که در جریان جلسه روز اول اکتبر (پنجشنبه ۹ مهر)، دلایلی ارائه دهد که ثابت کند به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود پایبند است.

دفتر رئیس جمهوری روسیه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرده است که اقدام ایران در ساخت تأسیسات جدید غنی سازی اورانیوم را "نقض تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل" می داند.

روسیه از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته است که فورا تحقیق در مورد این تأسیسات جدید را آغاز کند.

خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته است که از ایران انتظار دارد با استفاده از فرصت مذاکرات روز اول اکتبر، به طور کامل در جهت حل مسئله هسته ای خود حرکت کند.

آقای سولانا گفته است: "با توجه به آنچه امروز (جمعه ۳ مهر - ۲۵ سپتامبر) در مورد برنامه هسته ای ایران اعلام شد، ملاقات روز اول اکتبر مهم تر و ضروری تر از همیشه به نظر می رسد".

ایران روز جمعه ۳ مهر (۲۵ سپتامبر) رسما اعلام کرد که در حال ساخت کارخانه ای جدید برای غنی سازی اورانیوم است.

گزارش های خبری حکایت از آن دارد که دولت ایران این مسئله را چند روز پیش تر در نامه ای به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده است.

اما باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در نخستین جلسه اجلاس سران گروه ۲۰ در پیتسبورگ آمریکا گفت: "ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه دیروز (پنجشنبه ۲ مهر – ۲۴ سپتامبر) در وین شواهدی دقیق به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه کرده اند که نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران سال ها است که در حال ساخت تأسیسات پنهانی غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم است".

او به همراه سران بریتانیا و فرانسه، مقامات ایران را به پنهانکاری و فریبکاری متهم کردند و از این کشور خواستند که فورا قطعنامه های شورای امنیت را اجرا کند.

شورای امنیت بارها خواهان توقف غنی سازی اورانیوم توسط ایران شده اند.

بی بی سی

آقای سارکوزی گفت که اگر ایران تا ماه دسابر (۱۰ آبان) به تصمیمات شورای امنیت عمل نکند، با تحریم های بیشتری روبرو خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: