سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۷

"سرکوبی بيشتر فقط نارضائی را بيشتر ميکند"


صدای آمريگا : نيويورک تايمز در سرمقاله خود زيرعنوان " شرم بر ايران" می نويسد اپوزيسيون سياسی ايران به چالش گرفتن ملاهای تندرو حاکم را بيشتر از آنچه بسياری ممکن است پيش بينی کرده باشند ادامه ميدهد. اعتراض هائی خيابانی که کشور را پس از انتخابات ساختگی دوازدهم ژوئن رياست جمهوری تکان داد کم رنگ شده است، اما جرات صحبت کردن عليه بدرفتاری فزاينده رژيم از بين نرفته است.

نيويورک تايمز می نويسد اوايل اين ماه مهدی کروبی، معمم اصلاح طلب نفر چهارم در ميان رقيبان رياست جمهوری، با طرح اين اتهام که به بعضی از هزاران مرد و زن بازداشتی در اعتراض های پس از انتخابات مورد اختلاف تجاوز شده است، بسياری از ايرانيان را به حيرت کشاند. آقای کروبی حتی بعد از آنکه دولت اتهام را به عنوان دروغ محض رد کرد پای حرف خود ايستاد. او خواستار تحقيق شد و گفت چهار نفر حاضرند شهادت بدهند به اين شرط که ايمنی شان تضمين شود. او گفت اگر دولت به تکذيب حقايق ادامه دهد و وی را برای گفتن حقيقت به ترساند نا گفته ها را ميگويد.

نيويورک تايمز می نويسد مير حسين موسوی رهبر اپوزيسيون مواردی تکميلی ارائه داد. او گفت ايادی حکومت مسئول تجاوزها بوده اند، و روز سه شنبه يک نماينده معرفی نشده مجلس گفت تحقيقی رسمی مويد آن است که تجاوزها رخ داده است. اين موضوعی حساس است. شايعات راجع به آزار جنسی در زندان های ايران پس از انقلاب ۱۹۷۹ رايج بوده است اما اين نخستين بار است که علنا مطرح ميشود.

نيويورک تايمز می نويسد بدبختانه بنظرميرسد دولت دراذعان به اينکه بعضی از بازداشتی ها شکنجه شده اند کمتر خجالت می کشد. قربانعلی دری نجف آبادی، مقامی ارشد در قوه قضائيه، در يک کنفرانس خبری گفت اين وقايع اشتباه بوده است. در قانون اساسی و ديگر قوانين ايران شکنجه منع شده است، اما گزارش سال ۲۰۰۸ وزارت امورخارجه آمريکا در باره حقوق بشرحاوی مواردی متعدد و موثق ازشکنجه زندانيان طی سالها توسط نيروهای امنيتی و زندانبانان است.

نيويورک تايمز می نويسد انتخابات و خشونت های پس از آن در ميان رهبران سياسی و مذهبی کشور شکاف و جدائی بيسابقه ای بوجود آورده است. سرکوبی بيشتر، به احتمال قوی فقط نارضائی را بيشتر ميکند. ما اميدواريم محافظه کاران بيشتری در طلب مجازات برای کسانی که با زندانيان بدرفتاری کرده اند به اپوزيسيون ملحق شوند، و تندروها نيز در تهديد های شوم عليه آقای کروبی و آقای موسوی بخاطر صحبت کردن تجديد نظر کنند.


صدای آمریکا
Balatarin


هیچ نظری موجود نیست: