سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۷/۵

گزارشگران بدون مرز: شکنجه روزنامه نگاران زندانی در "آزادترین کشورجهان"

Balatarin

شماره 818-2009

3 مهر 1388

کليد واژه ها : زندانيان سياسي

در حالی که محمود احمدی‌نژاد و ولی‌فقیه جمهوری اسلامی ایران آیت‌الله خامنه‌ای همچنان تکرار می‌کنند که "ایران آزادترین کشور جهان است." روزنامه‌نگاران زندانی ایران قربانی بدرفتاری و شکنجه و درشرایط اسفباری بسر می‌برند. احمد زیدآبادی چهره مشهور روزنامه‌نگاری در ایران برای خواندن نامه های دیکته شده از سوی بازجویان تحت فشار قرار دارد، پرونده بهمن احمدی امویی "گم" شده است اما او همچنان در زندان است، و سعید متین پور شدیدا بیمار اما از درمان پزشکی محروم شده است.

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می‌کند : " روزنامه‌نگاران زندانی در ایران از همه حقوق ابتدایی خود محروم، وکلا و خانواده هایشان تهدید می‌شوند و از هیج حمایتی برخودار نیستند. محمود احمدی نژاد باید بر مبنای شهادت روزنامه‌نگاران شکنجه شده برای آنچه بر زندان‌های ایران در بعد از ٢٢ خرداد، گدشته است، حساب پس دهد. سازمان ملل متحد باید برای بازدید از زندان های ایران و به ویژه زندان اوین هیات تحقیق به این کشور اعزام کند. جان بسیاری از روزنامه نگاران زندانی در خطر است."

احمد زیدآبادی در تاریخ ٢٤ خرداد ماه بازداشت و به مدت ٣٥ روز را " درسلولی "قبر مانند " گذرانده است. این روزنامه‌نگار برای نوشتن نامه به رهبر جمهوری اسلامی و عذر خواهی از او شدیدا تحت فشار قرار دارد. نامه‌ی احمد زیدآبادی به آیت‌اله خامنه ای دو سال پیش در مطبوعات انتشار یافت و در آن این روزنامه‌نگار نوشته بود " سوال اين است که به چه علت شرعی، عقلی، قانونی و يا عرفی و بر اساس کدام مصلحت عمومی، پرسش علنی از رهبری و يا نقد گفته‌ها و عملکرد وی، عملا در جامعه ايران ممنوع است؟ " بنا بر گفته های مهدیه محمدی همسر این روزنامه‌نگار، بازجو به زيدآبادی گفته است که " دستور داريم تو را له کنيم و اگر همکاری نکنی هر کاری دلمان خواست با تو می‌کنيم."

سعيد متين‌پور روزنامه‌نگار هفته نامه يارپاق و همکار روزنامه‌های محلي استان آذربايجان در پی عفونت ریه از نارسایی تنفسی رنج می‌برد. عطیه طاهری همسر این روزنامه‌نگار گفته است که "روز ٢٨ شهریور همسرش از شدت سرفه و مشکل تنفسی نتوانسته است مکالمه تلفنی خود را با خانواده ادامه دهد" مقامات قضایی تقاضای مرخصی استعلاجی وکیل روزنامه نگار را رد کرده‌اند. وی در تاریخ ٢٠ تیرماه پس از احضار به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران بازداشت و برای طی کردن هشت سال محکومیت روانه‌ی زندان اوین شد. در ٢٢ خرداد ماه ١٣٨٧ اعلام شد که این روزنامه‌نگار از سوی همین دادگاه برای " ارتباط با بيگانگان به ٧ سال و برای "تبليغ عليه نظام" به يک سال حبس تعزيری محکوم و این حکم سپس از سوی دادگاه تجدید نظر تائید شد. سعید متین‌پور در تاریخ ٥ خرداد ماه ١٣٨٧ بازداشت و ٨ اسفند ماه با سپردن وثيقه ٥٠٠ ميليون توماني از زندان آزاد شد. پس از آزادی از زندان نیز از بیماری‌‌های متعددی حاصل از فشارهای زندان از جمله کمر درد و ناراحتی های گوارشی رنج می‌برد.

بنا بر گفته فریده غیرت وکیل بهمن احمدی امویی پرونده این روزنامه‌نگار در دادگاه انقلاب اسلامی "گم" شده است: "درباره بهمن يا يک بی توجهی مطلق يا با توجهی مطلق اعمال شده است که هر دوی آن ها به نظرم بسيار نگران کننده است. بنده تا به حال چنين موردی نديده ام و در مورد هيچ يک از موکل هايم هم چنين اتفاقی نيافتاده است. حتی وقتی انها در زندان اوين و در مرحله بازجوئی هم بوده اند در همان روزهای نخست بازداشت پرونده شان کلاسه شده و به دادگاه آمده بود .در حاليکه آقای احمدی امويی بازجوئی هايشان هم مدتهاست به پايان رسيده است " بهمن احمدی امویی همکار بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب به همراه همسرش در سحرگاه ٣٠ خرداد در منزل خود بازداشت شدند. ماموران امنیتی پس از بازرسی منزل این دو روزنامه نگار مستقل را با خود به محل نامعلومی انتقال دادند. ژیلا بنی یعقوب مدیر سایت کانون زنان ایرانی در تاریخ ٢٩ مرداد ماه با سپردن صد میلیون تومان وثیقه و تا برگزاری دادگاه خود به طور موقت از زندان آزاد شد. اما بهمن احمدی امویی همچنان در بند ٢٠٩ زندان اوین بسر می برد.

سازمان ملل متحد باید برای بازدید از زندان های ایران و به ویژه زندان اوین هیات تحقیق به این کشور اعزام کند. جان بسیاری از روزنامه نگاران زندانی در خطر است.

شیوا نظر آهاری مدیر وبلاگ زنده باد آزادی در تاریخ اول مهرماه با سپردن ٢٠٠ میلیون تومان وثیقه از زندان آزاد شد. این وب نگار در شبانگاه ٢٤ خرداد دستگیر شده بود.

گزارشگران بدون مرز انجمن بين المللي دفاع از روزنامه نگاران زنداني و آزادی مطبوعات بر مبنای اصل ١٩ اعلاميه جهانی حقوق بشر است


کميته گزارشگران حقوق بشر
Committee of Human Rights Reporters

هیچ نظری موجود نیست: