سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۱۶

گزارش مراسم شب همبستگی کانون نویسندگان ایران (در تبعید) با مبارزت آزادی­خواهانه مردم ایران

این مراسم در دفاع از پیکار آزادی­خواهانه و دلاورانه مردم ایران و با یاد جانباخته­گان سال­های اخیر این مبارزات در تاریخ ۲۸ ماه اوت ۲۰۰٩ در شهر استکهلم برگزار شد.

در این مراسم مریم هوله، عباس سماکار، سهراب مختاری، یاور استوار و علی کامرانی به شعرخوانی پرداختند و بهرام رحمانی که از سوی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران در تبعید، سازمان دهنده و برگزارکننده این مراسم بود، سخن گفت و شاهین نجفی، خواننده رپ معترض، با ترانه­ های پرشور و تندآهنگ خود در این مراسم، شور جوانی و اعتراض نسل هموندش را به زیباترین شکل ارائه کرد.

گوینده و مجری برنامه این مراسم صوفی کریمی بود که با بیان گرم و خوانش­های کوتاه متن­ها، فضای لازم را برای اجرای برنامه میهمانان ایجاد می­کرد و آنان را به روی صحنه فرامی­خواند.

این مراسم در امتداد حرکت همواره کانون نویسندگان ایران در تبعید و در راستای دفاع از آزادی اندیشه و بیان، به مثابه صدائی بود که می­کوشید ندای مبارزات جاری مردم ایران را به گوش مردم جهان برساند.

جدا از سخن آغازین بهرام رحمانی که در به تحلیل شرایط کنونی در مبارزات مردم ایران و چشم­اندازها و نتایج آن اختصاص داشت، تم غالب و زبان گویای مراسم، با بازخوانی شعر و ترانه، بیان رساترین حس همدلی و همبستگی مبارزاتی شاعران و خواننده شرکت کننده با پیکار دلاورانه مردم ایران بود.

شعرهای مریم هوله، با فضای تراژیک و لحن و طنین سنگین و اعتراضی خود زبان زنان و درد و پیچیده­گی­های تراژیک زندگی آنان را ارائه می­کرد. طنز یاور استوار در شعر، گزندگی زبان تند اعتراض کنون بود و شعر علی کامرانی، همراه با ترانه­خوانی او، و شعر محمد مختاری که از زبان سهراب مختاری خوانده و بیان می­شد، فضای مبارزاتی موجود را به رنگ­ها و فضاسازی­های گوناگون بازسازی می­کرد و شعر عباس سماکار نیز با تصویرسازی­های رنگین و مهتابی­ اش و با ساختی از پیکارگری پوشیده و عمیق آن زبان شب همبستگی با مبارزات مردم را می­ساخت.

بخش پایانی برنامه این مراسم با ترانه­ های رپ معترض، با صدای گیرا و ریتم تند شعرهای دلنشین و شور جوانی شاهین نجفی توام بود که شرکت کنندگان سن و سال دار مراسم را نیز به هیجان واداشته بود و همگی به شدت برای او ابراز احساسات می­کردند.

برگزاری چنین شب­ هائی از این پس نیز هم­چنان در دستور کار کانون نویسندگان ایرن در تبعید باقی ست و کانون می­کوشد جدا از مبارزات دیگرش در راستای دفاع از آزادی اندیشه و بیان، از این طریق نیز بر شور مبارزاتی جاری بیافزاید و امید و پشتیبانی و همدلی با مردم ایران را که سال­های دراز است در سلطه نابکارانه رژیم جمهوری اسلامی دست از پیکار برای آزادی و رهائی و برابری نمی­کشند، تداوم بخشد.

کانون نویسندگان ایران در تبعید

هیچ نظری موجود نیست: