سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۷/۴

آیا رفسنجانی به در خروجی نزدیک می شود؟


به قلم : فرنگیس حبیبی


به نظر می رسد در حوادث پس از انتخابات جایگاه علی اکبرهاشمی رفسنجانی درحوزۀ حاکمیت دچار لرزه های جدی شده باشد. آخرین نشانه های این لرزه ها سخنان امروز سردار رحیم صفوی در نماز جمعۀ این هفتۀ تهران و بیانیۀ پایانی مجلس خبرگان بود که بدون حضور رئیس این نهاد خوانده شد و با سخنان وی در گشایش نشست خبرگان بسیار متفاوت بود.

یکی از نزدیکان هاشمی رفسنجانی گفته است که وی سرنوشتی شبیه سرنوشت آیت الله منتظری خواهد داشت. آیا طرفداران و همفکران رفسنجانی دارای آن ظرفیت مقاومت و وزنۀ سیاسی هستند که در برابر طرفداران دولت دهم ایستادگی کنند؟

رضا علیجانی معتقد است که مخالفت با هاشمی از دورۀ اول ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد آغاز شد. جناح راست در یک تحلیل ساده انگارانه می خواهد منابع اقتصادی مخالفان خود را نشانه بگیرد. در دوم خرداد نیز پس از پیروزی محمد خاتمی شاهد دستگیری و حبس غلامحسین کرباسچی بودیم. مخالفان خاتمی فکر می کردند که بدون حمایت شهرداری ها خاتمی برنده نمی شد. ولی هرچند حساسیت جناح اقتدار گرا نسبت به هاشمی بسار بالاست، ولی واقعیت اینست که نسبت به قدرت وی چه از نظر اقتصادی و چه از نظر سیاسی اغراق می شود. درست است که شماری از روحانیون باسابقه به وی به عنوان کسی که در تثبیت جمهوری اسلامی و آیت الله خامنه ای نقش داشته است می نگرند و از جناح افراطی نظامی حاکم به خاطر تازه کار بودنشان دلخوش نیستند، ولی این هواداران هوادارنی خاموش هستند زیرا از نظر مالی به دولت وابسته اند.

رضا علیجانی

این فعال ملی مذهبی رویکرد بخشی از حاکمیت را با رفسنجانی نمادی از ریزش در داخل حاکمیت می داند. از سوی دیگر به وضعیت دشوار رفسنجانی اشاره می کند که از جانب خانواده، معترضان و حکومت در فشار است. اما او شخصیت پیچیده ای دارد و مرد بازی ها و مذاکرات پشت پرده است و همواره میانه روی را شیوۀ اساسی برخورد با رویدادها قرار داده است.

هیچ نظری موجود نیست: