سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۷/۶

رهبر جنبش صلح فرانسه در گفتگو با سهیل آصفی: با تمام توان پشت جنبش مردمی ایران هستیم

5 مهر 1388

کليد واژه ها : جامعه

جشن بزرگ روزنامه ی اومانیته ( ارگان حزب کمونیست فرانسه) امسال نیز همچون سالهای گذشته فرصتی بود مهیا برای گردهم آمدن انبوهی از تحولخواهان که به امکان "جهانی دیگر" می اندیشند.امسال نیز حضور بسیاری از احزاب چپ و مترقی جهان در این جشن چشمگیر بود. جشن اومانیته که بزرگترین جشن مردمی فرانسه است هر ساله هزاران نفر بویژه انبوهی از جوانان تحولخواه را از سراسر جهان ،روانه ی گوشه ای از شهر پاریس می کند تا در فضایی صمیمانه ،از "صلح پایدار" در جهان بگویند و از نیاز مبرم به آلترناتیوی انسانی برای وضعیت موجود. با اینکه چهارغرفه ی ایرانی نیز در جشن امسال اومانیته حضور داشتند اما فضایی برای بحث فراگیر سیاسی و پرسش و پاسخ مستقیم با تحولخواهان جهان آنگونه که باید در این غرفه ها فراهم نبود.

اما غرقه های مختلف از احزاب و سازمان های چپ جهان و فعالین جنبش صلح و فوروم های اجتماعی در میان شور نور و رقص و موسیقی ملل ، صحنه ای برای نمایش همبستگی را فراهم می آوردند و نیز فرصتی از بحث و گفتگو پیرامون مسائل مبرم جهانی که مساله ی جنبش مردمی اخیر در ایران نیز در شمار این بحث ها قرار داشت. در همین ارتباط و در رابطه با فعالیت های جنبش جهانی صلح و نیز رویکرد آن نسبت به جنبش مردمی سبز با آریل دنیس ، رهبر جنبش صلح فرانسه گفتگویی انجام داده م که از نظرتان می گذرد. س.الف

خانم دنیس مواضع جنبش صلح فرانسه در قبال تحولات اخیر در ایران چگونه بوده است؟

همانطور که مطلع هستید جنبش هماهنگی صلح فرانسه که در برگیرنده احزاب، سندیکاها و جنبش های مترقی فرانسه است،در کنار دیگر جنبش های مختلف اجتماعی در تمام مواردی که در سطح جهانی نیاز به همیاری و حمایت است نقش فعالی را بر عهده داشته است." نه به جنگ و نه به جمهوری اسلامی" سیاست ما در تمام این سالها نسبت به مسائل جاری ایران بوده است. همانگونه که علیه حمله امریکا به عراق و افغانستان نیز اکسیون های متعددی برگزار کردیم هر زمانی که زمزمه ای برای حمله نظامی و تهدید ایران نیز وجود داشته است به شدت در برابر چنین زیاده خواهی هایی ایستاده ایم. در عین حال همواره بر ضرورت حمایت از نیروهای مترقی و دمکراتیک ایران در برابر حکومت جمهوری اسلامی تاکید کرده ایم و در جریان بحران هسته ای اخیر ایران نیز مواضع مشخص خود را در سطح جهانی پیگیری کردیم.

پرونده ی هسته ای جمهوری اسلامی همچنان در دستور کار اتحادیه اروپا و ایالات متحده قرار دارد ، موضع فعالین صلح در فرانسه نسبت به این موضوع چه هست؟

ببینید در حال حاضر که ما با یکدیگر حرف می زنیم بیش از بیست کشور جدید در آستانه غنی سازی اورانیوم و دست یافتن به سلاح اتمی هستند. تلاش برای دستیابی به انرژی هسته ای و اصلا سلاح اتمی را پس باید در شکل واقع بینانه آن دنبال کرد. به گمان من ما نمی توانیم با سیاست یک بام و دو هوا با این خطر که جهان و صلح پایدار و نیز محیط زیست را تهدید می کند مواجه شویم. چطور می توان در برابر اسراییل اتمی سکوت کرد و تنها حکومت دینی ایران را عامل تهدید کننده عنوان کرد؟!

گفته می شود که به دلیل فقدان ساز و کار دمکراتیک در حکومت ایران ، ایران اتمی می تواند حطر بالقوه ای برای صلح جهانی محسوب شود.

بله ، من هم معتقدم باید به هر صورتی نظارت جدی بر عملکرد جمهوری اسلامی در این زمینه وجود داشته باشد اما همزمان باید بطور جدی مساله ی خلع سلاح عمومی را هم دنبال کرد. ما همچون همان زمانی که گزینه ی حمله ی نظامی به ایران با شدت زیادی مطرح بود ، اعلام کردیم "نه به جنگ و نه به جمهوری اسلامی" امروز هم مضمون همین شعار ترقی خواهانه و صلح طلبانه را بگونه ی دیگری پیگیری می کنیم.جنبش صلح فرانسه از مبارزات آزادیحواهانه مردم ایران علیه استبداد دینی حاکم قاطعانه حمایت می کند .

خانم دنیس! در شرایط فعلی چه کمک مشخصی از سوی جنبش صلح فرانسه به فعالین صلح طلب ایرانی و بویژه به جنبش مردمی سبز در ایران می تواند انجام شود؟

ما تمام وقایع پس از انتخابات ایران را از نزدیک دنبال کرده ایم. از فردای اعلام نتایج انتخابات و تظاهرات بزرگ مردمی در ایران ، فعالین ایرانی با ما در تماس بوده اند و ما بطور گسترده با جنبش اعتراضی مردم در ایران اعلام همبستگی کرده ایم. جنبش صلح فرانسه تلاش کرده است که ارتباطات رسانه ای مختلفی را در اختیار جنبش مردمی قرار دهد و از این به بعد هم در هر مقطعی هر گونه پشتیبانی و گرفتن ارتباط با دیگر جنبش های جهانی صلح و فوروم های اجتماعی را برای حمایت از مبارزات مردم در ایران و آگاه کردن افکار عمومی در فرانسه و سراسر جهان انجام خواهیم داد. حمایت ما بر اساس خواسته های مشخصی هست که فعالین ایرانی از ما دارند و ما در هر زمانی آماده ی پاسخگویی به این خواسته ها هستیم.

سپاسگزارم.


کمیته گزارشگران حقوق بشر

هیچ نظری موجود نیست: