سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۲۷

راهپیمایی روز قدس آغاز شد

خاتمی، کروبی، موسوی

رهبران اصلاح طلب گفته اند در راهپیمایی روز قدس شرکت می کنند

راهپیمایی روز قدس در شهرهای مختلف ایران آغاز شده است.

بامداد روز جمعه، 18 سپتامبر (27 شهریور)، رسانه های دولتی ایران از آغاز راهپیمایی روز قدس، که همه ساله به نشانه حمایت از مردم فلسطین در آخرین جمعه ماه رمضان برگزار می شود، خبر داده اند.

به گفته مقامات دولتی، تعدادی خبرنگار خارجی نیز اجازه یافته اند برای پوشش این راهپیمایی به ایران سفر کنند و خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - در خبری که حدود ساعت 9 بامداد به وقت محلی مخابره کرد گفت که بسیاری از خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه های داخلی و خارجی در چهار راه ولی عصر تهران، نزدیک محل برگزاری نماز جمعه روز قدس در دانشگاه تهران، مستقر شده اند.

ایرنا شمار این گزارشگران را بیش از سیصد نفر ذکر کرده است.

پس از اعلام نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، مقامات دولتی ضمن وضع محدودیت های شدید علیه رسانه های داخلی و اخلال در شبکه های ارتباطی، محدودیت های شدیدی را هم علیه فعالیت اکثر گزارشگران خارجی به اجرا گذاشتند، از ادامه فعالیت بسیاری از آنان جلوگیری به عمل آوردند و تعدادی از روزنامه نگاران، از جمله چند گزارشگر خارجی را به اتهام انتشار اخبار اعتراضات بازداشت کردند.

نه تنها نهادها و تشکیلات دولتی به روال همیشگی از مردم خواسته اند در راهپیمایی شرکت کنند بلکه شخصیت ها و تشکل های اصلاح طلب و معترضان به نتیجه انتخابات اخیر ریاست جمهوری هم، که حرکت خود را موج سبز می نامند، ضمن اعلام حضور در راهپیمایی تهران، از مردم برای شرکت در راهپیمایی های روز قدس دعوت به عمل آورده اند.

مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی، میر حسین موسوی و محمد خاتمی از جمله کسانی هستند که وعده داده اند در این راهپیمایی حضور خواهند داشت.

سایت اینترنتی "تغییر"، که به دلیل قابل دسترس نبودن سایت سحام نیوز، اخبار و اطلاعات حزب اعتماد ملی را منتشر می کند، گفته است که آقای کروبی در ساعت یازده صبح از میدان هفت تیر تهران راهپیمایی خود را شروع خواهد کرد.

همین سایت، و تعدادی دیگر از سایت های متعلق به معترضان، در گزارش هایی از احتمال سفر آیت الله صانعی، از مراجع تقلید قم، به تهران برای شرکت در راهپیمایی های روز قدس خبر داده اما این گزارش ها هنوز تایید نشده است.

نماز جمعه روز قدس

راهپیمایی رسما از ساعت ده بامداد به وقت محلی از نقاط مختلف به سوی محل برگزاری نماز جمعه آغاز می شود و در تهران، احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان و از روحانیون تندرو طرفدار دولت، امامت نماز جمعه را بر عهده دارد و محمود احمدی نژاد و رهبر یکی از گروه های فلسطینی نیز به عنوان سخنرانان قبل از خطبه ها در این مراسم حضور خواهند داشت.

رفسنجانی

برخلاف سالهای گذشته امسال رفسنجانی امام جمعه روز قدس نیست

در سال های قبل، معمولا اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، امامت نماز جمعه روز قدس را برعهده داشت اما در سال جاری این روال تغییر یافته است.

معمولا رهبر جمهوری اسلامی خطیب نماز جمعه را از میان پنج امام جمعه موقت تهران انتخاب می کند اما دلیل حضور نداشتن آقای رفسنجانی در نماز روز قدس سال جاری اعلام نشده است.

آقای رفسنجانی، که خواستار شرکت مردم در راهپیمایی ها شده، برای آخرین بار در روز 26 تیرماه امامت نماز جمعه تهران را، که با حضور شمار بی سابقه نمازگزاران برگزار شد، بر عهده داشت.

در جریان نماز جمعه آن روز، ماموران دولتی به نمازگزاران حمله و شماری از آنان را زخمی و تعدادی را بازداشت کردند.

گفته شده است که احتمالا علت کنار گذاشتن آقای رفسنجانی از امامت نماز روز قدس نگرانی مقامات امنیتی از حضور گسترده معترضان در محل نماز و اطراف آن بوده است در حالیکه گزارشگران خارجی نیز در این محل مستقر هستند و امکان انعکاس این وقایع را دارند.

معترضان به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری،که این نتیجه را ناشی از تقلب گسترده به نفع محمود احمدی نژاد می دانند، گفته اند به طور گسترده در راهپیمایی روز قدس شرکت خواهند کرد تا ضمن ابراز حمایت از مردم فلسطین، نارضایی خود را از اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد و همچنین رفتار خشونت آمیز ماموران دولتی با تجمع های اعتراضی پس از انتخابات و معترضان بازداشتی ابراز دارند.

از زمان اعلام نتیجه بحث برانگیز انتخابات در ماه مه (خردادماه)، رهبران معترض در صدد کسب مجوز برگزاری های مسالمت آمیز بوده اند اما مقامات دولتی با این درخواست موافقت نکرده اند.

در نتیجه، معترضان در چند مورد از گردهمایی هایی که با مجوز دولتی برای مراسم گوناگون برگزار شده به منظور حضور و ابراز دیدگاه خود استفاده کرده اند که ظاهرا دلیل لغو و یا تغییر در نحوه برگزاری تعدادی از مراسم رایج مذهبی در هفته های اخیر بوده است.

روز گذشته سپاه پاسداران در اعلامیه ای علیه دادن "شعارهای انحرافی" و همراه داشتن نماد سبز، به نشانه حمایت از اعتراضات مردم، در جریان راهپیمایی روز قدس هشدار داد اما هنوز گزارشی از نحوه حضور ماموران بسیج وابسته به این نهاد نظامی در خیابان ها مخابره نشده اما برخی خبرگزاری ها به نقل از شاهدان عینی گفته اند ماموران نیروی انتظامی در نقاطی از تهران مستقر هستند.


بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست: