سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۳۱

فعالان حقوق بشر: سازمان ملل نماینده ویژه در مورد ایران تعیین کند

دولت ایران می گوید که با اغشاشگران برخورد قانونی کرده است

در آستانه برگزاری اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهر نیویورک آمریکا، فعالان حقوق بشر در این شهر خواهان تعیین نماینده ویژه ای برای رسیدگی به وضع به گفته آنان وخیم و بحرانی حقوق بشر در ایران شده اند.

سازمان دیده بان حقوق بشر و کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران روز دوشنبه (21 سپتامبر) هشدار دادند که وضعیت حقوق بشر در ایران پس انتخابات ریاست جمهوری این کشور، بحرانی و وخیم شده است.

دولت ایران اتهام های مربوط به نقض حقوق بشر را رد می کند و تاکید دارد که در جریان ناآرامی های بعد از انتخابات با "اغشاشگران" برخورد قانونی کرده است.

قرار است که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، روز چهارشنبه (23 سپتامبر) در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند.

سازمان دیده بان حقوق بشر و کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران تاکید کرده اند که کشورهای عضو سازمان ملل متحد باید از رئیس جمهوری ایران بخواهند که درباره "کشتارها" و "شکنجه ها" پاسخگو باشد.

هادی قائمی، هماهنگ کننده کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، به بی بی سی فارسی گفت که محمود احمدی نژاد در نیویورک با واکنش بسیار شدید طرفداران حقوق بشر مواجه خواهد شد.

اجلاس مجمع عمومی این هفته در نیویورک برگزار خواهد شد

به گفته او: "آقای احمدی نژاد را به عنوان نماینده حکومتی که با سرکوب، کشتار، شکنجه و حتی تجاوز به بازداشت شدگان در چند ماه گذشته حقوق بشر را به طور وسیع نقض کرده است، مسوول می دانیم."

جو استورک، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقا دیده بان حقوق بشر نیز گفته است: "اعضای سازمان ملل متحد که در مجمع عمومی حضور پیدا می کنند، مسوولیت دارند که اصول حقوق بشر سازمان ملل متحد را رعایت کنند وبه همین دلیل باید از ایران بخواهند که این همه نقض گسترده حقوق بشر را در ایران متوقف کند."

در همین رابطه، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گزارشی تحت عنوان "سقوط پرشتاب ایران به سوی حکومت استبدادی" منتشر کرده است.

به گفته این کمپین، گزارش مذکور حاوی جزئیات برخوردهای "خشن" نیروهای دولتی با مردم معترض است.

هماهنگ کننده کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نیز روز دوشنبه خواهان این شد که کشورهای عضو سازمان ملل متحد نماینده ویژه ای برای رسیدگی به اوضاع حقوق بشر در ایران تعیین کنند.

برخی از فعالان حقوق بشر از بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، خواسته اند که به ایران سفر کند، اما وی تا کنون رسما پاسخی به این درخواست نداده است.

قرار است که دبیر کل سازمان ملل متحد به زودی گزارشی ویژه در مورد اوضاع حقوق بشر در ایران به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه دهد.


بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست: