سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۷/۹

پیشنهاد مکارم شیرازی برای حل اختلافات سیاسی در ایران

آیت الله ناصر مکارم شیرازی، یکی از مراجع تقلید شیعه در قم خواستار تشکیل هیأتی برای میانجی گری میان جناح های مختلف سیاسی در ایران شده است.

آقای مکارم شیرازی روز چهارشنبه ۸ مهر (۳۰ سپتامبر) در قم گفت: "باید هیأتی متشکل از پیشکسوت های مجلس و برخی نخبگان خارج از مجلس تشکیل شود تا به اختلاف های سیاسی در کشور پایان دهد".

او گفت: "کشور ما در حال مذاکره با دیگر کشورها است و اگر این اختلاف های داخلی ادامه یابد، در عرصه بین المللی ضعیف خواهیم شد و کشورهای خارجی ما را تحت فشار قرار خواهند داد و در برابر تصمیم ما قانع نخواهند شد و شرایط خود را هر روز سنگین تر می کنند".

هشدار آقای مکارم شیرازی یک روز پیش از آغاز دور تازه گفت و گوهای ایران با کشورهای گروه ۱+۵ که قرار است در ژنو برگزار شود، مطرح شده است.

خبرنامه امیرکبیر
پیشنهاد تشکیل یک هیأت میانجی در شرایطی از سوی آقای مکارم شیرازی ارائه شده است که رسانه های نزدیک به دولت ایران نسبت به پیشنهاد مشابهی از سوی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس مجلس خبرگان رهبری ایران، واکنشی منفی نشان داده اند.

آقای هاشمی رفسنجانی در سخنرانی افتتاحیه اجلاسیه خبرگان گفته بود: "گروهی از افراد خیرخواه در حال تنظیم طرح و مجموعه ای هستند که بتوان با محوریت کلام رهبری و بزرگان برای برون رفت از وضعیت فعلی اقدام کرد".

دفتر آقای هاشمی رفسنجانی بعدا توضیح داد که این طرح را تعدادی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت ارائه داده اند و با نظارت او روی آن کار می کنند.

اما رسانه ها و چهره های نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد با این طرح مخالفت کرده اند و هشدار داده اند که نباید برای آرام کردن مخالفان به آنها امتیاز داد.

مخالفان دولت ایران و معترضان به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری ایران، بیش از سه ماه است که از هر فرصتی برای ابراز مخالفت و اعتراض خود استفاده می کنند و این امر کار مأموران حکومتی را برای مهار اعتراض ها دشوار کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: