سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۱۶

مصاحبه با پروفسور "ولادیمیر ساژین"، کارشناس ارشد انستیتوی شرق شناسی آکادمی علوم روسیه.

سئوال: این اواخر اغلب در مورد اپوزیسیون در ایران و سران آن صحبت می شود. بسیاری نمی دانند که آنها چه تفاوتی با احمدی نژاد دارند، و یا در مورد برنامه هسته ای ایران و سیاست های داخلی و خارجی این کشور چه طرز تفکری دارند؟

جواب: "فکر نمی کنم که اینها مخالفین انقلابی باشند که برای تخریب سیستم خود آمادگی داشته باشند، سیستمی که کل معنای دولت ایران بر آن بنا شده است. از نظر من این مبارزه ای بر سر حکومت در میان رجال این کشور است. نفاق در میان رجال ایرانی در بسیاری از مسائل در وحله اول در خصوص مسائل مالی بوجود آمده است. این مبارزه بر سر حکومت و جریانات مالی است.

"میر حسین موسوی" فقط اندکی در زمینه روابط بین المللی ملایم تر است اما هیچکس در حال حاضر در ایران برنامه هسته ای را لغو نخواهد کرد. این برنامه ای ملی است. اما این مسئله را می توان از راه های مختلفی حل نمود. می توان طوری سازش کرد که به توقف برنامه هسته ای منجر نشده اما در عوض بسیاری از مسائلی که از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان ملل متحد مطرح شده را حل نمود. در اینصورت می توان انتظار روش های عملگرایانه تر و ملایم تری از سوی ایران داشت که این کشور را در مقابله اکثر کشورهای جهان قرار نمی دهد.

در مورد اسراییل نیز باید تاکید کرد که "خمینیسم" یعنی محتوای ضد اسراییلی اما مسئله آنجاست که این سیاست را چگونه اجرا کرد. به عقیده من در آنصورت سخنانی مانند آنچه که احمدی نژاد عنوان می کند، ایراد نمی شدند. احتمالا می شد انتظار تماس هایی با آمریکا را نیز داشت.

بعبارت دیگر سیاست های اصلی همان باقی می ماندند، اما روش های آن تغییر می کردند. این مسئله اوضاع در خاور نزدیک و میانه را بسیار تسهیل می نمود. اما همان موسوی نیز آدمی از بیرون نیست، وی در همین سیستم بوده فقط با اندک دیدگاه های واقع بینانه تر، عملگرایانه تر و ..."

سئوال: تا چه اندازه این مسئله صحت دارد که کابینه جدید ایران نه بر اساس تخصص بلکه بر اساس وفاداری به احمدی نژاد تشکیل خواهد شد؟

جواب: "البته این تردید وجود دارد. چرا که موقعیت احمدی نژاد بعد از انتخابات تا حدی دشوار شده است. چونکه در میان رجال ایرانی هیچکس انتظار چنین اعتراضات گسترده ای را که طی دو ماه بعد از اعلام نتایج صورت گرفت، نداشت. هیچکس انتظار آن را نداشت.

البته همه به هراس افتادند: هم طرفداران و هم مخالفان احمدی نژاد اما در هر حال موقعیت احمدی نژاد تا حدی تغییر کرد. حال وی باید مشروعیت خویش را به ملت ثابت کند. و هم کارایی خود بعنوان رییس قوه اجراییه در سیاست داخلی و خارجی و از همه مهتر در مسائل اقتصادی. حال وضعیت وی با چهار سال پیش فرق کرده است و به مراتب سختر شده. و به همین خاطر وی قصد تحکیم اهرم های کاری یعنی دولت را دارد که با کمک آن کشور را هدایت کند و به همین خاطر او افراد نزدیک و مورد اعتماد خود را وارد کابینه کرده است. وی سه وزیر زن را هم وارد کابینه کرده که باید به این مسئله توجه داشت که در انتخابات ریاست جمهوری زنان نقش فعالی داشتند از جمله همسران برخی از سیاستمداران.

مسئله زنان در ایران هنوز هم بسیار دشوار است و احمدی نژاد تصمیم گرفت که با آن مقابله کند. اما در کل مسئله وفاداری به احمدی نژاد در برابر آمادگی تخصصی وزرای پیشنهاد قرار گرفته است. به همین خاطر بررسی صلاحیت نامزدهای پست وزارت در مجلس بسیار دشوار خواهد بود."

خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 12 شهریورماه

هیچ نظری موجود نیست: