سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۳۱

مقاله گاردین درباره پی آمدهای روز قدس سانسور، حتی در نمایش مسابقه فوتبال

روز آنلاين : روز گذشته گفته شد که پوشش تلویزیونی یک بازی فوتبال در ایران به دلیل اینکه بخشی از جمعیت در حمایت از مخالفان سیاسی کشور شعارهای ضد دولتی می‌دادند و علامت‌هایی با رنگ سبز تکان می‌دادند، قطع شد.

بازی لیگ برتر بین تیم‌های استقلال و استیل آذین تنها چند ساعت پس از اینکه ده‌ها هزار معترض سبزپوش از راهپیمایی ضداسرائیلی روز قدس برای ابراز مخالفت با رئیس‌جمهور محمود احمدی‌نژاد که متهم به تقلب در انتخابات اخیر ایران است استفاده کردند، در استادیوم آزادی تهران برگزار شد. پخش زنده بازی آشکارا پس از اینکه روسای رادیو تلویزیون دولتی ایران از حضور معترضان در استادیوم باخبر شدند قطع شد.

به گزارش وب‌سایت‌های ایران، این بازی چند دقیقه به صورت سیاه و سفید و بدون صدای ورزشگاه برای نشان دادن مشکلات تکنیکی پخش شد. سپس پخش برنامه به مجری تلویزیونی منتقل شد که عنوان کرد به این دلیل مشکل ایجاد شده است که تلویزیون "فقط یک دوربین به استادیوم فرستاده است."

در نهایت بازی یک ساعت دیرتر پخش شد و باز هم بدون صدا و شات‌های بسته که تنها بر توپ متمرکز بود و 70 هزار تماشاچی از آن حذف شده بود.

وب‌سایت خبری مهرعدم پخش زنده را "بی‌سابقه" توصیف کرد. عزیز محمدی رئیس لیگ برتر، این مشکل را تقصیر استقلال دانست که تاخیر پانزده دقیقه‌ای را برای دادن آمادگی بیشتربه فیلم‌بردار که گفته بود بعلت پوشش روز قدس تحت فشاری مضاعف است، نپذیرفته بود. معذالک آن توضیح از جانب روسای باشگاه تکذیب شد و اعلام کردند که تلویزیون عنوان کرده که درطول بازی "مشکلات تکنیکی" بوجود آمده بود.

وب‌سایت میزان پرس – مرتبط با احزاب ملی مذهبی مخالف – گفت دلیل اصلی عدم پخش این برنامه حضور حامیان میرحسین موسوی، اصلاح‌طلبی که گفته است احمدی‌نژاد در پیروزی خرداد ماه تقلب کرده بوده است.

این وب‌سایت می‌نویسد: "پس از حضور خودجوش موج سبز در استادیوم آزادی، تلویزیون بازی استقلال و استیل آذین را پخش مستقیم نکرد. رادیو تلویزیون در مورد بدعمل کردن دوربین و دریافت تصاویر سیاه و سفید از داخل استادیوم دروغ می‌گوید چرا که پس از یک ساعت پخش رنگی با استفاده از کادر بسته و فریم‌های ادیت شده انجام شد. در این تصاویر تصویر تماشاچیان اصلا پخش نشد."

این گمان‌ که پخش زنده عمدا به تاخیر افتاده است توسط گزارش‌هایی از جانب شنوندگان رادیویی تقویت شد که عنوان کردند صدای شعارهای حامیان موسوی را شنیده‌اند. این بار دوم بود در روز جمعه بود که روسای تلویزیون توسط معترضان مخالف غافلگیر شدند. ساعاتی قبل هم احمدی‌نژاد هنگامیکه در حال انجام مصاحبه زنده بود و صدای شعار "احمدی احمدی، استعفا استعفا" مخالفان که کاملا حین سخنان او شنیده می‌شود، به وضوح او را برآشفته کرد.

این رویداد همچنین حساسیت ابراز مخالفت در استادیوم‌های ورزشی بخصوص فوتبال را که در ایران طرفداران مشتاقی دارد، به مقامات نشان داد. روزها پس از انتخابات مناقشه‌آمیزایران، چهار بازیکن تیم ملی پس از به نمایش گذاشتن حمایت خود از موسوی با بستن مچ‌بندهای سبز در بازی مقدماتی جام جهانی علیه کره جنوبی، از بازی محروم شدند.

ماه گذشته زمانیکه تیم‌های لیگ برتر نوارهای سبز خود را کنار گذاشتند و عمدتا با لباس سفید مقابل هم ظاهر شدند، تعجب همگان را برانگیختند. تی‌شرت‌های سبز تیم ملی زنان کنار گذاشته شده و جای خود را به بالاپوش‌های قرمز در آستانه بازی‌های آسیایی تایلند داده است.

با آغاز سال تحصیلی جدید، مقامات این هفته برای سرکوب امنیتی بیشتر آماده می‌شوند


منبع: گاردین، 20 سپتامبر رابرت تیت

پیک ایران

هیچ نظری موجود نیست: