سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۷

سعید مرتضوی از دادستانی تهران کنار گذاشته شد

29/08/2009

روز شنبه، آیت الله صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی در حکمی سعید مرتضوی، دادستان تهران را برکنار و عباس جعفری دولت آبادی را به عنوان دادستان عمومی و انقلاب تهران انتخاب کرد.

سعید مرتضوی، به واسطه نقشی که در سال های گذشته در سرکوب مطبوعات و فعالان سیاسی و مدنی داشته با انتقادهای گسترده ای در داخل و خارج از کشور روبرو بوده است.

در تحولی دیگر، روز شنبه

Iranian police dispersing demonstrators at the Behesht-e-Zahra cemetery in Tehran, 30 jul 2009

سرتیپ عزیزالله رجب زاده، فرمانده نیروی انتظامی تهران، اعلام کرد همه کسانی که به بازداشتگاه کهریزک منتقل شدند با حکم قضایی بوده و کسی در بازداشتگاه کشته نشده است.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ گفت ۱۴۰تا ۱۴۵نفر از بازداشت شدگان به علت نبود جا به مدت سه روز در کهریزک نگهداری شدند.

رجب زاده افزود در روز دوم نگهداری این افراد در کهریزک مسئول مربوطه را خواستم و تذاکرات لازم را به او دادم.

چندی پیش، آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، به دلیل اعتراض ها به نحوه برخورد با معترضان در بازداشتگاه کهریزک دستور تعطیل این بازداشتگاه را صادر کرد.

بازداشتگاه کهریزک در جنوب تهران واقع است و صدها نفر از بازداشت شدگان ناآرامی های اخیر انتخاباتی به آنجا منتقل شدند.

این فرمانده ارشد پلیس تاکید کرده که نیروهای ضد اغتشاش به کسانی که آشوب به پا می کنند رحم نخواهد کرد.

در حالی که تصاویری از تخریب خودروها و اموال مردم توسط برخی ماموران نیروی انتظامی پخش شده است، سرتیپ رجب زاده در این ارتباط گفته است شاید چند مامور ما تحت احساسات و دور از دید فرماندهان، خساراتی را به مال مردم وارد کرده باشند اما این موضوع یک دستور سازمانی نبوده است.

در همین حال سردار عزیز جعفری ، فرمانده سپاه پاسداران، امروز شنبه ادعا کرد در حوادث اخير ۱۳ نفر از نيروهای بسيج و حدود ۷ نفر از نيروهای مردمی که بعضا سابقه بسيجی نيز داشتند، به شهادت رسيدند که نيروهای مردمی در ترورهای کور و نيروهای بسيجی با اقدام از پيش تعيين شده به وسيله زير گرفتن با خودرو يا با پرتاب سنگ و اشيای مختلف به شهادت رسيدند.

به گفته جعفری، از مخالفين و معارضين نيز ۹ نفر کشته شدند که مقايسه اين آمار نشان میدهد نيروهای امنيتی و بسيج عليرغمگستردگی بالای اين حوادث به خوبی متوجه حفظ جان مردم بودند

رادیو صدای آمریکا

Balatarin

هیچ نظری موجود نیست: