سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۲۸

روزنامه حیات‌نو : حضور روز گذشته مردم ميليونی بود

حيات نو، رضا سماواتی: راهپیمایى مردم ایران در گرامیداشت روز قدس و دفاع از آرمان آزادى قبله اول مسلمین و رهایى ملت مظلوم فلسطین از ستم اشغالگران رژیم صهیونیستى دیروز برگزار شد.

این مراسم همانگونه که پیش‌بینى مى‌شد با استقبال گسترده مردم به ویژه در شهرهاى بزرگ مواجه شد و جمع زیادى از مردم ضمن حمایت از آزادى قدس شریف نارضایتى خود را نسبت به نحوه برگزارى انتخابات دهم ریاست جمهورى و حوادث پس از آن اعلام داشتند. این عده از مردم که جمعیت آنها در شهرهاى مختلف بالغ بر هزاران نفر بود به شکلى مسالمت‌آمیز اعتراض خود را مطرح کردند و خواستار پاسخگویى مسئولان به مطالبات قانونى‌شان شدند.

در این زمینه یادآورى چند نکته ضرورى است.

1- حضور میلیونى مردم معترض، در راهپیمایى دیروز حاکى از آن است که پرونده انتخابات و حوادث پس از آن همچنان نزد بخش وسیعى از افکار عمومى مفتوح است و هنوز سوالات و ابهامات مختلفى که در اذهان باقى است که پاسخ لازم را دریافت نکرده‌است.

2- حضور انبوه جمعیت در راهپیمایى دیروز نشان داد که برخوردهاى خشن و قهرآمیز گذشته نه تنها ثمرى نداشته که در مواردى موجب افزایش انگیزه معترضین شده است.

3- جریان افراطى حامى دولت تاکنون تصور مى‌کرد با ابزارهاى تبلیغاتى اش‌توان القاى مطالب مورد نظر را به افکار عمومى دارد. اما راهپیمایى دیروز نشان داد که در این زمینه توفیق چندانى به‌دست نیامده است.

4- حضور پرشور و انبوه مردم در شهرهاى مختلف و به ویژه شهرهاى بزرگ نشان مى‌دهد که مطالبات و اعتراضات مردم مختص یکى دو شهر و یا پایتخت ایران نیست و طیف وسیعى از مردم ایران در شهرهاى مختلف را شامل مى‌شود.

5- به نظر مى‌رسد برنامه‌هایى نظیر پخش اعترافات متهمان و نحوه برگزارى دادگاه‌ها با وجود هزینه‌هاى مادى و معنوى فراوانى که به نظام تحمیل کرده نه تنها در اقناع افکار عمومى موفق نبوده که بر ابهامات قبلى نیز افزوده است.

6- راهپیمایى روز قدس با متن و حاشیه‌هاى فراوان هر بیننده‌اى را به قضاوت وامى‌دارد. مى‌توان از کنار این راهپیمایى به سادگى عبور کرد و حاشیه‌هاى آن را نادیده گرفت و همچنان نگاهى خوش‌بینانه داشت اما این مراسم لایه‌هاى مختلفى دارد که باید نگاهى هوشمندانه و توأم با دوراندیشى به آن داشت. مردم ایران دیروز نشان دادند که بر سر منافع ملى یکپارچه‌اند و همانگونه که رهبرى نظام تاکید داشته‌اند از اقدامات تفرقه‌انگیز و خلاف مصالح و منافع ملى اجتناب مى‌ورزد.

راهپیمایى دیروز نشان داد که مردم با دخالت بیگانگان مخالفند و در چارچوب نظام در قالب‌هاى مسالمت‌آمیز خواستار احقاق حقوق خود هستند و مسئولان نیز موظفند با حسن تدبیر و مشورت دلسوزان و علاقه‌مندان به نظام و انقلاب چاره‌اندیشى کنند.

پیک ایران


هیچ نظری موجود نیست: