سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۷/۳

خط فقر سه برابر حداقل مزد کارگران/سرمایه

دولت به وعده افزایش مجدد دستمزد عمل نکرد
سرمایه: در حالی که علی دهقان کیا عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار از مخالفت کارفرمایان و دولت با افزایش دوباره حداقل دستمزد کارگران در سال جاری بر اساس مصوبه شورای عالی کار خبر می دهد تازه ترین آمار مرکز آمار ایران نشان می دهد حدود 58 درصد ثروت کشور در دست 30 درصد جامعه (سه دهک نخست) است. محمد مدد رئیس مرکز آمار نیز صراحتاً اعلام کرده است خالص ماهانه هزینه خانوار برای متوسط هزینه خالص ماهانه خانوار شهری در واقع رقم متوسط همه شهرهای ایران است که این عدد برای شهر تهران حتماً بیش از متوسط اعلام شده است.
در ضمن باید توجه داشت که در عمل با وجود اعلام نقطه ای تورم که نمایانگر کاهش تورم است قیمت های واقعی چندان نرمشی برای پایین آمدن نشان نمی دهد به طوری که رقم
785 هزار تومانی اعلام شده توسط مرکز آمار ایران خط فقر خانوار شهری است و اگر به آمار جدید این مرکز استناد کنیم 263 هزار تومان با حداقل های خط فقر فاصله زیادی دارد به نحوی که 785 هزار تومان سه برابر حداقل حقوق کارگر است.
نتایج آمارگیری از هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی در سال گذشته نشان می دهد متوسط کل هزینه خالص سالانه یک خانوار شهری
94 میلیون و 421 هزار ریال بوده که نسبت به رقم مشابه در سال قبل
9/15 درصد افزایش نشان می دهد. این در حالی است که متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار شهری 88 میلیون و 219 هزار ریال بوده که نسبت به سال قبل 1/13 درصد افزایش داشته است. به گزارش مرکز آمار ایران، در حالی که متوسط کل هزینه خالص ماهانه یک خانوار شهری در سال گذشته بیش از 785 هزار تومان بوده، متوسط درآمد ماهانه اظهار شده یک خانوار شهری حدود 735 هزار تومان است یعنی هزینه یک خانوار شهری ماهانه 50 هزار تومان بیش از درآمدش بوده است. متوسط کل هزینه خالص سالانه یک خانوار شهری با 9/15 درصد رشد نسبت به سال 86 به 9 میلیون و 421 هزار تومان در سال گذشته رسیده است. ادامه در لینک زیر:

هیچ نظری موجود نیست: