سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۷/۱۲

نیویورک تایمز: 'گزارش محرمانه' آژانس درباره ایران


بی بی سی : روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز خبر از وجود یک گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی داده که به گفته این روزنامه نتیجه گرفته که ایران اطلاعات کافی برای طراحی و تولید بمب اتمی را کسب کرده است.

نیویورک تایمز نوشته است که این گزارش نهایی نشده است و تدوینگران آن نیز در مقدمه اش تاکید کرده اند که نتایج گزارش آن ها قطعی نیست.

نیویورک تایمز می نویسد که گزارش مذکور "جوانب نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران" نام دارد.

نیویورک تایمز نوشته است که براساس این گزارش، ایران علاوه بر کسب اطلاعات اتمی از منابع خارجی، تحقیقات گسترده ای برای تولید قطعات و اجزای بمب اتمی و قرار دادن کلاهک هسته ای بر روی موشک بالستیک شهاب-3 انجام داده است.

ایران بر صلح آمیز بودن برنامه اتمی خود تاکید دارد.

دولت ایران بارها تاکید کرده که هیچگاه درصدد تولید بمب اتمی برنیامده است و سازمان های جاسوسی غربی اسناد کاذب و جعلی در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده اند.

به گفته نیویورک تایمز، کارشناسان آژانس گزارش محرمانه یاد شده را بر اساس اطلاعاتی که از سازمان های جاسوسی کشورهای عضو این نهاد دریافت کرده اند و نیز بر مبنای تحقیقات مستقل آژانس، تدوین کرده اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس 17 ماه سپتامبر امسال از وجود گزارش محرمانه آژانس خبر داده بود.

به گزارش این خبرگزاری، گزارش مذکور همان سندیست که دولت های غربی از جمله فرانسه محمد البرادعی، مدیرکل آژانس را به پنهان کردن آن متهم کرده اند.

آقای البرادعی بارها تاکید کرده که آژانس دلایل موثق و محکمی که نشان دهد ایران در پی ساخت بمب هسته ای بوده است در دست ندارد، هرچند او بارها خواهان رفع ابهام ها و پاسخ ایران به سوال های آژانس در مورد اتهام های وارده به ایران شده است.

نیویورک تایمز نوشته است که در داخل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره علنی کردن گزارش "جوانب احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران" اختلاف وجود داشته است.

به گزارش نیویورک تایمز، محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، با انتشار این گزارش مخالف بوده است.

آقای البرادعی در حال حاضر برای گفت و گو با مقامات سازمان انرژی اتمی ایران در تهران سفر کرده است.

هم زمان با سفر او به ایران، موسسه علوم و امنیت بین المللی در واشنگتن، بخش هایی از گزارش "جوانب احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران" را منتشر کرده است.

موسسه علوم و امنیت بین المللی در واشنگتن، یک موسسه غیردولتی مستقر در واشنگتن پایتخت آمریکاست که توسط دیوید آلبرایت، کارشناس هسته ای، اداره می شود و تحولات مربوط به برنامه اتمی ایران را از نزدیک دنبال می کند.

نیویورک تایمز نوشته است که یک "مقام ارشد اروپایی" صحت گزیده های منتشر شده از گزارش محرمانه آژانس در وب سایت موسسه علوم و امنیت بین المللی را تایید کرده است.

البته خود این موسسه تاکید دارد که گزارش یاد شده هرچند توسط کارشناسان آژانس تدوین شده، هنوز قطعی و نهایی نیست و بنابراین نمی توان نتایج آن را موضع رسمی آژانس دانست.

نیویورک تایمز می نویسد نتیجه گیری گزارش محرمانه کارشناسان آژانس بسیاری جدی تری از نتیجه گیری سازمان های اطلاعاتی آمریکا در مورد برنامه اتمی ایران است.

16 سازمان اطلاعاتی آمریکا در اواخر سال 2007 میلادی با انتشار یک "برآورد اطلاعاتی" اعلام کردند که ایران کار طراحی سلاح های اتمی و بخش تسلیحاتی کردن برنامه اتمی اش را در سال 2003 متوقف کرد و به احتمال زیاد آن را از سر نگرفته است.

نیویورک تایمز نوشته است که سازمان های اطلاعاتی آمریکا هم اکنون در حال بررسی مجدد برآورد سال 2007 خود هستند.


پیک ایران

هیچ نظری موجود نیست: