سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۷/۶

آزمایش موشک‌های جدید در ایران

افزایش فشارهای جامعه بین‌المللی به خاطر ساخت دومین مرکز غنی‌سازی بر تهران، با نمایش قدرت از سوی جمهوری اسلامی روبرو شد. تلویزیون دولتی ایران خبر از آزمایش موشک‌های میان‌برد جدید در رزمایش سپاه پاسداران را می‌دهد.

در حالی‌که اختلافات جامعه بین‌المللی با تهران بر سر دومین مرکز غنی‌سازی در ایران بالا گرفته است، تلویزیون دولتی ایران در روز دوشنبه (۲۸ سپتامبر) گزارش داد، که نیروهای نظامی دست به آزمایش موشک‌های میان‌برد جدیدی زده‌اند. در این گزارش از نوع ‌کلاهک‌ها و جزییات بیشتر پیرامون موشک‌ها سخنی نرفته است.

رزمایش سالانه سپاه پاسدران نیز در روز یک‌شنبه (۲۷ سپتامبر) به منظور نمایش آمادگی نظامی ایران برای مقابله با تهدیدات خارجی آغاز شده است. در این رزمایش واحدهای موشکی ایران دست به پرتاب موشک‌های کوتاه و میان‌برد زده‌اند. ظاهراً هدف اصلی این رزمایش پاسخ به تهدیدات غرب درباره اقدامات تنبیهی جدید علیه جمهوری اسلامی است.

حسین سلامی فرمانده نیروی هوایی سپاه در همین رابطه گفت: «ما در مقابل همه كسانی كه موجوديت، استقلال، آزادی نظام و ارزشهای ما را تهديد كنند پاسخهای كاملاً صريح، كوبنده، ويرانگر و پشيمان كننده خواهيم داد و بصورت طبيعی در مقابل همه تهديدات كاملاً آماده و مصمم هستيم و اجرای اين رزمايش نيز كاملاً منطبق با تهديدات موجود است».

به گفته تلویزیون دولتی ایران، سپاه پاسداران درصدد آزمایش موشک‌های دوربرد شهاب ۳ ( با برد دو هزار کیلومتر) در روز دوشنبه است. بدین ترتیب سپاه خواهان نمایش توان موشکی خود، برای حمله به اهدافی در اسراییل و مواضع آمریکا در خلیج‌فارس است. اوباما در گفت‌وگوی هفتگی خود در رسانه‌های آمریکایی، درباره پیامدهای ناگوار خط مشی کنونی، به ایران هشدار داده بود.

دلایل اوباما برای مخفی نگاه داشتن اطلاعات

به نوشته نیویورک تایمز جاسوسان غربی از سال‌های پیش بطور مستقیم از ساخت تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نزدیکی قم خبر داشته‌اند. اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز از شش ماه پیش از وجود چنین مرکزی مطلع شده است.

طبق گزارش این روزنامه، ظاهراً سازمان‌های امنیتی آمریکا، در زمان قدرت‌گیری دولت جدید در واشنگتن، به اوباما گزارشی از کم و کیف تاسیسات جدید را ارائه کرده بودند، اما رئیس‌جمهور آمریکا صلاح دید، که مسئله را برای مدتی مخفی نگاه دارد.

نیویورک تایمز مدعی است که با این اطلاعات جدید، دولت آمریکا از یک‌سودرصدد جلب همکاری چین و روسیه برای سیاستی واحد در قبال ایران و از سوی دیگر خواهان اعمال فشار بر ایران در زمان مناسب بوده است. هدف پنهان ساختن اطلاعات از سوی آمریکا، پایان دادن به بازی اتمی جمهوری اسلامی بوده. ایران در منازع اتمی مکرراً مدعی شده است، که برنامه‌ی هسته‌ایش شفاف بوده و اهدافی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

کارشناسان سیاسی اعتراف ایران به وجود تاسیسات جدید غنی‌سازی را "فرار به جلو" می‌داند. کارشناسان غربی بر این باورند که به احتمال زیاد جمهوری اسلامی نیز از میزان اطلاعات سازمان جاسوسی غرب درباره مرکز اتمی جدید خود باخبر بوده، و راهی جز اعتراف پیش روی نمی‌دیده است.

بنا بر ارزیابی کارشناسان، تاسیسات جدید غنی‌سازی اورانیوم در نزدیکی قم، گنجایش سه هزارسانتریفوژ را داشته و در ظرف سه تا شش ماه آماده بهره‌برداری است. در مقابل احمدی‌نژاد مدعی شده است، مدت زمان لازم برای به راه‌اندازی این مرکز ۱۸ ماه خواهد بود.

دویچه وله

هیچ نظری موجود نیست: