سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۷/۶

بان کی مون بارديگر نگرانی خود را از نقض حقوق بشر در ايران اعلام کرد

الهه شريف پور 28/09/2009

Ahmadinejad,Ban Ki-moon
بان گی مون دبيرکل سازمان ملل متحد در ديدار با محمود احمدی نژاد از ادامه نگرانی خود در رابطه با وضعيت حقوق بشر سخن گفته است.

آقای احمدی نژاد که به مناسبت شصت و چهارمين اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نيويورک سفر کرده بود در شامگاه روز جمعه سوم مهرماه با دبيرکل اين سازمان ملاقات کرد.

در اين ديدار بان گی مون به رئيس دولت جمهوری اسلامی گفته است: «نگرانی وی از دامنه نقض حقوق شهروندان ايرانی هنوز ادامه دارد.»

دبيرکل سازمان ملل متحد بويژه از عدم آزادی بيان، ايجاد محدوديت در کارنهادهای مدنی و احزاب، عدم اجازه شرکت در اجتماعات، و بلاخره از نقض حقوق اقليت های مذهبی در ايران با محمود احمدی نژاد سخن گفته است.

A general view of the court room where dozens of opposition activists and protesters are standing trial, in Tehran's Revolutionary Court, Iran, 25 Aug 2009

دبيرکل سازمان ملل متحد در ديدار خود با آقای احمدی نژاد بطور بيسابقه ای به برگزاری محاکمات پس از انتخابات دهمين دور رياست جمهوری در ايران اشاره کرده وبه رئيس جمهور لزوم تضمين و احترام به مقررات آيين دادرسی و شفافيت در برگزاری دادگاه معترضين به نتايج انتخابات را خاطر نشان ساخته است.

بان گی مون در اين ملاقات از محمود احمدی نژاد خواسته است با زندانيان بويژه آن دسته از زندانيانی که پس از انتخابات رياست جمهوری بازداشت و زندانی شده اند برطبق موازين و قوانين حقوق بشر رفتار شود.

در بيانيه ای که سازمان ملل متحد به مناسبت اين ديدار منتشر کرده به تظاهرات اعتراض آميز مردم ايران پس از برگزاری انتخابات رياست جمهوری در خرداد ماه و به خيابان ريختن معترضين اشاره شده است.

در بيانيه سازمان ملل متحد همچنين از اعتراض ميرحسين موسوی مبنی بر اعمال تقلب در شمارش آراء مردم ايران به نفع محمود احمدی نژاد سخن به ميان رفته است.

Iranian police dispersing demonstrators at the Behesht-e-Zahra cemetery in Tehran, 30 jul 2009
پيش از اين، بدنبال انتشار گزارشهای مربوط به اعمال خشونت و سرکوب گسترده معترضين در تظاهرات مسالمت آميز توسط مقامات امنيتی و نيروهای شبه نظامی بسيج که با حمايت دولت صورت گرفته است، دبيرکل سازمان ملل متحد بيش از دوبار با انتشار بيانيه هايی جداگانه ای از مقامات جمهوری اسلامی خواستار توقف آن شده بود. در همين رابطه گزارشگران ويژه موضوعی مربوط به امور شکنجه، اعدامهای فراقانونی، دستگيری های خودسرانه، مدافعان حقوق بشر در سازمان ملل متحد نيزاز مقامات جمهوری اسلامی درخواست سفر به ايران برای انجام تحقيقات در اين موارد شده اند که تاکنون به آنها اجازه سفر به کشور داده نشده است.

بان گی مون دبيرکل سازمان ملل متحد همچنان در ديدار خود با رئيس دولت جمهوری اسلامی بار ديگر نسبت به تکرار نفی هولوکاست توسط محمود احمدی نژاد شديدا اعتراض کرده است.

در اين ملاقات از اخبار مربوط به گزارش های مربوط به وجود يک مرکز در حال ساخت برای غنی سازی اورانيوم در مرکز ايران نيز قويا ابراز نگرانی شده و بان گی مون در ديدار خود با آقای احمدی نژاد تاکيد کرده است که «اثبات اهداف صلح آميز غنی سازی اورانيوم حال به عهده مقامات جمهوری اسلامی است.»

رادیو صدای آمریکا

هیچ نظری موجود نیست: