سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۷/۳

پیامگونه دکتر محمد ملکی برای بازگشایی دانشگاه

عمار ملکی

يکماه از به بند کشيده شدن دگر بارۀ سنگربان پير و دلیر دانشگاه، دکتر محمد ملکي گذشت و اين ماهگرد مصادف با روز بازگشايي دانشگاهها و مدارس شده است. امروز نه بعنوان فرزند این استاد پیشکسوت و رنجدیده، بلکه بعنوان یک دانشجو، جای خالی پیامهای امیدبخش وی را بمناسبت آغاز سال تحصیلی احساس کردم. با خود اندیشیدم که در بند نگه داشتن او در هنگامه بازگشایی دانشگاه علیرغم وضعیت ناگوار سلامتی وی تصادفی نیست. شاید حاکمان خواسته اند در این روزهای بحرانی، قلم او را ساکت نگه دارند تا که فریاد حق خواهی و آزادیخواهی دانشگاهیان را سر ندهد. غافل از اینکه او پیش ترحرف را زده است و درد را گفته است. او را تصور کردم که در گوشه ای از خلوتگه خویش با پشتی خمیده از تحمل ستم دوران، ساده و صادق، دردمند و عاشق، آرام و پر صلابت، تن خسته و پرامید نشسته و بمناسبت بازگشایی دانشگاه برای دانشجویان پیامی مینویسد. نوشته ها و نامههای پیشین اش را ورق زدم. احساس کردم که از سلول تنهایی اش صدایم میزد که پیام من را برای دانشگاهیان بخوان. بار دیگر نامه هایش را مرور کردم و دریافتم که پیام امروزش را دیروز نوشته بود و انگار میخواست پیامگونه زیر که تمامی کلماتش را پیشتر خود نوشته است، بار دیگر به گوش دانشگاهیان و مردم برساند. دنباله مطلب از لینک زیر بخوانید:

خسرو معتضد: از روی بیکاری به تاریخ کشور گیر می دهند
من تقاضا دارم برای این آقایان بیکاره کار جور کنند تا این قدر به تاریخ گیر ندهند. حتی یک ورق از تاریخ ایران هم نباید حذف شود. درس تاریخ مرده‌ترین درس ایران شده و علت آن هم نظریاتی است که اینگونه افراد داده‌اند.


انسان از شکست‌های پیش آمده در تاریخ باید درس بگیرد و اگر افرادی مانند سلطان محمد خوارزمشاه باعث شکست‌های بسیار در ایران شده‌اند و انسان‌های ابلهی بوده‌اند، ما باید به جای حذف آنها از اقدامات آنها عبرت بگیریم.

خسرو معتضد از کارشناس تاریخ کشورمان، در گفت‌وگو با خبرنگار «فردا» به شدت از طرح حذف نام پادشاهان از کتاب‌های تاریخی انتقاد کرد و گفت: این نظر یک نظر ناپخته‌ای است که از سوی افراد بیکار و کم‌سواد داده شده است. مگر می‌شود طی طرحی نام پادشاهان را از این مملکت حذف کرد که یک سری آدم بی‌معلومات برای شیرین زبانی در یک جلسه این نظر ناپخته را می‌دهند.

معتضد حذف نام پادشاهان از تاریخ را غیرممکن خواند و افزود: چند وقت پیش قانونی گذاشتند که عمل جراحی زنان را مردان نمی‌توانند انجام دهند. مگر ما چند جراح زن در ایران داریم که مردان را از انجام این کار منع می‌کنند. قانونی که هیچ وقت اجرا نشد همانگونه که حذف نام پادشاهان امکان‌پذیر نیست و غیرممکن به نظر می‌رسد.

پادشاهان از خود ما بوده‌اند و در میان مردم ایران قرار داشتند. در تمام دنیا تاریخ ملت‌ها به قرون قدیم، قرون وسطا، عصر جدید، قرون معاصر و عصر اتم و فضا تقسیم شده است و ما نمی‌توانیم این بخش‌ها را از تاریخ ایران حذف کنیم. به عنوان مثال حکومت خارجی سولوکوست. 80 سال در زمان مابین هخامنشیان و اشکانیان در ایران حکومت کرد. در حالی که یک حکومت خارجی هم بود. اما ما نمی‌توانیم بگوییم که این 80 سال خواب بوده است و نمی‌توان آن را از تاریخ حذف کرد.

وی در ادامه با اشاره به تلف شدن وقت مملکت اظهار کرد: با این حرف‌ها و نظریه‌ها فقط وقت مملکت را هدر می‌دهیم. در حالی که امور مهم‌تری وجود دارد که می‌توان به آنها رسیدگی کرد. جزایر خلیج فارس که غیر از 4 جزیره بقیه به صورت متروکه درآمده‌اند، وضعیت مسکن جوانان، و وضعیت سیستان و بلوچستان و بسیاری دیگر از مشکلات را کنار گذاشته‌ایم و از روی بیکاری به تاریخ گیر داده‌ایم.

افرادی که به حذف نام پادشاهان می‌اندیشند می‌خواهند به تاریخ این مملکت ... بزنند و آینده را خراب کنند و بعد از چند سال عنوان می‌کنند که ما اشتباه کردیم. من تقاضا دارم برای این آقایان بیکاره کار جور کنند تا این قدر به تاریخ گیر ندهند.

تاریخ نگار کشورمان با اشاره به اینکه دیگر در ایران استاد بزرگ تاریخ نداریم، خاطرنشان کرد: خدابیامرزد استادان سعید نفیسی، عباس اقبالی، دکتر بهمنش، شیبانی، فلسفی و سایر اساتید تاریخ ایران را. دیگر در ایران کسی جای این افراد را نمی‌تواند بگیرد و اکنون شاهد این هستیم که در ایران استاد تاریخ وجود ندارد. من امروز شنیدم که این مسئله حذف نام پادشاهان را تکذیب کرده‌اند. مگر می‌شود امثال خواجه نصیرالدین طوسی و سعدی با اینکه افراد خوبی بودند، جای پادشاهان ایران را بگیرند. من می‌گویم که حتی یک ورق از تاریخ ایران هم نباید حذف شود.

معتضد در پایان به ضررهایی که این طرح برای دانش‌آموزان و آیندگان دارد اشاره کرد و گفت: با این کار دیگر هیچ کس درس تاریخ را نمی‌خواند و من بارها شاهد آن بوده‌ام که معلمان در سمینارهای مختلف می‌گویند که دانش‌آموزان از درس تاریخ بدشان می‌آید. درس تاریخ مرده‌ترین درس ایران شده و علت آن هم نظریاتی است که اینگونه افراد داده‌اند.
عصر ایران


انتقاد كوثری از سخنان اوباما در سازمان ملل؛
بروید خودتان را اداره کنید
در طول سی سال گذشته کشوری حق نداشت به آمریکا و اسرائیل بگوید بالای چشم شما ابروست، اما امروز به بهانه های مختلف بر مخالفان آنها اضافه می شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی با انتقاد شديد از اظهارات رييس جمهور آمريكا، گفت: آنها كه قادر به اداره كردن خودشان هم نيستند، ما را محكوم مي كنند!

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی «فردا» با اشاره به سخنان رییس جمهور در سازمان ملل و تاکید وی بر لزوم تغییرات اساسی در این سازمان، گفت: ساختار سازمان بر اساس منافع ابرقدرت ها بعد از جنگ جهانی دوم تنظیم شده است؛ این مسائل برای جهانیان به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه برخی از کشورها به دلیل ترس یا عدم حساسیت جنایات آنها را پیگیری نمی کنند، افزود: نظام اسلامی که بر اساس ظلم ستیزی بنا شده است، این مسائل را پیگیری می کند و به مرور زمان هم کشورهای دیگر به این مجموعه پیگير اضافه می شوند. در نهایت باید ساختار شورای امنیت اصلاح شود.

نماینده تهران با اشاره به بحث ان پی تی در خصوص خلع سلاح کشورها، افزود: کجای این بحث عملی شد؟ ما که سمت سلاح هسته ای نرفته و نخواهیم رفت، ولی امریکا و اسرائیل به تعداد بسیار زیاد کلاهک های هسته ای دارند.

وی ادامه داد: این تبعیض برای کشورهای جهان قابل قبول نیست، کشورها به سردمداری ایران در جهت مخالفت با اعمال آنها حرکت می کنند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در طول سی سال گذشته کشوری حق نداشت به آمریکا و اسرائیل بگوید بالای چشم شما ابروست، اما امروز به بهانه های مختلف بر مخالفان آنها اضافه می شود.

وي همچنين به سخنان اوباما مبني بر اينكه "در صورت چشم پوشي دولت ايران از استانداردهاي بين المللي، بايد پاسخگوي اعمال خود باشند" اشاره كرد و گفت: ما هيشه تابعيت خود از استانداردهاي بين المللي را اعلام كرده ايم؛ با توجه به نظارت مستمر آژانس، موضوع پنهاني هم نداريم.

كوثري اظهار داشت: تحريف اعمال ايران توسط اوباما قابل قبول نيست، اوباما و امثال وي هميشه خواهان محكوم كردن كشورهاي ديگر هستند غافل از اينكه در درجه اول خود محكوم به خلاف هاي بزرگ هستند.

وي حمله آمريكا به افغانستان و عراق و تقويت تروريسم در آنجا را مورد اشاره قرار داد و گفت: كشوري كه خواهان سردمداري جهان است، حتي قادر به دستگيري سران طالبان هم نيست؛ آنها نمي توانند حتي خودشان را اداره كنند چه برسد به اينكه آنجا را سرو سامان دهند.
از سرخط







هیچ نظری موجود نیست: