سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۲۸

پاريزين: زنان و مردان جوان که دستبندهای سبز بر دست داشتند شعار «زندانی سياسی آزاد بايد گردد» می دادند

روزنامه پاريزين چاپ فرانسه در نخستين ساعات روز جمعه در مقاله ای به تظاهرات معترضين در روز قدس پرداخته است. به نوشته اين روزنامه گروهی از زنان و مردان جوان که دستبندهای سبز بر دست داشتند با شعار «زندانی سياسی آزاد بايد گردد» خواستار آزاد شدن بازداشت شدگان پس از انتخابات رياست جمهوری شدند. پاريزين نوشته است سپاه پاسداران و نيروهای بسيج نقش عمده ای در بازداشت و سرکوب گسترده معترضين پس از انتخابات و کشتن ده ها نفر داشتند ولی به رغم هشدارها و تهديد سپاه درباره برگزاری تجمعات اعتراضی معترضين بار ديگر در اين روز به خيابانها ريختند. به نوشته پاريزين روز قدس که ۳۰ سال پيش در همبستگی با مردم فلسطين توسط آيت الله خمينی بنيانگذار جمهوری اسلامی پايه گذاری شد نخستين فرصت معترضين به نتايج انتخابات رياست جمهوری پس از هجدهم تيرماه بود تا به خيابانها بيايند و اعتراض خود را به انتخابات مجدد محمود احمدی نژاد نشان دهند.

Image issued by government-run Fars News Agency, shows supporter of pro-reform leader covering her face with green cloth and sign reading 'Mir Hossein Mousavi' during rally in Tehran, 17 Jun 2009
لس آنجلس تايمز: هزاران نفر با روبانها و شالهای سبز با حفظ آرامش در خيابانهای تهران اصفهان و شيراز تجمع کرده بودند

لس آنجلس تايمز نيز تظاهرات حاميان و مخالفان دولت در تهران را بازتاب داده و نوشته است احمدی نژاد در روز قدس از فرصت استفاده کرد تا اسرائيل را بکوبد؛ هولوکاست را زير سؤال ببرد و به قول خودش صهيونيستها را مسئول جنگ در خارميانه بداند. به نوشته اين روزنامه آقای احمدی نژاد که انتخاب مجددش به سمت رياست جمهوری بدترين بحران سياسی ايران پس از سه دهه را به دنبال داشت معترضين را که برخی از آنان مستقيماً او را دروغگو می خواندند ناديده گرفت. لس آنجلس تايمز می نويسد تلويزيون ايران که تحت نظارت دولت است در پوشش خبری روز قدس تصوير هزاران معترض را که چفيه به گردن داشتند پوسترهای شيخ حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان را حمل می کردند و شعار مرگ بر اسرائيل سر می دادند را پخش کرد. لس آنجلس تايمز به نقل از شاهدان عينی می نويسد جمعيت عظيمی از معترضين در ميدان هفت تير شعارهايی بر ضد دولت سر می دادند و هزاران نفر ديگر با روبانها و شالهای سبز با حفظ آرامش در خيابانهای تهران ، اصفهان و شيراز تجمع کرده بودند. به نوشته اين روزنامه با آنکه چند گزارش از درگيری خشونت آميز ميان نيروهای امنيتی و معترضين خبر داده اند پليس در برابر جمعيت عظيم تظاهرکنندگان بيشتر عقب نشسته بود.

صدای آمریکا

هیچ نظری موجود نیست: