سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۲۸

تظاهرات بزرگ دیگری در ایران/ DN



علیرغم تهدیدات و اعلامیه های سپاه و مقامات، روز قدس، صدها هزارتن ایرانی، تظاهرات کرده و اعتراضات خویش را بحکومت نشان دادند. در واقع مراسم سنتی روز قدس، که هر ساله در حمایت از مردم فلسطین برگزار می شود، به تظاهرات عظیم ضد حکومتی در ایران بدل شد!

- یک تهرانی 38 ساله در گفتگوی تلفنی به ما می گوید:
من حدود ساعت 10 صبح از منزل خارج شدم. اما، از دیدن تجمع غیر معمول مردمی که در خیابان ها خود را برای راهپیمایی و تظاهرات آماده می کردند، شوکه شدم. راستش در سراسر جاهایی که سرکشیدم همین شور و شوق بر پا و خیابان ها سرشار از تظاهر کنندگان بود. همۀ آنان دارای علامت سبز بودند.
من نمی توانستم شجاعت مثال زذنیِ این مردم را باور کنم!

این شخص از بیم پیگرد «شنود تلفنی»؛ نام خویش را نگفت، اما، به بیانِ مشاهداتش از خیابان های تهران چنین ادامه داد:
- من خود شاهد عبور اتومبیل محمد خاتمی - رئیس جمهور سابق ایران - بودم و دیدم که چگونه مورد حملۀ ملیشیای «لباس شخصی» قرار گرفت. آن ها عمامه ایشان را بزمین انداخته و عبایش را پاره کردند. با این همه هوشیاری و مداخلۀ تظاهر کنندگان باعث گردید ایشان سالم از محل دور شوند.
- دستگیری عمومی، تهدید و آزار، تنها بخش کوچکی از تاکتیک های سپاه پاسداران، ملیشیای بسیج و لباس شخصی هاست که بطور مدام برای ترساندن و از میدان بدر کردن مردمِ ناراضی از نتیجه انتخابات، توسط ارگان های نامبره بکار گرفته می شود.

رهبران اپوزیسیون که انتخابات خرداد ماه 88 را بدلیل تقلبات گسترده بکلی مردود می دانند، هوادارانشان را برای تظاهرات امروز (روز قدس) فراخوانده بودند. ایرانیان نیز با حضور پرشمارشان نشان دادند که خیزش آنان ، پس از سه ماه بهیچ وجه فروکش نکرده است.

نیروهای امنیتی ، امروز، در نقاط مختلفی با جمعیت معترض در گیر شده و خبرگزاری ها خبر از دستگیریِ دست کم 10 تن می دهند.

نماز جمعل قدس از نظر حکومت اسلامی ایران بسیار مهم است. در این روز ، پس از فتوای آقای خمینی، ایرانیان هر ساله همبستگی خود را با مردم فلسطین اعلام می کنند. اما، امسال، روز قدس از سوی مردم به راهپیمایی عظیم علیه رییس جمهور ( آقای محمود احمدی نژاد) مبدل شد.

- نه غزه، نه لبنان / جانم فدای ایران، فریاد هزاران ایرانی بود که در موج کوبندۀ آن صدای بلندگوهای رسمیِ مراسم که در آن مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا گفته می شد، گم شده بود.

هواداران احمدی نژاد ( حکومت) که پرچم فلسطین بدست و با اتوبوس های دولتی به صحنه آورده شده بودند، از نظر تعداد چندان چشمگیر نبودند تا بتوانند همانند سال های پیش صحنه گردان این تظاهرات باشند.

بجای آن ها این راهپیمایان سبز بودند که بر همۀ صحنه ها مسلط بودند.

- هنگامی که آقای کروبی - یکی از رهبران اپوزیسیون- از خیابان عبور می کرد، من و پسرم در آن نزدیکی بودیم. پسرم بادکنک سبزی در دست داشد و اقای کروبی نشان داد که می خواهد به پسرم نزدیک شود. اما انبوه جمعیت مانع این کار شد.

منبع دانگنس نیهتر ، بزرگتری روزنامه صبح سوئد به معنی «اخبار روزانه» DN
ترجمه سیخونک

یادآوری می شود که امروز همۀ روزنامه های بزرگ سوئد از جمله سونسکاداگ بلادت، اکسپرسن و افتون بلادت نیز بطور مشروح و مبسوط به انعکاس خبر تظاهرات دیروز پرداخته و بلا استثنا از این حرکت بعنوان پیروزی بزر گ مردم ایران یاد کرده اند.

هیچ نظری موجود نیست: