سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۲۷

نیروهای بسیجی، راهپیمایی آرام سبزها در تبریز را به خشونت کشیدند

1:16 عصر جمعه، 27 شهریور 1388

مردم تبریز که پس از فراخوان احزاب و گروه‏های حامی جنبش سبز تصمیم به حضور در راهپیمایی روز قدس گرفته بودند، صبح امروز پس از تجمع در میدان آبرسان و حرکت به سمت میدان ساعت، پس از رسیدن به چهارراه منصور توسط نیروهای بسیجی و لباس شخصی مورد حمله قرار گرفتند.

به گزارش موج سبز آزادی به نقل از پایگاه خبری یولداش، در این راهپیمایی که شعارهایی همچون مرگ بر روسیه، موسوی می‏رزمد، کروبی می‏رزمد، الله اکبر، روسیه در چه فکریه، ایران پر از موسویه و ... سر داده شد.

بر اساس گزارشات مردمی پس از درگیری نیروهای لباس شخصی با راهپیمایان سبز روز قدس، چندین نفر نیز در تبریز دستگیر و بازداشت شدند.

از موج آزادی


محدودیت شدید و قطع اینترنت در ایران از ساعاتی پیش

جنبش راه سبز(جرس): طبق خبرهای رسیده از نقاط مختلف کشور، از ساعاتی پیش؛ بیش ترخطوط ارتباطی اینترنتی از داخل ایران به خارج یا دچار محدودیتهای فراوان شده و یا قطع گردیده است.

این امر نه تنها جلوگیری از اطلاع رسانی صحیح می باشد بلکه نشان می دهد که ظا هرا اتفاقات نا خوشایندی برای جنبش سبز مردم در پیش است که اطلاع رسانی آن به صلاح دولت کودتا نمی باشد و از این روست که اقدام به این امر نموده اند. جنبش راه سبز(جرس) در پی بررسی دقیق تر این موضوع بوده و به زودی اخبار تکمیلی را در اختیار مردم قرار میدهد.

از جرس




بسیجی حیا کن مفتخوری را رها کن



تظاهرات در بوشهر،رشت،تبریز،اصفهان،شیراز،اصفهان،اهواز،مشهد...

شبکه جنبش راه سبز(جرس):گزارش ها از شهرهای مختلف حاکی است که در اغلب شهرها مردم با سر دادن شعارهایی در حمایت از جنبش سبز در راهپیمایی امروز شرکت کرده اند.
مردم اصفهان با شعار نه غزه،نه لبانان،جان فدای ایران راهپیمایی خود را در خیابان های مختلف اصفهان آغاز کردند.اما پس از حمله ماموران به راهپیمایی سبزها در دروازه دولت مردم به سر دادن شعار«مرگ بر دیکتاتور» پرداختند.

بیش از هزار تن از دانشجویان نیز قصد داشتند از کوی دانشگاه صنعتی اصفهان به راهپیمایی بپردازند از سوی یگان های ویژه محاصره شدند. ماموران در حالی که دانشجویان به سردادن شعارهایی در حمایت از موسوی و کروبی پرداختند با آن ها درگیر شدند.

در مشهد یگان های ضد شورش خیابان های منتهی به حرم را در محاصره گرفته و شمار قابل توجهی از ماموران مسلح بر پشت بام های ساختمان ها مستقرند.میدان 15 خرداد به طرف حرم شاهد بیشترین حضور مردمی بود که حاضر نیستند جوابی به شعارهای پخش شده از بلندگوهای رسمی بدهند.ماموران همچنین به شدت مردم را که نمادهای سبز در حرکتند مورد اهانت قرار می دهند و اغلب آن ها را بازداشت می کنند.

در رشت جمعیت بسیار زیادی از مردم با شعارهای«یا حسین میرحسین»،«نه غزه، نه لبانان،جان فدای ایران» و مرگ بر روسیه در حال راهپیمایی هستند در برخی مناطق مورد هجوم ماموران قرار گرفتند.از جمله در چهار راه میکائیل رشت شبه نظامیان لباس شخصی به درگیری با مردم پرداخته و به جمعیت که به حمایت از موسوی شعار می دادند حمله برده و دستکم 5 نفر را بازداشت کردن و تعدادی از مردم از جمله یک زن را با ضرب و شتم به شدت مجروح کردند.

هزاران تن از مردم شیراز صبح جمعه 27 شهریور در حمايت از جنبش سبز رهپیمایی خود را از فلکه نمازی آغاز کرده و به طرف میدان امام حسین حرکت کردند.شبه نظامیان در این مسیر با شناسایی برخی از مردم به ویژه کسانی که شعارهایی در حمایت از موسوی،کروبی و جنبش سبز و اعتراض به خشونت حکومتی سر میدادند،به این افراد هجوم می بردند.

شبه نظامیان لباس شخصی سپس با استفاده از موتورسیکلت مردم بازداشت شده را از جمعیت دور می کردند اما مردم در بسیاری از موارد مانع از بازداشت ها شده و افراد بازداشت شده را از چنگ شبه نظامیان آزاد می کردند.شعارهای مردم در راهپیمایی سبز امروز«نه غزه،نه لبنان،جانم فدای ایران» و«مرگ بر دیکتاتور» بود.

از تبریز نیز گزارش می رسد که مردم سبز این شهر با تجمع در میدان آبرسان به سوی میدان ساعت به حرکت در آمدند اما شبه نظامیان و یگان های ویژه به همراه گروهی از لباس شخصی ها در چهار راه منصور به مردم حمله کرده و آنها مورد ضرب و شتم قرار دادند.

صدای تیر و شلیک گاز اشک آور چهار راه منصور را به منطقه ای پر از دود و گاز اشک اور تبدیل کرد.تعدادی از مردم در این شهر بازداشت شدند.

گزارش ها حاکی از آن است در شهرهای بوشهر، کرمان، اهواز، یزد و سایر شهرها به ویژه شهرهای بزرگ کشور حضور جنبش سبز برخوردهایی از سوی ماموران را به دنبال داشته و ضمن ضرب و شتم مردم شماری از فعالان جنبش سبز از سوی شبه نظامیان وابسته به بسی و سپاه و نیروی انتظامی بازداشت شدند.


حضور پرشمار معترضان در راهپیمایی روز قدس

راديو فردا : به رغم هشدارهای داده شده درباره برگزاری تجمعات اعتراضی همزمان با برگزاری راهپیمایی روز قدس، از تهران و دیگر شهرهای ایران خبر می‌رسد که حامیان جنبش سبز و معترضان به نتایج انتخابات بار دیگر با حضور پرشمار در خیابان‌ها دست به تظاهرات زده‌اند.

یک شاهد عینی که در حوالی میدان ولی عصر تهران حضور داشت، به رادیو فردا گفت که جمعیت عظیمی که برای تمایز از سایر تظاهرکنندگان نمادهای سبز به همراه داشتند، در محدوده خیابان کریمخان زند و میدان ولی‌عصر تجمع کرده‌اند و تقریباً این محدوده سبزپوش شده است.
این شاهد عینی از حضور مهدی کروبی نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری در میان تجمع‌کنندگان در خیابان کریم‌خان خبر داد.

گزارش دیگر شاهدان عینی همچنین حاکی از حضور اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی در راهپیمایی روز قدس است و بر اساس گزارش پارلمان نیوز، سایت خبری فراکسیون خط امام مجلس، محمد خاتمی در حین شرکت در راهپیمایی مورد حمله گروه‌های فشار قرار گرفته است.

پارلمان‌نیوز رهبر گروه حمله‌کننده به محمد خاتمی را ابوالفضل شریعتمداری فرزند مدیرمسئول کیهان عنوان کرد و نوشت که این ماجرا با مداخله به موقع نیروهای ضد شورش ختم شده اما پس از آن محمد خاتمی مجبور به ترک راهپیمایی روز قدس شده است.

پیش از این مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو نامزد معترض به نتایج انتخابات و همچنین محمد خاتمی رئیس جمهوری دوران اصلاحات، اعلام کرده بودند که چون هر سال در راهپیمایی روز قدس حضور خواهند یافت.

اکبر هاشمی رفسنجانی هم به زغم آنکه پس از ۲۵ سال برگزاری نماز جمعه روز قدس، از اقامه نماز جمعه امسال منع شده است، در بیانیه‌ای با توصیف روز قدس به عنوان روز «بيدارباش به غفلت زدگان»، از مردم خواسته بود که در این مراسم شرکت کنند.

شاهد عینی حاضر در میدان ولی عصر همچنین تأیید کرد که گروه‌های سازمان‌یافته اما کم‌شماری از طرفداران دولت در این منطقه حضور دارند و معترضان در این تجمع شعارهایی را فریاد می‌زنند که عمدتاً در راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز اعتراضی در ماه‌های گذشته مورد استفاده بوده است.

تجمع‌کنندگان همچنین پلاکاردهایی با مضمون محکومیت جرم و جنایت در سراسر جهان و شعارهایی از قبیل «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» و «دولت کودتا استعفا استعفا» در دست دارند.

بر اساس گفته‌های این شاهد عینی، تجمع‌کنندگان همچنین شعارهایی در حمایت از دو نامزد معترض انتخابات و دو مرجع تقلید حامی معترضان، آیت‌الله منتظری و آیت‌الله صانعی، سر داده‌اند.

این شاهد عینی به رادیو فردا گفت که در محدوده خیابان کریمخان و میدان ولی‌عصر، نیروهای انتظامی حضور دارند اما تنها نظاره‌گر این تجمع هستند و برخوردی با تجمع‌کنندگان صورت نگرفته است.

یک شاهد عینی دیگر هم تأکید کرد که تجمع‌کنندگان با در دست داشتن پارچه‌های و بادکنک‌های سبز، شعارهایی در حمایت از میرحسین موسوی و جنبش سبز ایران سر داده‌اند.

این شاهد عینی تأیید کرد که درگیری‌های پراکنده‌ای در حوالی میدان ولی‌عصر بین معترضان و نیروهای بسیجی شرکت‌کننده در راهپیمایی رخ داده است اما فضای میدان ولی عصر در کل فضای آرامی است.

از میدان انقلاب تهران هم گزارش می‌رسد که درگیری‌هایی بین معترضان و نیروهای بسیجی حاضر در این محدوده رخ داده است.

سایت آینده از سایت‌های خبری منتقد نیز گزارش کرده است که از حضور حامیان میرحسین موسوی در میدان انقلاب جلوگیری به عمل آمده است.

از مشهد هم گزارش می‌رسد که فضای اطراف حرم امام رضا، محل برگزاری تجمع روز قدس، به شدت امنیتی است.

یک شاهد عینی در این مورد به رادیو فردا گفت که میدان ۱۵ خرداد به طرف حرم تحت محاصره نیروهای ضدشورش بوده و افراد مسلح بر پشت بام‌های این منطقه مرکزی شهر مشهد حضور داشته‌اند.

این شاهد عینی شمار نیروهای ضد شورش را با تظاهرکنندگان برابر توصیف کرد و گفت که هر کس با نماد سبز در راهپیمایی مشهد حضور داشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت می‌شد.

گزارش‌های دیگری هم از تجمعات مشابه در شاهد شهرهای ایران دریافت شده است. در تهران پس از قرائت بیانیه پایانی راهپیمایی روز قدس، محمود احمدی‌نژاد سخنران این مراسم، به سخنرانی در محل دانشگاه تهران پرداخت.

هیچ نظری موجود نیست: