سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۷/۶

بیانیۀ شماره سیزده میر حسین موسوی


رادیو فرانسه : میر حسین موسوی، آخرین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران و یکی از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال جاری، در سیزدهمین بیانیۀ خود که به روز قدس و حضور گستردۀ مردم معترض به نتایج این انتخابات اختصاص دارد راه پیمائی امسال را "نقطۀ عطفی" توصیف کرده و پس از تشریح فلسفۀ روز قدس از دیدگاه آیت الله خمینی بانی این روز که آن را نه فقط مختص فلسطین ، که روز مستضعفین و اسلام خوانده است می نویسد با چنین دعوتی نمی توان بدون تأمین و ترویج عدل در داخل به وقوع ستم در دوردست معترض بود.

میرحسین موسوی در عین آن که حضور گستردۀ مردم در روز قدس را پیروزی هواداران جنبش "راه سبز امید" می داند، دولت وطرفدارانش را نیز در این رویاروئی بازنده ندانسته و با طنزی پنهان می نویسد از قضا آن ها که از رخداد های (روز) قدس امسال احساس شکست می کردند بیشترین بهره را از آن بردند و به واضح ترین شکل دریافتند که سه ماه خشونت بی سابقه کمترین اثری در حضور مردم به جای نگذاشته است و بلکه آن را فراگیرتر کرده است.

میرحسین موسوی درسیزدهمین بیانیۀ خود می نویسد اگر فرصت روز قدس نبود چه بسا تا چند ماه دیگر که میقات بهمن فرابرسد، آنان بی نتیجه بودن وپرخطا بودن سیاست های خود را در نمی یافتند و زمانی با هزینه های سنگین عملکرد خود روبرو می شدند که برای چاره کردن بسیار دیر بود.

دربخش دیگری از این بیانیه، موسوی برغم آن که به رد خشونت پرداخته و تأکید می کند که خشن مرکبی است که سوار خود را بر زمین می زند، به مردم حق می دهد که در مقابل رفتارهای زشت امنیتی و تحریک های مداوم تبلیغاتی عصبانی شوند هرچند که این حقانیت تغییری در تبعات خشم آنان ایجاد نمی کند. در ارتباط با شعارهای مردم در روز قدس که از نظر دولت و هواداران آن شعارها ساختار شکنانه تلقی شده و مورد حملۀ اصولگرایان حاکم قرار گرفته است، میرحسین موسوی تأکید می کند که او جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم ونه یک کلمه زیاد را می خواهد.

میرحسین موسوی در اینجا توپ را به میدان طرف مقابل پرتاب کرده و می نویسد که او کسانی را ساختار شکن و هرج و مرج طلب می شناسد که با بهانه و بی بهانه از موازین اسلامی عدول می کنند و بنا بر امیال شخصی به تعطیل اصول قانون اساسی دست می زنند.

بنیانگذار "راه سبز امید" در ادامۀ بیانیۀ خود با استناد به حضور گستردۀ مردم در راه پیمائی روز قدس، از جنبش مردم و "راه سبز امید" به نوزادی یاد میکند که به راه افتاده و باسرعتی باورنکردنی در حال رشد است وبه زودی سخن گفتن را هم آغاز می کند و به زودی بالغ می شود و همگان را به تحسین و احترام به خود وامی دارد. میر حسین موسوی به گونه ای هشدار می دهد که مردم برای استیفای حقوق خود از پرداختن هزینه مضایقه ندارند چرا که که به گفتۀ او بهشت را به بها دهند نه به بهانه. میرحسین موسوی از مردم می خواهد اگر خواهان نتایج ماندگار از حرکات اجتماعی خود هستند شجاعت را با فراست درآمیزند.

وضعیت کنونی کشور ونحوۀ ادارۀ امور به وسیلۀ دولت از دیگر نکاتی است که در این بیانیه مورد بحث قرار گرفته است. میر حسین موسوی در این ارتباط می نویسد اینک بر اثر سیاست خارجی غلط و ماجرا جویانۀ دولتی که مردم بدان دچار شده اند کشور در آستانۀ بحران هائی قرار گرفته است که بیشترین خسارت های آن را قشرهای محروم خواهند پرداخت. در عرصۀ اقتصادی، میر حسین موسوی به نقل از اقتصاددانان کشور به مفقود شدن میلیاردها دلار از درآمدهای ارزی کشور در دوران دولت کنونی اشاره کرده و می افزاید مراجعی که باید در مقابل این امر واکنش نشان دهند بی تفاوت به حجم این ارقام که می تواند چند ارتش را تجهیز کند در گیر ودار یارکشی های سیاسی هستند. نامزد معترض به نتایج انتخابات و یروزی مجدد احمدی نژاد می نویسد زمانی مفقود شدن بیست هزار دلار از خزانۀ کشور برای ساقط کردن یک دولت کافی بود اما اینک فریاد های اخطار نسبت به گم شدن چنین ارقام گزافی کمترین واکنشی برنمی انگیزد.

بخش پایانی سیزدهمین بیانیۀ میرحسین موسوی به احتمال اعمال تحریم های تازه ای علیه ایران در ارتباط با فعالیت های هسته ای تهران اختصاص دارد. موسوی در این مورد بر این نکته تأکید می کند که به هرگونه تحریمی علیه ملت ایران مخالف است و تحریم ها را نه تحریم یک دولت بلکه تحمیل رنج های بسیار بر مردم می داند. مردمی که به نوشتۀ میرحسین موسوی "مصیبت دولتمردان مالیخولیازده" برایشان کافی است.

پیک ایران


هیچ نظری موجود نیست: